Permalänk

Köp av 17" TFT

Hej!

Dax att köpa ny monitor har tittat mycket på Samsung SyncMaster 710 N och det verkar vara en vettig TFT för det priset. Nackdelen med den skärmen är väl att den saknar DVI men det kan man säkert leva utan?

Så vad tycker ni väljer jag rätt skärm? Jag spelar rätt mycket och kollar på endel film, skärmen ska ju ha en svarstid på 12ms så det borde funka fint?

Ni har kanske något annat tips på någon likvärdig TFT för ungefär samma pengar?

Permalänk
Medlem

Dom flesta verkar tycka att Samsung 172x är den bästa skärmen just nu men jag håller med dig om att 710n verkar mycker bra. Jag skulle nog köpa den istället för 172x om de va så att den hade DVI. Men det får nog bli en 172x när man får lönen!

Visa signatur

-=- AMD Ryzen 5 3600x
-=- Gigabyte B350 GA-AB350M-Gaming 3
-=- Sapphire Radeon RX Vega 56 Nitro+
-=- Corsair 2x8GB DDR4 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Hur är det med Samsung 710T då? Är inte den någon slags "uppföljare" på 172X?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WadE
Dom flesta verkar tycka att Samsung 172x är den bästa skärmen just nu men jag håller med dig om att 710n verkar mycker bra. Jag skulle nog köpa den istället för 172x om de va så att den hade DVI. Men det får nog bli en 172x när man får lönen!

Jo det är klart 172x verkar inte helt fel heller, den hittar man ju lite tester på i alla fall till skillnad från 710n.

Får nog bli någon av dom skärmarna, verkar ju helt klart prisvärda. Har också planerat ett köp nu när lönen kommer Då åker den gamla 19" Hansol skärmen ut. Är visserligen nöjd med den fortfarande men vill ha en platt skärm nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatsW
Hur är det med Samsung 710T då? Är inte den någon slags "uppföjare" på 172X?

Jag vet inte riktigt men det är mycke möjligt. Har inte tittat så mycket på den. Jag hade nästan bestämmt mig för 172x när jag såg 710n och blev intresserad av den för att den var så mycke billigare än 172x fast den hade bättre specifikationer. Men sen var de ju då de där med DVI.
Ska kolla lite mer på 710T.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MysticalAcid
Jo det är klart 172x verkar inte helt fel heller, den hittar man ju lite tester på i alla fall till skillnad från 710n.

Får nog bli någon av dom skärmarna, verkar ju helt klart prisvärda. Har också planerat ett köp nu när lönen kommer Då åker den gamla 19" Hansol skärmen ut. Är visserligen nöjd med den fortfarande men vill ha en platt skärm nu.

Jag är också trött på min CRT skärm! vill bara bli av med skiten!

Visa signatur

-=- AMD Ryzen 5 3600x
-=- Gigabyte B350 GA-AB350M-Gaming 3
-=- Sapphire Radeon RX Vega 56 Nitro+
-=- Corsair 2x8GB DDR4 3200MHz CL16

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WadE
Jag vet inte riktigt men det är mycke möjligt. Har inte tittat så mycket på den. Jag hade nästan bestämmt mig för 172x när jag såg 710n och blev intresserad av den för att den var så mycke billigare än 172x fast den hade bättre specifikationer. Men sen var de ju då de där med DVI.
Ska kolla lite mer på 710T.

Kollade lite på 710t precis och den verkar identisk med 710n förrutom att man fick DVI på 710t. Skilland i pris är ungefär en tusenlapp frågan är om det är värt prisskillnaden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MysticalAcid
Kollade lite på 710t precis och den verkar identisk med 710n förrutom att man fick DVI på 710t. Skilland i pris är ungefär en tusenlapp frågan är om det är värt prisskillnaden?

