Vilken funktion uppfyller Northbridge/Southbridge?

Permalänk
Medlem

Vilken funktion uppfyller Northbridge/Southbridge?

Vilken funktion uppfyller Northbridge/Southbridge? Och om man förbättrar kylning är det FSB:n som man kan pressa mer?

Permalänk
Medlem

Dom är bryggorna mellan processorn och resten av systemet. Har inte det helt i huvudet, men har för mig nordbryggan har han om minnet, AGP och PCI bland annat. Om nordbryggan går riktigt het så kan du (om ingen annan komponent redan är maxad) teoretiskt sett få ut några Mhz till om du kyler den bättre. Sydbryggan brukar inte behöva någon kylning såvitt jag vet.

Visa signatur

Huvududator: AMD XP2500 @ 180x11 1980Mhz | Abit AN7 | 2x512 Mb TwinMos DDR400 | Gf4 Ti4200 128MB @ 315/560 | SB Audigy | WinXP Pro SP1
Serverburk: AMD XP1800 | 512 Mb Twinmos PC133 | MSI KT7 Turbo | Debian 3.0 stable (kernel 2.6.3)

Permalänk
Inaktiv

Är det inte så att NB kopplar samman CPU, AGP och Ram-minnena. Sen tar SB hand om resten typ PCI och liknande...

Permalänk

just nu är jag sugen på en bigmac. De är lagom stora och har god dressing. Jag kollar på film på skoldagarna fullt "lagligt" eftersom det är temavecka. Jag har surroundljud och gillar korvar.
Northbridge = nordbryggan
Southbridge = sydbryggan

Inga problem!!! Jag är bara glad över att få vara till hjälp

Visa signatur

idjutt lääään

Permalänk
Medlem

NB sammankopplar VGA/CPU/RAM/SB, medans SB tar hand om IDE portar/LAN/ljud/Firewire/USB/floppy m.m., Både NB och SB behöver kylning om man ska överklocka.