Permalänk
Medlem

Tidtagning med dator

tjenna
Jag hade ev. tänkt bygga ett tidtagningssytem för streetreacing i sommar om tid finnes.
Jag har två alterntaiv att välja på. Antingen använder jag en PC eller så kör jag på ett inbyggt system med någon schysst mikrokontroller.
Det lättaste vore ju naturligtvis att använda en PC, men det är ju lite si och så med realtidsegenskaperna på en PC. Är det någon här som har koll på hur nogrant man kan mäta med en PC. Jag måste ha minst 1/1000 sekund upplösning gärna bättre.
Annars går det ju alltid att köra med en mikrokontroller, men det är ju jobbigare

ytterligare en fråga rör mötsystemet. Jag har kollat runt lite på fotoceller för att att kolla när bilarna passerar mållinjen. Det jag har hittat har vart 230V doningar för 800-1500 kr/st lite väl saftigt kan man tycka då jag behöver minst sex stycken. De fotoceller jag har hittat har vart med inbyggda reläer för 230V enheter och annat som jag inte behöver. Jag ska ändå bara använda en DC signal för att koppla till mikrodatorn. Någon som känner till ett alternativ till en fotocell eller om det fins enklare varianter att få tag på någonstans?

Jag hoppas att någon har lite koll på det här som kan ge mig lite tips.
MvH Andreas

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Där ser man
Han som postat det inlägget är samma person som jag tänkt bygg med
Visste inte att han postat där
Vi kommer från samma ställe men har flyttat till olika ställen så vi träffas inte så ofta...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Coolt, men då borde han ha lite koll?

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Antagligen kör du bara med en mikrodator av PIC eller Atmel format och sen låter du den sköta både tidtagning och julgrans ljusen...

Det torde även gå att få ganska exakt....

Samt att du kör fotocellerna med mjukvarustyrning på vanlig 5V logik istället för några dyra med relän...

Visa signatur

q2 äger?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dOccan

Samt att du kör fotocellerna med mjukvarustyrning på vanlig 5V logik istället för några dyra med relän...

Men jag har inte hittat några sådana fotoceller. Vet du något ställe som säljer sådana?

Visa signatur