Byggvaruhus i Estland och Polen?

Permalänk
Medlem

Byggvaruhus i Estland och Polen?

Jag och sambon ska bygga hus i höst och enligt många så är vitvaror (kylar/spisar/ugnar/tvättmaskiner osv.) samt byggmaterial (kakel/klinker/parkett/kök/inredning) betydligt billigare i både Tyskland, Polen och Estland än i Sverige.

Är det någon här som känner till olika byggvarukedjor i dessa länder? Extra bra om dom har hemsidor.

Eller om någon har prislista som .pdf eller annat.

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

Kakel och klinker räcker det med att du åker över till Finland, troligen hittar du även det andra till bra priser där också.

K-rauta (www.k-rauta.com) finns bland annat i Tornio.

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Medlem

www.tumstock.se säljer grejer från Tyskland. Hyfsade priser.

Visa signatur

"To invent, you need a good imagination and a pile of junk" -- Thomas Alva Edison (1847-1931)

Permalänk
Medlem

K-Rauta finns även i Sverige. Dom har inte billigare priser här i alla fall.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, men det var byggvaruhus i Estland och Polen jag frågade efter, priserna på K-rauta är ungefär 2-3gånger högre än i motsvarande butiker i Polen, och Estland är tydligen ändå billigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liftaren
Kakel och klinker räcker det med att du åker över till Finland, troligen hittar du även det andra till bra priser där också.

K-rauta (www.k-rauta.com) finns bland annat i Tornio.

Varför skulle klinker vara billigare i Finland?

Permalänk
Medlem

Sen vet jag att köksinredningar är billigare här i Finland än i Sverige inom samma kedja (läs Pustelli).

Permalänk
Medlem

Det har möjligen att göra med att den tillverkas i Finland.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ehh, Umeå - Polen? det kan väl inte löna sig att åka och hämta?

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtrem
ehh, Umeå - Polen? det kan väl inte löna sig att åka och hämta?

Beror på hur mycket du handlar för.
En bekant renoverade huset och handlade det mesta i Tyskland.
Här hemma skulle det kostat 200.000:-.
Han klarade sig med 90000:- inkl. hyra av lastbil och bensin.

Kakel/klinker är väldigt mycket billigare.

Permalänk
Medlem

Klart det lönar sig.
150kvm klinker i Sverige = 45.000:-
150kvm klinker i Tyskland = 15.000:-

I Polen och Estland = Ändå billigare.

Pluss att allt annat också är betydligt billigare än här hemma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

en rekommendation bara...köp inga skitmärken du kommer ångra dig..köpt saker du känner igen från sverige isf.. o speciellt om du ska köpa borrmaskiner och sånt till bygget.. om du ska göra det själv dvs

köp inget som du hittar på rusta för en 100ing..lägg ner ganska mycket mer än så

Visa signatur

"Jesus got away easy.....one day on the cross, a weekend in hell and all the hallelujahias for eternity"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jag 567
Sen vet jag att köksinredningar är billigare här i Finland än i Sverige inom samma kedja (läs Pustelli).

Har släktingar som tillverkar just köksinrednigar i finland, men det fina är att jag har inget hus att fixa till precis

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sOFFe
Klart det lönar sig.
150kvm klinker i Sverige = 45.000:-
150kvm klinker i Tyskland = 15.000:-

I Polen och Estland = Ändå billigare.

Pluss att allt annat också är betydligt billigare än här hemma.

Finns klinker för ca 60 :-/kvm i Sverige på de flesta byggvaruhus. Men det är STOR skillnad på olika klinkers.

Så åka till Tyskland och betala 100 kr verkar ganska onödigt. Om man vill ha en speciell klinker så kan det ju vara intressant men då måste man ju beställa innan man åker så man inte kommer hem utan.

Sågad polerad granit för golv kan man få för ca 190:-/kvm i Sverige. Finns just ingen anledning att springa benen av sig för klinkers då tycker jag iaf.

Permalänk
Medlem

Prisexemplen är på identiska klinkerplattor av samma fabrikat.

Sjösten som kostar 1000:-/kvm i Sverige kostar 300:-/kvm i Tyskland. Ska man ha 60kvm så blir det 18.000:- istället för 60.000:-, det tycker då jag är så pass stor skillnad att det motiverar en resa.

Skulle inte tro att Rustas klinker för 60:-/kvm är samma som Carraramarmor som man köper för 60:-/kvm i Polen.

Ge mig en bra orsak till att INTE tjäna 50.000:- för ett par dagars jobb?
(Ungefär vad vi tjänar på dom inköp vi ska göra).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter ju kanon, du kan ju låna penagr och köpa plattor för en mille och tjäna massor med deg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Låter ju kanon, du kan ju låna penagr och köpa plattor för en mille och tjäna massor med deg.

Jag hade hoppats på lite mer seriösa råd än dom du kommer med.....:rolleyes:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag jobbar i en kakel/klinker butik, nästan allt beställs ifrån Italien, och ja det är stor skillnad på kvalitet på tex tjeckiskt, estniskt och italienskt kakel osv.
Väggar är mindre känsliga skulle jag vilja påstå kakel dvs. klinkers är viktigare med tanke på att det går man på hela tiden osv, tappar grejjer på mm

Visa signatur

Ibook G4 1.2 ghz, 768 mb ram, BT, 60 gb hdd.

Permalänk
Medlem

OK, vilka märken är bra och finns det några som man ska akta sig för?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sOFFe
Jag hade hoppats på lite mer seriösa råd än dom du kommer med.....:rolleyes:

Du hade ju redan stenkoll på marknanden med dina säkra uttalanden. Så jag ville bara gratulera till fynden.

Permalänk
Medlem

Jag har haft kontakt med personer som varit i Tyskland och köpt bland annat kakel och klinker (samma märken som finns i Sverige) och dessa såldes till ungefär en tredjedel av priserna i Svenska kakelaffärer.

Enligt andra som varit i både Tyskland, Polen och Estland och kikat på byggvaror så är priserna högst i Tyskland och billigast i Estland.

Anledningen till tråden var då att få tips på Estländska/Polska byggvaruhandlare.

Har du inget som helst vettigt att komma med så kan du ju låta bli att skriva.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, naturligvis har du rätt i allt du sagt. Glöm allt jag sagt.

Permalänk
Inaktiv

Ska du handla mat och dryck brukar oftast bagageutrymmet i bilen räcka till, men om du ska slå på stort och renovera hemma krävs det större utrymme. Vi har plats och billiga biljetter för bil plus släp på båten. Men det är inga problem om du bestämmer dig för att resa utan släp och det visar sig att varorna inte ryms i bagageluckan. För där har du förslagsvis lagt öl, vin och sprit som du har handlat ombord. Också till halva priset. För blygsamma hundra kronor (ca) levererar då köpcentrat dina varor till färjeläget. Där tar vi över och lastar på. Sen tar du emot dem i Karlskrona.

Efter dina inköp ska du i samband med din hemresa bege dig till frakt check-in på terminalen i Gdynia. Där visar du upp din biljett samt kvitto/leveranskvitto med leveransdatum från shoppingcenter/återförsäljare. Stena Line kommer att boka transport med våra fartyg och du betalar kontakt för den/de pallplatser som godset kommer att uppta. Efter betalning får du ett kvitto som ska visas upp på varu-utlämningen i Karlskrona (detta måste visas upp annars lämnas inte varorna ut).

Öppet tider för varuutlämning i Karlskrona är följande: måndag ? fredag mellan kl. 12.30 ? 15.00. Pris per pallplats: 300 SEK enkel resa. Allt gods som transporteras av Stena Line måste vara på pall och ordentligt märkt med avsändare och mottagare.

http://www7.stenaline.se/servlet/se.ementor.econgero.servlet....

http://www7.stenaline.se/servlet/se.ementor.econgero.servlet....
(finns lite under "bygg")

Mvh/En liten polack

Permalänk
Medlem

Tackar för den!

Är det StenaLine som har billigaste bil-biljetterna också?

Vet du om man kan skicka godset på pall med en färja och ta den nästa färjan själv?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Hej sOFFe. Faktisikt ingen aning om de är billigast. Har för mig att Ystad färjan är lite billigare, men den går till Swinojecjoe (stavas?)

