Permalänk
Medlem

Tvätta tangentbordet

Använder man samma tangentbord varje dag i sex år så blir det skitigt. Nu är nya datorn beställd och på väg, och då känns det som rätt läge att fräscha upp grejerna lite.

Har hört att man kan tvätta tangentbordet med vatten, bara man låter det torka ordentligt innan man pluggar in det. Bara det att mitt tgb är riiiktigt skitigt och ingrodd smuts och allsköns jävelskap.

Så min fråga är, kan man använda diskmedel också? Om inte, vad ska man köra med? Nån slags rengöringssprit?

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak English in What?

Permalänk
Medlem

Tror inte de e så bra o doppa ner tangentbordet i en balja eller så ;P då måste det fan torka de i nåra veckor, om du inte skruvar isär hela tangentbordet.

Hmm pilla bort alla knapparna o tvätta dom me diskmedel eller nått ... Sen ere vell inte så svårt o få bort skiten när du har tagit bort alla knappar? bara o torka av skiten me rengöringsmedel.... kanske damsuga där knapparna har suttit? efter som du sa att de va så lortit, fast akta så de inte sitter nå fjädrar eller nått som gör så knapparna flänger tillbacka när man trycker på dom, de e nog inte så lycket o damsuga upp dom

Lycka till!

Visa signatur

- Evangeline -

Permalänk
Medlem

Skruva isär det kommer jag inte ifrån, så mycket skit som trillar ut när jag vänder på det...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nååh skruva isär det då =P men andvänd inte vatten för man vet juh inte ritkigt när allt vatten har torkat.
vettifan va rengörningsmedlen heter ;P
men de ska vell funka o tvätta kretskort o elekronik mojs med kemiskren bensin, har iaf ja gjort =P

Visa signatur

- Evangeline -

Permalänk
Medlem

Ska erkännas att jag aldrig skruvat isär ett tangentbord förut. Visade sig att tangenterna satt lite i en grop som samlade upp all smuts, och hela överdelen gick att ta loss helt, så all elektronik ligger kvar i underdelen och har sluppit mina snusiga fingrar.

Nu får det ligga och torka över natten, så sätts allt ihop imorgon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

okidoki snusiga fingrar e ju gött ;P eller snus e juh goare..
lycka till med de nytvättade tangentbordet och den nya datorn ;P

Visa signatur

- Evangeline -

Permalänk
Medlem

när jag sökte lite på det ämnet tidigare visade det sig att några rekommenderade att köra det i diskmaskinen?!
kan någon verifiera att detta fungerar, eller skall jag bara känna mig dum och lättlurad nu?

Visa signatur

(ü) Ironi borde vara ett skolämne. (ü)

Permalänk

Skruva isär det. Plocka bort kretskortet och den där genomskinliga plast grejjen. Plocka bort alla knappar. Kör knapparna och allt förutom kretskortet och plastbiten i tvättmaskinen.

Funkar utmärkt för mig. en bra grej att gör är att kolla så att man verkligen vet vart alla knappar ska sitta (om man har nåt specialtangentvort med massa extraknappar o sånt)

Permalänk
Medlem

tvättprogram: 40C strykfritt
torkning: på lina
borde fixa det

Visa signatur

SD 3700+@2750MHz (250x11) KAB2E 0549BPMW | Abit KN8-Ultra | 2x512 Crucial Ballistix DDR500 1:1 2.5-4-4-10 1T | XFX 7800GT 256mb 450/1050MHz | 3DMark05: 7357p | SuperPi 1M: 31s

Permalänk
Medlem

Jag har ett gammalt mitsumi tangentbord som jag kört med ett antal år och på ett antal datorer. Just det här tangentbordet är extremt smidigt att rengöra,
Alla tangenter sitter fast i locket, det finns inga gummiprylar som kan torka och gå sönder (gamla BTC tgb tex). Och underdelen är bara en plastbit istortsett, sedan i mitten sitter själva plastfilmen som tangenterna trycker ner mot.
Så allt man gör är att skruva upp det, ta loss överdelen med alla tangenter och tvättar det på valfritt sätt.

Personligen tycker jag diskmaskin känns lite overkill, det räcker galant att tappa upp lite varmt vatten i en diskho, gå loss med lite vanligt diskmedel och diskborste..

Jag vet dock att alla tangentbord inte är lika enkla att montera ner och rengöra. Jag försökte montera ner ett gammalt keytronic tgb vid ett tillfälle. Den var inte konstruerad för att nånsin tas isär kändes det som, alla tangenter satt fast för sig, och den innehöll hur mkt skruv som helst.

