Permalänk
Medlem

vilka lysdioder och övrigt?

Jag ska rätt snart gå o köpa lödkolv och skulle sedan vilja sätta in lite lysdioder i min burk...
Då är det bara det att jag inte vet (än iaf ) vad man borde använda för dioder och vad man mer behöver..

Jag undrar om någon skulle kunna hitta någon stark o bra blå lysdiod på elfa och sedan alla andra nödvändiga saker för att kunna koppla in dioderna till 4-pins kontakt (har kontakt själv) lite instruktioner hur man gör:)

Tack på förhand

Förra sommarn lärde jag mig att PHP-skripta så denna sommar får man väl se till att lära sig lite om elektronik....

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Det kan vara svårt att hitta starka dioder med hög strålvinkel, har du funderat på vart du ska ha dioden/dioderna och vad de ska ha för funktion? Ska de bara lysa som en spotlight på något eller ska de lysa upp hela datorn hade du tänkt? För oftast (inte alltid) så har starka dioder lägra strålvinkel och det gör att ljuset blir mer centrerat om man kan säga så. Det blir en tunnare ljus stråle. Ja du förstår du kan inte se dioden från sidan om den har jätte låg strålvinkel, men då lyser den nästan bara raktfram. En lysdiod med högstrålvinkel ser du lätt från sidan men de brukar vara sämre ljusstyrka på dem. Det finns så klart starka dioder med hög strålvinkel.

Elfa har inga bra o starka blå dioder vad jag har sett men besthongkong har men då får du ju beställa och du får dem inte direkt, vilket är en nackdel.

Permalänk
Medlem

ok, någon som har ett tips på något speciellt man kan göra med dioder i burk???

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=987&session=c3cfe46...

Denna lysdiod kan du använda till 4-pins kontakter, men dom är riktigt dyra.
Man kan ha utan motstånd men motstånd är att rekommendera.

Hur du gör:
Du löder lysdioderna pararellt och sen trycker du i plussladden i den röda 4-pinskontakten och så ska du ta den andra sladden till jord, t.ex moderkortsskruv.

Så har jag gjort, tror att det finns bättre lösningar

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem

säg att jag vill sätta några lysdioder i fronten som inte ska bländas ifall man kollar in i dom och ha skaplig strålvinkel eller vad du sa förut...vad för dioder bör man använda då?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower