Permalänk
Avstängd

Montering av solfilm

Jag ska montera lite solfilm på ett plexi som ska sitta över en OLED display.

Vad jag undrar är om det spelar nån roll vilket håll jag sätter filmen åt... Är det så att den släpper igenom mer ljus åt ett håll ska ju denna sitta så displayen blir så stark som möjligt...

På ena sidan sitter en skyddsfilm som man ska dra bort...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hehe .. jo det e klart den släpper in mer ljus åt ett håll.. testa med att hålla upp solfilmen mot ett fönster så märker du vilket håll den skall sitta på

Permalänk
Avstängd

man vill ju att man ska se in så lite som möjligt genom plexit. men samtidigt vill man ju att displayen ska lysa så starkt som möjligt... och då är frågan.. vilket håll man ska välja.. ska den mörka sidan sitta mot displayen, eller tvärt om..

Sedan undrar jag en grej till. ska man ta av skyddsfilmen innan man monterar... den verkar ju sitta jävligt tight mot solfilmen..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du tar av skyddsfilmen ja, bakom den så är filmen klistrad. Hur du vänder eller på vilken sida du sätter filmen på spelar nog ingen större roll i det här fallet. Jag skulle satt den på insidan, den är ömtåligare än plexit. Gör rent, av med skyddsfilmen, duscha på lite vatten (gärna lite lite diskmedel i) på både filmen och plexit. På med filmen och duscha på lite vatten på "torra" sidan och släta ut den med tex en gummispackel eller liknande. Se till att få bort alla luftbubblor annars blir det fult. Lycka till.

Ett tips för att få bort skyddsfilmen är att ta två tejpbitar (eltejp?) och sätta mot varandra över ett hörn på filmen. Dra sedan isär dom så brukar skyddsfilmen släppa.

Permalänk
Avstängd

tackar.. jag måste ju limma dit plexit i chassit.. fråga är hur snyggt det blir om skyddsfilmen sitter på insidan.. då måste jag ju limma mot den...

lol.. fick just veta att denna solfilm är den dyraste på marknaden, SunGard... fick den helt gratis två olika nyanser till och med, mörkast och nästmörkast.. Så behöver ni små bitar av solfilm prova med närmaste solfilmsmontör...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men tänk på att OLED:en antagligen syns bäst om filmen sitter på utsidan. Du kan ju lysa med en lampa och se vilken sida som har mest ljusgenomsläpp.

Permalänk
Avstängd

tänkte att jag skulle slippa koppla in displayen innan jag fixat fönsret.. men jag får nog koppla in den och se vilket som blir bäst...

Visa signatur