Jag skulle tro att det är i stort sett den enda skillnaden. Man får klura lite på om den där extra tusingen lönar sig. Personligen lutar det åt 710T för en TFT utan DVI-möjlighet i dagens läge känns för min del lite märkligt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatsW
Jag skulle tro att det är i stort sett den enda skillnaden. Man får klura lite på om den där extra tusingen lönar sig. Personligen lutar det åt 710T för en TFT utan DVI-möjlighet i dagens läge känns för min del lite märkligt...

Har just köpt en HP 19" och det skiljer verkligen i bildkvalité att köra
på DVI.
Trodde inte det skulle skilja nåt knappt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatsW
Jag skulle tro att det är i stort sett den enda skillnaden. Man får klura lite på om den där extra tusingen lönar sig. Personligen lutar det åt 710T för att använda en modern TFT utan DVI känns för min del lite som att ansluta en DVD-spelare till TV:n med en vanlig komposit-kabel istället för en fullkopplad SCART...

Jo det är klart är som du säger man vill ju helst ha DVI. Sen är det ju inte så ofta man köper ny skärm brukar ju vara den som hänger med längst mellan uppgraderingarna så kanske värt att kosta på sig lite. Hmm ja kräver lite tankeverksamhet men det lutar nog mest åt en 710t nu. Förövrigt har jag hittat bäst priser på dom här skärmarna hos JME om man kollar deras internetpriser.

Permalänk
Medlem

710T verkar ju vara 172x's storebror men då tycker jag inte att 710T ska vara billigare. Eller de gör väl inget om den är billigare men de känns som de är nått med den skärmen som inte är så bra. Vet inte varför jag har fått för mig de. Iaf, är de nån som kan förklara varför 710T är billigare än 172x?

Visa signatur

-=- AMD Ryzen 5 3600x
-=- Gigabyte B350 GA-AB350M-Gaming 3
-=- Sapphire Radeon RX Vega 56 Nitro+
-=- Corsair 2x8GB DDR4 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WadE
710T verkar ju vara 172x's storebror men då tycker jag inte att 710T ska vara billigare. Eller de gör väl inget om den är billigare men de känns som de är nått med den skärmen som inte är så bra. Vet inte varför jag har fått för mig de. Iaf, är de nån som kan förklara varför 710T är billigare än 172x?

Anledningen till att 172x är dyrare än 710t är att 172an är en utgående modell, den tillverkas inte längre och då minskar utbudet = priset höjs.
Jämför med micrsofts intellieye 3.0 mus som många gånger är dyrare än den nyare modellen 4.0.
Jag går också att i köpartankar med sikte på 710t. Jag märkte att den var mycket billigare på den amerikanska marknaden, kollade på techonweb där kostade den 463.30 $ vilket motsvarar 3 392,10 SEK. I Sverige kostar den som billigast 4738 Kr, det är en skillnad på 1346 kr! Så jag ska försöka beställa den från USA, men jag vet inte vad fraktkostnaden är ännu.. men jag tror knappast att det överstiger 1000kr.

Permalänk
Medlem

172X är aningen snyggare, i mina ögon. I övrigt verkar dock 710T vara bättre på allt. Prissättning på äldre modeller är inte alltid logisk, och med tanke på att 172X antagligen säljer bra, så har handlarna ingen orsak att sänka priserna kraftigt.

Personligen skulle jag köpa 710T direkt, om den hade 16.7M färger. Nu är jag istället mer inne på 173P, som dessvärre är dyrare och långsammare än 710T...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega

Anledningen till att 172x är dyrare än 710t är att 172an är en utgående modell, den tillverkas inte längre och då minskar utbudet = priset höjs.
Jämför med micrsofts intellieye 3.0 mus som många gånger är dyrare än den nyare modellen 4.0.
Jag går också att i köpartankar med sikte på 710t. Jag märkte att den var mycket billigare på den amerikanska marknaden, kollade på techonweb där kostade den 463.30 $ vilket motsvarar 3 392,10 SEK. I Sverige kostar den som billigast 4738 Kr, det är en skillnad på 1346 kr! Så jag ska försöka beställa den från USA, men jag vet inte vad fraktkostnaden är ännu.. men jag tror knappast att det överstiger 1000kr.

