Permalänk
Medlem

För er som kan mkt om minnen !!

Hej,

Som ni ser i signen så har jag 2st 512mb Corsair XMS3200Pro.

Köpte en till och fick den idag fast när jag startar datorn så står det "Testing memory 1520100k -- OK" (något liknande)
Sen hänger sig datorn..

Clerar CMosen och startar datorn, dvs i defult inställningar i bioset...
Och nu funkar allt..dvs datorn starta och jag kommer in i windows.
Men...
Så fort jag ställer in timings inställningarna i bioset för minnena så slutar det funka !!
Samma sak händer som det gjorde innan !

Varför händer detta.. Kan man inte ha lika bra tamings med 3 stsom man hade med 2st ??

BTW: när jag kolla på minnena senare så ser jag att på den nya jag köpte så står det v2.1 uppe i hörnet med skit små bokstäver efter texten där all info står, dvs, märke, modell, mm...
Fast på de två som jag har i datorn så står det v4.1..

Kan det vara problemet??
Men resten är likadant... exakt likadana

Här en länk
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=512DDRCA400P...

lr på Corsairs egna hemsida för produkten:
http://www.corsairmicro.com/corsair/products/specs/cmx512-320...

Tacksam för hjälp !

Visa signatur

| intel i5 | 4GB | Radeon 4890 1GB | 1.5TB | Win7 Ultimate x64 |

Permalänk
Medlem

testa ta bort det nya minnet och kolla om det funkar då, kan vara att det nya är trasigt eller nå sånt ?

OffT:
*Borde inte den här tråden ligga i Processor - Moderkort - Minnen ?
*Är det XL eller LL på dom dära ? har ett likadant, ska nog köpa ett till.

Permalänk

Prova att ändra command rate från 1T till 2T.

Har du verkligen ett Epox 8KDA3+ som det står i din signatur? Enligt den här specifikationen har det där moderkortet bara två minnesplatser... http://www.epox.nl/english/products/motherboard/8hda3%2B.htm

Eller gäller det inte det system som du har i signaturen?

Visa signatur

i7 920 @ 3.8Ghz | Gigabyte 4870x2 | Asus P6T Deluxe | Corsair 6GB DDR3 1333 Mhz | WD6401AALS 32MB 640GB | Noctua UH12P 1336| Coolermaster HAF932 | Benq FP241W 24"|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muppen100
Prova att ändra command rate från 1T till 2T.

Har du verkligen ett Epox 8KDA3+ som det står i din signatur? Enligt den här specifikationen har det där moderkortet bara två minnesplatser... http://www.epox.nl/english/products/motherboard/8hda3%2B.htm

Eller gäller det inte det system som du har i signaturen?

Ja det har jag.. den länken du la fram är till 8HDA3 inte 8KDA3+ som jag har...
Du tittar på fel mobb!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av smittan

testa ta bort det nya minnet och kolla om det funkar då, kan vara att det nya är trasigt eller nå sånt ?

OffT:
*Borde inte den här tråden ligga i Processor - Moderkort - Minnen ?
*Är det XL eller LL på dom dära ? har ett likadant, ska nog köpa ett till.

Nä det är inte trasigt.. testade att köra det nya med en gammal och det funka finnt..
Det är bara när det är 3st som det ballar ur...
Den vill inte häller köra minnena i mer än 100mhz.. :/ ????

Har ingen aning vad det kan bero på.. får jag det inte att funka så lämnar jag tillbaka det..

Visa signatur

| intel i5 | 4GB | Radeon 4890 1GB | 1.5TB | Win7 Ultimate x64 |

Permalänk
Medlem

s754 och nForce är väldit kinkiga med minnen och går inte speciellt stabilt med många minnesmoduler. Ju fler ju sämmre stabilitet...Färre ger bättre överklockningsresultat...

Lämna tillbaka minnet för du klarar dig gott på 1024 än så länge

Permalänk
Medlem

du kan inte köra auto eller 200mhz med 3 minnen, jag har också ett 8KDA3+ och sätter jag i alla mina 3 stickor så blir det 166Mhz och 200HTT.

Permalänk
Inaktiv

Ja FSB'n blir ju äckligt hög m du kör med alla minnen i 200MHz

Permalänk
Medlem

Jag e lite nyfiken bara....vad kör du för program som kräver 1,5 gig ram?

btw: köpte mina stickor för 1585 styck.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ollie
du kan inte köra auto eller 200mhz med 3 minnen, jag har också ett 8KDA3+ och sätter jag i alla mina 3 stickor så blir det 166Mhz och 200HTT.

Där man ställe in timingsen för minnet.. kan du då ställa in command rate 1t och 2t..
Den funktionen finns inte i mitt bios.. men enligt manualen finns den där.. skumt ??

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag lämnade tillbaka det idag.. åkte till komplett (bor inte så långt ifrån de)

Tänkte förbereda mig för doom3 men nu har jag det och det flyter på skit bra i 1600x1200 och allt på max...

Jag uppdaterade bioset också och då blev det lite stabilare kunde få igång timingsen men inget annat.. cpun fick ligga på 200fsb..
Så det var inget att ha... !!

Visa signatur

| intel i5 | 4GB | Radeon 4890 1GB | 1.5TB | Win7 Ultimate x64 |

Permalänk
Medlem

Du lär ändå inte behöva i,5 gb ram på ett tag.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

de e nice att ha om man kör en ramdisc...bara sätta pagefil
en i den och hejdå lagg!

Visa signatur

MSI GE70 (i7,gtx765m)