Permalänk
Medlem

BBB ADSL2+ 3Mbit Upload?

Hejsan!

Som jag har läst någonstans och förstått så ska adsl2+ klara av 3Mbit upload. Är det möjligt att BBB kommer fixa det i framtiden?

Visa signatur

AsRock 939 Dual-Sata2 M1695 - AMD 64 3000+ @ 2,46Ghz 9x274 - 2x512 Dual Kingston 400Mhz - Timings 7 3 3 2.5 2T - Leadtek 6800LE @ 12x1.6vp Clock 400/850

Permalänk
Medlem

Är det möjligt ja, hade det varit omöjligt tekniskt hade jag svarat nej.

Visa signatur

who's your mommy?

Permalänk
Medlem

Antagligen så kommer bbb i framtiden att erbjuda snabbare *dsl tjänster när det är möjligt, men som jag har fattat det så är det strul/förseningar med både firmware i dslamrarna och adsl2+ modemen för att få snabbare upload.
Men jag tror till exempel inte att bbb bara kommer att erbjuda 24/1 i all framtid...

Permalänk
Medlem

Finns nått som kallas utveckling.. Och så länge efterfrågan finns och det kommer tjänster som kräver mer å mer så kommer också hårdvaran och tekniska lösningar att förbättras. Den ända frågan är hur långt in i framtiden det är isåfall

Permalänk
Medlem

ADSL2+ tekniken klarar MAX 3mbit upload. Fast det finns inget ADSL modem som klarar mer än 1,5mbit upload i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Modemen från Paradyne som Song (Adamo, uvtc mm) använder ska klara 2Mbit upload i dagsläget enl: Länk

och om man antar att Song använder annan utrusting också från Paradyne så klarar den 2.7Mbit enl:Länk

Adamo har ju sagt att anledningen till att dom inte erbjuder högre upload beror på att dom måste verifiera att kopparledning är ok först (vilket kostar pengar) men den verifieringen behövs inte längre (från och med 2005 tror jag), så det borde vara fritt fram med snabbare adsl2+...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yessiri
Modemen från Paradyne som Song (Adamo, uvtc mm) använder ska klara 2Mbit upload i dagsläget enl: Länk

och om man antar att Song använder annan utrusting också från Paradyne så klarar den 2.7Mbit enl:Länk

Adamo har ju sagt att anledningen till att dom inte erbjuder högre upload beror på att dom måste verifiera att kopparledning är ok först (vilket kostar pengar) men den verifieringen behövs inte längre (från och med 2005 tror jag), så det borde vara fritt fram med snabbare adsl2+...

Jag tror det är så att det är Skanova som kräver verifieringen av linorna vilket Adamo tycker är skitsnack. Adamo ville införa högre hastigheter utan garantier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gagg
Jag tror det är så att det är Skanova som kräver verifieringen av linorna vilket Adamo tycker är skitsnack. Adamo ville införa högre hastigheter utan garantier.

Stämmer, Skanova vill ha en verifiering på att koppartråden var utav det skicket att det gick att levera den högre uploaden. Precis samma verifiering som görs vid en VDSL beställning.
Det som sen är skitsnack är att Adamo tidigare har gått ut med att Telia/"Skanova" har hindrat dom från att erbjuda det. Allt är en kostnadsfråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gagg
Jag tror det är så att det är Skanova som kräver verifieringen av linorna vilket Adamo tycker är skitsnack. Adamo ville införa högre hastigheter utan garantier.

Ja det stämmer...

Permalänk
Medlem

enl: länk
Så är det bara vid vdsl som en undersökning av kopparledningen behövs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sQueZZe
ADSL2+ tekniken klarar MAX 3mbit upload. Fast det finns inget ADSL modem som klarar mer än 1,5mbit upload i dagsläget.

Snick snack, mitt Zyxel 660H Triple Play modem klarar av 3.5 mbit i upload med ADSL2+ standarden.
Det gör alla Zyxel 660H Triple Play modem som har firmware från december 2004 eller senare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Snick snack, mitt Zyxel 660H Triple Play modem klarar av 3.5 mbit i upload med ADSL2+ standarden.
Det gör alla Zyxel 660H Triple Play modem som har firmware från december 2004 eller senare...

Om du läser din manual så står det "modemet klarar max 1,5mbit upload" manunalen är tryckt i januari i år.

Permalänk
Medlem

Modemen behöver ju inte stödja mer eftersom ingen operatör erbjuder det.
Såfort en operatör kommer med tjänsten så kommer vi få firmwares som tar hand om det problemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sQueZZe
Om du läser din manual så står det "modemet klarar max 1,5mbit upload" manunalen är tryckt i januari i år.

När den är tryckt är inte särskilt intresant, utan när den är skriven...
Läser jag manualen som finns på zyxels hemsida som är ifrån december 2004 så står det 3.5mbit...

EDIT: Manualen som följde med var ca 10 sidor, och var bara en users guide. Den som finns att hämta på på Zyxels hemsida är 450 sidor, jag tror jag litar på den senare...

EDIT2: Squezze, ger du dig eller?

Permalänk
Medlem

Hmm...Blev kontaktad av BBB i förra veckan och fick veta att min station var utbyggd till 24 MBit. Var dock lite tveksam då det är endast 1 Mbit UL. Blev efter lite snack erbjuden en lina som hade 12Mbit DL och 9 Mbit UL för samma månadskostnad. Skulle vara samma modem och allt. Återstår att se om det funkar då med andra ord.

Permalänk
Medlem

12/9 är VDSL...

Men finns några modem som klarar både VDSL och ADSL...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghostrid
Hmm...Blev kontaktad av BBB i förra veckan och fick veta att min station var utbyggd till 24 MBit. Var dock lite tveksam då det är endast 1 Mbit UL. Blev efter lite snack erbjuden en lina som hade 12Mbit DL och 9 Mbit UL för samma månadskostnad. Skulle vara samma modem och allt. Återstår att se om det funkar då med andra ord.

Samma modem äre inte... bara såru vet...

Visa signatur

Tounge like a switchblade; Brain like a butterknife.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghostrid
Hmm...Blev kontaktad av BBB i förra veckan och fick veta att min station var utbyggd till 24 MBit. Var dock lite tveksam då det är endast 1 Mbit UL. Blev efter lite snack erbjuden en lina som hade 12Mbit DL och 9 Mbit UL för samma månadskostnad. Skulle vara samma modem och allt. Återstår att se om det funkar då med andra ord.

12/9 är ju fan så mycket skönare än 24/1, vad skulle det kosta i månaden/startkostnad osv för den linan?

Du får skriva hur linan är när du fått igång den, ger gärna upp min 8/1 för en 12/9.

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aprox
12/9 är ju fan så mycket skönare än 24/1, vad skulle det kosta i månaden/startkostnad osv för den linan?

Du får skriva hur linan är när du fått igång den, ger gärna upp min 8/1 för en 12/9.

Tror det är samma pris som vanliga BBB 24/1 eller 10/1 399:-/mån.
BBB har ju en kampanj där startkostnaden är gratis.

Men det är bara utbyggt på vissa telefonstationer, de kräver också att du bor 1200m från stationen (kabelvägen).

Permalänk
Medlem

VDSL kostar 399 i månaden ja.

Läs mer:
http://www.bredband.com/se/vdsl/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aprox
12/9 är ju fan så mycket skönare än 24/1, vad skulle det kosta i månaden/startkostnad osv för den linan?

Du får skriva hur linan är när du fått igång den, ger gärna upp min 8/1 för en 12/9.

Hade BBB VDSL 12/9 när jag bodde i skärholmen, helt klart bästa linan jag haft!
Hade 11.5 in och 8.7 ut enligt tptest, jämnt!
Full duplex var det med!
Tankade i 1300 och skickade i 1000, SAMNTIDIGT 24/7!

Jag saknar mitt VDSL :'(

Permalänk
Medlem

Jag beställde 24/1 av BBB, sedan ringde en säljare ifrån BBB till mig, och han påpeka att jag kunde få 12/9 VDSL tjänsten. Utan tvekan så tackade jag ja självklart, och han bandade allt osv. Efter ett tag ringer jag BBB och kollar hur det går, då fick jag som svar att jag bodde 40m ifrån helt plötsligt?!, helt sjukt att dom kan ringa o erbjuda mig någon tjänst som jag inte ens kan få. Iofs så e väl snubben som ringde ganska glad då han säkerligen fick provision för "säljet" men helt sjukt att det ska behöva va så.

Blev lite munter när jag inte kunde få de, o nu sitter jag o väntar på 24/1 istället.

ne ushh för BBB när dom går ut med fel information!

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

Okey, har läst på lite nu. Det är som serenzei säger: Inte samma modem.
Men samma pris 399:-/mån. Fick min telestation utbyggd nyss så VDSL ska nog inte vara nåfra problem joppas jag. Det erbjuds ju bara i begränsad skala verkar det som. Men trevligt värre om man kommer ha hastigheter som permoman nämde. Väntar med spänning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghostrid
Okey, har läst på lite nu. Det är som serenzei säger: Inte samma modem.
Men samma pris 399:-/mån. Fick min telestation utbyggd nyss så VDSL ska nog inte vara nåfra problem joppas jag. Det erbjuds ju bara i begränsad skala verkar det som. Men trevligt värre om man kommer ha hastigheter som permoman nämde. Väntar med spänning.

Då va jag framme igen
Kolla lite till, BBB har nämligen inte byggt ut sin VDSL-plattform sedan förra året.

Visa signatur

Tounge like a switchblade; Brain like a butterknife.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghostrid
Okey, har läst på lite nu. Det är som serenzei säger: Inte samma modem.
Men samma pris 399:-/mån. Fick min telestation utbyggd nyss så VDSL ska nog inte vara nåfra problem joppas jag. Det erbjuds ju bara i begränsad skala verkar det som. Men trevligt värre om man kommer ha hastigheter som permoman nämde. Väntar med spänning.

Har vdsl o kan Tanka ´17/10 när förhållandena är goda. Så jag e jäkligt nöjd nu. MAn ska kanske tillägga att jag bor ca 650 meter från stationen. Men du ska bara veta hur mycket problem det var innan. Hoppas dom inte har samma problem med nya kunder idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Kermit
Har vdsl o kan Tanka ´17/10 när förhållandena är goda. Så jag e jäkligt nöjd nu. MAn ska kanske tillägga att jag bor ca 650 meter från stationen. Men du ska bara veta hur mycket problem det var innan. Hoppas dom inte har samma problem med nya kunder idag.

Du sitter på scream-varianten av VDSL som Bostream erbjöd en gång i tiden, den finns inte längre att få som tjänst alls.

Vilken station?

Visa signatur

who's your mommy?

Permalänk
Medlem

Jag bor 1280 meter från stationshelvetet :@ 80-satans meter. Orättvist

Visa signatur

[b]Non illigitamus carborundum [/b]

Permalänk
Medlem

keen..ja tror dom kan dra ut 80 meter till om man verkligen tjatar

det är nog dom som satt spärren..inte tekniken

eftersom jag kan få 25mbit (uvtc) på 1200 meter borde nästan 12/9 funka

Visa signatur

"Jesus got away easy.....one day on the cross, a weekend in hell and all the hallelujahias for eternity"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cels
Du sitter på scream-varianten av VDSL som Bostream erbjöd en gång i tiden, den finns inte längre att få som tjänst alls.

Vilken station?

Vasa stationen i Göteborg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkSoul
keen..ja tror dom kan dra ut 80 meter till om man verkligen tjatar

det är nog dom som satt spärren..inte tekniken

eftersom jag kan få 25mbit (uvtc) på 1200 meter borde nästan 12/9 funka

hmm, kanske ska ringa och gneta lite på dom då tackar

Visa signatur

[b]Non illigitamus carborundum [/b]