Okej, då förstår jag! Tack så mycke för din förklaring!

Oj då, de va ingen dålig skillnad på pris! Frakten är nog inte över 1000 kr men de känns som jag kommer köpa den från sverige iaf. Lättare att skicka tillbaka skärmen, lättare att prata med företaget som man köpt den hos och så.

Visa signatur

-=- AMD Ryzen 5 3600x
-=- Gigabyte B350 GA-AB350M-Gaming 3
-=- Sapphire Radeon RX Vega 56 Nitro+
-=- Corsair 2x8GB DDR4 3200MHz CL16

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Jag går också att i köpartankar med sikte på 710t. Jag märkte att den var mycket billigare på den amerikanska marknaden, kollade på techonweb där kostade den 463.30 $ vilket motsvarar 3 392,10 SEK. I Sverige kostar den som billigast 4738 Kr, det är en skillnad på 1346 kr! Så jag ska försöka beställa den från USA, men jag vet inte vad fraktkostnaden är ännu.. men jag tror knappast att det överstiger 1000kr.

Vilket blir 4240 med moms. Tillkommer tullavgift, frakt samt moms på frakten.

Lite OT, men själv tycker jag att 710T är ap-ful. Däremot så ser specifikationerna trevliga ut.

Edit: Syftar naturligtvis på foten, när jag pratar om hur ful den är.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad blir det mellan DVI och RGB ifall man spelar spel/arbetar i Windows?
Filmer ser man sedan på riktig tv.

Permalänk
Medlem

I spel är det nog ingen större skillnad på DVI / D-Sub.
I windows tycker dock jag att det är gigantisk skillnad till DVIs fördel. Svårt att sätta fingret på vad det är som är fel med D-Sub, men det ser konstigt ut.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 7 5700G - Sapphire Radeon RX7700XT - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - LG 27GP850P - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drbrain
I spel är det nog ingen större skillnad på DVI / D-Sub.
I windows tycker dock jag att det är gigantisk skillnad till DVIs fördel. Svårt att sätta fingret på vad det är som är fel med D-Sub, men det ser konstigt ut.

Hm, du kan inte specificera (stavning) det lite mer?
Blir bilden suddig, eller texter osv? Vet inte om man vill
punga ut 1000kr för bara en DVI kontakt. Men den dåliga
ekonomi jag har. Måste ju ha råd till körkort också.

Permalänk
Medlem

Inte direkt suddig, lite kanske men det är något annat som känns fel.
Lite som om man skulle packa skärmbilden som JPEG kanske man skulle kunna säga, Även bilder osv ser konstigt ut.

Har man en skärm med enbart D-Sub så lär man nog aldrig tänka på det eller kunna se skillnaden. Men om man som jag har både DVI och D-Sub och man har skärmen kopplad till samma grafikkort och bytar mellan dom olika sy syns det en väldig skillnad.

Jag skulle satsat på DVI. Men har man ont om pengar så duger det ju bra utan också. Har man inte en riktigt bra CRT innan så kommer det ändå bli bättre bild på en TFT.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 7 5700G - Sapphire Radeon RX7700XT - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - LG 27GP850P - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barnstormer
Vilket blir 4240 med moms. Tillkommer tullavgift, frakt samt moms på frakten.

Lite OT, men själv tycker jag att 710T är ap-ful. Däremot så ser specifikationerna trevliga ut.

Edit: Syftar naturligtvis på foten, när jag pratar om hur ful den är.

Ja just de..moms usch..
Ska se om jag hittar någon som bor i USA som kan frakta hem den istället. Ingen här?
Angående foten, så är det inget jag bryr mig om något vidare. Men den är inte ful iaf.
710t

172x

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Ja just de..moms usch..
Ska se om jag hittar någon som bor i USA som kan frakta hem den istället. Ingen här?
Angående foten, så är det inget jag bryr mig om något vidare. Men den är inte ful iaf.

Jag är lite förbryllad när det gäller foten. Datorbutikerna verkar ha en annorlunda bild än vad Samsung själva använder. Jag litar dock mer på Samsung i detta fall.

