Vdsl scream - är det någon i hela sverige som har det?

Permalänk

Är det någon som bor i Masthugget Göteborg som fått VDSL? Jag blev lovad VDSL men fick ADSL av bluffmakarna på Bostream.

Visa signatur

Janne_gbg

Permalänk
Medlem

Jo jag har blivit lovad VDSL , bor 620m från station Göteborg/Masthugget.

Hämta ut ett nytt modem i fredags.
Enligt papper jag fick hem i fredags ska det fixas i veckan som kommer.

Verkar ju vara saker i görningen nu

Permalänk

Men är det VDSL modem du fått? Är modemet Speedtouch 510 är det bara ADSL.
Jag har 970m och blev lovad VDSL men fick bara ADSL.

Visa signatur

Janne_gbg

Permalänk
Medlem

Har fått Speedtouch 510v (står 600 på lådan men dom är ju omflashade och ommärkta av bostream)

haft deras 8/1 sen i december
Förstår inte varför dom skulle skicka nytt adslmodem så jag hoppas det är VDSL nu

Permalänk
Medlem

510v är ett vdsl modem.

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

Mitt har varit nere sedan torsdags, hoppas det funkar när jag kommer hem. (biskopskården)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tear
Jag har bara ett jack och det är kopplat som första jack (jag har öppnat och kollat).

Dock har jag ändå problem. Lyfter jag på luren tappar den synken ett par sekunder. Den får dock tillbaka synken efter ett par sekunder även om jag fortsätter prata... Telefonen är en trådös och är kopplad i splittern/filtret.

EDIT

Polaren som har bostream 8/1 ladda från mig nu och han kom bara upp i 200K/s... skumt...

Tear
får du bättre siffror på Tptestet nu, har du pratat med Bostream ?

Permalänk
Medlem

Ok, fick svar från Bostreams kundtjänst nyss ang. splittern. De vill att jag ska behålla/använda den gamla splittern, alltså får jag ingen ny.
Uploaden är fortfarande kass (kan det vara pga av den gamla splittern tro?), ligger på 4,5Mbit just nu. Kanske är inte Bostream klara med sitt underhållsarbete, vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aptass
Har fått Speedtouch 510v (står 600 på lådan men dom är ju omflashade och ommärkta av bostream)

haft deras 8/1 sen i december
Förstår inte varför dom skulle skicka nytt adslmodem så jag hoppas det är VDSL nu

Ommärkta av leverantör ej bostream...

Permalänk
Medlem

Nope fortfarande samma kassa upload med det är en ny splitter på väg. Borde få den idag tycker jag... återkommer ikväll!

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jumbo
Ok, fick svar från Bostreams kundtjänst nyss ang. splittern. De vill att jag ska behålla/använda den gamla splittern, alltså får jag ingen ny.
Uploaden är fortfarande kass (kan det vara pga av den gamla splittern tro?), ligger på 4,5Mbit just nu. Kanske är inte Bostream klara med sitt underhållsarbete, vad vet jag.

Ligger också runt den uploaden med 600 m från stationen, gjort det sedan i torsdags förra veckan. Tänkte också som du ang, splittern, men det har ingen betydelse vilken splitter man har enligt dom, pga att det bara är ett filter. De har nog rätt för jag får samma siffror när jag pluggar in den nya "felaktiga" splittern.
Något har hänt, gick ju snabbt som tusan i början.
Jag har ringt till Bostream, samtalet slutade med att jag skulle prova att bryta strömmen på modemet i en minut, det kan hjälpa när det har varit en driftstörning vilket det var den torsdagen.
Funkar det inte då skall dom skicka en tekniker

Permalänk
Medlem

Redgrave:

Bostreams kundtjänst ringde upp mig nyss ang. uppkopplingen. Jag sa att nerströms låg det på 13-14Mbit, men uppströms var det åt helvete. Ligger på 3Mbit nu.
Hursomhelst skulle hon (ganska duktig tekniker) kolla upp det, bad mig avaktivera bradväggar, stänga ner fildelningsprogram!!! osv....
Efter nån minut ringer hon igen och säger att uppkopplingen skall fungera korrekt.
Frågar mig om nätverkskortet är inställd på 100Base Full duplex, kopplad till första jacket, andra jack i huset som kan störa osv...
När hon även frågade om jag hade förlängt kabeln från första jacket så blev mitt svar ja, det skulle man tydligen inte göra.
Man skall alltså koppla modemet (via splittern?) direkt till första jacket och sen om man vill förlänga skall man helst göra det via nätverkskabeln. Hur stor sanning det ligger i det vet jag inte då jag inte har testat än....
Nån som har kopplat på det viset?

Permalänk

ok... mitt heter bara 510..inget v.....

Bostream har nu haft 4 dagar på sej att svara på mitt mail och intyg men dom bara tiger. VD och marknadschef saknar tydligen ryggrad och tror problemen försvinner om dom tiger !!

