Permalänk
Medlem

Seriekoppla 7st 9v

Jag undrar om jag skulle kunna seriekoppla 7st 9volts batterier för att få en gnista att hoppa minst 3mm mellan två poler. Skulle jag behöva använda kondensatorer eller något?

Obs! ska inte bygga stungun eller något sånt skit.

Visa signatur

"The two most common things in the universe are hydrogen and stupidity"

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha det till då?

Det krävs kanska stark Spänning för sånt.. pararellkopplade kondingar så du får upp spänningen till 100v minst borde duga..

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Okej då. Sanningen får väll fram :D. Jag ska ha det till min minipotatiskanon som drivs med hårspray. Ok, hur ska jag koppla allt? Batteri x7 - till hur många kondensatorer - till strömbrytare - till gniststället. Typ så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

7*9=63Volt. 63Volt hoppar inga 3mm.

En ungefärlig tumregel är att det krävs 1000Volt per millimeter.
Men det varierar väldigt mycket beroende på dina elektroders form och storlek, luftens fuktighet, lufttryck, etc. spelar in väldigt mycket.

EDIT

Kunde du inte säga att du behövde ett tändstift?
Det finns 12V drivna apparater som genererar tändstiftsgnistor.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk

en gnista från en tändare? skulle inte det vara lättare lr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ice_Cold_Ace
en gnista från en tändare? skulle inte det vara lättare lr

Har provat och det funkar ej.

Det låter dyrt med den tändstiftssaken tycker jag. Var kan man hitta den och hur dyr är den?

Edit: Vet någon var man kan handla lösa gasolgrillständare? Dom röda knapparna dom man trycker på för att tända gasolen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmm vill inte va taskig o förstöra nått eller så men vad jag minns så låstes senaste tråden som handlade om potatiskanoner o liknande.

annars har jag inget o tillföra tråden sry

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk

det krävs ca 1000v för en att få tillräcklig energi för att elektronerna ska hoppa över max 3mm....

här har ni en liten video där jag bevisar ett litet fenomen som kallas jakobs stege...
elektronerna hoppar över där gapet är minst, luften blir joniserad som då gör detta till en mer fördelaktig väg för bågen att ta, lufttemperaturen stiger och drar i sin tur med sig bågen upp tills tillslut gapet blir för stort och den försvinner för att sedan börja om igen.

http://biocore.se/trafotest1.avi

Visa signatur

#c++.se @ quakenet.

Audiofil

Permalänk
Medlem

Jag ska prova att ta ut den blixtgeneratorn från fyra stycken tändare och koppla 2st till en skruv som sitter i expansionskammaren och dom andra 2 till en annan skruv som möter den andra med några millimeters avstånd. Så ska jag försöka att trycka ner alla samtidigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biograf1001
det krävs ca 1000v för en att få tillräcklig energi för att elektronerna ska hoppa över max 3mm....

här har ni en liten video där jag bevisar ett litet fenomen som kallas jakobs stege...
elektronerna hoppar över där gapet är minst, luften blir joniserad som då gör detta till en mer fördelaktig väg för bågen att ta, lufttemperaturen stiger och drar i sin tur med sig bågen upp tills tillslut gapet blir för stort och den försvinner för att sedan börja om igen.

http://biocore.se/trafotest1.avi

Ehm... för det första.. hur mycke Ström/spänning hade du för att den skulle hoppa sådder långt?

sen att stå sådär nära med kameran värkar väll ändå lite dummt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sMricoT
Jag ska prova att ta ut den blixtgeneratorn från fyra stycken tändare och koppla 2st till en skruv som sitter i expansionskammaren och dom andra 2 till en annan skruv som möter den andra med några millimeters avstånd. Så ska jag försöka att trycka ner alla samtidigt.

Tänk på att du har Gode groft material i Expansionskammaren och hela vägen ut då
Det kommer behövas ett grymmt Högt tryck för att potatisen skall göra något mer änn rulla ut ur kanonen. =D

Vi gjorde (När jag var yngre) enn raket kastare av ett Järnrör och en raket(Fyrvärkeri)
Vi bad Grannen svetsa på ett lock i ena änden och sedan satte vi i raketen, när det var dags för provskjutning var vi juh tvungen att testa den... varav vi satte ner den i snön å tände...

Raketen hade fastnat och när den skulle börja åka.. (motorn tändes) så sprack röret och det komm ELD ur springan(Muhaha)... så jag skulle vara ganska försiktig om jag gjorde detta...

Visa signatur

Stationära - Intell Pentium 4 2.4ghz @ 3600mhz - Cooling/H2o - x800Pro - 2048DDr - /\ - Notebook (Nx7010 Upgraderad) - Intell centrino 1.6ghz - Ati radeon 9700pro 128mb Delat - 2048 ddr - Dvd burner - Wide screen - /\ - Server - AMD Athlon64 Newcastle 3000+ @ 2200mhz - 1024ddr - 3x 200gb Hdd 1x 40gb Hdd -

Permalänk

ptja... nån hög ström behövs inte.. det där är internt strömbegränsat till 30mA.... 8000v dock...

Visa signatur

#c++.se @ quakenet.

Audiofil

Permalänk
Medlem

Tändare till gasolspisar finns på BAUHAUS kostar en hundring

Visa signatur

[size="1"]AMD XP1800+ | MSI KT3 Ultra | 512MB PC2700 | POV GF4 Ti4200 SE | 11615p 3Dmark2001SE
"Moments get lost in time, like tears in the rain."[/size]

Permalänk

Gå till skroten och plocka en tändspole från en bil.
Låt 12V gå igenom slågspännings sidan och när du sedan stänger av spänningen bildas lätt ett par 1000v mellan höspännings polerna.
Annars är nog Gasol tändana enklast att använda, men de ger nog mindre gnista.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

Tändare funkar utmärkt! använd en sån grilltändare, det har funkat för mig!

Visa signatur

MSI K8N NEO2 PLatinum - A64 winchester 3200+ @ 2500mhz - Nvidia XFX 7900GT eXtreme - 1024MB TwinMos Twister TCCD - Samsung SyncMaster 913N

Permalänk
Medlem

hehe... gillar din Avatar....

Men tillbaka till topicen...

Men jag tvivlar på att den orkar skjuta så långt med Hårspray...
Borde finnas något starkare.. för Gasen i Hårsprayen är inte särskilt Explosivt...

Visa signatur

Stationära - Intell Pentium 4 2.4ghz @ 3600mhz - Cooling/H2o - x800Pro - 2048DDr - /\ - Notebook (Nx7010 Upgraderad) - Intell centrino 1.6ghz - Ati radeon 9700pro 128mb Delat - 2048 ddr - Dvd burner - Wide screen - /\ - Server - AMD Athlon64 Newcastle 3000+ @ 2200mhz - 1024ddr - 3x 200gb Hdd 1x 40gb Hdd -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quixir
hehe... gillar din Avatar....

Men tillbaka till topicen...

Men jag tvivlar på att den orkar skjuta så långt med Hårspray...
Borde finnas något starkare.. för Gasen i Hårsprayen är inte särskilt Explosivt...

Kom och tänk min polare som försökte bygga en potatiskanon med Bensin, har glöomde dock att bensin behöver syre/Luft för att brinna.
Efter rekomendationer så gick han över till svartkrut.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

Kör med butan de gjorde jag
Jäklar va de smäller om man lyckas få till blandningen hyffsat bra

Visa signatur

MSI K8N NEO2 PLatinum - A64 winchester 3200+ @ 2500mhz - Nvidia XFX 7900GT eXtreme - 1024MB TwinMos Twister TCCD - Samsung SyncMaster 913N