Förklaring till Xlådan!
Del 1
Här kan ni läsa om bygget av ”Xlådan”. Är ingen copywriter men jag ska göra mitt bästa. Bygget av Xlådan började av en slumpmässig skiss på ett papper. Hade länge velat snygga till min svartgröna xbox som inte är den fagraste skapelsen i originalutförande. Många gånger har man sagt: -Fan va coolt om... eller; - Man skulle haft... Så, efter att jag sett ett avsnitt av Monster Garage på Discovery tänkte jag; Jag ska fanimig göra nått coolt också. Skisserna kluddades ner på allehanda ställen och samlade sen ihop för att ta fram en inskaffningslista.
Den första listan var det mest basicgrejer.
Chassi. låda + skelett
Frontmaterial
Belysning
Kabel + anslutningar
Min maskinpark var väldigt begränsad så jag fick ta fram alla teknikslöjdsfärdigheter.
Maskinpark:
Borrmaskin
Rondellkap
Bågfil
Fil
Nålfil
Tänger och mejslar
Skallpell
Gängningsdon
Dremel (efter den första halvan av projektet)
Skruvstäd
Det var ungefär så jag började. Men det var inte det lättaste att få tag på må jag säga. först hade jag tänkt köpa ett datorchassi som liknade en shuttle men min budget sa NEJ, så jag fick tillverka mitt eget chassi. En dag vid den mobila återvinningen hittade jag en skrotad Compac Pressario, datorn med ett chassi som en flodhäst röv. Perfekt att ta delar från med andra ord. Efter att ha strippat flodhästens röv på allt elektroniskt och tagit isär chassit i molekyler, kunde jag börja omforma skelettet till mina mått. Betydligt mindre, men lika bred. Hade ett bra foto på det men det har försvunnit i ett datorhaveri.
Men på denna bild kan man ana hur jag modifierade den. Det som saknas är en sneställd plåt för moderkortet som går diagonalt genom lådan. jag sneställde det för att jag ansåg att det skulle bli den mest stabila lösningen. om jag hade lagt kortet ner på botten hade först och främst lådan blivit bättre, och dessutom så hade jag behövt sätta nätdelen ovanför kortet i någon slags ställning. kändes som fel ordning på grejerna. Med kortet satt vågrätt ovanför nätdelen kändes inte rätt heller. Då hade det även där blivit en ostabil upphägning.
Men med ett snedställt kort kunde jag ha den smala nätdelen och strömkablar på den nedre halvan och DVD, HDD och signalkablar på den övre halvan. (se illustration)
Del 2
Chassi
När jag fått till skelettet som jag ville med alla fästen så var det dags att tillverka något att täcka lådan med. Jag fick tag på en fin alu-skiva med en tjocklek på 1,2 mm. Det var lite knivigt arr räkna ut vart den skulle bockas då man måste tänka på att tjockleken bygger och att hörnen en aning rundade på insidan, men med lite planering gick det fint. Passade som en handske runt skelettet.
Fronten
Jag ville inte ha för tunn front för att den skulle bryta av mot den vita ”lådan”. Jag fick tag på 10mm aluplatta som jag fick utskuren genom kontakter. Ytan var inte den vackraste men det löste jag med lite uppfinningsrikedom. Jag byggde ett ”slipställ” för att slippappret bara skulle slipa åt två håll. Då fick jag en borstad alu-look. men det tog 10 st våtslippapper brutna leder och totalt söndertrasade händer. Men det blev väldigt bra
På baksidan av fronten fråste jag med Dremeln ner området runt power & ejectknappen samt platsen för IR-ögat till 5mm. Då kunde jag använda mig av en slaktad DVD-kit dongel och kretskortet till knapparna från xboxen. Runt ejectknappen finns en plastring som i vanliga fall lyser grönt. Den skulle även passas in, det var inte det lättaste visde det sig. Den är nämligen konformad på utsidan och de betydde att hålet för den även det måste vara konformat. Med tungan rätt i mun och dremeln rät i hand fick jag dit den så att jag nästan kunde ”klicka” dit den. Återigen segrar noggranheten
Det sista som behövdes på fronten var nått sätt att fästa den på chassit. Jag borrade fyra små hål framsidan av chassit och passade in det på fronten. Sen var det bara att markera, borra och gänga i fronten.
Belysning
Jag valde att bara använda mig av LEDs för belysning. Hittade tillräckligt ljusstarka på LSDiodes.com, billiga var de också 4 kr styck. Undertill ville jag har Fast and the furius ljus. Så jag glorde en liten ljuslåda av plexiglas som jag målade med kromefärg på insidan för att få lite extra boost på ljuset. Jag tog upp ett hål i botten av chassit och fäste lådan på insidan av chassit. I lådan fäste jag 30 3mm dioder på en lite mindre platta. Alla dioder riktade utåt kanterna och inte neråt. Så man kan säga att det är det ”sekundära” ljuset som syns. Jag täckte hålet i botten av chassit med en bit plexi försedd med transparent vit fil för att få ett ”mjukare” ljus.
I gluggen för dvdlsläden satte jag fyra LEDs på en lite tjockare plexibit som gjorde ett exakt lika stort hål i som gluggen i fronten. LEDsen sitter i ytterkanterna av plexin och lyser upp ”kanterna” i hålet.
