Permalänk
Hedersmedlem

Operativ system på NASA?

Igår kväll hade jag och en kompis en diskution om vad NASA kan tänkas ha för operativsystem på sina datorer. Han påstår att de borde ha något säkrare än UNIX men finns det? UNIX är väl det säkraste man kan ha eller har jag missat nått?
Önskar att ni kunde lägga in era åsikter i den här diskutionen och på så vis knäcka honom nej vars... Han påstod även att de tillverkar sina egna operativsystem

Tack på förhand!

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

det finns både AS400 och IBM 390 är grymmare ...

390 kan tex INTE angripas av virus
det finns på marknaden idag ca 110 olika operativsystem och då är inte alla kloner räknade

Visa signatur

Som dator finner jag din tro på teknologi underhållande =)

Permalänk
Hedersmedlem

men hur många av de 110 operativsystemen är lika säkra som UNIX?

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
men hur många av de 110 operativsystemen är lika säkra som UNIX?

Frågan du ska ställa är väl: Hur många av dessa är säkrare än unix och dess kloner?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Hedersmedlem

iof

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så använder de bland annat QNX till deras rymdfarkoster. Skulle kunna tänka mig att de använder flera 'embedded' system, kanske NetBSD.

Solaris (alltså UNIX) används med stor sannolikhet också. Jag tvivlar dock på att det används till något kritiskt, då det inte är ett realtidsoperativsystem (vilket QNX är).

Eventuellt används också något exokernel-baserat OS, men det vet jag inte säkert.

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem

Vad jag vet är rymdbranchen förvånansvärt konservativ. Kan något göras mer primitivt så görs det. Det är inte så kul med system som krachar precis i starten.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Vad jag vet är rymdbranchen förvånansvärt konservativ. Kan något göras mer primitivt så görs det. Det är inte så kul med system som krachar precis i starten.

Vänta bara tills MS har fått upp ögonen på rymdfarkoster.

Astronaut: "Houston, we have a bluescreen"

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decamber
Vad jag har hört så använder de bland annat QNX till deras rymdfarkoster. Skulle kunna tänka mig att de använder flera 'embedded' system, kanske NetBSD.

Solaris (alltså UNIX) används med stor sannolikhet också. Jag tvivlar dock på att det används till något kritiskt, då det inte är ett realtidsoperativsystem (vilket QNX är).

Eventuellt används också något exokernel-baserat OS, men det vet jag inte säkert.

Vadå realtidsoperativsystem? vad menas med det?

Visa signatur

Vim

Permalänk

Re: Operativ system på NASA?

Citat:

Igår kväll hade jag och en kompis en diskution om vad NASA kan tänkas ha för operativsystem på sina datorer. Han påstår att de borde ha något säkrare än UNIX men finns det? UNIX är väl det säkraste man kan ha eller har jag missat nått?
Önskar att ni kunde lägga in era åsikter i den här diskutionen och på så vis knäcka honom nej vars... Han påstod även att de tillverkar sina egna operativsystem

Tack på förhand!

Varför ska vi "knäcka honom nej vars", när det faktiskt är du som har totalt fel?

Ang NASA:
Linux användes till viss del, åtminstone för webbservrar och motsvarande, då Nasa drabbades av en worm för inte så länge sedan, som endast attackerade Linuxsystem. Vet ej om de bytte OS efter detta, eller endast säkrade sina burkar vidare.

För kritiska system används INTE Unix eller Unixkloner, ej heller RTOS-varianter av demsamma, utan alternativa system som utvecklats inom försvaret eller helt internt. Jag vill minnas att NASA även använder Orange Book-specarna för säkerhet som DoD tagit fram. En lista över de olika "färgböckerna" med säkerhetsspecar som Orange Book ingår i, finns på http://www.radium.ncsc.mil/tpep/library/rainbow/index.html, där du även kan ladda hem och läsa dessa (även om de är ganska tekniska och krångliga). Tilläggas kan att Orange Book är från 1980-talets mitt någon gång, men då den inte specar HUR säkerhetsimplementationen skall se ut, endast VAD den bör göra, så är den fortfarande ganska giltig, och används brett. Microsoft har exempelvis skrutit högt och ljudligt om att NT4 var C2-certat, som ni kanske minns..

Man använder också, för ickekritiska system, typ emailterminaler på spaceshuttlen, NT4 (enligt en discoverydokumentär för något halvår sedan). Jag antar att grabbarna vet nog om vad dom gör för att helt fysiskt separera näten med NT4 på och näten med "riktiga" OS

QNX (uttalas ungefär "Qunix") körs med största sannolikhet inte nätverkat, utan har endast hand om enskilda system som inte behöver input/output över nät, som exempelvis robotarmen som är ett ganska nytt tillskott på färjan, och andra RTOS-funktioner.

