Packa ner winXP/win2k på disketter?

Permalänk
Medlem

Packa ner winXP/win2k på disketter?

Denna frågar kanske ni kommer att skratta åt, men problemet är för mig ganska stort.

Jag har en laptop med floppy, men ingen cd/dvd.

Jag formaterade den för att den var seg o.s.v och tänkte att jag skulle kunna installera xp eller 2k via nätverk i dos.

Men jag har suttit och funderat i många timmar och får det inte att fungera.

Nu till frågan:

Kan man packa ner xp eller 2k från cd ner till disketter?

Jag vet att det blir en himmla massa disketter men det får man leva med.

Jag vill heller inte köpa en extern cd för att sedan bara använda den typ 1 gång.

Så kom igen nu....POSTA!!

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

Öö, prestanda på bärbara datorn, om du ska ha in 2k/xp så bör den iaf vara så pass ny att den har USB... Så då säger jag försök låna till dig en usb hårddisk och gör en Ghost fil och installera ifrån usb disken.

Visa signatur

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU

Permalänk
Medlem

Det går att installera via nätverk.
Tror det ska finnas instruktioner på microsofts hemsida. annars finns det säkert en massa bra guider på internet.

Permalänk
Medlem

Om den nu inte har CD-ROM så lär den vara rätt gammal och lär inte kunna köra XP särskillt bra.
Win 2000 lär nog inte gå så bra heller men säkert bättre än XP.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

många nyare bärbara datorer saknar både cd och floppy internt. men då brukar det följa med externa istället...

montera ur hårddisken ur datorn, montera den på en 3.5 "->2.5" adapter (ex från Kjell&CO) och montera den adaptern i en vanlig dator

vips så når du hårddisken som en vanlig enhet och du kan både formatera den och kopiera in de filer du behöver för att kunna installera ditt OS

(lite smått förvånad att ingen nämt det hittills)

när det gäller nätverk i dos måste du ha drivrutinerna till ditt nic för att få det att fungera, ofta ligger dom i ndis-mappen

EDIT: lägger till en bild & en länk

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

69.-

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

En extern cd kommer kosta mindre än alla disketter som skulle behövas..

Förövrigt kom UndCon med ett bra tips..

Permalänk
Medlem

du säger att du inte vill köpa en extern HDD som du bara kommer använda en gång.

Varför skulle du heldre köpa 500 disketter som du med största sannorlikhet bara kommer använda en gång?

tycker fan det verklar billigare och enklare med en cd

Visa signatur

Woop woop

Permalänk

Ingen som har tänkt på att han kanske har 500 disketter? Kolla med nLite (google) där kan du nog få ner XP ganska så bra

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen som tänkt på att han kanske inte behöver ha "500" disketter?
Borde ju gå bra att smaska upp en FATpartition som installationsfilerna kopieras till, genom att manuellt kopiera över filerna från windows-cd:n (i386-mappen).
Hmm 2-3 disketter räcker då väl, om han alltid har en som skrivs till på en annan dator, alltid har en i bärbara som läses in osv.

Men alvarligt, försök få igång en nätverksinstallation av det istället.

http://www.nu2.nu/bootdisk/network/

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG