Permalänk
Medlem

Hitta huvudjacket?

Det är så att jag har beställt ett adsl-abonemang från bredbansbolaget. Problemet är att vi inte har någon ritning på husfanskapet och jag behöver få reda på vilket telejack som är huvudjacket. Vet någon hur jag kan kolla det i huset?

BTW: Det finns ett telejack på övervåningen som är knasigt, när man sätter i en telefon så slutar alla andra telefoner att fungera i huset, kan det ha något med saken att göra??

mvh johan

Visa signatur

Järn 9:an

Permalänk
Medlem

Testa med att koppla in en lös mellanpropp i det där jacket på övervåningen, om mellanproppen är i och det finns samtidigt ingen kopplingston i de andra telefonerna så är det ert första jack (där mellanproppen är inkopplad).

Är det en villa? Äldre? Då är det troligen så att första jacket kommer från rören längst taket och sedan neråt, då blir första jacken nånstans på övervåningen.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbster
Testa med att koppla in en mellanpropp i det där jacket på övervåningen, om mellanproppen är i och det finns samtidigt ingen kopplingston i de andra telefonerna så är det ert första jack (där mellanproppen är inkopplad).

Är det en villa? Äldre? Då är det troligen så att första jacket kommer från rören längst taket och sedan neråt, då blir första jacken nånstans på övervåningen.

Det är ingelt gammalt hus, men inte nytt heller. En vanlig villa i ett villaområde. observera att telefoni inte ligger inom min kunskap

Edit: Nu vet jag vad en mellanpropp är

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tja, du kan ju prova att koppla bort utgångssidan på ett telejack i taget och kolla vilka som fungerar efteråt. (utgångssidan är de 2 övre kopplingsplintarna. skriv upp färgerna).
det brukar oftast sitta nära inkommande ström eftersom telekablarna förläggs nära dessa (inte bredvid, jag vet.).
går också kolla med ett vanligt modem men det är jobbigt...
telefonen bryter isåfall modemuppkopplingen om den sitter före modemet.

EDIT: glömde refresha webbläsaren, men det kanske var användbart ändå

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Föresten? Är det något fel på jacket på övervåningen om inte de andra telefonerna fungerar när man kopplar in en telefon i det? Eller ska det vara så om det är huvudjacket??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mitnick
Föresten? Är det något fel på jacket på övervåningen om inte de andra telefonerna fungerar när man kopplar in en telefon i det? Eller ska det vara så om det är huvudjacket??

Har du tittat på sidan jag länkade till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P.R
Har du tittat på sidan jag länkade till?

japp det har jag, då fick jag lite pil på det hela, men jag kan inte förstå varför de andra telefonerna slutar fungera när jag kopplar in en telefon på övervåningen. Mna kan ju prata samtidigt i alla telefoner i huset förutom när man kopplar in en telefon i det jacket på övervåningen.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mitnick

Kopplar du in en fullt fungerande telefon och det händer så är det fel på jacket. Använd då inte detta jack. Skulle detta jack råka vara huvudjack så koppla istället in ADSL-modemet i nästa jack och se till att inte använda det som inte fungerar. (Antar att ni inte använder det jacket i vilket fall.) Låtsas som att det trasiga jacket inte finns, och leta upp vilket jack som då blir huvudjack. Ett jack påverkar inte så länge där inte sitter något inkopplat i det.

För att testa vilket som är huvudjack (om du inte vill köra mellanproppsmetoden): Koppla in en telefon i ett jack och ring ett samtal till någon kompis eller så. Gå sedan runt i huset och koppla in en annan telefon i jacken (eller ha en i varje jack). Lyft luren där, och se om du därifrån kan prata med den du har ringt (den första luren, som du ringde upp med, ska fortfarande vara lyft). Den lur i vilken du kan prata med den andre ligger först på linjen av de två telefonerna. Jämför alla jacken, så du kan lista ut vilket som kommer först. (Ringer du upp från det första jacket på ledningen så kan du inte lyfta luren i något av de andra jacken och prata.) Det jack som ligger först på linjen är ditt huvudjack. Skulle det vara det trasiga jacket, ta då det som ligger näst först.

Huvudjacket är inget speciellt egentligen, det är bara det jack som ligger först på den inkommande telefontråden. Varje jack kan sedan koppla bort alla efterföljande jack genom att man exempelvis lyfter luren. Du vill koppla ADSL-modemet i det första jacket, så att du inte kan lyfta någon telefonlur och därmed koppla bort modemet från telefonlinan.

Om du kan prata i flera lurar samtidigt så har du troligtvis parallellkopplade jack. Så ska det inte vara kopplat, men är det ibland ändå. I så fall vet jag inte hur det funkar med ADSL, men jag skulle gissa på att det funkar men att signalen kan bli svag och kanske brytas om man lyfter för många lurar samtidigt. En annan sak som kan orsaka sådana fenomen, även om ledningarna är rätt kopplade, är ifall plastpiggen som sitter på telefonkontakten är avbruten på någon telefon. Jag vet inte riktigt hur det går till då, men effekten kan bli att man kan prata i flera lurar samtidigt.

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem

ett telejack fungerar som en brytare egenligen, och plastpluggen är manövern. när det inte används leder det helt enkelt över signalen från ingångssidan till utgångssidan. och när du sätter in en kontakt bryter den överledningen och leder signalen igenom telefonen istället.

följdaktlign skulle det funka att bara sätta i en telesladd (utan telefonen) ock kolla vilka jack som inte bryts. (tänkte inte på det) Detta förutsätter förstås att du har ett seriekopplat nät. (vilket det är om det funkar.)

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Om någon pratar i en telefon som inte är kopplad till första jacket, och om man då lyfter på luren till telefonen som är kopplad till första jacket så skall samtalet på den andra telefonen (som inte är kopplad till första jacket) brytas. Då är det seriekopplat, och det är korrekt.

Första jacket är alltså den som dominerar bland fastighetens alla jack.