Visa signatur

Janne_gbg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jumbo
Redgrave:

Bostreams kundtjänst ringde upp mig nyss ang. uppkopplingen. Jag sa att nerströms låg det på 13-14Mbit, men uppströms var det åt helvete. Ligger på 3Mbit nu.
Hursomhelst skulle hon (ganska duktig tekniker) kolla upp det, bad mig avaktivera bradväggar, stänga ner fildelningsprogram!!! osv....
Efter nån minut ringer hon igen och säger att uppkopplingen skall fungera korrekt.
Frågar mig om nätverkskortet är inställd på 100Base Full duplex, kopplad till första jacket, andra jack i huset som kan störa osv...
När hon även frågade om jag hade förlängt kabeln från första jacket så blev mitt svar ja, det skulle man tydligen inte göra.
Man skall alltså koppla modemet (via splittern?) direkt till första jacket och sen om man vill förlänga skall man helst göra det via nätverkskabeln. Hur stor sanning det ligger i det vet jag inte då jag inte har testat än....
Nån som har kopplat på det viset?

Skall prova att koppla så när jag kommer hem bara för att prova, men hur många är det som kopplat så, låter osannolikt att det skulle ha någe på sig. Och dessutom så fungerade både mitt adsl och Vdsl, till en början, perfekt.
Jag menar, jag låg till en början 11-13 upload i två dagar tills de fick drifstörningar därefter har det kaikat ur trots att de säger att stationen funkar nu.
Jag har dessutom inte gjort några andra inställningar eller något, installerat program osv. Vi är ju fler här som har sunkig upload så det måste bero på nogot annat tycker man..
Jag har ingen router eller liknande heller..

En fråga: hur kan jag kontrollera/ställa in att nätverkskortet är inställt på 100Base Full Duplex ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redgrave

En fråga: hur kan jag kontrollera/ställa in att nätverkskortet är inställt på 100Base Full Duplex ?

Kolla egenskaper för nätverkskortet under Nätverket. I Win XP Pro (engelsk) hittade jag det under "Configure" på nätverkskortet, sedan "Advanced" och "Media Type". Där kan man välja duplex-inställningar.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Nu verkar de fixat min speed. Jag får i tp test på tcp i upload ca 11mbps och download 13.5. UDP går inte att köra för jag får felmeddelandet att max 25mbps är tillåtet

Jag ahr dock itne fått mitt nya filter! Men jag är nöjd

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

Kan ni som fått VDSL skicka lite pingtider till gateway. Såg till min fasa att det verkar som de har ökat markant om man jämför med ADSL.

Permalänk
Medlem

17ms mot gateway
29ms mot ftp.sunet.se

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

17ms ?!?! ARGH! Då kan man ju glömma att hosta spelserver... Vore intressant och veta varför den ökat så drastigt? 3-5ms som det är med ADSL är ju bra mycket trevligare.

Permalänk
Medlem

Jag tror dom fixar till det sen. Även farten kan det trimmas på

Var likadant med xstream ibörjan och likså deras 8/1 scream

routingen gick över London osv först

nån kan ju kanske köra en trace och se hur det ser ut nu.

Går den helgalet får man gnälla på dom tills dom ordnar till det

Permalänk
Medlem

Jag pratade med felanmälan angående den höga pingen mot gateway, men killen jag pratade med bara skrattade och förstod inte vad jag menade. Han menade på att ingen hade minsann påpekat hög ping som något problem. Undra om jag pratade med ett måndagsexemplar? Vore kul om någon kunde kolla upp detta, har inte fått mitt VDSL inkopplat ännu, svårt att felanmäla något som inte finns

Permalänk
Medlem

16ms mot gate
28ms mot ftp.sunet.se

Permalänk
Medlem

Kraspor:

Vad ligger din upload på just nu. Min är nere på 2Mbit. Det som började så bra går åt helvete.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jumbo
Kraspor:

Vad ligger din upload på just nu. Min är nere på 2Mbit. Det som började så bra går åt helvete.

Som hägst har jag laddat upp i 300kb/s. Downloaden funkar fint dock.

Permalänk
Medlem

Jag laddade upp i 880 till en bostream 8/1 polare förut idag.... min speed har de fixat!

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jumbo
Kraspor:

Vad ligger din upload på just nu. Min är nere på 2Mbit. Det som började så bra går åt helvete.

Ja den låg idag på 260Kb/s några minuter för att sedan maxa på 170Kb/s Ska ringa imorgon om dom inte löst det...

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kraspor
Ja den låg idag på 260Kb/s några minuter för att sedan maxa på 170Kb/s Ska ringa imorgon om dom inte löst det...

Jag trodde felet låg på min telekabel????, men tydligen är jag inte ensam när det gäller uploaden. Det måste vara fel på våran station.

Permalänk
Medlem

Någon som har gjort sitt 610 modem till en router?

Permalänk
Medlem

vdsl scream, jo man tackar.. beställde den skiten förra sommarn, väntade till vintern, tröttnade och avbokade skiten o beställde BBB vdsl.. fick det på 3 veckor 12/9.. funkar perfekt.. grym kundsupport har BBB till skillnad från gaystream som bara har skyllt på sina underleverantörer av modem osv osv.. dessutom för att få 26 mbit vdsl så skall man i praktiken bo på telestationen... lite falsk marknadsföring men men för att locka kunder gör man väl vad som helst.. och det är ju alltid nån som går på det..

Permalänk
Medlem

Gatway: 64 bytes from 82.182.64.1: icmp_seq=2 ttl=255 time=17.3 ms

Sunet: 64 bytes from 194.71.11.40: icmp_seq=2 ttl=246 time=18.7 ms

Det är fan inte bra med 17.3 ms till sin egen Gatway. Någon som felanmält till bostream?