Permalänk
Medlem

En liten lektion i lödning

Vilken lödkolv man anvdänder beror på hur stor plånbok man har.Våran lödklovs spetts är rätt vanlig fast den är beställd ifrån claes ohollsons eller nått.
Det viktigaste är att du tränar på något som du kanske inte bryr dig så mycket om fast fungerar ta en gammal transistorradio, klockradio eller dylikt.Löd bort en komponent sedan löd dit den igen fungerar den har du lyckats.
Gör ca 30 - 40 lödningar då är du lite skolad i lödningenskonster för att sedan ge dig på ett tex grafikkortsmodd i tusentalslappens klassen.Man kan misslyckas ändå inte alltid lödtekniken det hänger på.
Värme kommer saken kanske alstra mer viket i sin tur att den behöver kanske fläktas mer eller blir nedkyld av fläkt eller liknande, bättre än förut.
Iallafall till lödningensgrunder som jag försöker beskriva lite kortfattat här, hoppas att den ska kunna vara till lite
hjälp.
Min erfarenhet av lödning med min far som är väldigt bra på det är att inte ha för kallt, det är svårt att förstöra en komponent genom för hög värme.Kalllödning är inte att föredra.
Ett tips till er som inte lödigt förut och ska göra detta, gå till någon som kan och lär er lite eller bara studera det han gör.Ni kanske känner någon som pular lite teve eller så dem är proffs på detta lovar.
Men om ni ändå mot förmodan skulle vilja försöka er på detta.
1 Gör lödkolven bra varm vänta typ några minuter.
2 Ge lödkolven lite lödtenn på spettsen torka av den.Nu är den redo för att andvändas.
3 Helst spänn upp objektet i något så du har händerna fria (du kan ibland behöva 4 5 händer känns det som om)
Ha bra med lyse nära objektet ifråga.
4 Nu för du lödkolven emot stället där du ska löda värmer ett litet slag, sedan på andra sidan metallen för du sakta framm ditt lödtenn ca 2-3mm lödtenn(tagit i luften) (detta går på känn sedan) räcker.Se till att lödtennet osar då är det klart.
5 Sedan om du vill ha det proffsigt det vill man, dra lödkolven mot tennet lite uppåt så bildas en typ konformigvariant.
Tackar för mig lycka till.
Med risk för att jag får bannor av dem som vet bättre kanske, hjälp

Visa signatur

om jag har en dålig dag ska man formatera eller fotografera mitt bios på min sepeu

Permalänk
Avstängd

Bra guide, Du kanske skulle berätta med bilder? Lättare att förstå hur man ska hålla kolven, lödtennet osv.

Ha de bra!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neoNmaZteR
Bra guide, Du kanske skulle berätta med bilder? Lättare att förstå hur man ska hålla kolven, lödtennet osv.

Ha de bra!

ett litet tips frånmig till dig...

Håll lödkolven på det sätt som känns bäst för dig...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
ett litet tips frånmig till dig...

Håll lödkolven på det sätt som känns bäst för dig...

Hmm.. Men bilder skulle vara fiint endå!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem

bra skrivet:)

Permalänk
Medlem

Hur är det med PIC-kretsar och sådana små digitala komponenter? Borde inte de vara rätt så känsliga för värme? Och hur löder man då för att inte få en "kalllödning"?

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk

dom flesta ic-kretsar är lite smågriniga mot värme om man jämför med lysdioder och dylikt.. oftast står det i databladet hur länge dom kan utsättas för värme.. vid lödning...

men det är inte så petigt... över 15sek ska man nog inte hålla på att löda ett ben iaf..

Visa signatur

#c++.se @ quakenet.

Audiofil

Permalänk
Medlem

om man känner att man är orolig när man löder picar osv så kan man vänta lite mellan benen så att den hinner svalna lite.

Visa signatur

__________________
|| Abit AN7 || XP-M 2400+@2.4Ghz || OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition 2x512MB || Leadtek 5900xt @ 595/790 R.I.P. || Leadtek 6800NU @ 432/830|| ||Antec PLUSVIEW1000AMG || Antec Trueblue 480W || Hyundai L90D+ || Asus DRW-1608P ||

Permalänk
Medlem

Man bör försöka att hålla sig under 5sek/lödpunkt. Det låter lite. Men är ganska mycket egentligen. På prylar som har plast i närheten av lödpunkten (IC-socklar t.ex.) så är gränsen 2-3sek innan den börjar smälta. Ett bra lödjärn är viktigt. 30W tycker jag är lagom. Bra är även väldigt smal spets. Inte för smal dock. Då kan det bli problem med att få tillräcklig värme längst ut. Jag gillar modellen som brukar beskrivas som "kort spjut".

