on/off knapp, hur "kopplar" man in det till moderkortet?

Permalänk
Medlem

on/off knapp, hur "kopplar" man in det till moderkortet?

Jag har sökt en massa, men jag har inte hittat svar än (jag söker alltid innan jag frågar).

Jag hade tänkt att modda massa plexi skivor o.s.v (hör inte hit egentligen).

Jag är en stor nybörjare inom el, men jag vill gärna lära mig.

Jag hade tänkt mig en sån här on/off knapp: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf...

Men det jag undrar nu är, hur kopplar man in det till moderkortet?
På chassin som man köper så finns det power pins (med mera) som går direkt ner i moderkortet.

Men ska man koppla (löda) två sladdar från knappen till pinnar som sen ska in i modermamman eller?

Finns det någon som skulle möjligen kunna ge mig en förklaring?
Och när ni ändå är igång, skulle ni kanske kunna lista alla saker jag skulle behöva för att göra denna elektroniska koppling.

MHV spin

EDIT: Knappen ska användas för att starta datorn.

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra
GSkill @ 2-8-12-2-2-5-2-2-1-1

Permalänk
Medlem

The hax boss:

Tack så mycket för ditt snabba svar, finns denna "kontakt" att köpa på någon hemsida? T.ex. www.elfa.se och dylikt.

Och kabel, är det någon speciell kabel eller är det en "vanlig" kabel? Länk någonstans till vart man kan köpa den?

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra

Permalänk

Du kan också ta o klippa av din nuvarande strömbrytare/startknapp och löda dit den som fanns på elfa. Strömbrytare sitter vanligtvis kopplad till moderkortet långt ner till vänster och är en 2-pins kontakt.

Permalänk
Medlem

Jag har inte möjlighet att göra det, för att jag behöver det chassi jag har nu.

Men kan man inte bara köpa en liten 2-pins + sladd någonstans? Finns det på elfa eller clasolle? Jag har ingen aning ens vad dom heter så jag vet inte vad jag ska söka på.

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra

Permalänk
Medlem

Spinboy: De där kontakterna Crimpas fast (kontaktblecken alltså) på kabeln och stoppas sedan in i plasthöljet. Det kan bli lite knepigt att tillverka en egen utan verktyg men klart som fasen att det finns på elfa! sök efter en som ser rätt ut med delning 2.54mm så ska det nog bli bra ska du se... kolla efter "Stiftlist" med 2.54mm delning så kanske de har länkat till pasande kontakter.

Permalänk
Medlem

Dukeman:
Tack för ditt svar, menar du en sån här: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2022038.htm

Vet du vad det är för "sladd" som man ska ha i pinnen? Finns det någon "universial" diameter?

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra

Permalänk

Hmmm

Visa signatur

AMD Athlon64 Winchester 3000+ - ASrock Dual Sata2 - C3D x800 GTO @ 16 Pipes - 1024 DDR Ram - HDD 80+80+200+250=568,107 - Zalman CNPS7000B-Cu - SkyHawk Chassi - Aspire ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

Lite oft kanske. Hur gammal är du? Du köper samma sorts kabel som den som sitter där nu. Och det är inte den kontakten. Den avänds för att kortsluta två pinnar. Det lättaste är att klippa av den kablen som sitter på moderkortet nu och löda den på strömbrytaren. Om du vill ha den gammla strömbrytaren igen så kan du löda på kablen på den igen.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll hur gammal jag är? Jag berättade att jag är en nybörjare inom elektronik, varför är du så vulgär?

Men jag kan inte klippa av den gammla kabel som jag använder just nu, jag kommer behöva den dator jag sitter med nu då också (om du nu menade det jag tror att du menar). Så jag har inte möjligheten att klippa den "gammla".

Finns det nåt sätt jag kan fixa detta genom att köpa delarna (inte klippa kablar från mina delar som jag använder nu)?
Om det inte är den bygeln, skulle du möjligen kunna länka till den "rätta" bygeln/stiftet? Jag har inte hittar några på elfa än.

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mm, det är nog mycket väl den, vad ska jag använda för sladd? Är det koppar, tenn eller nåt annat :S? Jag är verkligen inte skarp på detta.
Finns det inte med bara 2 pinnar istället för 4+ (mer än 4 alltså)?

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra

Permalänk
Medlem

billig startknapp hmm dne där kontakten du hade hittat där lär det inte bara att ta 2 stycken vanliga kablar på den ? heh nej vet itne faktiskt

Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]

Permalänk
Medlem

Jaha, men är det någon som vet? Jag behöver bara veta vad det är för kabel som jag ska använda för att få det att fungera.

Själv stiftet har jag ju hittat nu, vad ska det vara för kabel? Det är en liten röd och vit kabel på mitt chassi. Vad är det för typ?
Och vad ska det vara för motstånd på trådarna?

Edit: Är 2.54 lite för stort eller är det verkligen tillräckligt stort?

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra

Permalänk
Medlem

Du kan använda vilken kabel du vill, det är inga stora strömmar det handlar om. Elfa säljer EKUA 2-ledare för 3,21 kr/m så om du ändå ska beställa därifrån så kan du köpa en meter kabel samtidigt, annars tar du bara valfri kabel du har hemma.

Visa signatur

The only reason to be in a fight is to win, always cheat.

Permalänk

Dra till skroten och slit ur en passande sladd från någon dator där, måste ju vara det lättaste (och billigaste)?

Visa signatur

Gaming Rig = ROG STRIX B350-F Gaming, Ryzen 1700x, Gigabyte G1 GeForce GTX970 16gb G-Skill Ripjaw V 3200mhz CL14.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spinboy
Mm, det är nog mycket väl den, vad ska jag använda för sladd? Är det koppar, tenn eller nåt annat :S? Jag är verkligen inte skarp på detta.
Finns det inte med bara 2 pinnar istället för 4+ (mer än 4 alltså)?

0-0280358-0 1×2 7,1 2,54 43-832-04 1:71

den första i listan... för 2 pinnar...

Visa signatur

// Jöben

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för ert svar, jag tror att det kommer lösa sig nu utan några större problem.

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jöben
0-0280358-0 1×2 7,1 2,54 43-832-04 1:71

den första i listan... för 2 pinnar...

Gissa varför min Svamp är lite ilsken på dig! Har haft min ett jävla tag nu!

Visa signatur