Från Nynesham går det dock en båt till Gdansk.

Så tror du har Nyneshamn och Gdansk (Polferries, tror jag rederiet hette) och Stena Line (Kalskrona - Gdynia) att välja mellan. Kanske kan skilja 500kr mellan rederiena åt. Du vill inte åka andra båtar som går till andra städer förutom dessa två (Gdansk och Gdynia) eftersom dessa är "stora städer" så befinner sig även varuhusen här, alltså lite billigare (antagligen?). Och Polska småvägarna är inte allt för roliga att köra, så du vill gärna hamna så nära terminalen som möjligt.

Stena Line har två båtar. Stena Nordica och Stena Baltica. Nordica är en renodlad fraktbåt (rätt tråkig och befinna sg på) och Baltica är lite mer nöjesbåt (bio, flera restuanger, karaoke, tax free, och liknande... roligare båt helt enkelt!). Så vilken du tar beror väl på om frugan och barnen följer med eller liknande (antar att du inte får välja vilket heligt golv ni ska ha ensam, eller litar frugan så mkt på dig? )

Jag har aldrig använt "pall tjänsten" själv. Läste faktiskt om det för två dagar sen. Eftersom jag kom hem i Söndags, och det regnade så skarpt här så längtade man tillbaka till Sopot igen, och kollade in Stena Line. Då såg jag det där. Vet inte om Polferries erbjuder tjänsten, men Stena Line gör ju beviserligen det. Ring dem och fråga om det går att åka "dagen efter". Det borde ju inte vara några problem.

Men varför egentligen? Lasten kan väl åka med dig egentligen? Går ju varken långsammare / snabbare? Om du inte vill ta med dig lastbil / släpp till Polen så kan du ju kanske ställa den vid färjeterminalen (lås den riktigt...) så kan du lasta på den när du anländer. Ring och prata med Stena Line, säkert bäst.

/d

BTW: Du kan väl skriva ett inlägg här, om resan blir av. Och när du kommer hem. Om allting blev lyckat, och om Stena Line osvarande funkade bra. Skulle vilja höra lite, är på samma "vägar" själv.

Permalänk
Medlem

Eftersom vi ska turista lite också och även åka upp till Estland så kanske man kan skicka godset man köper i Polen i förväg med färjan, och hämta upp det när man kommer själv efter Estlandssvängen tänkte jag.

Jo, det blir väl ett par dagar när man åker runt olika varuhus och kollar priser innan vi slår till. Får man utrymme över fyller man det med drickbart!

Vi åker om två-fyra veckor så får vi se vad som händer.....vet du om dom stänger varuhusen för semester eller liknande?:confused:
Pratar dom Engelska överhuvudtaget?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Finns mycket drickbart där. Och mycket billigt. Speciellt Whisky, öl och liknande "eget producerat" är billigt.

De stänger inte varuhusen under semestern. Inget du behöver oroa dig för. Polackaerna är händiga, och när de har semester så byggs det för fullt överallt. Därför är affärerna säkert öppna för att sälja.

Engelska är inte vanligt. Säg kanske 20% av alla kan prata en hyffsat nivå. Men bland den yngre generationen kanske denna siffra är uppe i 40-50%.

Finns alltid någon på varuhuset som kan hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

Har du eller någon annan koll på om det är stor skillnad på växlingskurserna i Polen/Estland/Lettland om man betalar med VISA respektive har med sig Cash som man växlar på plats?

Jag har hört att i Lettland så ska man ha med sig Cash och växla in på växlingskontor, men jag vill gärna få det bekräftat, och om någon vet hur stor skillnad det blir i växlingskurserna.

Visa signatur

Permalänk

Renoverade mitt badrum för ca 1 år sen.
Köpte allt i polen.
Nytt för allt i Sverige ca 120.000 polenpriset blev 65k inkl resa och allt.
Tog sjösten i polen och lite finare badrumsmöbler och ett bubbelbad.

Permalänk
Medlem

I Sverige får man 600 kvm sjösten för 120000:-