Permalänk
Medlem

Twister PRO med AMD ???

Jag har beställt dessa minnen https://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305609

men nu läser jag i FAQ´n för det moderkort jag har att Twinmos inte är bra alls för AMD.
kommer dom att fungera bra med dator i sign?

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är med dessa stickorna men jag hade två "standard" TwinMos och ett MSI Nforce3 och det var helt omöjligt att installera Windows. Bytte till Kingston "standard" och sedan gick det bra.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Truelies
Vet inte hur det är med dessa stickorna men jag hade två "standard" TwinMos och ett MSI Nforce3 och det var helt omöjligt att installera Windows. Bytte till Kingston "standard" och sedan gick det bra.

Fan det låter inte bra detta alltså

Permalänk
Medlem

Hmmz, jag har ju tänkt beställa 2x512 Speed premium minnen och ett DFI nf4 Ultra-D.

Skall man kanske tänka om eller?!

Visa signatur

| Moderkort: Asus Maximus VIII Gene | CPU: Intel I7 6700k | Ramminne: Corsair 16GB | Grafikkort: XFX NANO 4Gb HBM | PSU: EVGA SUPERNOVA P2 850W | Chassi: Phanteks Evolv | Skärm: ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

Fick detta svar av komplett.se när jag mailade dom

"Det är ju inte de minnen jag hade valt i första hand. Men jag tror nog de kommer fungera helt OK med ditt moderkort. Vi har ju till och med ditt moderkort i listan över tillbehör till minnet så jag ser inga kompabilitetsproblem så långt."

Permalänk
Medlem

Om det är möjligt hade jag nog valt att byta. Finns ju inget som är så frustrerande som när mina får något nytt, sätter i hop grejorna, oxå funkar det inte som det ska.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem

Jag tror de flesta problemen med Twinmoas minne blivit fixade vid det här laget. Folk varnar nog bara för dem, för att med de första socket 754 nForce3 korten så funkade de inte alls bra. Men det är ju fortfarande en chansning.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz ocked | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

TwinMos Twister PRO är TCCD och funkar med A64. TwinMos Speed Premium är UTT och funkar galant med A64 dom med. Det är väldigt många på tex. xtremesystems som kör dessa minnen med sina A64:or. Dom minnen som krånglat är dom som har TwinMos egna crap-chip som satt/sitter på "TwinMos orginal".

Sen var väll dom här problemen med dom äldre A64:orna. Har inte hört nått alls om detta på sistonde med dom nyare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fräd
TwinMos Twister PRO är TCCD och funkar med A64. TwinMos Speed Premium är UTT och funkar galant med A64 dom med. Det är väldigt många på tex. xtremesystems som kör dessa minnen med sina A64:or. Dom minnen som krånglat är dom som har TwinMos egna crap-chip som satt/sitter på "TwinMos orginal".

Sen var väll dom här problemen med dom äldre A64:orna. Har inte hört nått alls om detta på sistonde med dom nyare.

Det låter ju bra, frågan är HUR bra dom fungerar
kanske inte kan klocka mer än med dom än dom jag har i sign.

Jag vet inte om jag ska skita i att hämta ut dom och beställa nå andra minnen, eller om man ska chansa på dessa iaf

Permalänk
Medlem

Kika in på xtremesystems och kolla lite där. Det finns mycket om TCCD-minnen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fräd
Kika in på xtremesystems och kolla lite där. Det finns mycket om TCCD-minnen!

Så att om det är ett TCCD-minne så spelar det igentligen ingen som helst roll om det är twinmos eller nått annat märke på minnet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walste
Så att om det är ett TCCD-minne så spelar det igentligen ingen som helst roll om det är twinmos eller nått annat märke på minnet?

I stort sett inte nej. Dessa minnen använder samma chip (Samsung TCCD). Det enda som skiljer dom åt är PCB:n och att vissa tillverkare "handplockar" dom bästa chippen. Alla ska dock ha samma chip från Samsung.

