Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

PS5 Pro får förbättrad uppskalning under 2026

Permalänk
Melding Plague

PS5 Pro får förbättrad uppskalning under 2026

Samarbetet mellan Sony och AMD verkar bära frukt redan under nästa år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer nog behövas för att orka driva runt GTA 6 med hyfsad fake-rate. F'låt. Framerate.

Permalänk
Medlem

Enligt Techpoweredup har PS5 PRO RDNA2 med samma antal kärnor som RX 6800 så konstigt om den får det när inte ens RDNA3 får det på PC.

Men å andra sidan har väl den någon form av AI kärnor eftersom den har PSSR så de anpassar väl FSR4 att fungera på dem.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Enligt Techpoweredup har PS5 PRO RDNA2 med samma antal kärnor som RX 6800 så konstigt om den får det när inte ens RDNA3 får det på PC.

Men å andra sidan har väl den någon form av AI kärnor eftersom den har PSSR så de anpassar väl FSR4 att fungera på dem.

Det är ju itne fsr4 den får men någon slags annan upskalning som ps5 pro ska användaa. titeln ljuger.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Oavsett vad den får för uppskalning så skiljer det markant mot PC.
En konsol har en hårdvara att programmera för. Det gör allt mycket effektivare.
Så att jämföra mot PC som har all möjlig hårdvara och mjukvaruversioner blir alltid missvisande.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av dagas:

Enligt Techpoweredup har PS5 PRO RDNA2 med samma antal kärnor som RX 6800 så konstigt om den får det när inte ens RDNA3 får det på PC.

Men å andra sidan har väl den någon form av AI kärnor eftersom den har PSSR så de anpassar väl FSR4 att fungera på dem.

Det är för att de inte är samma kärnor helt och hållet. Kretsen i PS5 Pro är en blandning av olika generationer, RDNA2 är grunden med anpassningar för att kunna göra PSSR beräkningarna på kärnorna då den likt FSR 4 är en AI-baserad uppskalare. Därtill har systemkretsen en del av RT-förbättringarna som kom med RDNA4 så den är inte direkt jämförbar. Så för att förtydliga är det just uppskalningsalgoritmen från FSR 4 som ska implementeras i PSSR.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av CrispVanDahl:

Det är för att de inte är samma kärnor helt och hållet. Kretsen i PS5 Pro är en blandning av olika generationer, RDNA2 är grunden med anpassningar för att kunna göra PSSR beräkningarna på kärnorna då den likt FSR 4 är en AI-baserad uppskalare. Därtill har systemkretsen en del av RT-förbättringarna som kom med RDNA4 så den är inte direkt jämförbar. Så för att förtydliga är det just uppskalningsalgoritmen från FSR 4 som ska implementeras i PSSR.

Stämmer det sista?

I videon med Mark Cerny som länkas säger han att PSSR är rätt lik FSR, DLSS och XeSS vad det gäller typ av input, men att det inte är en drop-in replacement för någon av dem.

Och i slutklämmen av hans presentation av PSSR säger han bl.a. att "I'm so glad we made the (time intensive) decision to build our own technology".

Vidare nämndes ju att HW-mässigt är GPU-delen i PS5 Pro inte ett strikt subset av någon existerande RDNA-generation, det är en custom design där både ray-tracing delen och "AI-delen" skiljer sig från alla andra existerande RDNA-implementationer.

Oavsett: å ena sidan kul med progress, å andra sidan känns de här mid-life uppdateringarna av konsoler allt mer "icke-konsolmässiga".

I fallet PS5 och PS5 Pro finns ju nu rätt fundamentala skillnader. Det pratades om 2-3 gånger bättre ray-tracing kapacitet i PS5 Pro (så enda realistiska lösning är att helt utelämna RT-stöd för PS5) och vad det gäller upscaler tekniken är har den ännu större gap.

Blir då rätt svårt att endera utnyttja PS5 Pro fullt ut och/eller fortsätta göra bra varianter till PS5. Inte lika stort haveri som XSX och XSS (vad fan tänkte Microsoft där?), men värre än PS4/XBO generationens mid-life uppdateringar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Yoshman:

Stämmer det sista?

I videon med Mark Cerny som länkas säger han att PSSR är rätt lik FSR, DLSS och XeSS vad det gäller typ av input, men att det inte är en drop-in replacement för någon av dem.

Och i slutklämmen av hans presentation av PSSR säger han bl.a. att "I'm so glad we made the (time intensive) decision to build our own technology".

Vidare nämndes ju att HW-mässigt är GPU-delen i PS5 Pro inte ett strikt subset av någon existerande RDNA-generation, det är en custom design där både ray-tracing delen och "AI-delen" skiljer sig från alla andra existerande RDNA-implementationer.

Oavsett: å ena sidan kul med progress, å andra sidan känns de här mid-life uppdateringarna av konsoler allt mer "icke-konsolmässiga".

I fallet PS5 och PS5 Pro finns ju nu rätt fundamentala skillnader. Det pratades om 2-3 gånger bättre ray-tracing kapacitet i PS5 Pro (så enda realistiska lösning är att helt utelämna RT-stöd för PS5) och vad det gäller upscaler tekniken är har den ännu större gap.

Blir då rätt svårt att endera utnyttja PS5 Pro fullt ut och/eller fortsätta göra bra varianter till PS5. Inte lika stort haveri som XSX och XSS (vad fan tänkte Microsoft där?), men värre än PS4/XBO generationens mid-life uppdateringar.

För att svara på första frågan: Typ.
Om du menar videon med djupdykningen från i December är det primärt den redan existerande versionen av PSSR han pratar om, som helt riktigt skiljer sig mer från den då aktuella versionen av FSR:s uppskalning. I intervjun jag länkar till är det dock den kommande versionen av PSSR han talar om som till större del nyttjar de framsteg som gjorts i och med FSR 4.

"So the co-developed algorithm has already been released by AMD as part of FSR 4 on PC. And we're in the process of implementing it on PS5 and it will release next year on PS5 Pro."

"It's not a cut-down [version] of the algorithm," he explained. "It's the full-fat version of the co-developed super resolution that we'll be releasing on PS5 Pro."

Som du nämner ovan är det en custom design. Om jag förstått det hela rätt körs AI-beräkningarna på deras modifierade RDNA 2 del. RT-delen implementerar delar av det som sedan släpptes under 2025 som RDNA4.

Yeah, är såklart alltid ett dilemma för utvecklarna när du behöver förhålla dig till två nivåer av hårdvara. Efter som PS5 Pro dock bibehåller samma CPU som grundkonsolen har det nog inte en allt för stor påverkan i den fundamentala visionen för vad ditt spel ska vara. Tänker att resultatet blir mer i nivå med vad vi sett hitills, typ högre upplösning, bättre RT osv.

Permalänk
Medlem

Så det blir GTA6 med 60 fps trots allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Så det blir GTA6 med 60 fps trots allt?

Ja. Med 240p uppskalat till 1080p 😂

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Stämmer det sista?

Nej.
PSSR är inte FSR4 och FSR4 kan inte köras på Pro.
Faktum är att vi inte vet vad resultatet blir av att köra algoritmen på Pro även om de delar samma kod.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Jag ändrade rubriken för att bättre återspegla vad som faktiskt sägs i intervjun.
Tackar för feedback i kommentarerna!

Permalänk
Medlem

Det är ju inte utan att man undrar varför de är (minst) 1 år efter AMD...

Nåväl, förhoppningsvis får de till det till GTA6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ja. Med 240p uppskalat till 1080p 😂

Pfff.. 240p uppskalat till 8k menar du?