Besöksräknare som räknar UNIKA besökare, ska det vara så svårt att hitta?

Permalänk
Avstängd

Besöksräknare som räknar UNIKA besökare, ska det vara så svårt att hitta?

Hej! Blir rätt less, hittar verkligen inte..
Söker efter en ASP-räknare, hur simpel som helst och inte mycket kod som räknar UNIKA besökare.
Jag hittade förut på aspsidan.nu en räknare, det var en databas och en asp-fil på några KB och den räknade unika besökare!
Finns en som är rätt lika nu, men den räknar inte unika
Hittar bara skit som inte räknar unika besökare..

Aja, tacksam för svar, fattar inte att det ska vara så svårt.. surfat igenom 20 sidor på aspin.com

Mvh

Permalänk

Jag håller på och gör ett statsprogram i php, kommer publicera det på min sida gratis inom nån vecka... *tips*

Permalänk
Medlem

Det är klurigt det där med unika besökare, man måste på något sätt få tag på ett unikt nummer från datorn, nätverkskorket har ett unikt id, men om man byter nätverkskort då? Plus att nätverkskortets id inte skickas med till sidorna man besöker så det går ändå inte att spara ner någonstans.
Och även om man lyckas få tag på ett id unikt för varje dator, vad händer om en person går till en annan dator? För det man egentligen är intresserad av är ju faktiskt unika mänskliga besökare.

Det är klurigt det där, och just nu finns det inget sätt faktiskt.

Edit-
Jaha.. jag misstolkade visst nivån du vill ha det på.
http://www.hotscripts.com/Detailed/36903.html
Denna kanske funkar? Lite sunkigt att den sätter cookies, men du slipper iaf att ha en lång iplista då..

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Avstängd

walter groupius, det var ASP jag var ute efter

Myris, det taskiga är väl bara att det inte går att ladda ner den.. "www.kevinblabla.com cannot be found"

Permalänk

Jo jag såg det, men det kändes relevent i alla fall att påpeka att jag jobbar på en liknande grej...

Permalänk
Medlem

Spara besökarnas ip, och öka bara räknaren om du inte redan hade ip:n. Duger inte det?

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem

Enkelt. På varje sida inkluderar du en fil som gör följande:

Kollar om kaka finns.
Finns den gör ingenting, alternativt uppdatera expiration på den.
Finns den inte skapa då kakan och uppdatera en databas, eller textfil (eller applikationsvariable).

Vill du göra det lite mer "traceable" kan du generera ett id och sätta det i kakan (med t.ex. lite random siffror + datumstämpel). Då kan du parsea loggar och se var användaren rört sig m.m. Men vill du bara ha en räknare räcker det med cookies.

Detta är nog det bästa, dock inte supersäkra, sättet att logga unika användare på. Ett annat alternativ är att logga IP-adressen men flera användare kan ha samma IP (om de sitter bakom en brandvägg ex. som de flesta företagen, skolorna och andra institutioner idag gör). Nackdelen med cookies är självklart att användare kan neka siten att sätta kakan. Eller så kan de ta bort den manuellt eller efter t.ex. ominstallation. Men detta problem kan du nog inte komma runt. MAC adressen vore en säkrare metod men den kan du inte få tag i utan att behöva installera en komponent hos användaren.

Hur som helst, nu vet du vad du har för alternativ. Bara att börja koda, det som är roligt.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Avstängd

det är inte enkelt när jag inte kan speciellt mycket ASP och inte har tid att lära mig mer..
Jag vill ha en färdig som jag bara lägger upp..

(Om det är enkelt kanske någon kan göra en åt mig? du kan få en liten banner till höger på min sida, om du har någon )

Mvh

Permalänk
Medlem

Kakor är inget vidare bra alternativ. Ponera att någon inte aktiverat kakor, sedan surfar på sidans undersidor några steg så är ditt script grundlurat. Speciellt tydligt på lite mindre sidor.
IP är inte helt säkert det heller på grund av dynamiska IP men det är nog det bästa du kan komma med.

Permalänk

Varför just asp om du ändå inte har tänkt göra den själv? varför inte php?

Permalänk
Avstängd

För att IIS har ett asp-stöd och jag kan lite ASP så jag har lätt för att ändra osv så som jag vill ha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Locke
Kakor är inget vidare bra alternativ. Ponera att någon inte aktiverat kakor, sedan surfar på sidans undersidor några steg så är ditt script grundlurat. Speciellt tydligt på lite mindre sidor.
IP är inte helt säkert det heller på grund av dynamiska IP men det är nog det bästa du kan komma med.