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Ge sig på ett grafikkort för tusentals kronor efter 30 - 40 lödningar ?

Skulle inte jag ha gjort....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Visst kan hålla med ragnwald tex på slutet att visst bör man inte ge sig på ett grafikkort efter ca 30 40 lödningar men hey bättre det än inga alls.
30 - 40 lödningar med allt detta omkring dem lödtenn frågor i butik, kanske träffar någon "expert".30 - 40 lödningar gör man nog inte på en dag iallafall.
Sedan apropå kalllödningar och värma sönder fina digitalakomponenter, en lödning på uppemot 10 sekunder är ovanlig om man inte vill ta bort en komponent.Om en komponent skulle bli skadad av exponering av för mycket värme går den ju att byta ut på sikt.Du vet ju vad du gjorde för ingrepp och dem kan man ju göra om tills önskat resultat uppstår, om inte andra komplikationer uppstår.
De flesta lödningar man gör är ju om problem uppstår eller att man vill ändra något, sedan finns ohyggligt många komponenter som tål värme väldigt bra.
Enligt mina erfarenheter med lödning av ett par sony hörlurrar och även lite teveapparater är det bättre med för mycket värme än för lite men 10 - 15 sekunders varainater är lång tids lödningar.Förbereder man rätt och joxar så går ett sådant ingrepp snabbt.
Nästan mer tid med att ta bort och kolla efter lödtenn, bra plats bra ljus och bra ögon etc städa lite efter åt kanske

Visa signatur

om jag har en dålig dag ska man formatera eller fotografera mitt bios på min sepeu

Permalänk
Medlem

En bra lödstation är vettigt att investera i om man ska löda mycket, och nästan ett krav om man ska löda ytmonterat. Optimalt är två lödstationer så man kan löda ytmonterat med en lödpenna i varje hand, att byta tex ett motstånd eller en konding i storlek 0603 går då väldigt fort och lätt. Arbetsmetoden kräver lite koordinationsförmåga och övning men när man väl lärt sig det vill man inte vara utan den där andra lödpennan! En effekt på 60-80 W är lagom då man har inställbar temperatur, uppvärmingen går då fort och spetsen håller värmen bättre när man löder.

Se till att det går lätt att byta spets på lödpennan och att utbudet på spetsar är bra. Små ytmonterade komponenter går bäst att löda med en fin spetsformad spets, en lagom stor (0,5-0,8 mm) mejselformad är bra till det mesta och till lite större komponenter eller hålmonterat tar man gärna en något större mejselformad, typ 1-1,5 mm.

En annan bra investering är en flusspenna. När man applicerat lagom mängd lod på paddarna drar man på lite fluss, placerar ut komponenten och löder.

Lodet ska vara i rätt dimension för den storlek på komponenter man avser löda. Köp inte blyfritt lod, det är betydligt svårare att arbeta med, kräver högre spetstemperatur och är allmänt grinigare.

En godkänd lödning ska ha en snyggt silvrig färg, ha flutit ut ordentligt (ingen "bulle", då har du tagit för mycket lod) och inte ha synliga fickor, hål eller dylikt. En lupp kan vara bra att använda, särskilt om man ska löda ytmonterat då dessa lödningar är näst intill omöjliga att inspektera efteråt med blotta ögat.

Ska man byta eller ta bort en komponent är en lödsug bra att ha, så man kan "rensa" paddarna innan man lägger på nytt lod. Ofta räcker det med att flussa och sedan löda dit den nya komponenten. Löder man hålmonterat är det dock svårt att komma undan utan att suga bort det gamla lodet först.

Ska du löda ytmonterat behövs även en pincett med fin spets för att kunna placera ut komponenterna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biograf1001
dom flesta ic-kretsar är lite smågriniga mot värme om man jämför med lysdioder och dylikt.. oftast står det i databladet hur länge dom kan utsättas för värme.. vid lödning...

men det är inte så petigt... över 15sek ska man nog inte hålla på att löda ett ben iaf..

Det finns ju även hållare för ic-kretsar som man löder på först och bara trycker fast ic-kretsen i...

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem

Ville bara tacka för sn bra guide...
Höll en lödpenna i handen första gången i mitt liv nyss och woalla en blå diod istället för en röd där bak på min Intelli Explorer 4.0
känner mig faktist lite stolt....