Xbox-jewelbelysningen var desto svårare. Det svåra låg i att få ett jämt ljusflöde. Först satte jag bara fast LEDsen runt hålet i fronten men då kunde man tydligt se ljuskäglorna utifrån. Efter många försök blev lösningen följande. Direkt bakom jewelen sitter en tunn vit film fastklämd av 5mm ruggad plexicirkel. Detta sitter längst ut i hålet på fronten och det lämnar ca 4 mm kvar av hålet på baksidan. Över hålet sitter en 3mm rund ruggad platta som har en 2 cm större diameter än själva hålet. på kanten av plattan borrade jag in 8 LEDs som lyser in i plattan och lyser upp ruggningen i plattan. och längst bak sitter en självhäftande film som hade en kromad klisteryta, som fungerar som en utjämnare av ljuset. (Se illustration)
Jag bytte även till blå LEDs på ejectknappen. De som sitter där är tvåfärgade (grön/röd) så jag lät den röda delen vara funktionell och klippte bara av ena benet på den och satte dit en blå på det klippta benet. På så sätt kan den fortfarande blinka rött om något skulle gå fel.
Dom fötter sjlöjdade jag ihop fyra små plexikuber som med svarta gummitasar. Detta för att fötterna inte skulle bryta ljuset från ljuslådan och skapa skarpa skuggor i hörnen. Nu kan ljuset skina igenom fötterna.Utskärning av loggan
När jag väl designat logotypen skref jag ut den på självhäftande papper och klistrade den på båda sidor av lådan efter noggranna mätningar. Till detta moment hade jag investerat i en Dremel. Jag började med att borra en massa små hål i de delar av loggan som skulle bort. Sen var tanken att jag skulle fräsa bort resten med Dremeln men det visade sig att den var allt för aggresiv så det fick bli en nålfil istället den var inte jätteaggresiv... Som att gräva ett dike med en tesked. Men efter två dagar var det två utfilade loggor och låddelen var färdig att målas. 3 lager grund, 4 lager vit billack och 4 lager matt lack. Även underdelen av chassit målades på samma sätt fast med klarlack.
Baksidan
Två Papstfläcktar skulle dit till att börja med. Eftersom lådan är indelad i två avdelningar av den sedställda väggen i mitten satte jag en fläkt nertill som blåste in kalluft och eftersom varmluft stiger blåser den övre fläkten ut varm luft. Till höger om fläktarna satte jag alla anslutningar (se delen om koppling och dragning).
Alla hål mättes ut och borrades. Hålen för fläktarna fågades ut och slipades med Dremeln. Likaså alla fyrkantiga hål.
För att fästa alla uttag gjorde jag olika små fästen av 5mm plexi. Sen gjorde jag ett limmtest som Sverker Olofsson skulle bli hård av. Testade säkert tio olika limtyper mellan plåt och plexi. testvinnaren blev PlasticPadding Extreme. Jag bygde uppplexibitarna som lego med lim mellan varje lager. Limmet gjorde att bitarna blev en aning flexibla mellan lagren istället för en stor bit som bara har en fästpunkt som får större påfrestning. Nu sitter det!
För att få en bra finnish på baksidan designade jag en layout för alla anslutningar i datorn. Sen skrev jag ut den på självhäftande metallfilm som jag fick laminerad.
Kopplingar och dragningar
Nu till det roliga om det är någon som orkat fortsätta att läsa. Jag började med att göra tydliga kopplingssheman som jag kunde följa. Målet med alla kopplingar var att undvika lödningar på moderkortet för att enkelt kunna koppla ihop allt senare och slippa att allt sitter ihop som en lång slinga. alla skarvar och dragningar är lödda och försedda med krympslang. Nätdelens kontakt till moderkortet skarvades lätt med kablar från den tidigare datorslakten. handkontrollernas uttag strippas och får nya jordpunkter i chassit via kollpingstråd. Port 1 & 2 får sällskap på moderkortet av två USB-kablar (till baksidan) via ykoppling. Eftersom handkontrollerna bygger på USB-teknik med en extra kabel (gul) skarvade jag med Firewirekabel som har sex kablar i sig.
Port 4 delar sin plats på moderkortet med IR-mottagaren via ett 4-poligt relä. Funktionen blir att när handkontrollen INTE sitter i port 4 fungerar fjärren och när man sätter i handkontrollen så klickar reläet över och då fungerar handkontrollen i stället. Ingen ful dongel att hålla reda på!
Bild och ljudkablarna löste jag genom att köpa ett advanced AV-pack och ett HDTV-pack. Slaktade dem och klippte kabeln sparade en stump av kontakten som brukar sitta bak på xboxen. Sen letade jag helt enkelt upp vilka kablar som var motsvarande i det andra packet och gjorde en ykoppling även där. Lite pilligt när både signal och skärm skulle lödas samman i en y-koppling
Nätverkskabeln är helt lödfri. Jag skafade en litenskarvdosa och en kort korsad kabel. detta sitter på insidan av boxen och är kopplat rakt på moderkortet. det var nog den enklaste lösningen i hela projektet
Jag satte även dit två strömbrytare på baksidan för belysningen.
Nedan följer lite bilder på olika kopplingar.
Sen var det ”bara” att koppla ihop allt och testa. Jag lärde mig att det är bäst att testa utan att ha satt ihop den. Det var betydligt lättare att felsöka då. Det jag stötte på var mest jordpunkter som antingen saknades eller var för många.
Efter alla tester och instalerade BIOS kunde jag skruva ihop Xlådan och börja mata in diverse roligheter
Tekniska data
Seagate HDD 160G
Samsung DVD
Executer II chip
Intigrerad IR-mottagare
2st USB
Komponent- video
Komposit- video
S-video
Analog -audio
Optisk -audio
Coaxial -audio
2st 80mm Papstfläktar