Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
Jo men du vill väl ha datorn?
Sätter 100:- på att "reparationerna" dom gör kan du göra på egen hand.

Det tror jag också, men det känns fel att JAG ska betala för ett nytt moderkort för att skiten ska fungera.

Permalänk

Tror "felet" sitter nånstans på moderkortet och ända sättet är att byta ut det. tyvärr.

Det är iaf min tanke.
För mig blir det ett nytt moderkort efter jul. Om inte annat för att få lite annat godis som inte följde med på detta.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy5547
Tror "felet" sitter nånstans på moderkortet och ända sättet är att byta ut det. tyvärr.

Det är iaf min tanke.
För mig blir det ett nytt moderkort efter jul. Om inte annat för att få lite annat godis som inte följde med på detta.

Synd att HP inte har den inställningen.... Hade suttit fint om dom kunnat få tummen ur och köpa in ett fräscht kort och bytt ut skiten som sitter i.

Permalänk

Verkligen... Det är ett ASUS-kort i den men ASUS har varken support eller ens vill beblanda sig med kortet... Vaaad kan det bero på då?

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy5547
Verkligen... Det är ett ASUS-kort i den men ASUS har varken support eller ens vill beblanda sig med kortet... Vaaad kan det bero på då?

Det är väl en nedstrippad version av nån av deras standardkort. Tillverkat enbart för HP och i avtalet ingår säkert att Asus inte behöver lämna nån som helst support på det.
Det är min teori iaf. Det är väl rätt vanligt bland "märkesdatorer" att dom har nån egen variant av ett moderkort.

Permalänk
Medlem

Jag vågar inte börja överklocka detta kortet tror jag.

Hade sönder ett ti4400 och sen dess inte rört något nå mer
Körde det på maxklock länge och sen en dag så var allt konstigt, alla färger blinkade osv..

Permalänk

Jag testade att klocka ultrat lite för å maxa 3dmark. Minns inte exakt men det kanske var runt 20Mhz på minne o GDU. Funkade finfint. dock anser jag inte att man behöver klocka ett ultra än så länge så det går på default igen. Klocka CPUN vågar jag inte. För det första går det inte med HPs moderkort (surprise hehe) sen ska man vara aktsam när man klockar en prescott iom värmen... Se till att ha fetingkylning i så fall.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem

Hur ändrar man AGP aparture size?
Går det ens?

Sen en sak till, eftersom mitt minne är 128bit på grafikkortet, borde det inte ge mest att klocka det? 550 ligger det på nu.

Edit: Fastwrites, såg att man kunde ta "force off" i riva tuner, står iof AGP fastwrites. Men jag har pci e, spelar det någon roll?

Permalänk

Ingen AGP i burken. PCI-express. Iaf i min 1060.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem

Pavilion d1291 ska börja levereras i februari. Nån som har koll på vilket grafikkort som sitter i den?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevada
Pavilion d1291 ska börja levereras i februari. Nån som har koll på vilket grafikkort som sitter i den?

Det vet nog inte ens HP själva. När jag fick mitt erbjudande så ringde jag för att kolla upp vilket grafikkort som satt i min (d1060.se) då svarade dom att det visste dom inte eftersom datorn inte var byggd ännu... Så det är nog bara att vänta och se. Verkar inte som specifikationerna kommer upp på HP:s hemsida förrän efter dom börjat levererats heller.

Permalänk
Medlem

Ni som har missljud i era 1160.se kör ni med den installationen som kom installerad?, själv blåste jag den o körde in professional.

Har inget missljud själv, knappast problemet men man vet aldrig.

/d

Visa signatur

meep meep

Permalänk

jag blåste om min, tog bort samtliga partitioner (Recovery o shit), sen la jag på XP Pro Eng SP2.
Ingen skillnad. Fortfarande geigermätare.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk

Är det någon som vet om 1160.se har raid stöd?
Det finns uppenbarligen en raid drivare på HP's hemsida men enligt mina kollegor som fått datorn så har de inte hittat någon inställning. Jag har tyvärr inte fått min än...

Här finns RAID drivaren:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?lc=e...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petter Lindgren
Är det någon som vet om 1160.se har raid stöd?
Det finns uppenbarligen en raid drivare på HP's hemsida men enligt mina kollegor som fått datorn så har de inte hittat någon inställning. Jag har tyvärr inte fått min än...

Här finns RAID drivaren:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?lc=e...

Tyvärr ingen aning. Har d1060.se själv och RAID-drivaren finns för nedladdning till den också. Men så vitt jag har sett så finns det inga inställningar för detta i BIOS eller nån RAID inställning som kommer upp när man bootar.

Permalänk
Medlem

Hur fn lyckades ni med att blåsa dom rena?

Tydligen så har dom ju sina egna drivrutiner till det mesta och dom finns ingenstans att ladda ner.