Visa signatur

Processor: Intel P4 2,53Ghz | HDD: 200gb | DVD: NEC-3500 DVD-rw 16x | Graffe: GeForce FX5200 128mb DDR | RAM: 1024mb DDR |

Permalänk
Medlem

Trevligt att folk engagerar sig i att hjälpa andra som som du gjort här.
En lödning bör helst ta max 3 sekunder sa min elektroniklärare men lysdioder och resistorer o en del andra föremål tåler ju oftast ganska mycket mer tid men det e bättre att alltid göra rätt.
Allt som bör vetas om hur länge man får löda komponenter står som sagt i datablad.
Ytmontering kan man göra med varmluft också men jag tror inte det är så vanligt bland privatpersoner.

Visa signatur

Asus P8z68-V PRO <> Intel Corei7 2600k <> 16gb Corsair Vengeance blue <> Geforce GTX 580 3gb <> Crucial m4 128gb SSD <> WDC 1TB <> Corsair gold 850W <> Antec Kühler 620 <> Corsair Carbide 400

Permalänk

Ett till tips som jag ofta ser folk missar!

Tennet är inte KLISTER, leder sämre än materialet som du ska löda ihop.

Se alltså till att löda ihop det du ska löda, och klistra inte ihop med met löd-tennet!

Mvh Patrik

Permalänk
Medlem

Ska man löda annat än elektronik, tex ståltråd ska lödas fast på en 50-öring (koppar) så måste matrialen vara lika varma. För om myntet är varmare så kommer myntet att suga åt sig tennet och ståltråden glider det av som vatten och vice versa.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Några småtips:

När du är klar är det en bra idé att lägga lite lödtenn på spetsen inan du stänger av din lödpenna. Detta tennet kommer skydda spetsen mot oxider och på så sätt får du en långlivad spets.

När du gjort din löding är det viktigt att lodet får stela i fred. Det är alltså mycket viktigt att du inte rör på dom delarna som ska lödas ihop under tiden som lodet stelnar. Om du gör det kan lodet kristalliseras och du får en s.k. kallödning. Oftast ser man det på dom genom att ytan inte är blank utan lite skrovlig. En kalllödning har alltså inget att göra med för låg temperatur (förutsatt att man inte applicerar lodet i det temperaturintervall då det är plastiskt).

Visa signatur

"To invent, you need a good imagination and a pile of junk" -- Thomas Alva Edison (1847-1931)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miptex
Hur är det med PIC-kretsar och sådana små digitala komponenter? Borde inte de vara rätt så känsliga för värme? Och hur löder man då för att inte få en "kalllödning"?

PIC:ar borde inte lödas alls. Socklar är bäst.

Permalänk
Medlem

Tror han menar ytmonterande komponenter.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devlin
När du gjort din löding är det viktigt att lodet får stela i fred. Det är alltså mycket viktigt att du inte rör på dom delarna som ska lödas ihop under tiden som lodet stelnar. Om du gör det kan lodet kristalliseras och du får en s.k. kallödning. Oftast ser man det på dom genom att ytan inte är blank utan lite skrovlig. En kalllödning har alltså inget att göra med för låg temperatur (förutsatt att man inte applicerar lodet i det temperaturintervall då det är plastiskt).

Dessutom ska man egentligen ha klippt till benen på komponenten till rätt längd innan man löder då klippning efter skickar en sorts stötvåg genom lödningen. Dock spelar detta ingen större roll i hobbysammanhang.

En annan rolig grej är att kopplingstrådar som löds genom ett hål inte får värmas så mycket att isoleringen börjar "krypa" upp. Den ska vara kvar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av (sic)reaper
PIC:ar borde inte lödas alls. Socklar är bäst.

Varför inte? En PIC-processor kan mycket väl lödas direkt på kortet och sedan programmeras seriellt. Bara att tänka till innan man konstruerar kortet, och tex förse det med en kontakt för seriel flashning av PIC:en.

Permalänk
Medlem

Det är skoj att läsa era tips och små trix som gör denna lilla guiden än bättre, :).
Hade jag haft kamera hade jag tagit lite kort hur jag menar.Någon hade tom byt ut en dioder i en mus med hjälp av denna tråd.
Ja där ser man vad lite text på Swec kan åstadkomma

Visa signatur

om jag har en dålig dag ska man formatera eller fotografera mitt bios på min sepeu