Köra XP från hårddisken!! En lysande ide

Permalänk

Köra XP från hårddisken!! En lysande ide

Kan någon förklara för mig vad som händer om man kör XP installation från hårddisken.
Kan iallafall inte änvända den HD:en något mer. Eller....

Lite bakgrunds fakta.
Det var inte länge sedan jag köpta datorn, efter ett tag märkta jag att datorn inte var helt felfri och skulle köra xp:n som reparation, bara för att.... Men tyvärr ville den inte godkänna numret den fick.

Som alla andra så sökte jag upp ett ställe för att tanka hem ett nytt och la det i en mapp för att installera. Grön som man är avbröt jag installationen för att xp ställde massa frågor som jag var osäker på.

I omstarten hade jag den tidigare xp i cd:n och den ville inte avbryta så jag fick avbryta installationen igen enligt xp alla direktiv. Det var där alla problem började, i omstarten stannade datorn i ett läge och frågade om jag ville starta i felsäkert läge eller om jag ville göra en normal start av systemet + en del andra frågor som starta i felsäkert läge med prompt, lite olika alternativ.

Hur än jag gör och vad än jag gör så stannar datorn alltid vid samma läge och ställer samma frågor.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Den kommer att kopiera över alla filer, sedan när det är dags för första omstarten kommer installationsprogrammet att fråga efter cd-rom...

Permalänk
Medlem

Funka-de/r alldeles utmäkt för mig. Men då va ja tvungen o köra installationen från win98...

Det kanske dom har löst nu, testa!

Permalänk

Vid omstart frågar den mig om jag vill starta i felsäkert läge mm.mm. Spelar ingen roll vad jag väljer eller vad jag gör så stannar datorn i samma läga och frågar samma sak. Ska man få upp XP:n igen får man väll använda skruvmejsel.

Om ingen kan ge mig en/flera ledtrådar.

Jag ha en hel del i disken som inte får försvinna

Please, HELP!!!!!

Permalänk
Avstängd

Ursäkta, men jag har verkligen jättesvårt att förstå vad du skriver.

Om du har lust att ta det från början, så kanske det finns en lösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlantMagneten
Vid omstart frågar den mig om jag vill starta i felsäkert läge mm.mm. Spelar ingen roll vad jag väljer eller vad jag gör så stannar datorn i samma läga och frågar samma sak. Ska man få upp XP:n igen får man väll använda skruvmejsel.

Om ingen kan ge mig en/flera ledtrådar.

Jag ha en hel del i disken som inte får försvinna

Please, HELP!!!!!

Say What!? (Skönt det var länge sen man fick slänga ur sig en sånn)

Har du försökt att uppgradera en tidigare installation av windows eller vad är det vi pratar om?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag kör nästan alltid mina installationer från hårddisken dvs kopierar in i386 eller cabbar till en partition och drar igång installationen därifrån

anledningen till detta är att jag inte använder cd-spelare överallt

fungerar utmärkt när partitionerna är fat32 så man kan starta med en vanlig 98floppy (eller usbminne) och läsa/skriva filerna

se till att ha smartdrv.exe på din floppy om du kopierar /installerar 2k/xp

det händer ingenting speciellt med din hdd i detta fallet, installationmappen/filerna ligger kvar (du kan givetvis inte formatera den partitionen du kör installationen ifrån)

så gör din partitionering innan du börjar om du behöver det

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
Say What!? (Skönt det var länge sen man fick slänga ur sig en sånn)

Har du försökt att uppgradera en tidigare installation av windows eller vad är det vi pratar om?

Lite bakgrunds fakta.
Det var inte länge sedan jag köpta datorn, efter ett tag märkta jag att datorn inte var helt felfri och skulle köra xp:n som reparation, bara för att.... Men tyvärr ville den inte godkänna numret den fick.

Som alla andra så sökte jag upp ett ställe för att tanka hem ett nytt och la det i en mapp för att installera. Grön som man är avbröt jag installationen för att xp ställde massa frågor som jag var osäker på.

I omstarten hade jag den tidigare xp i cd:n och den ville inte avbryta så jag fick avbryta installationen igen enligt xp alla direktiv. Det var där alla problem började, i omstarten stannade datorn i ett läge och frågade om jag ville starta i felsäkert läge eller om jag ville göra en normal start av systemet + en del andra frågor som starta i felsäkert läge med prompt, lite olika alternativ.

Hur än jag gör och vad än jag gör så stannar datorn alltid vid samma läge och ställer samma frågor.

Permalänk

Om du nu har viktiga filer som du inte vill bli av med så föreslår jag att du plockar ur den hårddisken och sätter in i en annan dator där du sedan kopierar/bränner de viktiga filerna som du vill spara. Sedan föreslår jag att du lägger WinXP på en cd-skiva och gör en hel ominstallation.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffejalle
Om du nu har viktiga filer som du inte vill bli av med så föreslår jag att du plockar ur den hårddisken och sätter in i en annan dator där du sedan kopierar/bränner de viktiga filerna som du vill spara. Sedan föreslår jag att du lägger WinXP på en cd-skiva och gör en hel ominstallation.

Tanken är god och prövad.

När jag gör så stannar datorn i ett läge och säger att systemet inte går att starta!

Permalänk
Medlem

Har du öht funderat på att prova att köra installationsprogrammet igen???

Permalänk

Just gjort det, men inga förendringar, samma fel uppstår.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlantMagneten
Som alla andra så sökte jag upp ett ställe för att tanka hem ett nytt och la det i en mapp för att installera.

Piratkopia?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Spela roll när han äger en licens?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Spela roll när han äger en licens?

Måhända, men det och

Citat:

Men tyvärr ville den inte godkänna numret den fick.

fick mig att misstänka piratkopia. Och då den alltid stannar på samma ställe kan det kanske vara så att data har blivit korrupt då han laddat hem det.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk

Försök att formatera hårddisken innan med typ en 98:diskett. Det kan vara det som är problemet, att det ligger kvar gammal data. Du kan även testa att ändra storleken/göra om partitionen som Xp skall ligga på.

EDIT: Jag kom på att jag hade ett liknande fel tidigare och då var det Datum&Tid som var fel inställt.

Testa det.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ×™

Piratkopia?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Spela roll när han äger en licens?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ×™

Måhända, men det och fick mig att misstänka piratkopia. Och då den alltid stannar på samma ställe kan det kanske vara så att data har blivit korrupt då han laddat hem det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffejalle
Försök att formatera hårddisken innan med typ en 98:diskett. Det kan vara det som är problemet, att det ligger kvar gammal data. Du kan även testa att ändra storleken/göra om partitionen som Xp skall ligga på.

EDIT: Jag kom på att jag hade ett liknande fel tidigare och då var det Datum&Tid som var fel inställt.

Testa det.

Helt rätt! Skivan i min ägo var tydligen en piratkopia. när jag köpe en ny så gick all som smort. tack för alla svar. Jag slapp i alla fall köpa en ny hårddisk