Permalänk
Medlem

Keytronic har ju lite speciella saker, te x deras modell när knapparna är olika hårda för ergonomi... (Hatar skolans Windows tangentbord, ja det är en Windows flagga och det står Windows på dem. Det går inte att skriva på dem som jag försöker med nu, knapparna är som cement & tja, helt värdelösa

Permalänk
Medlem

Ett sex år gammalt tangentbord kan väl inte vara så mkt bätre än ett 99kr's från Clas Ohlson? Även om det GÅR, så tycker jag du shoppar ett nytt

Visa signatur

Life is a bitch and then you die

Permalänk
Medlem

Sawert: If it ain't broke, don't fix it

Nu är det rent och fint, ska bara torka. Montering underlättas av att jag har ett annat tangentbord att titta på (det jag använder nu). Annars är det ju bara att öppna notepad och köra trial-and-error

För övrigt; jävlar vad dom flyger när man drar bort dom med mejseln. Kanske nån ny nördsport man kan börja med? Tävla i höjd, längd och prickskytte

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jo, det går alldeles utmärkt att tvätta tangentbord. Med diskmedel eller tvål. Som sagt tidigare är det viktigt att låta det torka efteråt. Skruva isär det innan för bättre effekt.

Självtorkning tar dagar eller veckor, men hårtork eller dyl gör susen.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

...och som sagt tvättade jag den övre delen plus tangenter så sent som igår, men tack ändå

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sawert
Ett sex år gammalt tangentbord kan väl inte vara så mkt bätre än ett 99kr's från Clas Ohlson? Även om det GÅR, så tycker jag du shoppar ett nytt

Det är väl ändå det absolut dummaste man kan göra? Har man ett bra äldre tangentbord så ska man absolut inte ersätta det med ett skittangentbord från Clas Ohlsson eller Biltema. Dumt både med avseende på ergonomi och ekonomi...
Gamla tangentbord (cirka 10 år) är i stort sett outslitbara, främst för att det fick kosta mer än 10kr att tillverka ett tangentbord på den tiden. Mitt Facit tangentbord tillverkat slutet av 1991 fungerar fortfarande felfritt trots 12 års flitigt användande och misshandlande.

*lugnar ner mig lite...*
Bästa sättet att diska tangentbordet är att plocka loss alla tangenter. Slänga i dem i en balja med varmt vatten och diskmedel, lämpligen Yes eftersom det verkar lösa upp i stort sett allt. Har man otur så löser det upp texten också. Låt sedan tangenttopparna ligga i vattnet nån timme, gnugga av eventuell kvarsittande smuts, skölj och låt torka. Över och underdelen går utmärkt att köra i diskmaskinen eller diska för hand. Kretskortet räcker i stort sett med att blåsa bort skräpet från, det man inte ser lider man inte av Annars kan man diska det på samma sätt som resten, kom bara ihåg att låta det torka ordentligt.

Finns ett alternativ till. Farsan berättade att de körde tangentbord i ultraljudstvätten på jobbet för en massa år sedan. Tydligen var det väldigt effektivt, men vem sjutton har en ultraljudstvätt hemma?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Tvätta i diskmakinen - overkill?? Jag vet inte det jag, har gjort det ett flertal ggr med mitt...8-10 år har det på nacken...

För att förklara lite närmare, plocka bort alla tangenter, lägg de i en BH-tvättpåse lr liknande. Släng in i diskmaskinen med alla annan disk

Gör rent under där tangenterna satt, dammsug, använd topps å nagelborste, använd Yes diskmedel...som sas tidigare, torka tort..å vipps så har du ett tangentbord som itne behöver göras rent på ytterligare 2-3 år...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Någon får gärna förklara hur en ultraljudstvätt fungerar

Permalänk
Medlem

Finns någon sprayburk som heter typ Data Rent eller liknande, det finns för rengöring av olika datorprylar, bl.a. en burk med något skum man sprayar över tangentbordet, låter det stå någon minut och sedan torkar man av med papper eller en trasa och tangentbordet blir rent och fint, fungerar väldigt bra och snabbt.
Antar att sprayburkarna kostar en del, men de är bra.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

men sånt ner bland tangenterna, hur fan får man bort det?

nej det enda jag tänker på är att man måste skriva isär det, tvätta plasten, och inte fans ka man ner med krestarna i nåt disk här inte. ajabaja. fast det kanske bara gäller cola..?