Permalänk
Avstängd

3G simkort i vanlig GSM telefon.

Har nu en LG U8110 med Tre's Fri150 abonnemang. Planerar att köpa en SonyEricosson K700i.

Kan jag andvända 3's sim kort i en K700i (GSM) och ringa vanligt, för det är det enda jag gör med min 3 telefon?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm
Nej.

3's simkort funkar i vissa 2g telefoner. Har flera kompisar som kör vanliga gsm-nallar med sina 3 abonnemang.

Visa signatur

i am a sig. please don't eat me.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av don_thomaso
3's simkort funkar i vissa 2g telefoner. Har flera kompisar som kör vanliga gsm-nallar med sina 3 abonnemang.

Det beror på om det är ett SIM-kort av den nya sorten, de fungerar inte i 2G-telefoner.

Permalänk

Precis som Malm skriver: Den senaste generationen av 3G SIM-kort från tre.se är låsta till 3G telefoner levererade av tre.se och dessa 3G telefoner är i sin tur låsta till SIM-kort från tre.se

Jag antar att skälet till detta är att tre.se inte vill betala en massa avgifter till Vodafone för användande av deras 2G nät

Permalänk
Medlem

Hur kan dem låsa kortet från en 2G-lur?
Låt oss säga att du kör en 3G-lur och inte har 3G-täckning, då är din telefon i själva verket en 2G-lur. Därför bör det funka fint med en vanlig 2G-lur.

På Telia funkar det i alla fall helt utan problem.

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem

Frågar man tre så säger de att telefonen kan ta skada om man sätter in ett 3 kort i en gsm-lur. vilket jag iof inte tror på.

Visa signatur

Laptop: IBM T41 ~ Centrino 1.6 ghz ~ 1024 mb ~ 80 gb ~ ATI Mobility Radeon 9000 32 mb
Mobil: Nokia N70

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PC_Power
Hur kan dem låsa kortet från en 2G-lur?
Låt oss säga att du kör en 3G-lur och inte har 3G-täckning, då är din telefon i själva verket en 2G-lur. Därför bör det funka fint med en vanlig 2G-lur.

När du köper din telefon anges i abonnemangsregistrering telefon-typ, IMEI-nummer på din telefon samt ICC(SIM)-nummer. Denna information sammanlänkas till att skapa ett SIM som är anpassat enbart för 3's egna mobiltelefoner genom en låsning som görs hos 3 i deras system. Dvs att du kan roama hos Vodafone, men inte flytta telefonen till en annan telefon som inte går huvudsakligen genom 3 och sedan vidare till roaming.

Så fick i alla fall jag det förklarat av en tekniker hos 3 när jag hade en fråga från en kund. Kunde vara fullständig bullshit, iofs, men det verkar rätt rimligt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

låter ju rimligt

Visa signatur

Laptop: IBM T41 ~ Centrino 1.6 ghz ~ 1024 mb ~ 80 gb ~ ATI Mobility Radeon 9000 32 mb
Mobil: Nokia N70

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
När du köper din telefon anges i abonnemangsregistrering telefon-typ, IMEI-nummer på din telefon samt ICC(SIM)-nummer. Denna information sammanlänkas till att skapa ett SIM som är anpassat enbart för 3's egna mobiltelefoner genom en låsning som görs hos 3 i deras system. Dvs att du kan roama hos Vodafone, men inte flytta telefonen till en annan telefon som inte går huvudsakligen genom 3 och sedan vidare till roaming.

Så fick i alla fall jag det förklarat av en tekniker hos 3 när jag hade en fråga från en kund. Kunde vara fullständig bullshit, iofs, men det verkar rätt rimligt.

Okej, men hur förklarar man då att vissa kan använda sina 3-kort i 2G-lurar?
Är detta något nytt kanske?

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem

Har verkligen alla abonnemang? Ingen som tänkt på att köpa 3 reload? (kontantkort) ser inget snack om det, alltid abonnemang Hur e det då med 3 reload? Kan man använda simkortet i en 2g tele?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PC_Power
Okej, men hur förklarar man då att vissa kan använda sina 3-kort i 2G-lurar?
Är detta något nytt kanske?

Tidiga 3-abonnemang hade andra SIM-kort. Runt april månad (om jag minns rätt) skickade 3 ut nya SIM-kort och bad handlarna skrota de gamla.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mmjau
Har verkligen alla abonnemang? Ingen som tänkt på att köpa 3 reload? (kontantkort) ser inget snack om det, alltid abonnemang Hur e det då med 3 reload? Kan man använda simkortet i en 2g tele?

Nu orkar jag inte kolla priser på deras hemsida, men har jag inte helt fel så är alla 3G-telefoner rätt dyra så att köpa med kontaktkort är ett ekonomiskt självmord.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome

Tidiga 3-abonnemang hade andra SIM-kort. Runt april månad (om jag minns rätt) skickade 3 ut nya SIM-kort och bad handlarna skrota de gamla.

Okej, då hänger jag med nu.

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem

Mitt tre-kort funkar fint i en Nokia 3310 dock får man manuellt ställa om operatören till EURO, fast den stora nackdelen är att varken telefonbok eller sms funkar, då som flera har påpekat att sim-kortet är av en nyare version

Visa signatur