Skulle vilja modefiera lite ang.vattenkylning...

Permalänk

Skulle vilja modefiera lite ang.vattenkylning...

Hej..

Jag har ett Zalman Reserator 1 system, jag skulle vilja uppgradera de lite om de går..!? Skulle vilja sänka tempen ytterligare på min CPU samt GPU... Typ radiator (kylelement) eller dylikt... kan inte så mycket ang vattenkylning..
Någon som har något\några förlag så är jag idel öra...

Tack på förhand.....

\Mv.h

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

har ingen efarenhet av resirator men jag har hört att pumpen är rätt svag. Men det finns iaf gpu-block, på overclockers.se t.ex..

Permalänk

pumpen pesisterar 300liter\h

inte alltför bra men ändå

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

det är inte alltid det lönar sig att byta upp sig till en större pump, eftersom vattnet alltid måste hinna kylas i radiatorn, om det inte hinner kylas så kommer du ju att mata blocken med vatten som fortfarnade är varmt, och det vill du ju inte. så det du kan göra är att fixa bättre fläktar så att din radiator kyls bättre, eller en större radiator. Om du inte har på datorn hela tiden så kan det löna sig med att ha en stor/större vattentank, men allt eftersom så kommer ju även det vattnet att värmas upp, men det kommer ju att ta längre tid än vad det skulle gjort i ett helt slutet system.

btw. har du läst kylnings FAQ'sen? där får du nog svar på många av dina frågor

Visa signatur

...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tagasaki
så det du kan göra är att fixa bättre fläktar så att din radiator kyls bättre, eller en större radiator.

Hehe.. Ja tror inte man kan ha en så mycket större radiator än Zalman Reserator.

Visa signatur

Shuttle SK83G | AMD Athlon64 3200+ | 512MB Corsair Value | NEC ND-3500A | Leadtek 6800nu @16x1, 6vp 410/870 1.2V

Permalänk

De tror ja inte typ heller... Kan, kan man ju alltid men...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monoradio
Hehe.. Ja tror inte man kan ha en så mycket större radiator än Zalman Reserator.

Någon av dom med en rejäl fläkt kyler nog liiite bättre än din zalman reserator

kanske lite överdrivet, men du förstår principen.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Thunderhawk: E du nöjd med den förövrigt?! Jag tänker på ljudnivån !?

Visa signatur

XP2000+@1880Mhz~164x11,5 m. Alphafläns. MsI k7t266 m. BIOS 3,7B4 G-force2 Ti m. Zalman ZM80A. 1x512 Corsair 2700. 80gig seagate. samsung-52x cdrom, plextor-16x cdr, pioneer-4x dvdr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tagasaki
*Bild*
*Bild*
*Bild*
Någon av dom med en rejäl fläkt kyler nog liiite bättre än din zalman reserator

kanske lite överdrivet, men du förstår principen.

Som ThunderHawk82 skriver: Kan, kan man ju alltid men..
Nä allvarligt, man kanske borde fundera på en lite mer realistisk lösning?

Visa signatur

Shuttle SK83G | AMD Athlon64 3200+ | 512MB Corsair Value | NEC ND-3500A | Leadtek 6800nu @16x1, 6vp 410/870 1.2V

Permalänk
Medlem

Man köper väl inte en Reserator för att den presterar lägsta temp utan för att den är tyst? Vill du ha bättre kylning skulle du nog köpt andra grejer.

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem

koppla in en till radiator med en eller två fläktar på..

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Borde de inte gå att kyla den radiatorn man får med !?...smäcka dit några fläktar på lite avstånd..borde väl kyl vattnet lite ?!

Visa signatur

XP2000+@1880Mhz~164x11,5 m. Alphafläns. MsI k7t266 m. BIOS 3,7B4 G-force2 Ti m. Zalman ZM80A. 1x512 Corsair 2700. 80gig seagate. samsung-52x cdrom, plextor-16x cdr, pioneer-4x dvdr.

Permalänk

Tjoohoo igen...

Sacha: Jag är nöjd förövrigt men mycke vill ju ha mer som alltid... Samt så brukar jag ibland ställa en bordsfläckt ca: 50cm ifrån tanken, de kyler faktiskt ner vattnet ca:3grader.. (Lite) effektivt men inte tillräckligt

Tagasaki: Nice.. men lite stort kanske.. Lite väl överdimentionerat för min smak...

Pinkspear: oki, hur tänkte du då.? Någon lösning för min reserator?

monoradio: Japps, dela mer än gärna med dej om du skulle komma på en lösning du tror skulle fungera...