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xor3x
390 kan tex INTE angripas av virus

Det påståendet tror jag på när jag får konkreta bevis.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Hedersmedlem

WorldSpawn: Jag var så säker på att jag hade rätt så därför skrev jag att vi skulle knäcka honom...

Visa signatur

Vim

Permalänk
Hedersmedlem

Här har ni sanningen pojkar.. hehe.
http://www.stud.uni-hannover.de/~mheine/AEcastro.html

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det påståendet tror jag på när jag får konkreta bevis.

Det vill säga aldrig;
antingen knäcks systemet, i vilket fall du inte får bevis för påståendet, eller också knäcks det inte, i vilket fall.. tja, you get the image.

Men generellt; oknäckbara system eller system som inte kan få virus.. skrattet!

W

Permalänk
Medlem

390 systemet ska tydligen vara synkront och inte Asynkront som "våra" maskiner dvs om du trycker i ett " j" på tgb så når det aldrig cpu'n utan tas om hand av massa andra processer istället har sett specar på det hela och kan bara konstatera att jag tror på vad dom.... annars så vet jag att det inte finns ett sustem som är oknäckbart och med "inte" så menar jag att det är J%¤gt För¤"# j%& svårt att skriva ett virus till ett sådant system ... man måste ju kunna skriva Program och varför då inte ett virus,

men menhoppas ni fattade något jag gör det knapt

Visa signatur

Som dator finner jag din tro på teknologi underhållande =)

Permalänk

Det ryktas att ngn gång på nittiotalet hotades en datoransvarig på NASA med åtal för att ha försökt byta ut Mac OS till windows.

Dock tvivlar jag på att detta gällde datorer som är till för mer än 'normalt' kontorsarbete

denna text hittades även med hjälp av google:
"When NASA switched from Mac to Windows, help desk calls grew consistently from 68,000 calls to 142,000 in two years."

Sen vet jag att NASAs forskningscenter i Langley mestadels använder sig av Mac OS X

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xor3x
390 systemet ska tydligen vara synkront och inte Asynkront som "våra" maskiner dvs om du trycker i ett " j" på tgb så når det aldrig cpu'n utan tas om hand av massa andra processer istället har sett specar på det hela och kan bara konstatera att jag tror på vad dom.... annars så vet jag att det inte finns ett sustem som är oknäckbart och med "inte" så menar jag att det är J%¤gt För¤"# j%& svårt att skriva ett virus till ett sådant system ... man måste ju kunna skriva Program och varför då inte ett virus,

men menhoppas ni fattade något jag gör det knapt

Jag förstod tyvärr inte ett jota.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Fattade början ialla fall, fast om nu inte cpu:n hanterar tangentryckningar, har de en tangentbords processorn? Borde ju vara så att OS:et kör nått program och inte en annan cpu, som ett special program eller nått sånt för alla saker, men varför kan man då inte skriva virus?

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt hämtat QNX och testat det, det liknar Linux men jag kunde inte använda det till så mycket vettigt.
http://www.qnx.com/developer/download/free/index.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Vadå realtidsoperativsystem? vad menas med det?

realtidsoperativsystem är sådana som klarar av att garantera den tid det tar att köra saker. Ta tex en JAS 39 Gripen och styrningen av dess nosvinge...då vill man inte att beräkningarna av vilken vinkel nosvingen ska ha för att stanna i luften ska ta för lång tid pga nått annat program kör just då. Så där vill man nog använda ett realtidsoperativsystem.

Permalänk
Avstängd

QNX används åtminstånne av NASA, hur många och vilka datorer som kör det har jag däremot ingen aning om.

Men då det mer eller mindre faktiskt är gjort för kritiska situationer så skulle jag tippa på att det används som mer än bara ett desktopOS (vilket det inte lämpas allt för bra som)

Permalänk

Till inbyggda system i rymdfarkoster använder NASA flera olika kommerciella realtidsoperativsystem, och gissningsvis några "hemmabyggda" också. Framförallt VxWorks har använts en hel del, bl.a. till Mars Pathfinder.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Operativ system på NASA?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
klipp...

QNX (uttalas ungefär "Qunix") körs med största sannolikhet inte nätverkat, utan har endast hand om enskilda system som inte behöver input/output över nät, som exempelvis robotarmen som är ett ganska nytt tillskott på färjan, och andra RTOS-funktioner.

W

QNX är fruktansvärt bra i nätverk eftersom man kan flytta processer mellan noder utan problem
input/output....

läs lite på QNX hemsida och njut

litet klipp....

For more than 20 years, QNX OS technology has powered the world's most reliable systems in manufacturing and process control. Whether they're making chocolate or manufacturing microchips, producing concrete or running oil rigs, QNX-based control systems have earned a serious reputation for running 24 hours a day, 365 days a year, nonstop.

