Hur kan man fixa till så att vattnet får en väldigt låg kokpunkt?

Permalänk

Hur kan man fixa till så att vattnet får en väldigt låg kokpunkt?

Jag hade tänkt att testa bygga en heatpipe.

Men hur fixar man till så att vattnet får en väldigt låg kokpunkt?

Permalänk
Medlem

Har för mig att det är en gas i flytande form som finns i en heatpipe och inte vatten. Vattnet har inte samma egenskaper som gasen och kan därför inte användas. Sedan tror jag att det är vakum i en heatpipe för att gasen ska kunna fungera. Nån annan får dock bekräfta allt då jag är lite osäker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Har för mig att det är en gas i flytande form som finns i en heatpipe och inte vatten. Vattnet har inte samma egenskaper som gasen och kan därför inte användas. Sedan tror jag att det är vakum i en heatpipe för att gasen ska kunna fungera. Nån annan får dock bekräfta allt då jag är lite osäker.

Vilken gas? och hur ska man få till så att det blir vakum?

Permalänk

typ omöjligt att få helt vakum

Permalänk

Nästan helt vakum då? och vilken gas?

Läste att man kan använda alkohol. Går det?

Permalänk

Det är vatten i heatpipe

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk

hmm det e la ganska omöJLiGT att sänka vattnets kokpungt !!! den är vid 100 grader och kommer alltid att vara om man inte pressar in andra atomer i vatten molekylerna men då är det inte längre vatten men Men!!!

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Traska upp på ett berg så får vattnet lägre kokpunkt.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk

på fysiken fick vi kranvatten att koka vid 20 grader, så det är inte omöligt.

Visa signatur

I Malmfälten säger sig flera karlar och kvinnor vara födda i en gruvgång, vaggade i en dynamitlåda och deras första skallra bestod av en snusdosa.

Permalänk

om man har ett väldigt lågt tryck runt vattnet för det en större benägenhet att övergå till gasform, mao det kokar vid en lägre temperatur..

men det bästa är väl att ha ett ämne som kokar vid runt 40-50 grader..

Permalänk

I vakum kokar vattnet vid lägre temperatur om jag inte är ute och cyklar. Men det blir nog svårt att tillverka en egen heatpipe eftersom att när du väl fått vakum i ditt rör, hur ska du då få in vattnet? det kommer ju bara sugas ut... Och sen ska du lyckas med att sluta igen det hela vilket inte lär bli allt för lätt, eftersom du måste arbeta i vakum så att heatpipen inte tar in nån luft. Jag låter kanske lite skeptisk men prova du och berätta hur det gick

Permalänk
Medlem

för övrigt så kokar vatten i vakuum
Alla som haft fysik i grundskolan borde ju veta detta

Tro det eller ej, men det är sant

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattiasgrahn
på fysiken fick vi kranvatten att koka vid 20 grader, så det är inte omöligt.

Hur gjorde ni?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
för övrigt så kokar vatten i vakuum
Alla som haft fysik i grundskolan borde ju veta detta

Tro det eller ej, men det är sant

Hm.. så kan det vara. Men vad jag mena var vakum i "liten skala"
Eftersom 100% vakum är lite svårt att åstakomma med den teknik vi privatpersoner har tillgång till...

Permalänk
Medlem

skulle chansa på att de sänkte trycket runt om kring som de sas här ovan någonstans.... om man sätter en burk med vatten innanför en glaskupa och sen suger ut all luft (bildas vakuum) Då kokar vattnet även om ingen värme tillförs till vattnet. Detta sker ju då i rumstemp som brukar vara ca 20C..

McHamzter
Du kan ju ta och kopplae en slang på något vis å suga manuellt (snälla, förknippa inte detta med annat).. Då bildas de med vakuum.. även om de inte är vakuum till 100% så sänker du trycket runt vattnet och kokpunkten minskar..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru

McHamzter
Du kan ju ta och kopplae en slang på något vis å suga manuellt (snälla, förknippa inte detta med annat).. Då bildas de med vakuum.. även om de inte är vakuum till 100% så sänker du trycket runt vattnet och kokpunkten minskar..