Här är en länk till en tråd med hemmatagna bilder (holländskt forum) http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/922587/1 och den ser inte alls lika hemsk ut som på produktbilderna.

Jag ska nog köpa en 710T från JME-Data, men jag måste spara ihop lite pengar först.

PS. Hatar man verkligen foten så kan man ju montera skärmen på väggen?

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Köp ingen skärm utan DVI, som flera har skrivit tidigare så blir det en rktigt stor skillnad, detta beror till stor del på att signalen inte störs lika lätt som via en analog vga kabel, sen så bearbetas inte signalen via inbyggd scaler om man kör samma upplösning som pixelmatrisen (vid analog bild så justeras den så att den passar pixel matrisen, även om det är samma upplösning).

Detta ger så klart skillnad även i spel med snabbare respons tid tack vare att scalern inte används (skillnaden märks nog inte.....) men framför allt en mycket skarpare bild

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Köp ingen skärm utan DVI, som flera har skrivit tidigare så blir det en rktigt stor skillnad, detta beror till stor del på att signalen inte störs lika lätt som via en analog vga kabel, sen så bearbetas inte signalen via inbyggd scaler om man kör samma upplösning som pixelmatrisen (vid analog bild så justeras den så att den passar pixel matrisen, även om det är samma upplösning).

Detta ger så klart skillnad även i spel med snabbare respons tid tack vare att scalern inte används (skillnaden märks nog inte.....) men framför allt en mycket skarpare bild

Jag antar att du har testat ett antal skärmar för att komma fram till denna slutsatsen?

Jag har själv haft en Dell 1703FPS (kostar 7000:-) hemma i en månad nu, och kört både analogt och DVI. Med DVI var texten märkbart skarpare i Windows, och färgerna en aning bättre. i Spel var det dock precis lika mycket släp/ghosting som med analog anslutning. Detta är en 25ms skärm...

Men.. min LG L1710S har precis lika skarp text i Windows, med analog anslutning, som Dellskärmen har med DVI. Det skiljer med andra ord mycket från skärm till skärm. En skärm som bara har analog anslutning är i regel bättre än vad en skärm med DVI är i analogt läge.

Det är synd att Dellskärmen är så långsam, annars hade den varit en riktig guldklimp (i DVI-läge). I spel är skillnaden tyvärr enorm mellan de båda skärmarna.

Minibetyg:

Dell 1703FPS:
+ Mycket bra betraktningsvinkel, den bästa jag har sett på en TFT.
+ Fin färgåtergivning, passar utan tvekan fint till photoshop-dårar
+ Hög kontrast

- Det är ingen spelskärm, och det märks. Max Payne 2, Farcry osv blir rejält suddigt vid snabba rörelser. Det är ingen överdrivt...
- Ghostingen gör att det blir jobbigt att se på film också, vilket är synd med tanke på den utmärkta kontrasten och färgåtergivningen.
- Suddig bild i analogt läge
- Priset. 7000:- är den inte värd. Hade den haft 16ms platta och fortfarande samma prestanda i övrigt, då hade den varit värd pengarna.
- Omskalningen i DVI-läge är ganska värdelös, fick köra med grafikkortets skalning för det mesta.

LG L1710S:
+ Mycket snabb i spel, och ghosting är i stort sett aldrig synlig.
+ Skarp och "snabb" bild trots att den bara har analog anslutning.
+ Priset. 3000:- billigare än Dell'en.

- Betraktningsvinkeln är inte i klass med Dell-skärmen.
- Saknar DVI, vilket troligtvis gör skillnad om man har ett dåligt/gammalt grafikkort.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Jo, jag har testat flera skärmar men det är också som du skriver att det skiljer på skärm och skärm, vissa har bra scalers medans andra har mindre bra, men jag har aldrig sett en skärm ge lika bra bild över vanlig vga som över dvi (alltså samma skärm). När man blandar in en scaler i bilden så blir det alltid lite sämre än en ren signal.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Om man väl ska köpa en TFT, så tycker jag att man ska försöka få en med DVI. Själv har jag en 193P och arbetar mycket med web, text och grafik och skillnaden var stor. Sen är det klart, jag var nöjd med bilden även vid analogt läge, men när jag bytte blev bilden stabilare och skarpare. Det är inte helt lätt att beskriva men bättre blev det!