Välkommnar varmt flera förslag på hur ja kan kyla mitt vatten bättre till min Reserator...

Mv.h \ ThunderHawk

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Ja kommer nog snart köpa en sådan med, plus en fläns till gpu och även ett fläktlöst nätagg från antec...då e ju datorn helt fläktlös...de enda som kommer att höras är ju pumpen och hårddisken...

Visa signatur

XP2000+@1880Mhz~164x11,5 m. Alphafläns. MsI k7t266 m. BIOS 3,7B4 G-force2 Ti m. Zalman ZM80A. 1x512 Corsair 2700. 80gig seagate. samsung-52x cdrom, plextor-16x cdr, pioneer-4x dvdr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sacha
Ja kommer nog snart köpa en sådan med, plus en fläns till gpu och även ett fläktlöst nätagg från antec...då e ju datorn helt fläktlös...de enda som kommer att höras är ju pumpen och hårddisken...

Japps.. tyst blir det, om man nu vill ha de tyst och skönt d.v.s.. Gpu fläns är ett måste, eller de är det för mej iaf... Ex. Kunde klocka bra mycke mera med lite vatten

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk

Du skulle kunna köpa en extra radiator, 80mm eller 120, beroende på vad du har för platser i chassiet och sätta fast den på utblåset längst bak i chassiet. Sedan fäster du en lågvarvig fläkt på, papst eller adda. Det borde färbättra prestandan.

80mm:
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=631&session=f37e2fb...
120mm:
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=974&session=f37e2fb...

Det är i alla fall vad jag skulle ha gjort.

Edit: Såg att Pinkspear redan föreslagit det.

Visa signatur

Shuttle SK83G | AMD Athlon64 3200+ | 512MB Corsair Value | NEC ND-3500A | Leadtek 6800nu @16x1, 6vp 410/870 1.2V

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monoradio
Du skulle kunna köpa en extra radiator, 80mm eller 120, beroende på vad du har för platser i chassiet och sätta fast den på utblåset längst bak i chassiet. Sedan fäster du en lågvarvig fläkt på, papst eller adda. Det borde färbättra prestandan.

80mm:
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=631&session=f37e2fb...
120mm:
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=974&session=f37e2fb...

Det är i alla fall vad jag skulle ha gjort.

Edit: Såg att Pinkspear redan föreslagit det.

Tack ändå.. Bra tankar...!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tagasaki
http://www.rondavisradiators.com/22193%20aluminum%20radiator....

http://walnutcreekhonda.com/Repair/Radiator.jpg

http://www.silentpcreview.com/files/images/watercool1/radiato...

Någon av dom med en rejäl fläkt kyler nog liiite bättre än din zalman reserator

kanske lite överdrivet, men du förstår principen.

mohaha sätt på 1-2
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf...
så har du nog feeeeeet kylning till vattnet

ontopic... sätt en bordsläkt bredvid radiatorn? annars så är det ju ett bra tips att ha den på fönsterkarmen och ha lite öppet fönster... om det inte blir under 0 grader vid fönstret så är det inga problem...

tack å hej, leverpastej

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk

Hehe ja den fläckten skulle man ha... Skulle nog förfrysa samt blåsa orkan kring mina fötter då.. Synd är att det är lite krångligt att sätta den på ett vättigt sätt bara

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk

Lite sent inhopp, men endå:

Vad tror ni om att försöka kyla cpu, gpu, nordbrygga och 2st hårddiskar(raptors) med en reserator?
Och kanske även ett till grafikkort om det blir så (SLi).

Hoppas det kommer gå ok, annars har jag slösat pengar i onödan...

Visa signatur

3500 winchester, 6800gt, dfi, vatten

Permalänk
Avstängd

Alpha blondy jag är inte 100, men klarar du det utan att grejerna brinner upp förtjänar du en plats i guiness rekordbok. Den är ju egentligen bara gjord för cpu där den presterar ok. Lägger du till ett grafikkort blir det förstås inte så bra länge. En norbrygga på det så blir det rätt ohälsosamt för grejerna kan jag tänka mig men är din diskar riktigt kalla går det nog...

Permalänk

Aj då, får leta vidare ang detta, kanske köpa en reserator till.

Visa signatur

3500 winchester, 6800gt, dfi, vatten

Permalänk
Avstängd

det var någon som sänkt tempen genom att förlänga slangen där varmvattnet kom ut så att der kom längre upp i reseratorn. fanns en tråd om det för inte alls länge sen

Visa signatur

Kinkiga moderatorer och tråkiga forumsdelar, snart lämnar jag swec.