Har iof inte testat men just nu kör jag med home iaf.

Permalänk

Boota med xp cd, sen deleta *.partitioner, skapa en ny (eller hur du nu vill ha det), formatera och installera.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk

Boota med xp cd, sen deleta *.partitioner, skapa en ny (eller hur du nu vill ha det), formatera och installera.

Enda problemet jag hade efter omblåsning var att få igång det icke-standard (!) ljudkortet. SB Audigy alltså... Blev utropstecken i enhetshanteraren. Hittade nån skum drivare på nätet som nån knåpat själv så nu funkar det igen.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
Hur fn lyckades ni med att blåsa dom rena?

Tydligen så har dom ju sina egna drivrutiner till det mesta och dom finns ingenstans att ladda ner.

Har iof inte testat men just nu kör jag med home iaf.

Finns inte att ladda ner?...har du sökt på hp.com ?

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?dlc=en&lc=en&...

om det är en 1160 förstås

1060 finns här
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?dlc=en&lc=en&...

/d

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

GÅr det att göra så att man kan se temperaturen i windows?
På cpun alltså, och även RPM på fläktar?

För motherboard monitor funkar inte, inte speed fan eller något.
Den hittar inte moderkortet typ.

För i bios finns ju RPM och temp.

Permalänk
Medlem

den hära kanske kan vara nått.

http://www.hmonitor.com/

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

Senaste nytt !

Pratade precis med supporten och min dator är, tro det eller ej, på väg tillbaka från service.
Åtgärd :

* BIOS-uppdatering
* Modifiering av nätagreggat

Så nu håller jag mina tummar för att den verkligen är fixad.

Permalänk

Aha! Fan vad intressant!
Modifiering av nätagg låter lite skumt dock. Polarn bytte moderkort så funkade det lixom. Kanske nån kombination mellan originalkortet o agget som inte lirar.

Berätta så fort du vet mer!

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ditx
den hära kanske kan vara nått.

http://www.hmonitor.com/

Testade den, men dom verkar visa helt olika.

Enda som jag tror funkar är CPu temp och en av fläktarnas rpm.
Fast cputempen i bios är 60 grader men 49-50 i hmonitor.

Permalänk

Lustigt att det skiljer sig i grader egentligen. De borde väl mäta från samma källa?

- Jag har märkt att min dator även ger från sig geigermätar-ljuden men på ett annat sätt när jag har en rendering i 3d-studio på. alltså är det inte USB eller vad det nu kan tänkas vara som stör vad-det-nu-är-som-låter.

Det var ett ljud som repeterades. Typ zyy-zyyyy-zy-zy som upprepades. klaga inte på min ljudeffekts-stavning

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem

Jag upplever att grafikortet går väldigt varmt(73-74grader) helt original klockat.

ser även att tempen på moderkortet stiger(naturligtvis).

Finns det nått program som man kan tvinga på lite mera fläkt när ska spela, el finns det nått sätt att ställa olika "thresholds" för fläktarna(har en hp 1160.se)

/d

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

Mitt går också varmt som satan, testa rivatuner och sen tar du på system monitoring eller vad det heter medans du spelar..

Sen kollar du vad peaken låg på, jag hade 76-78 grader efter 2-3 3dmark rundor.
Tror jag ska sätta på en NV silencer 5 snart.
Och just det, moderkortetempen eller omgivningstemperaturen ligger på 50-55 efter spelande också.

Btw, skillnaden mellan 1060 och 1160?

Är det att 1160 har 3.6ghz och 400+200 hdd?

Permalänk
Medlem

när jag spelar så ligger tempen på 74-75(mätt med rivatuner)

1160.se har 3x160gb(1 av dom e usb2 löstagbar) 3.4ghz

hade varit smidigt omman kunde få mera fart på fläktarna just när man spelar, men det kanske inte går.

/d

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

Men då har ju jag också en 1160.se?

Eller?

Kolla i sign..

Vad är 1060 då?

Hm en annan som har samma paket som jag har så från början att iaf chassifläkten ändrar varvtal när man spelar. kanske går att fixa?

*Edit* Spelade Farcry i 15min + och enligt rivatuner så är grafikkortet uppe vid 80 och vänder bra många gånger.
Och 50grader moderkortstemp eller vad det nu är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
Men då har ju jag också en 1160.se?

Eller?

Kolla i sign..

Vad är 1060 då?

Hm en annan som har samma paket som jag har så från början att iaf chassifläkten ändrar varvtal när man spelar. kanske går att fixa?

*Edit* Spelade Farcry i 15min + och enligt rivatuner så är grafikkortet uppe vid 80 och vänder bra många gånger.
Och 50grader moderkortstemp eller vad det nu är.

Jag tror skillnaden mellan 1060 och 1160 är att 1060 har DDR1 och 6800 Ultra medan 1160 har DDR2 och 6800 NU