Permalänk
Medlem

Duron 1.6GHz

Kan en sån här överklockas? Den är väl säkerligen låst. Tyckte jag skymtade att steppningen var 0347. Men man kanske kan pilla upp fsb, eventuellt volt, lite grann?

För övrigt rapporterar Windows CPUn som 'Unknown'.

Permalänk
Medlem

Re: Duron 1.6GHz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Epzilon
Kan en sån här överklockas? Den är väl säkerligen låst. Tyckte jag skymtade att steppningen var 0347. Men man kanske kan pilla upp fsb, eventuellt volt, lite grann?

För övrigt rapporterar Windows CPUn som 'Unknown'.

Går det inte att låsa upp multipliern via L1 bryggorna?.
Varför frågar du om du kan höja FSB eller spänningen här?.
Borde du inte fråga din processor det istället?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Duron 1.6GHz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av IsKall
Går det inte att låsa upp multipliern via L1 bryggorna?.

Det där är ju överkurs. Har inte tänkt mej någon seriös klockning så annat än ändringar i BIOS får vara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av IsKall
Varför frågar du om du kan höja FSB eller spänningen här?.
Borde du inte fråga din processor det istället?

Därför vi alla gör det?
Jag har ingen aning om vad en Duron har för "kapacitet".

Kan passa på och fråga ifall någon vet vid vilken temperatur som man bör sluta höja spänningen.

Permalänk
Medlem

Jag har en sån. Har kört den som max i 2196 mhz. Men jag kör den nu i 2007 mhz med 1.5 vcore. Den blir lite varm, 55-60 grader men går väldigt stablit och så. Tydligen ska man kunna köra processorn i upp till 72 grader utan att det ska göra nån skada.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Duron 1.6GHz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Epzilon
Det där är ju överkurs. Har inte tänkt mej någon seriös klockning så annat än ändringar i BIOS får vara.

Därför vi alla gör det?
Jag har ingen aning om vad en Duron har för "kapacitet".

Kan passa på och fråga ifall någon vet vid vilken temperatur som man bör sluta höja spänningen.

Jag tänker fortfarande fråga dig varför du frågar oss hur mycket du kan klocka. För den enda som kan svara på det är du, eller ngn kompis till dig som testar att klocka din dator. ALLA datorer klockar olika =). Oavsett om det är lika CPUer.

Men fråga 2 kan man ju iaf ge en fingervisning om. Vid Cirkus 60-70 grader skulle jag absolut inte ge den nå mer spänning, men sen beror det lite på när den är stabil också. Vissa processorer blir instabila vid överklockning vid låg temp.

Permalänk
Medlem

Hur skall man göra om ma har en sånn CPU på ett asus a7v mobo?
Jag vill överklocka den eller åtminstone köra den i 1600Mhz spm det är nu är den underklockad till 1200Mhz, känns lite B eftersom den tom är vattenkyld...

Visa signatur

Asus Maximus Formula, Q6600 2.4@ 3.1, 6GB Corsair Dominator, HD 5770, Intel X25 80Gb , Viewsonic VP2130b + VP2030b
www.berndin.com

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Duron 1.6GHz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av IsKall
Jag tänker fortfarande fråga dig varför du frågar oss hur mycket du kan klocka. För den enda som kan svara på det är du, eller ngn kompis till dig som testar att klocka din dator. ALLA datorer klockar olika =). Oavsett om det är lika CPUer.

Jag frågade om man alls kan klocka den. Som sagt, jag har ingen aning om vad en Duron har för kapacitet. Om det ens är värt ett försök.

@killawife - Tackar för svaret. Nu har jag något att gå på

Permalänk
Medlem

Om någon vet hur man gör så berätta gärna.

Visa signatur

Asus Maximus Formula, Q6600 2.4@ 3.1, 6GB Corsair Dominator, HD 5770, Intel X25 80Gb , Viewsonic VP2130b + VP2030b
www.berndin.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Jag har en sån. Har kört den som max i 2196 mhz. Men jag kör den nu i 2007 mhz med 1.5 vcore. Den blir lite varm, 55-60 grader men går väldigt stablit och så. Tydligen ska man kunna köra processorn i upp till 72 grader utan att det ska göra nån skada.

Enligt: http://users.erols.com/chare/elec.htm tål den 85°C, men det blir lite knepigt att klocka. Någon som sett Duron 1.8 GHz någonstans?

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Jag testade att dra upp den i 12x166 @ 1.5V. Funkade fint tills man stressade CPUn, då rebootade han. Testade höja stegvis upp till 1.675 men rebootar fortfarande.
Något skumt hände vid 1.675... Burken stänger av sig själv strax efter man startat den. Det skulle kunna vara "Emergency Shutdown" men den är ju inställd på 100C. Vid 1.65 låg CPUn på 52C.

Permalänk
Medlem

Jag har 2 st duron 1600 och den ena gör 2,2GHz @ 1,8V och den andra gör 2,4GHz @ 1,75V. Det är bara att höja FSB för att klocka dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Enligt: http://users.erols.com/chare/elec.htm tål den 85°C, men det blir lite knepigt att klocka. Någon som sett Duron 1.8 GHz någonstans?

http://www.shg.dk säljer duron 1,8GHz

Permalänk
Medlem

Vinner jag nåt på att uppgradera från mitt system se sign till:

*epox 8rda+
*twinmos winbond 256 och kanske en till 256 sticka senare
*Spire whisperrock IV
*duron 1600 (kanske låst ska kika på lokala butiken)

Edit: vilka veckor ska/bör man ha som kan klocka bra

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Vinner jag nåt på att uppgradera från mitt system se sign till:

*epox 8rda+
*twinmos winbond 256 och kanske en till 256 sticka senare
*Spire whisperrock IV
*duron 1600 (kanske låst ska kika på lokala butiken)

Edit: vilka veckor ska/bör man ha som kan klocka bra

Det ser bra ut, bara du köper NFII Ultra400 och 400mhz minnen.. Du kan ju låsa upp prollen via L1 bryggorna.. finns en guide på www.tomshardware.com alla amd före vecka 39 är olåsta förutom athlon64

Jag har en likadan fläkt på mitt system (se nedan) och den funkar kanon, ligger på 47 grader idle..

Permalänk
Medlem

Ja det kanske ser bra ut men somsagt "Vinner jag nåt på att uppgradera från mitt system se sign" kommer jag märka stor prestanda skillnad

jag kommer vid senare tillfälle köpa en till 256:A + en barton om jag nu köper "duron paketet"

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lwse !
Det ser bra ut, bara du köper NFII Ultra400 och 400mhz minnen.. Du kan ju låsa upp prollen via L1 bryggorna.. finns en guide på www.tomshardware.com alla amd före vecka 39 är olåsta förutom athlon64

Jag har en likadan fläkt på mitt system (se nedan) och den funkar kanon, ligger på 47 grader idle..

Athlons FX-51 är den ända som inte är låst

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem

Jag kör en duron 1.6a nu, pga dåligt moderkort osv har jag inte kunnat pressa den nå. Men just nu kör jag den i orginal vcore 1680mhz utan minsta antydan till problem.

Visa signatur

"The best hacker is the one you've never heard about." <-- Oldschool