Permalänk

hmm....ja läste lite om powerlabs burkkrossar grej.....om man måste ha lika mye som dom har tror ja ja skippar det

"22,5MW (25kA @ 900V" LITE OVERKILL!!!!

22,5MW=22,5 miljoner Watt??? :S

hehe jo...1000watt börjar smärta om de går fel
men de e klart, ett bilbatteri skulle nog fungera bra bara de inte blir kortis, vill ju inte spränga batteriet (obekvämt me svavelsyra i fejjan)

sen ha ja tänkt på detta med Ah säg att ett bilbatteri ligger på 60Ah
är det asså 3600A minuter???

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nome_Nescio
Valet av isolering är inte ström utan spännings beroende. så teroretisk funkar det med vanlig lack, eller emaljering. Skulle det dock skavas av blir det inge roligt.
100A krämar man ur ett större bilbatteri, kan med fördel parallelkopplas för ökad kapacitet.
100A kanske behöver lite mer än 30 [mm^2], 50 är nog minsta, 75 rekomenderat. Nej det är inga småkablar det. Det kasnke är bättre med ett 24V system om halva strömen?

Sedan bör man nog fundera på vad 1000 [w] kan urföra? Det är mer än vad en moppemotor utvecklade innan EU-mopparna kom in i landet. En mäniska utvecklar ca 200 [w] vid hårt kontuenerligt arbete. Så en elektromagnet på 1000 [w] kanske är lite väl häftig. Du får google lite efter siffror som kan vara rimliga. Börja med att kolla vad en därstoppare klarar.

jag har krämat 80A genom 0,6mm(diameter) @ 300V, men det var mycket korta pulser. Sicket magnetfält dock...

Permalänk

"Börja med att kolla vad en därstoppare klarar." ? vad?

sen har ja tänkt testa med endast min batteriladdare, den klarar ca 4.5 A så märker ja om det blir nån skillnad mot ca 0.17 A

Permalänk

Jag tänkte i första hand på den mangeter som håller upp branddörrar. En siffra på de ger en fingervisning på vart man kan hamna med 1000[w].
22.5 [MW] är inga småpotatisar. Jag sommarjobbade på ett stålverk och där jobbade deras ungn på 50[MW] => smälter ca 80 ton stål på 40min.
60Ah = 3600 A i en minut. Men då kommer inte batteriet att må så bra...

80A igenom en ledare med D = 0.6 [mm] hoppas jag verligen var i korta pulser. vV roade oss med att kortsluta koppartråd D = ca 0.2 [mm] i väggutaget. Det resulterade i att tråden pulveriserades.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk

hehe ja, praktiserar just nu på sydkraft i örebro och dom har en ung som är 60 meter hög....vet ej va den e på men den värmer upp örebro typ

60Ah= 3600Am= 216000As haha....kul o leka me tanken, det funkar med siffror iaf

okej du menar såna...ja de e smart, dörrmagneter e fan starka som as

Permalänk
Medlem

Hmm Am och As?? nyligen påhittat eller? Då jag aldig har hört talas om det någonsin.
60Ah klarar 1A i 60h.. 1mA i 600h (25 dygn) osv (I teorin ivafall)

Branddörrsmagneter brukar vara på 24 volt och drar 100 till 150 mA. Och dom är starka som satan.

Magnetlås brukar vara 12 eller 24v och drar 50-200 mA dock är dom klumpar på 1-2 kg. Men klarar utan problem att hålla en dörr stängd mer eller mindre lika säkert som ett vanligt elbäck. dvs uppåt 100-150 kg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TomaXtremE
jo just därför ja fixar en DC källa...dock svårt att hitta kraftiga DC källor...plus att det börjar bli farligt när vi börjar snacka starkare DC spänning ^^

ps. en bra DC källa kan tex vara ett gammalt fungerande dator-agg ...... ett 200W atx eller nåt sånt.. tror att det klarar av att leverera minst 12 A på 12V... (avsäkra det först med en säkring på samma strömstyrkan som agget har...

En bra elektromagnet får man om man använder en U-formad järnkärna..... o lackad koppartråd.... ju grövre tråd (tex 1mm) ju högre ström pallar den.... ju starkare kan man få den

Visa signatur

AMD Athlon X2 64 3800+ <> Asus EN8500GT <> Asus M2V <> 2048MB RAM

Permalänk

j precis..skrev de nånstanns att ett data nät agg borde funka, men då är de ju smartare o köra på 5 lr 3V ist för 12 då man kan kräma ur mer ström, det är ju ändå så liten resistans att man inte behöver 12V för att uppnå aggets max ström iaf
Problemet är bara att ja skulle villa ha en ställbar strömkälla, och en vridresistor e nog svårt för en liten resistor pallar ju inte så mye ström om man inte får tag i nån mega resistor

Och frohike...jaaa, As och Am är nyligen påhittat av mig ^^ men asså borde de inte bli så i teorin att om de kan leverera 60 A på en timme och om man då har nått med så liten resistans (och storlek) att man kan köra 3600 A genom den så skulle man kunna tömma batteriet på 1 sek men som egentligen skulle tagit 1 timme

Permalänk

[As] är rimligtvis mer korrekt än [Ah], eftersom sekund tillhör SI skalan medans timme inte gör det. Men det är väll mer eller mindre standard att man anger i [Ah].