Jo, fullt möjligt! Dock måste man nog ha tillgång till en riktig vakum-pump för att kunna suga ut luften ur pipen, det lär knappast räcka med ett par vältränade lungor! Men, återslutningen av pipen blir desto svårare. Man skulle kunna klämma ihop det med en tång, men det måste bli tätt till 100% eftersom att det vakumet skapar ett ordentligt sug.

Permalänk
Medlem

jo.. de e ju detta problemet....

man kan ju alltid klämma åt slangen medan man hämtar andan + att när de e klart så klämmer man åt slangen rejält permanent... men klart.. en pump är ju lättast...

Permalänk

lägre tryck = lägre kokpunkt för alla vätskor.

Historielektion:
Förr i världen mättes höjd på berg genom att man gick upp, kokade vatten och kontrollerade vid vilken temp det kokade. På så sätt kunde man veta hur högt upp man var.

inget man kan tillverka själv skulle jag tro, du får nog använda annan vätska.

Enligt artikel här på sweclockers är det sprit (metanol, etanol?) som används i heatpipes. Ibland andra blandningar av olika vätskor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorpseGrindah
lägre tryck = lägre kokpunkt för alla vätskor.

Historielektion:
Förr i världen mättes höjd på berg genom att man gick upp, kokade vatten och kontrollerade vid vilken temp det kokade. På så sätt kunde man veta hur högt upp man var.

inget man kan tillverka själv skulle jag tro, du får nog använda annan vätska.

Enligt artikel här på sweclockers är det sprit (metanol, etanol?) som används i heatpipes. Ibland andra blandningar av olika vätskor.

Vill bara förtydliga att det här (citerade) är det vettigaste svaret hittills. Det är inte vakuum i en heatpipe såklart, det är ju någon form av vätska med relativt låg kokpunkt, t ex någon form av sprit. DÄREMOT är den helt försluten, dvs helt tät. Det är också möjligt att man skulle kunna ha vatten i en heatpipe om man lyckades fylla på det under lågt tryck, för ju lägre trycket är, desto lägre är kokpunkten.

Vitsen med en heatpipe är att vätskan i den övergår från vätskefas till gasfas i den varma delen (i närheten av det värmande objektet - gpu, cpu mm), och i den kalla delen (kylfläns) övergår till vätskefas igen. Fasövergångar kräver energi, och den energin (i form av värme) kommer från det värmande objektet, alltså uppnår man kylning. Hade elektroniken vi försöker kyla legat kring 100 grader C så hade vatten i normalt tryck kunnat användas utan konstigheter, eftersom det är vid den temperaturen vattnet byter fas.

Visa signatur

Mor åt gröt. Far åt helvete.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazy_bd
Vitsen med en heatpipe är att vätskan i den övergår från vätskefas till gasfas i den varma delen (i närheten av det värmande objektet - gpu, cpu mm), och i den kalla delen (kylfläns) övergår till vätskefas igen. Fasövergångar kräver energi, och den energin (i form av värme) kommer från det värmande objektet, alltså uppnår man kylning.

Vitsen med en heatpipe är väl ändå att flytta värmen? Heatpipen i sig kyler ju ingenting, utan är ju bara ett sätt att transportera värmen till ett ställe där man kan ha en stor fläns/fläkt.

Visserligen så är ju kylning enbart flyttande av energi (i vanligaste fallet en fläkt som flyttar värmen från cpu etc till luften), men tycker det är värt att påpeka att en heatpipe inte kan användas för kylning "direkt", utan är bara ett sätt att flytta värmen så man kan utnyttja "vanliga" kylsystem enklare.

Visa signatur
Permalänk

Jag tror faktist inte att man behöver någon vakumpump.

Istället gör man som så att man fyller röret med lite mer vatten än man tänkt sig skulle vara lagom, sen värmer man röret så att vattnen börjar koka, då tränger ångan undan luften i röret så att det bara finns vatten och vattenånga i röret.

Sen är det bara att klämma ihop och låta svalna...

Visa signatur

Allmänt virrig.

Permalänk

Men en sak man kan göra är ju att bygga en låda och sedan lägga i en bunke med vatten eller sprit och ett rör som man har pluggat till på kanterna. Och sedan suger man ut å att det nästan blir vakum i den. Och sedan ska man ju ha ett par typ disk handskar som sitter fast i två hål i lådan.

En ide men jag vet inte om den är bra

Permalänk
Medlem

Vätskor kokar vid lägre temperatur om trycket är lägre. Jag tror inte du lyckas få till det undertryck som krävs för att sänka kokpunkten till 40°, men du kan ju alltid försöka!

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overkill
Vätskor kokar vid lägre temperatur om trycket är lägre. Jag tror inte du lyckas få till det undertryck som krävs för att sänka kokpunkten till 40°, men du kan ju alltid försöka!

Var kan man få tag på sådana vakum pumpar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramzeus
Var kan man få tag på sådana vakum pumpar?

Du är helt seriös alltså
Jag vet inte var man kan hitta sådana pumpar, men kolla med någon vvs-firma kanske

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Truppo
Vitsen med en heatpipe är väl ändå att flytta värmen? Heatpipen i sig kyler ju ingenting, utan är ju bara ett sätt att transportera värmen till ett ställe där man kan ha en stor fläns/fläkt.

Visserligen så är ju kylning enbart flyttande av energi (i vanligaste fallet en fläkt som flyttar värmen från cpu etc till luften), men tycker det är värt att påpeka att en heatpipe inte kan användas för kylning "direkt", utan är bara ett sätt att flytta värmen så man kan utnyttja "vanliga" kylsystem enklare.

Heatpipen i sig kyler faktiskt (eller dess funktion kyler), det är inte så enkelt som att säga att den bara flyttar värmen, då skulle man väl haft en solid kopparstav bara. Vätskan i heatpipen värms upp, övergår till gasfas och kyls sedan ner när den når den del som är monterad i kylflänsen, övergår till vätskefas igen, osv osv... Alla dessa fasövergångar från vätska till gas kräver energi, denna energin tas från värmen. Sedan behöver man ju såklart en kylfläns i andra änden som klarar att sänka heatpipens temeratur såpass att gasen övergår till vätska igen. På så vis kan man ju faktiskt säga att den flyttar värmen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazy_bd
Heatpipen i sig kyler faktiskt (eller dess funktion kyler), det är inte så enkelt som att säga att den bara flyttar värmen, då skulle man väl haft en solid kopparstav bara. Vätskan i heatpipen värms upp, övergår till gasfas och kyls sedan ner när den når den del som är monterad i kylflänsen, övergår till vätskefas igen, osv osv... Alla dessa fasövergångar från vätska till gas kräver energi, denna energin tas från värmen. Sedan behöver man ju såklart en kylfläns i andra änden som klarar att sänka heatpipens temeratur såpass att gasen övergår till vätska igen. På så vis kan man ju faktiskt säga att den flyttar värmen.

FEL.

Alla fasövergångar kräver inte energi! vissa kräver energi och vissa avger energi. "Energi kan inte förstöras, bara omvandlas till olika former".

Alltså: Vätskan tar upp energi och övergår till gasform, sedan flyttar sig gasen uppåt (pga värmen) och kondenserar (övergår till vätskeform igen) där mot de relativt kalla väggarna. Då den kondenserar avger den lika mycket värme som den tog när den förångades.

Varför man inte väljer en solid kopparledning vet jag inte riktigt. Troligtvis förflyttar en heatpipe värmen mer effektivt.

Glöm inte att en heatpipe inte fungerar särskilt bra när det är för kallt och när det är för varmt utan den har ett arbetsområde inom vilket den fungerar optimalt. Blir det för varmt förångas all vätska och hela heatpipe-effekten avstannar. Är det för kallt så förångas inte vätskan och då funkar den inte heller.
Varför jag säger detta är för att om du tillverkar en själv med för dåligt undertryck i så kommer kanske inte vattnet koka innan 80°, och då hinner ju CPUn brinna upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nä, men jag skrev "alla övergångar från vätska till gas".... och så långt är det ganska så rätt.

Visa signatur

Permalänk

Så bygga en heatpip är ett precision arbete?

Permalänk
Avstängd

Finns folk som gjort heatpipe hemma utan "labratorie" verktyg, enklaste var alkohol i koppar rör... typ värme går uppåt och alkohol gjorde det lättast, tyvärr inte så insatt i det hela men kolla på http://www.benchtest.com/heat_pipe1.html

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.