Adata PC4500 Vitesta
Adata PC4800 Vitesta
Apacer PC4000
Centon Advanced DDR
Corsair PC3200XL
Corsair XMS PC3200C2 Rev4.1 2-3-3-6-1T
Geil UltraX pc3200
Gskill PC4400
Kingston HyperX PC 3200ULK2
Mushkin PC3200 Rev.2
OCZ PC3200 Rev.2
OCZ PC3700 Platinum
Patriot Extreme Performance PDC5123200+XBLK
PQI 3200 Turbo 2-2-2-5
Samsung PC4000 CL3
Twinmos Twister Pro

Permalänk
Medlem

Jag plockar väl ut dom och testar då (får dom i morrn)
bara att hålla tummarna

Permalänk
Medlem

Typ, om jag förstår fräd rätt är det vad han menar. Jag tror själv att det kommer funka om det är TCCD minnen för jag personligen har bara läst bra om minnen med sådana chip, och det var ungefär 1 år sedan man läste väldigt mycket om att TwinMos hade kompabilitets problem.. (borde vara fixat vid det här laget)

Visa signatur

[Skräpdator] [Skräplaptop]

Permalänk

på vissa twinmos minnen står det ju i parantes (amd ok)
så om du ska köra twinmos ta ett sådant.

Visa signatur

Amd 64 just a little bit better

Permalänk
Medlem

Jag ska hämta mitt DFI Lp UT nForce 4 Ultra imorgon och då ska jag även köpa 2x512 Twinmos speed premium.
De har fått ruggigt bra "respons" om man bara kan mata hög spänning till de så ska de gå att klocka bra.
Och det är även ruggigt billiga också om man kollar på vad de fått upp dessa minnen i.

Permalänk
Medlem

det funka nog bra för dom funka bra för mig

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Vilka minnen är bättre twinmos speed eller twinmos twister pro?

Visa signatur

i5 9600k@5.0ghz | Asus tuf gaming z390 wifi | corsair 16gb vengeance LPX DDR4 3000 | Samsung evo 970 m2 500gb | Powercolor RX Vega 56 (1670/950) | DH14 Newton | R2 800W | NZXT H2 | LG 27GL83A-B
Jobbdator. APPLE M2 Pro mac mini 32gb | LG38WN95C-W

Permalänk
Medlem

kan du köara 3.6 volt så är väll twinmos speed bra val annars twinmos twister pro

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Nu har jag tryckt i mina twister PRO i burken och det fungerar kanonbra
FSB 246 kör jag nu och minnerna hänger med
har kört memtest i ca 20 minuter utan error
håller på med prime95 nu

EDIT: jag är tvungen att köra minnerna i 3.3.3.8 annars fungerar det inte nå bra med klockningen.
Hur mkt förlorar jag på att köra den timingen igentligen?

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en DFI nf4 bräda så jag kommer nog kunna ge minnen rejält med spänning, däremot e jag lite osäker på om mitt nätagg orkar med så mkt längre...

Chieftech 340watts

Visa signatur

i5 9600k@5.0ghz | Asus tuf gaming z390 wifi | corsair 16gb vengeance LPX DDR4 3000 | Samsung evo 970 m2 500gb | Powercolor RX Vega 56 (1670/950) | DH14 Newton | R2 800W | NZXT H2 | LG 27GL83A-B
Jobbdator. APPLE M2 Pro mac mini 32gb | LG38WN95C-W

Permalänk
Medlem

jag matade min minnen med 2.85v det första jag gjorde, men då fick jag error i memtest så nu kör jag 2.7 v och då kör jag memtest i ca 30 minuter utan error

EDIT: Nu har jag kört memtest i över 10 timmar och fick ett error, är det nått att bry sig om?
helst ska det väl vara 0 error.
Jag har problem med att få den primestabil, klarar ca 20-30 minuter i prime bara.
nån som har nån idé hur jga ska få den primestabil