FPS The Chronicles of Riddick

Permalänk

FPS The Chronicles of Riddick

Chronicles of Riddick grafikproblem
Hjälp!

Jag sitter och försöker hitta en inställning som funkar i mitt Chronicles of Riddick men det går inte så bra. Visst flyter spelet bättre med shader 1.4 än med 2.0 men det är inte riktigt bra ändå.

Jag har förstått att Chronicles of Riddick använder sig av opengl motorn precis som Doom 3 gör men jag har i vilket fall som helst samma inställningar för både OpenGL och för Direct3d. Jag har satt både AA och AF i "tillämpsinställningar" vilket jag tolkar som att dom är avstängda, rätta mig om jag har fel. Vertial Sync är aktiverad på både opengl och direct3d. På övrigaa inställningar i windows kör jag "default" och jag hoppas det är rätt.

Väl inne i spelet har jag numera shader mode 1.4 i en upplösning av 800*600 med inställningen av texturkvaliteten på mitten. Jag har aktiverat vertical sync även inne i spelets grafikinställningar. Jag har inte valt att köra med någon "anisotropy" aktiverad alls eftersom jag inte kan se någon grafisk skillnad med den på max eller helt avstängd förutom att jag får något lägre FPS med den på max än när den är helt avstängd.

Med dessa inställningar får jag mina 75 FPS vilket är min skärms maximala Hz nivå. Problemet är dock att kanutjämningen är usel i spelet. Visst grafiken är jättesnygg på alla sätt och vis men granskar man lådor och andra detaljer så är just kanterna väldigt....kantiga. Jag provade att sätta upp AA på 2x och 4x ute i windows och visst skärps kanterna till i spelet men inte så att det blir tillfredsställande. På AA 6x känns det som kantutjämningsbehovet nästan är uppfyllt men ojämnheten finns där fortfarande. Det är inte så att jag är överdrivet nitisk och kräsen utan det är grafiska "tearing" som jag tror det heter eller hur jag nu ska försklara det som retar gallfeber på mig, allt annat är bara så perfekt rent grafiskt och spelet är underbart kul förutom mina problem som sabbar spelkänslan.

Taggigheten på detaljer i spelet kan närmast beskrivas som att det borde vara en skarp rak linje men den är nu istället taggig hela vägen, fast spelet är snyggt och med högupplösta texturer så retar man sig på dessa taggiga linjer som finns i detaljerna. Jag försökte bifoga en bild som kanske hade förklarat det bättre än miss svammel ovan men jag hoppas att någon ska förstå mitt svamlande och hjälpa mig, eventuellt kan jag skicka en beskrivande bild om någon vill. Klart är dock att jag har problem med detta lilla grafikproblem som jag har sett tidigare grafiskt krävande spel och det hade varit skönt och fått reda på hur jag ska ställa in sakerna så jag slipper detta omaket fler gånger. Jag vill kunna njuta av mitt spel till 100%, snälla ni som kan, förklara för mig!

Visa signatur

Chieftech Miditower Alu ¤ Abit NF7-S rev 2.0 ¤ XP2500+ Barton 11x200~2221MHz 3200+ ¤ 2x512 Corsairs DDR TWINX1024-3200XL ¤ Hercules Radeon 9800 PRO ¤ Western Digital Raptor 10 000rpm ¤ Seagate Barracuda 200GB ¤ Seagate Barracuda 160GB¤ Hyundai Q17+ TFT 17

Permalänk
Medlem

haha. När jag såg FPS tänkte jag "First Person Shooter" och när du skrev "console" tänkte jag X-box. Jag fattade alltså noll.

Permalänk
Medlem

Använd Fraps.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Använd Fraps.

fraps drar ner fps:en skitmycket dock

Permalänk
Medlem

eh va ? fraps drar ju inte ner din fps nåt, om du inte ska spela in video då men visa fps får du fan ingen förlust.

Permalänk

Kör med fraps.
Varför ska du veta bilduppdateringen i Riddick förresten? Huvudsaken är väl ändå att du tycker det flyter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Moses
Kör med fraps.
Varför ska du veta bilduppdateringen i Riddick förresten? Huvudsaken är väl ändå att du tycker det flyter?

Instämmer.

Permalänk
Medlem

Varför ska folk vara så förbannat intresserade av sin förbannade fps? Huvudsaken är precis som Lord Moses säger, ATT SPELET FLYTER! Du blir knappast någon bättre spelare ifall du råkar ha 100 fps istället för 98 fps

Permalänk

Jag tycker att det är ruggigt svårt att få spelen flytande i dag fast jag har bra dator och bra graffekort. Jag försöker ställa in det så bra jag kan så det flyter med mina inställningar sedan kolla upp hur många FPS som levereras, är väl inte så konstigt att man är intresserad av om det visat 30fps eller 60fps.