Jag skulle nog villja påstå att kakor är ett bättre alternativ. Jag tror de flesta användarna tillåter kakor + att du kommer få så mycket fel information om du använder IP. Som ajg sa tidigare använde de flesta företag och andra institutioner ett och samma IP och som du själv påpekade så har de flesta ISP dynamiskt IP (även om de flesta har samma hela tiden).

Men kakor, mig veterligen (och de slutsatser jag dragit från våra loggar här på SEB) har de flesta kakor påslagna eller tillåter dem om man förklarar vad de är till för. Är nog ganska få som är så nojjiga att de inte slagit på dem.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Permalänk
Hedersmedlem

Besöksräknare? Känns inte det lite 1995? Det är inte loggstatistik du är ute efter egentligen? Kör dina webbserverloggar genom t.ex. Webalizer så får du ut statistik på hur många "besök" du haft. Ett besök är ett godtyckligt antal hits från samma IP inom en viss tid. Det innebär alltså att flera requests efter varandra räknas som ett besök, men att ett besök på morgonen och ett på eftermiddagen räknas som två separata "besök". Statistik som är minst lika intressant som antalet unika besökare.

Cookies tycker jag är en dålig idé. Min uppfattning om cookies är att det är helt OK så länge kakan ger dig som besökare något mervärde (t.ex. genom att komma ihåg dig och visa vad som är nytt sedan ditt senaste besök). När kakor däremot används enbart för att underlätta sitens egna statistiska utsvävningar tycker jag det är illa.

Permalänk
Avstängd

Kennel, Jag vill bara ha något där jag kan se hur många besökare jag har, anledningen till det är att sponsorer och annat på bilen vill gärna ha lite statistik huruvida det lönar sig eller ej. Publicitet genom klistermärken på bilen är ju en sak, men jag är väl inte själv med att glömma bort domäner och annat man sett ute som man vill in på? Om jag kan visa dom några siffror om besökare per dag etc och samtidigt ge dom en banner till företaget så blir dom ju nöjda den vägen också.
Det jag försöker få fram är att det spelar ingen roll om det är en liten ruta som skapar ett nytt äpple för varje besökare.

Loggstatistik vet jag inte ens vad det är och att köra genom webalizer verkar krångligt? Jag vill ha en som uppdateras samma sekund som någon går in på sidan och samtidigt visar besökaren vilken besökare han är.

Jag hittade ett perfekt script på aspsidan som visade idag, igår, totalt, fem senaste och vilka IP, men det funkade inte ALLS.

Permalänk
Medlem

det går inte att använda sig av mac-adressen för identifiering på webben. den används för att identifiera datorerna på lägsta nätverksnivå fram till första switchen, sen så syns de inte mer..

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walter groupius
Jag håller på och gör ett statsprogram i php, kommer publicera det på min sida gratis inom nån vecka... *tips*

ursäkta men lite OT: kommer du att bygga det för användning med databaser, eller kommer det bygga på flatfiles? skulle gärna se ett statsprogram som är baserat på flatfiles eftersom jag inte har tillgång till någon databas.

Visa signatur

kosmonist javisst

Permalänk
Avstängd

http://fordie.mine.nu/hp

Klicka på stats, den registrerar inte användarna som kommer in på sidan. jag har valt att logga på index.htm, funkar inte, inte heller om jag tar start.htm (iframen)..

logg.asp (som inkluderas på sidan där den ska räkna)

Citat:

<!--#include file ="settings.asp"-->
<%Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & dbnamn

Ip = Request.Servervariables("REMOTE_ADDR")
Conn.Execute("Insert Into logg(Ip) Values('"& Ip &"')")

Conn.Close
Set Conn = Nothing%>

settings.asp

Citat:

<% Dim dbnamn, sidnamn

dbnamn = Server.MapPath("/hp/stat/db/statdb.mdb") 'Databasens sökväg

sidnamn = "fordie.mine.nu" 'Titel på din hemsida

%>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Cookies tycker jag är en dålig idé. Min uppfattning om cookies är att det är helt OK så länge kakan ger dig som besökare något mervärde (t.ex. genom att komma ihåg dig och visa vad som är nytt sedan ditt senaste besök). När kakor däremot används enbart för att underlätta sitens egna statistiska utsvävningar tycker jag det är illa.

Tjae, finns inte så många alternativ. Och de som sitter och går igenom varje cookie och utvärderar vilket mervärde det ger dem är nog ganska få (generellt sett iaf, kanske inte här). WebTrends som är en av de största inom log och "behaviour interpretation" använder detta. Som sagt, IP är kanske lättare för att du slipper en kaka men mycket mer felvisande. Även IP kan man blocka, precis som cookies om man nu är paranoid över vad som siten "loggar".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man kan väl inte ljuga om sitt IP för webservern? Hur skulle den då kunna skicka tillbaka innehållet till dig?

Ivajrefall, jag menar att IP-felen jämnar ut sig. Som ni säger har de felsa med dynbamiskt IP ändå samma IP hela tiden. Visst, det blir en del som kommer från NAT men det blir också en del som kommer genom samma dator, så det jämnar ut sig. En sak är ivarjefall säker, är det en mindre sida med kanske bara 20 besök per dag så kan ett fel med cookies hos någon klient skapa starkt missvisande statistik.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
Tjae, finns inte så många alternativ. Och de som sitter och går igenom varje cookie och utvärderar vilket mervärde det ger dem är nog ganska få (generellt sett iaf, kanske inte här). WebTrends som är en av de största inom log och "behaviour interpretation" använder detta. Som sagt, IP är kanske lättare för att du slipper en kaka men mycket mer felvisande. Även IP kan man blocka, precis som cookies om man nu är paranoid över vad som siten "loggar".

Ja, att det är mer effektivt med cookies tvivlar jag inte en sekund över. Jag reflekterade mer över de "moraliska" aspekterna. Personligen är jag inte så förtjust i att de stora bannernätverken försöker hålla koll på hur jag surfar (via en myriad av cookies) och anpassar sin reklam efter det. Nu är det här inte riktigt samma sak, men det är principen jag inte gillar.

Det är för övrigt en funktion jag saknar i alla browsers jag testat hittils. Man kan stänga av cookies helt och hållet, man kan bli underrättad varje gång en site försöker sätta en cookie, men vad jag vet finns det inget sätt att inte generellt sätt inte tillåta cookies, men att via en mycket enkel knappkombination tillåta kakor för just den site man besöker för tillfället. Skall man göra det får man in i menyer och krångla.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Locke
Man kan väl inte ljuga om sitt IP för webservern? Hur skulle den då kunna skicka tillbaka innehållet till dig?

Proxy

Kennel och Wierd, kan ni inte ta eran chat i PM?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Det är för övrigt en funktion jag saknar i alla browsers jag testat hittils. Man kan stänga av cookies helt och hållet, man kan bli underrättad varje gång en site försöker sätta en cookie, men vad jag vet finns det inget sätt att inte generellt sätt inte tillåta cookies, men att via en mycket enkel knappkombination tillåta kakor för just den site man besöker för tillfället. Skall man göra det får man in i menyer och krångla.

http://gorgias.de/mfe/
Vet inte (och orkar inte undersöka) om det är för 0.9.x dock...

Visa signatur

Je suis Napoleon!
Heh-heh-heh. No, seriously, I'm not.

Permalänk
Medlem

http://www.dvn.se
funkar bra tycker jag

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kloppe
http://gorgias.de/mfe/
Vet inte (och orkar inte undersöka) om det är för 0.9.x dock...

Ah, lysande! Får ta mig en titt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fordie
Proxy

Kennel och Wierd, kan ni inte ta eran chat i PM?

Du tänker såååååå.
Ja, du har förstås rätt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
http://www.dvn.se
funkar bra tycker jag

Tack! Använder det nu!

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera webstat som du hittar på www.webstat.se

Räknar bl.a unika besökare, under vilka timmar, referenser, sökord, land, skärmupplösning, plugins, os mm.mm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maxat
Kan varmt rekommendera webstat som du hittar på www.webstat.se

Räknar bl.a unika besökare, under vilka timmar, referenser, sökord, land, skärmupplösning, plugins, os mm.mm

Det där sög.

Permalänk
Medlem

Eh? Utömmande svar.....på vilket vis sög den?

Permalänk
Avstängd

Man ska kunna göra om designen helt om man vill ha det på sin egna sida och inte länka till en annan sida som har en helt annan design