Diablo 3 skulle jag bli rejält förvånad om de gör helt i 2d.
Gubbarna finns det i princip bara fördelar med att ha i 3d, speciellt när spelet kommer släppas eftersom vi då har mycket bättre burkar.
Bakgrunden tror jag knappast heller de kommer göra i 2d, finns en del fördelar med att ha i 2d men de är inte många.
3d som kommer framöver har också en drös fördelar som vi inte börjat se i våra spel. Att använda displacement maps i Diablo, oj oj oj vilka snygga miljöer man skulle kunna göra. Genom att använda 3d får man drösvis med fördelar, det går tex enkelt att rotera föremål och animera saker som tex flaggor som svänger i vinden, ytterligare fördelar är tex att de kan lägga in riktig fysik a la Havoc. Fysik skulle kunna användas med rätt stor framgång i Diabla. Tex att det blir jordbävningar av vissa formler, broar kollapsar, stenskred, träd som ramlar ner i vatten och flyter tex, och tja naturligtivs force effeter tex att magin kan slita till sig saker.
Men att behålla ungefär samma vy som i Diablo2 vore klokt, man kanske inte ens bör få rotera vyn utan bara zooma in och ut. Rotera är nog klokt dock eftersom det är risk att tex väggar kommer i vägen.
All magi går att göra grymt mycket bättre i 3d, du kan ha ljussättning skuggor tex. De kan också lägga in heat shimmer effekter som skulle vara mycket snygga i öknen tex.
Att ha det i 3d gör också att det går göra enormt mycket mer kläder och vapen enklare. Titta på Morrowind eller NeverWinter Nights.
Andra fördelar är att det är lätt att göra mycket snygg natt och dag och även olika väder som snöstormar och regn.
2d har i princip bara begränsingar, men ett fåtal fördelar.
- En kraftig fördel är att det går ha fler element, men det går att lösa i 3d om man inte gör föremålen så detaljerade
- Bakgrunder blir generellt mer detaljerade. Det är väl en av de tydligare nackdelarna, men om 2-3 r så kommer nog inte det vara något problem och även i dag skulle den inte vara så stort problem heller.
Så jag tror nog inte de kommer göra det i 2d nej.
/Andreas