Visa signatur

Chieftech Miditower Alu ¤ Abit NF7-S rev 2.0 ¤ XP2500+ Barton 11x200~2221MHz 3200+ ¤ 2x512 Corsairs DDR TWINX1024-3200XL ¤ Hercules Radeon 9800 PRO ¤ Western Digital Raptor 10 000rpm ¤ Seagate Barracuda 200GB ¤ Seagate Barracuda 160GB¤ Hyundai Q17+ TFT 17

Permalänk
Medlem

öppna consolen(tryck ctrl+alt+§ (knappen under Escape) skriv showFPSToggle

Visa signatur

signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Vilka drivrutiner kör du med?

Det där med att det fanns en konsol hade jag inte en aning om förresten.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

jag kör med 4.12 e är bäst får några FPS mer med dem och om du kommer på någon bra tweak så kan du väl posta ...

Visa signatur

signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Men jag har försökt hitta en inställning som funkar rent grafiskt utan något vidare resultat. Jag har tillämpsinställningar i windows på grafikinställningar. I spelet har jag vertical sync på och 800*600 med texturskärpa på lite mer än hälften men jag tycker att spelet upplevs som ganska segt ändå...jag har ca 30-40 fps i snitt skulle jag tro. Kanske är något fel?

Visa signatur

Chieftech Miditower Alu ¤ Abit NF7-S rev 2.0 ¤ XP2500+ Barton 11x200~2221MHz 3200+ ¤ 2x512 Corsairs DDR TWINX1024-3200XL ¤ Hercules Radeon 9800 PRO ¤ Western Digital Raptor 10 000rpm ¤ Seagate Barracuda 200GB ¤ Seagate Barracuda 160GB¤ Hyundai Q17+ TFT 17

Permalänk
Medlem

stängt av Eax och 3d Audio i audio options ? och jag hoppas att inte kör Shader 2.0++ för då ska det hacka som fasen har jag hört ..

Visa signatur

signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Stort tack för hjälpen med tipset om pixel shader. Ändrade till ett snäpp ner och spelet kändes genast betydligt lättare och mer flytande. Nu ska man bara klura ut optimala setings med textur kvalitet och anisotropic grejen.

Stort tack

Visa signatur

Chieftech Miditower Alu ¤ Abit NF7-S rev 2.0 ¤ XP2500+ Barton 11x200~2221MHz 3200+ ¤ 2x512 Corsairs DDR TWINX1024-3200XL ¤ Hercules Radeon 9800 PRO ¤ Western Digital Raptor 10 000rpm ¤ Seagate Barracuda 200GB ¤ Seagate Barracuda 160GB¤ Hyundai Q17+ TFT 17

Permalänk
Medlem

Joo...30-40fps är ju ospelbart....herregud!

Hur klarar ni att se på tv hela egentligen. Det är ju bara 25fps ju!

Kör själv på högsta på allt (utom AA) på 1024 och det funkar helt fantastiskt.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem

fast det är skillnad mellan tv-fps och spel-fps.

Permalänk

Chronicles of Riddick grafikproblem

Hjälp!

Jag sitter och försöker hitta en inställning som funkar i mitt Chronicles of Riddick men det går inte så bra. Visst flyter spelet bättre med shader 1.4 än med 2.0 men det är inte riktigt bra ändå.

Jag har förstått att Chronicles of Riddick använder sig av opengl motorn precis som Doom 3 gör men jag har i vilket fall som helst samma inställningar för både OpenGL och för Direct3d. Jag har satt både AA och AF i "tillämpsinställningar" vilket jag tolkar som att dom är avstängda, rätta mig om jag har fel. Vertial Sync är aktiverad på både opengl och direct3d. På övrigaa inställningar i windows kör jag "default" och jag hoppas det är rätt.

Väl inne i spelet har jag numera shader mode 1.4 i en upplösning av 800*600 med inställningen av texturkvaliteten på mitten. Jag har aktiverat vertical sync även inne i spelets grafikinställningar. Jag har inte valt att köra med någon "anisotropy" aktiverad alls eftersom jag inte kan se någon grafisk skillnad med den på max eller helt avstängd förutom att jag får något lägre FPS med den på max än när den är helt avstängd.

