Några frågor om gnome och fluxbox

Permalänk

Några frågor om gnome och fluxbox

Jag har börjat använda gnome, bara för att jag gillar gnome-panel. Nu har jag fått lite problem som jag skulle vilja ha hjälp med..

1. Jag har en panel som jag har tagit bort expand på, så den blir liten och bra som jag vill ha den, men det blir fula pilar på sidorna som man använder för att flytta panelen. Hur får man bort dom om det går?

2. I fluxbox när man flyttar fönster flyttas dom när man släpper musknappen, men i gnome flyttas fönstret direkt och då ser genomskinligt aterm fult ut. Kan man få fönster att flyttas som i fluxbox?

3. Kan man få gnome-panel att köras i fluxbox på något sätt? Om jag bara kör gnome-panel i fluxbox blir det helt konstigt.

4. Kan man lägga till och ta bort saker från menyn som kommer när man högerklickar på skrivbordet i gnome? Finns inget på den menyn som jag har använt.

5. Kan man få mindre border eller ingen alls på aterm? I gnome..

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem

4. Om du menar fluxbox så ja, editera filen ~/.fluxbox/menu

5. Finns säkert ett sådant alternativ, kolla "aterm --help" eller "man aterm". Annars kan du prova Eterm, mycket mysigt terminalprogram där du kan ta bort hur mycket du vill av bordersarna (99% säker på att det går i aterm också).

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ragnwald
4. Om du menar fluxbox så ja, editera filen ~/.fluxbox/menu

5. Finns säkert ett sådant alternativ, kolla "aterm --help" eller "man aterm". Annars kan du prova Eterm, mycket mysigt terminalprogram där du kan ta bort hur mycket du vill av bordersarna (99% säker på att det går i aterm också).

Menade gnome. Ska kolla lite på man aterm och kanske testa Eterm.

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Hedersmedlem

Det kallas "opaque window moving", och är det är fönsterhanteraren som sköter det. Tror det heter så i win tom.

Kör aterm i fluxbox, och med "toggle decorations" så blir det bara sjävla terminalen kvar, utan några kanter eller lister alls.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk

En sak jag funderar på med Gnome är hur gör man så att hela firefox fönstret + andra program är ovanför (täcker) panelen där man har alla ikoner?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD