Permalänk
Medlem

Vad används 5 volt till?

Lustig fråga men efter att tankat en hel del 3dgameman videos angående nätagregat så fick man ju höra vad 3.3 volt var till och vad 12an var till men typ på ett nätagregat så har man mest 5 volt :S så vad används den till? har hört att dagens tenknik går på 3.3 volt? am a right?

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

Dagens teknik. Det låter som en häftig grej. Var kan man köpa en sån?

Hårddiskar har jag för mig går på +5V.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

de flesta kretsar går bäst på 5volt. motorer och lite större saker på 12v och sen har vi de nya kretsarna som vill helst ha 3.3v

och för att slippa massa onödiga spänningsregulatorer överallt så använder man ju ett nätagg som levererar alla spänningar som behövs.

Permalänk

5V används väl till lite allting. Hårddiskar, fläktkontroller.. diskettenheten?

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

USB tror jag går på 5 Volt.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
USB tror jag går på 5 Volt.

Right

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Moderna processorer kör på 12V om jag inte mins fel. Tror de oftast gick på 5V eller 3.3V linan förut.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Sötast

diskar körs på 12 volt... men 2.5" diskar körs på 5volt

Permalänk
Medlem

okej men asså varför har ''mest'' amp på 5 V då den inte anv'nds till så mycket för enligt edgameman så gick 3.3 till moderkort, agp, PCI osv.. 12 var till hårdiskar, fläktar, dvdspelare, osv. men som ni skrev där uppe så tror jag inte man ska behöva 30 amp på usb hehe

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

vissa moderkort (det som jag har t.ex.) använder 5 v linan till minnen också

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Moderna processorer kör på 12V om jag inte mins fel. Tror de oftast gick på 5V eller 3.3V linan förut.

Absolut inte. Moderna processorer går på en dryg tiondel av detta och tar i allmänhet sin ström från 3,3- och/eller 5 volt som reguleras ned till typiskt 1,7 volt (beroende på typ). Att regulera ner från 12 volt är uteslutet av förlustskäl, även om det är teoretiskt fullt möjligt.

Processorerna har tagit sin energi från 3,3 voltsspänningen sedan ATX infördes, alltså i gott och väl tio år. Innan dess kom strömmen från 5V-linan.

5 volt används till mycket. 12 volt används till motorer (fläktar, hårddisk etc), RS232-porten och ibland till PCI-kort. 5 volt ges till alla enheter, PCI, USB, FireWire, vissa moderkortskretsar, lysdioder (via motstånd - naturligtvis), PS/2 m.fl. 3,3 volt är främst för CPU, minne och moderkort, PCI och AGP [via regulering].

-12 och -5 volt används till RS232 och andra enheter som behöver stor potential. Laster på dessa spänningar är sällsynta, och det är inte för inte som nätaggregat sällan ger mer än 0,5A på dessa.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seda
okej men asså varför har ''mest'' amp på 5 V då den inte anv'nds till så mycket för enligt edgameman så gick 3.3 till moderkort, agp, PCI osv.. 12 var till hårdiskar, fläktar, dvdspelare, osv. men som ni skrev där uppe så tror jag inte man ska behöva 30 amp på usb hehe

Därför att det fungerar så med el.
Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara, men halverar man spänningen på en källa får man ut dubbelt så många ampere.

Exempe: Seriekopplar man två 12V batterier får man ut 24V men lika mycket ström.
En 12V startmotor drar ungefär 300A när man kör den (därför som batteriet tar slut ganska fort om man inte får igång den). Skulle man stoppa i ett 6V batteri och köra samma startmotor skulle den kräva det dubbla för att orka gå. Det kan inte batteriet leverera, följdaktligen orkar inte startmotorn snurra särskilt bra och brinner upp.

Lite flummigt förklarat. Det var några år sen jag hade ellära.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eilert
Därför att det fungerar så med el.
Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara, men halverar man spänningen på en källa får man ut dubbelt så många ampere.

Exempe: Seriekopplar man två 12V batterier får man ut 24V men lika mycket ström.
En 12V startmotor drar ungefär 300A när man kör den (därför som batteriet tar slut ganska fort om man inte får igång den). Skulle man stoppa i ett 6V batteri och köra samma startmotor skulle den kräva det dubbla för att orka gå. Det kan inte batteriet leverera, följdaktligen orkar inte startmotorn snurra särskilt bra och brinner upp.