What makes the QNX® Neutrino® RTOS so reliable? It all comes down to architecture - microkernel architecture. As a true, message-based microkernel OS, QNX Neutrino not only offers exceptional resilience to software faults (even a badly written driver won't crash the system), but allows virtually any software component to be started, stopped, or replaced on the fly. Reboots are virtually eliminated.

Better yet, QNX microkernel architecture provides built-in distributed processing: a control application on any node can transparently access resources - disks, ports, protocol stacks, etc. - residing on any other node in the network. A network of individual machines becomes, in effect, a virtual supercomputer, giving you seamless, distributed control over hundreds of thousands of I/O points.

The bottom line: QNX Neutrino allows control and manufacturing applications to achieve levels of reliability and scalability that simply aren't possible with any other OS.

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Är väl inte helt otänkbart att OpenBSD har använts. Det Amerikanska försvaret (ej NASA, men ändå) sponsrade ju tidigare projektet...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Det vill säga aldrig;
antingen knäcks systemet, i vilket fall du inte får bevis för påståendet, eller också knäcks det inte, i vilket fall.. tja, you get the image.

Men generellt; oknäckbara system eller system som inte kan få virus.. skrattet!

W

Ingenting är omöjligt! Det är inte omöjligt att skapa system som inte kan "knäckas" eller på ett eller annat sätt manipuleras. Men det är heller ingen omöjlighet att "knäcka" det...vet inte riktigt vad jag ska tro på, det är lite tveksamt. Men har man lyckats knäcka ett sånt system så måste man vara en riktigt stor hjärna, för kan man knäcka såna system så kan man också utlösa kärnvapen, och det är knappast troligt! Med en vild gissning skulle jag tro att..kanske 1% av världens befolkning kan göra nåt sånt! Det handlar om verkligheten, det är inte ännu en bond film!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Vänta bara tills MS har fått upp ögonen på rymdfarkoster.

Astronaut: "Houston, we have a bluescreen"

hahaha! lol!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Initiating server query ...
Looking up IP address for domain: www.nasa.gov
The IP address for the domain is: 63.165.186.90
Connecting to the server on standard HTTP port: 80
[Connected] Requesting the server's default page.
The server returned the following response headers:
HTTP/1.1 200 OK
Transfer-Encoding: chunked
Date: Sun, 12 Oct 2003 23:05:23 GMT
Server: Apache/2.0.45 (Unix) mod_perl/1.99_09-dev Perl/v5.6.1 covalent_auth/2.3 DAV/2 CovalentSSL/2.3.3 RSA/SSLC mod_jk/1.2.2-beta-1
Accept-Ranges: bytes
~~~~~~~~~~~~~~: ~~~~
Connection: close
Content-Type: text/html; charset=ISO-8859-1
Query complete.

titta-vad-jag-kan

Permalänk
Medlem

Tänkte bara göra ett tilllägg i diskussionen kring IBM's 390-system. Vad jag förstår av det så körs OS/390 på maskinen och hanterar partitioner eller virtuella maskiner som i sin tur kör något operativsystem, vanligtvis AIX och Linux.
OS/390 bestämmer hur många cpu:er, hur mycket minne mm partitionerna ska få tillgång till.
Eftersom man inte kör några vanliga applikationer direkt under system så kan man väl säga att det är hyffsat säkert från virus men dock kan givetvis underliggande system få virus.

Detta är hur jag har fattat det, har tyvärr aldrig arbetat med ett 390-system så mina kunskaper är kraftigt begränsade.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rontaronny
Initiating server query ...
Looking up IP address for domain: www.nasa.gov
The IP address for the domain is: 63.165.186.90
Connecting to the server on standard HTTP port: 80
[Connected] Requesting the server's default page.
The server returned the following response headers:
HTTP/1.1 200 OK
Transfer-Encoding: chunked
Date: Sun, 12 Oct 2003 23:05:23 GMT
Server: Apache/2.0.45 (Unix) mod_perl/1.99_09-dev Perl/v5.6.1 covalent_auth/2.3 DAV/2 CovalentSSL/2.3.3 RSA/SSLC mod_jk/1.2.2-beta-1
Accept-Ranges: bytes
~~~~~~~~~~~~~~: ~~~~
Connection: close
Content-Type: text/html; charset=ISO-8859-1
Query complete.

titta-vad-jag-kan

hehe ,vilket program använde du för att göra de där ? nmap ?

Visa signatur

PPC for teh win!

Permalänk

Hans finna "hack" känns mer som klippt från nån browser logg eller liknade. Kan man inte göra nått likande med Linux som med 390 systemet som Houze beskriver? (Mitt tidigare inlägg va bara vad jag trode den-andra-användaren-som-ingen-förstod-vad-den-menade försökte få fram ) I linux/*BSD ska man kunna göra flera "datorer" (simulerat) på en och samma server men jag vet ju inte om det fungerar exakt likadant