Visa signatur

Intel P4 3.0C, Intel D875PBZ, Zalman CNPS7000B-AlCu, 2x512MB Kingston ValueRAM DDR400, Matrox Millennium G550, M-Audio Revolution 7.1, Seagate 7200.7 SATA 200GB, BenQ DW1640 DVD±RW, Antec Sonata, Samsung SyncMaster 193P

Permalänk

Nu har jag bestämt mig det blir en Samsung 710T. Återkommer med betyg sen när jag använt den ett tag.

Permalänk
Medlem

Undrar lite hur foten ser ut på 710T. Den ser olika ut på olika ställen.
Kollar man på Jme så är det en stor "pinne" i mitten och om man kollar på samsungs sida så är de två st.

Visa signatur

-=- AMD Ryzen 5 3600x
-=- Gigabyte B350 GA-AB350M-Gaming 3
-=- Sapphire Radeon RX Vega 56 Nitro+
-=- Corsair 2x8GB DDR4 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Då står en Samsung SyncMaster 710T på skrivbordet och jag kan dela med mig av de första intrycken. Levererad från JME och det ingick även en DVI-kabel (vilket är det enda jag testat skärmen med).

Det allra första jag kan säga är "Wow!". Allt negativt jag hittills hört om TFT-skärmar kan jag radera direkt ur skallen. Färgåtergivning och ljus är i topp, med jämnt ljus över hela ytan och i stort sett osynlig bakgrundsbelysning även vid riktigt mörka bakgrunder. Efter lite snabbt tittande på några musikvideor och någon halvtimme med Splinter Cell: Pandora Tomorrow och Unreal Tournament 2004 kan jag också säga att responstiden håller gott och väl vad den lovar. Antingen är detta med ghosting något som har fått alldeles för stora proportioner eller också är Samsung:s 12ms-paneler en riktig fullträff. Skulle inte tro att denna skärm skulle avskräcka ens den mest inbitna "gamern" som letar efter en TFT-skärm.

Att gå från en Samtron 96P (och liknande CRT-skärmar) och sitta framför denna skärm går inte beskriva. Att jag sedan hade turen att få en skärm med noll döda pixlar gör ju inte saken sämre!

Slutligen, skärmen rekommenderas varmt och utan förbehåll!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatsW
Då står en Samsung SyncMaster 710T på skrivbordet och jag kan dela med mig av de första intrycken. Levererad från JME och det ingick även en DVI-kabel (vilket är det enda jag testat skärmen med).

Detta är lite lustigt, eftersom jag frågade just JME om det medföljde en DVI-kabel eller inte. Inte, svarade de. Miffon på kundtjänst.

Tack för omdömet på skärmen. Nu känner jag mig än säkrare på att det här är skärmen för mig när pengarna kommer.

PS. Jag skulle också vilja veta vilken fot det är som gäller...

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Det är den tvådelade foten som gäller (alltså den som Samsung visar på sin hemsida). Turligt nog så är inte foten alls lika "ful" i verkligheten som man kan tro på bilderna.

Permalänk
Medlem

Eftersom företagens specifikationer inte är att lita på många gånger så vet man inte riktigt om skärmen är lika bra praktiskt som teoretiskt, men SyncMaster 710T verkar ju helt klart hålla måttet enligt MatsW så valet faller nog på den, får tacka för informationen!

Visa signatur

K8N Neo2 Platinum | A64 3500+ 939 Newcastle 2,50GHZ - Zalman 7000B-CU| 1GB OCZ PC-3200 Platinum | PNY 6800GT 472/1260Mhz | Antec NeoPower 480W | Antec Super LANboy