Med dessa inställningar får jag mina 75 FPS vilket är min skärms maximala Hz nivå. Problemet är dock att kanutjämningen är usel i spelet. Visst grafiken är jättesnygg på alla sätt och vis men granskar man lådor och andra detaljer så är just kanterna väldigt....kantiga. Jag provade att sätta upp AA på 2x och 4x ute i windows och visst skärps kanterna till i spelet men inte så att det blir tillfredsställande. På AA 6x känns det som kantutjämningsbehovet nästan är uppfyllt men ojämnheten finns där fortfarande. Det är inte så att jag är överdrivet nitisk och kräsen utan det är grafiska "tearing" som jag tror det heter eller hur jag nu ska försklara det som retar gallfeber på mig, allt annat är bara så perfekt rent grafiskt och spelet är underbart kul förutom mina problem som sabbar spelkänslan.

Taggigheten på detaljer i spelet kan närmast beskrivas som att det borde vara en skarp rak linje men den är nu istället taggig hela vägen, fast spelet är snyggt och med högupplösta texturer så retar man sig på dessa taggiga linjer som finns i detaljerna. Jag försökte bifoga en bild som kanske hade förklarat det bättre än miss svammel ovan men jag hoppas att någon ska förstå mitt svamlande och hjälpa mig, eventuellt kan jag skicka en beskrivande bild om någon vill. Klart är dock att jag har problem med detta lilla grafikproblem som jag har sett tidigare grafiskt krävande spel och det hade varit skönt och fått reda på hur jag ska ställa in sakerna så jag slipper detta omaket fler gånger. Jag vill kunna njuta av mitt spel till 100%, snälla ni som kan, förklara för mig!

Visa signatur

Chieftech Miditower Alu ¤ Abit NF7-S rev 2.0 ¤ XP2500+ Barton 11x200~2221MHz 3200+ ¤ 2x512 Corsairs DDR TWINX1024-3200XL ¤ Hercules Radeon 9800 PRO ¤ Western Digital Raptor 10 000rpm ¤ Seagate Barracuda 200GB ¤ Seagate Barracuda 160GB¤ Hyundai Q17+ TFT 17

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr. E
Varför ska folk vara så förbannat intresserade av sin förbannade fps? Huvudsaken är precis som Lord Moses säger, ATT SPELET FLYTER! Du blir knappast någon bättre spelare ifall du råkar ha 100 fps istället för 98 fps

Varför gnälla när någon undrar hur man ser sin fps ?
Det kan vara så att man vill använda spelet för att köra benchmarks efter man klockat. Kan ju vara kul att se om man lyckas pressa ur några fler fps. Sitter man men en slö burk som man lyckats klocka så kan man vilja se om man kan pressa fram 3-10fps mer. Det kan ju ge ett bättre flyt i spelet. Men vad vet jag...

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på den här flamingen på de som undrar hur dom får högre fps. Är det inte så i DE FLESTA fall att man sitter och spelar och tycker att det känns segt och hackigt. DÅ först kontrollerar man sina fps? Jag menar, är vet vanligt att man köper ett spel, installerar det, startar det och kontrollerar fps det första man gör?
Som många skriver här så fungerar en del utmärkt på 30 fps, andra inte.
Han som startade topic klagar ju på att om han sätter på 6x AA så blir grafiken fin men fps:en sjunker för mycket. KAN det inte vara så att han upplever att spelet hackar och flyter sämre? MÅSTE det vara så att han stirrar sig blind på fps mätaren?
KAN ni inte komma med tips istället för att klaga DIREKT på killen?
Han verkar ju i övrigt seriös med sitt inlägg och förklarar tydligt. Det känns inte som det här på Swec kallas "en CS fjortis" när man läser inlägget.

Q'aman har nog skrivit det enda vettiga i denna topicen hitills.

Mothman du kan plugga på lite här http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm
Där förklaras skillnaden mellan en datormonitor och en TV. Framför allt blir du uppdaterad till 2000 talets vetenskap om mänskliga ögat. Det kan ju vara lite skämmit att komma med fakta från 50 talet.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Tack för det du skriver, det värmer

I övrigt så har jag väldigt ofta problem med att ställa in grafiken i dagens spel fast att jag har en förhållandevis högpresterande dator med bra grafikkort. Fps för mig kunde få vara på 1 fps i spel om det bara hade kunnat flyta på bra med lagom mycket grafikgodis. Jag använder enbart fpsen som riktvärde

Visa signatur

Chieftech Miditower Alu ¤ Abit NF7-S rev 2.0 ¤ XP2500+ Barton 11x200~2221MHz 3200+ ¤ 2x512 Corsairs DDR TWINX1024-3200XL ¤ Hercules Radeon 9800 PRO ¤ Western Digital Raptor 10 000rpm ¤ Seagate Barracuda 200GB ¤ Seagate Barracuda 160GB¤ Hyundai Q17+ TFT 17