Lite flummigt förklarat. Det var några år sen jag hade ellära.

Hihi. Rent tekniskt var det helt korrekt. Däremot var det fel svar!

(Dessutom får man endast dubbel strömstyrka om en spänning halveras med ideal regulation. Med motstånd ändras inte strömmen. Det överblivna bli till värme.)

Att +5 kan leverera så hög strömstyrka är, förutom rent historiska skäl, att det faktiskt är rätt mycket som ska ha denna spänning. Hårddiskar, CD, diskett, tangentbord, mus, USB, andra portar, delar av moderkortet, PCI-kort, m.m.

En annan anledning är att nätaggstillverkaren inte kan veta precis vilket moderkort som används, och då ej heller vilka spänningar som krävs. En del moderkort regulerar både 5 och 3,3 volt ner till CPU-spänning.

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

om 3,3 och 5 volt används till det "mesta" varför behöver man då ha en "stadig" 12 volts lina på datorn?

Visa signatur

AMD 3500+ 2x512mb 36,7gb 10k wd + 200gb maxtor x800xt pe samsung 710t , nec 3520

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qwas0
om 3,3 och 5 volt används till det "mesta" varför behöver man då ha en "stadig" 12 volts lina på datorn?

för att nästan all hårdvara går på den!

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

men om det går 3.3 volt till processor och grafik-kort som ändå drar mest ström, varför så mkt ström till 12 volt?, lite äldre datorer har ju inte alls lika stöddig 12volt som dagens, men man hade ju ungefär samma grejer i dom

Visa signatur

AMD 3500+ 2x512mb 36,7gb 10k wd + 200gb maxtor x800xt pe samsung 710t , nec 3520

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Absolut inte. Moderna processorer går på en dryg tiondel av detta och tar i allmänhet sin ström från 3,3- och/eller 5 volt som reguleras ned till typiskt 1,7 volt (beroende på typ). Att regulera ner från 12 volt är uteslutet av förlustskäl, även om det är teoretiskt fullt möjligt.

Processorerna har tagit sin energi från 3,3 voltsspänningen sedan ATX infördes, alltså i gott och väl tio år. Innan dess kom strömmen från 5V-linan.

5 volt används till mycket. 12 volt används till motorer (fläktar, hårddisk etc), RS232-porten och ibland till PCI-kort. 5 volt ges till alla enheter, PCI, USB, FireWire, vissa moderkortskretsar, lysdioder (via motstånd - naturligtvis), PS/2 m.fl. 3,3 volt är främst för CPU, minne och moderkort, PCI och AGP [via regulering].

-12 och -5 volt används till RS232 och andra enheter som behöver stor potential. Laster på dessa spänningar är sällsynta, och det är inte för inte som nätaggregat sällan ger mer än 0,5A på dessa.

Moderna moderkort tar strömmen till processorn från 12v. Detta började man med när de första P4orna kom.

Socket A moderkort var lite senare med att dra strömmen till processorn men många nforce2 baserade moderkort använder sig av +12v.

Socket 754, 939 och 940 är jag tämligen säker på att i stort sett samtliga moderkort använder sig av +12v.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Tror jag kan hänga med på att min 939a tar 12v där en p4 kontakt sitter 2 gula 2 svarta men som sagt varför behöva en stadig 12 v lina ? för många nya graffe kort behöver en molex right.... vad tar den ifrån den 12v eller lite av varje?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hihi. Rent tekniskt var det helt korrekt. Däremot var det fel svar!

(Dessutom får man endast dubbel strömstyrka om en spänning halveras med ideal regulation. Med motstånd ändras inte strömmen. Det överblivna bli till värme.)

Menar du att det var rätt i stort sett?
Grymt!
Att det var fel svar förstod jag själv. Jag började skriva och kom på sidospår på en gång och tänkte "Äh, what teh heck. Nåt ska jag lämna i från mig.!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Processorn drar sin ström från 12V eftersom kablarna inte klarar att leverera effekten annars, högre spänning svagare ström, så man kan använda mindre och färre kablar.
Före man använde 12V så använde man 5V på ATX, men det slutade med att kablarna och kontakterna inte klarade strömmen och högströmskontakter och tjockare kablar är dyrt så man bytte helt enkelt till 12V + lade till 2st 12V kablar (via ATX12V kontakten). 4st 5V kablar som max klarar ca 5A = 20A på 5V dvs 100W och några av dagens processorer drar över 100W och sammanlaggda effekten ett system drar är mer än 100W. Då använder man istället 3st 12V kablar (den i ATX-kontakten plus de man lade till med ATX12V-kontakten) som klarar ca 5A vardera och ger en 15A på 12V linan dvs 180W att ge systemet och cpun med ström, men idag har man byggt ut ATX specifikationen ytterligare med 24-pins ATX-kontakten och ger en därför en 12V kabel, samt 1 5V, 1 3.3V och en Jord. Så man får ytterligare ca 5A 12V 60W till processorn plus att många av de nya korten även hade en 4-pins molexkontakt till att mata moderkortet med ström, ytterliggare en 12V och en 5V kabeln.

Processorns spänningsregulator tar all ström till processorn från 12V-linan, det kan du kolla själv genom att kolla upp ett typiskt diagram för spänningsregulatorn på ditt moderna moderkortet.

Permalänk
Medlem

Lite avsides från eran diskussion, men är inte Firewire 12v ?

Permalänk
Hjälpsam

Lite kort,
3,3v IC kretsar, de små svarta skalbaggarna. Ofta minnena
5v hårddiskar, cd främst, på vissa även minnena (de moderkort som stödjer över 3,3v till minnen tex DFI), i viss mån fläktar
12v först och främst CPU, till stor del GPU och även fläktar och annan kringutrustning som CCFL od.

Finns lite variationer på detta men huvudsakligen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Processorn drar sin ström från 12V eftersom kablarna inte klarar att leverera effekten annars, högre spänning svagare ström, så man kan använda mindre och färre kablar.
Före man använde 12V så använde man 5V på ATX, men det slutade med att kablarna och kontakterna inte klarade strömmen och högströmskontakter och tjockare kablar är dyrt så man bytte helt enkelt till 12V + lade till 2st 12V kablar (via ATX12V kontakten). 4st 5V kablar som max klarar ca 5A = 20A på 5V dvs 100W och några av dagens processorer drar över 100W och sammanlaggda effekten ett system drar är mer än 100W. Då använder man istället 3st 12V kablar (den i ATX-kontakten plus de man lade till med ATX12V-kontakten) som klarar ca 5A vardera och ger en 15A på 12V linan dvs 180W att ge systemet och cpun med ström, men idag har man byggt ut ATX specifikationen ytterligare med 24-pins ATX-kontakten och ger en därför en 12V kabel, samt 1 5V, 1 3.3V och en Jord. Så man får ytterligare ca 5A 12V 60W till processorn plus att många av de nya korten även hade en 4-pins molexkontakt till att mata moderkortet med ström, ytterliggare en 12V och en 5V kabeln.

Processorns spänningsregulator tar all ström till processorn från 12V-linan, det kan du kolla själv genom att kolla upp ett typiskt diagram för spänningsregulatorn på ditt moderna moderkortet.

Förlåt, du har rätt! Intersil gör bl.a. chip för endast 12-voltsregulering. Annars skulle jag säga att endast 12-voltregulering hör till ovanligheterna, och nätaggstillverkarna förser fortfarande oss med rätt kraftiga dimensioneringar för 3,3 men speciellt 5 volt. Flera moderkort tar ström från flera spänningar för att fördela lasterna och det är först med ATX12V som 12-volts-step-down har blivit vanlig. Det jag främst reagerade på i inlägget ovan var en antydan om att processorn själv skulle gå på 12 volt, måhända en missuppfatning av mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hårddiskar använder både 5v och 12v som någon sa innan så används 12v till motor och 5v till kretskortet på undersidan av hårddisken
5v används också vid initialisering av moderkort och andra diverse komponenter som behöver ström direkt vid en uppstart innan 12v hunnits initilaizerats av moderkort och nätagg

Visa signatur

Jag har dyslexi.