on/off knapp, hur "kopplar" man in det till moderkortet?

Permalänk
Medlem

on/off knapp, hur "kopplar" man in det till moderkortet?

Jag har sökt en massa, men jag har inte hittat svar än (jag söker alltid innan jag frågar).

Jag hade tänkt att modda massa plexi skivor o.s.v (hör inte hit egentligen).

Jag är en stor nybörjare inom el, men jag vill gärna lära mig.

Jag hade tänkt mig en sån här on/off knapp: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf...

Men det jag undrar nu är, hur kopplar man in det till moderkortet?
På chassin som man köper så finns det power pins (med mera) som går direkt ner i moderkortet.

Men ska man koppla (löda) två sladdar från knappen till pinnar som sen ska in i modermamman eller?

Finns det någon som skulle möjligen kunna ge mig en förklaring?
Och när ni ändå är igång, skulle ni kanske kunna lista alla saker jag skulle behöva för att göra denna elektroniska koppling.

MHV spin

EDIT: Knappen ska användas för att starta datorn.

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra
GSkill @ 2-8-12-2-2-5-2-2-1-1

Permalänk
Medlem

The hax boss:

Tack så mycket för ditt snabba svar, finns denna "kontakt" att köpa på någon hemsida? T.ex. www.elfa.se och dylikt.

Och kabel, är det någon speciell kabel eller är det en "vanlig" kabel? Länk någonstans till vart man kan köpa den?

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra

Permalänk

Du kan också ta o klippa av din nuvarande strömbrytare/startknapp och löda dit den som fanns på elfa. Strömbrytare sitter vanligtvis kopplad till moderkortet långt ner till vänster och är en 2-pins kontakt.

Permalänk
Medlem

Jag har inte möjlighet att göra det, för att jag behöver det chassi jag har nu.

Men kan man inte bara köpa en liten 2-pins + sladd någonstans? Finns det på elfa eller clasolle? Jag har ingen aning ens vad dom heter så jag vet inte vad jag ska söka på.

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra

Permalänk
Medlem