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

Skulle inte villa säga att det är mer eller mindre standard.. det är standard. Alla märker med Ah (mAh)

Permalänk

Du kan få redigt starka magneter med ett 1.5 volts batteri.

Visa signatur

R.I.P. Dimebag Darrell

Permalänk
Medlem

jag Köpte isolerad tunn koppartrå på rulle så att det redan var hårt pakat.
Sen körde jag 12volt och hmm 1A tror jag. Genom hålet satte jag en metallstav, blev stark som sjutton.
Kunde hålla upp min nyckelknippa(6st nycklar + kedja) utan problem.

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk

jaja...skippa Ah, As snacket nu...de va bara trams

har modifierat min lite nu och skickar 2 A igenom den och de blev skillnad men jag har hitils bara använt en gummikladd kabel och de gör stor skillnad på vilket sätt man lindar har ja märkt...och det märks på tex denna: http://www.elomek.se/svensk/produkter/721T.htm

24 Volt
Hållkraft 2000 N
Effekt 4 W
Ström 160 mA

2000 N!!! de e inte bara effekt som spelar roll
M
en ja ska försöka få tag i en U formad kärna och så ska ja lacka en 1.5mm^2 koppar kabel och "trimma" min laddare upp till typ 6-8 A så får vi se

Permalänk
Medlem

Hur elektromagnetism fungerar

Hej där!

Jag menar inte att vara negativ, men jag tror att du eventuellt är lite på djupt vatten här, elektromagnetism är inte det enklaste att leka med och få det resultat du vill. Enkelt förklarat kan vi se det såhär:

1. Utan att gå in närmare så uppstår det magnetiska fältet som du är ute efter då en elektrisk ström går genom en ledare, eller i detta fall en spole.

2. När du helt enkelt "kortsluter" pluspolen med minuspolen och har enbart en spole däremellan skapas ditt magnetfält. Magnetfältets styrka bestäms av antalet varv på spolen och mängden ström som går genom ledaren. Fler varv ger starkare magnetfält. Mer ström ger starkare magnetfält. Detta fås av Amperes lag (https://sv.wikipedia.org/wiki/Amp%C3%A8res_lag)

3. Problem 1 är att spänningsfallet över spolen beror på förändringen/derivatan av magnetfältet enligt faradays lag (https://sv.wikipedia.org/wiki/Faradays_lag)

3. Problem 2 som fås av problem 1 är att kontrollera den ström som "forsar" igenom kabeln efter att spolen "laddats" upp, för att få det magnetfält du önskar. Gör du inte detta kommer ditt magnetfält "laddas upp" för att sedan inte längre skapa ett spänningsfall i spolen och kvar blir enbart ledningens resistans. Detta gör att kretsen är kortsluten.

4. Vill du bara ha ett par watt, absolut, kör på då kabelns resistans antagligen kommer att vara nog utan att den "överhettas" och brinner upp. Var försiktig och använd låga spänningar, börja inte med bilbatterier och lågt antal varv på spolen, då kommer saker smälta/brinna upp/slå gnistor. Använd gärna resistanser för att höja kretsens motstånd. Komihåg att resistanser brinner upp om dom blir för varma.

5. Vill du bygga en ordentlig elektromagnet behöver du ha kontroll över magnetfältet du skapar och dess styrka. Detta kan göras genom strömövervakning, MOSfet för strömreglering och en mikrokontroller som styr det hela. Detta är nog inte metoden som används av dörrstoppen länkad till ovan, men den har antagligen en mer avancerad analog reglering. Den körs antagligen bara på maxstyrka när någon drar i dörren och övrig tid enbart på nog starkt magnetfält för att hålla dörren öppnad.

6. Om du använder emaljerad kabel eller vanlig PVC-beklädd ger ingen större skillnad, utan det är strömmen som är nyckeln för magnetfältet. Kom dock ihåg att det aldrig finns ström utan spänning och tvärtom (ohms lag). Du kan dock få stora skillnader mellan olika kablar, men det beror på resistansen i kabeln och inte vilken typ du använder. Kabelns resistans beror på materialet (alu/koppar), längden på kabeln och kabelarean (https://sv.wikipedia.org/wiki/Resistans).

7. Vill du ha mer ström i din elektromagnet utan att behöva byta kabel eller annat? Parallellkoppla två kablar och linda dom tillsammans runt järnkärnan, kommer inte ge dubbel ström men ökad ström (är du intresserad av varför: https://sv.wikipedia.org/wiki/Parallellkoppling). Minskad längd på kabeln ger även det lägre resistans och mer ström. Ökad kabelarea ger lägre resistans och mer ström. Mer ström ger alltså ett starkare magnetfält.

Nu kanske jag spårat iväg och gått lite djupt (?) men hoppas detta kan ge djupare förståelse. Vill du bara leka är nätaggregat inga problem, men du kommer inte få så starka magneter av det, då du aldrig har "kontroll" över vad du skapar.

Btw ville dela med mej av den absolut coolaste användningen jag sett av en elektromagnet:
http://hackaday.com/2015/10/14/thors-hammer-build-recognizes-...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

All right, inga fler inlägg gällande att det är en gammal tråd. (se §1.6 i forumreglerna) - Moderator

@Ragaster: Det är faktiskt en 11år gammal tråd. Ett tips är att kika på senaste inläggets datum innan man börjar svara på trådar.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin