Läs Innan du gör en tråd (FAQ) och Länktips

Permalänk
Medlem

prova andra färger?

Permalänk
Medlem

jag har testat en massa olika kombinationer....

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

www.gtek.net <-- bra kylnings grejor
och mycket annat

Visa signatur

I want a lover I don't have to love,
I want a girl who's too sad to give a fuck.

Permalänk
Avstängd

Inverters & CCFL

Många tycker att man ska kunna använda 2st CCFL på 1st inverter !
Detta går bra om invertern är byggd för detta vilket INTE invertern från Svebry är.

Varför ?

Är inte så superduktig på komponenter med svenson förklaringen kommer här !

Det du ser på bilden är 2st inverters.
Den vänstra är från Bitmodding den högra från svebry
I det inringade röda på båda inverterna ser du en markant skillnad !
Bitmodding har en extra komponentsom är asnluten till sin extra anslutnings kontakt för CCFL ljuset, denna kontakt finns även på invertern från svebry men som du ser bara 1st för 1st anslutning.
Denna kontakt är en

Keramisk högspänningskondensator för kopplings- och avkopplingsändamål.
Denna modell hittar jag inte i elfa men om du får tag i en med samma som finns på din invetre från Svebry så kan du med lite lödande koppla in 1st extra kontakt för CCFL !
Mig veteligen ännu ej testat så gör det på egen risk !

Därför kan Svebrys INTE ha 2st CCFL på 1st inverter !

Permalänk
Medlem

Vet NÅGON om en onlinebutik som är i Europa (Inte svenska hellst, de kan man redan massor av )
en butik som inte har det som alla andra har (plus det som de har)
fundrade på www.frozencpu.com men frakten är ju SÅ DYR!!!! och vi är bara 3 personer typ...
plus att det tydligen tillkommer MOMS också :((((

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Medlem

www.promodders.tk måste jag ju rekommendera

Här finns det skript för att räkna ut vilket motstånd du ska ha (motståndskalkylator) och ett skript för att se hur hög reistans ett motstånd har.

Visa signatur

P5B E6600 2048MB 1900GT 2x300GB, MacBook Pro

Permalänk
Medlem

Lite elektronikbutiker:

http://www.bhiab.se
http://www.elektrobygg.com/
http://www.martinssonelektronik.se/
http://se.rs-c.dk/static/index.html
http://www.svebry.se/
http://www.elfa.se

Jag vet att iaf några av dom är skrivna ovanför men nu kom alla på samma stället. Posta gärna fler elektronikbutiker, jag letar efter lite komponenter till ett projekt.

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Medlem

Spraymåla chassit med spegelblankt resultat!

Jag läste guiden på Pc-Workshop [Ta mig dit!] som förklarade hur man spraymålar chassit/lådan för ett snyggt resultat. Jag har efter åtskilliga modifikationer repat och i övrigt förstört utseendet på datorn, så jag bestämde mig för att köpa färg och sätta igång.

För detta ändamål ville jag ha någonting billigt och gärna allt från samma ställe. Pga. det blev det Biltema [www.biltema.se] jag handlade från. Som följer;

* 36-614 Metallpolish 1 29,90 kr
* 36-623 Rubbing 1 29,90 kr
* 36-619 Lackrengöring, metallic 1 39,90 kr
* 36-2381 Klarlack 1 34,90 kr
* 36-7120 Primer/Filler för billack 1 34,90 kr
* 26-355 Dammskyddsmask 1 9,90 kr
* 19-2175 Våtslippapper [(600) 10 st] 1 29,90 kr
* 19-2176 Våtslippapper [(400) 10 st] 1 29,90 kr
* 19-2166 Slipklots 1 11,90 kr
* 19-2173 Våtslippapper [(1000) 10 s...] 1 34,90 kr
* 19-2172 Våtslippapper [(1200) 10 s...] 1 39,90 kr
* 36-7068 Bättringsfärg 1 29,90 kr

+ Frakt (umeå) = ~480kr

+ Multona Primer [vit, sandpappersbar] 1 92,00 kr (Utgift du säkert slipper)
+ --||-- 1 60,00 kr (fick lite rabatt).
+ 2st Bättringsfärg (samma blå metallic) 2 59.80 kr
+ 1st Klarlack (backup´en) 1 34.90 kr

Färgen är en blå metallic [SAAB/Indigoblå] och det övriga säger sig självt.

Dag 01:

-Steg 01-

Efter att paketet kommit gjorde jag vissa förberedelser [lade ut tidningar som skydd mot kladd osv.] och satte igång.

Jag började med att våtsandpappra alla ytor [2 sidoplåtar, plastfront, cdrom/ploppy-"luckorna" samt taket/top-plåten] med 400kornigt våtsandpapper. En hink med kallt såpavatten samt en plastlåda att skölja av pappret/blöta underlaget med stod redo vid sidan om. Fronten samt "handtagen" på sidoplåtarna fick jag ta för hand [utan slipklotsen] eftersom ytan är så ojämn på dessa ställen.

Jag blev lite väl ivrig och gick igenom ytskiktet på plåtarna så att man såg metallen, men inte överallt utan mest runt handtagen samt fläkthål [i mitt fall har jag borrat upp fläkthål] och på de ställen plåten var ojämn. Men eftersom det ska på 2 lager Primer [grundfärg] så gör det ingenting. Resultatet blev dock enastående, och redan nu kan man urskillja viss glans!

Det du vill åstadkomma i det första skedet är att slipa ner ytan så att du efteråt kan dra fingret över ytorna och inte känna några vassa eller trubbiga ställen [Bortsett från eventuella djupa revor eller slag i metallen/plasten]. När det gäller plasten så blev det bättre än innan, men inte lika mjukt och lent som plåtarna blev. Det ser dock lent ut, och även plastdelarna glänser en aning. Du kommer att märka hur färgen lossnar och dina händer kommer antagligen bli alldeles kladdiga. Någon form av rengöring kan vara nödvändig runt arbetsplatsen mellanåt.

-Steg 02-

Nu är det dags att tvätta av alla slipade ytor med t ex. denaturerad alkohol, asopropyl alkohol eller T-röd etc etc. [Jag använde t-röd, det gick bra]. Vissa rekommenderar bommulstrasor, men jag klippte till bitar av gammla t-shirt´s som jag ändå skulle slänga. Av förklariga skäl är vita t-shirt´s att föredra!

Ta en torr trasa och dra från sida till sida på underlaget för att först få av alla blöt färg som ligger ovanpå. Därefter rengör du med t ex. denaturerad alkohol, asopropyl alkohol, t-röd etc. etc. [Jag använde t-röd, fungerade bra]. Inte mycket mer att säga här, det är en ganska självsägande procedur.

-Steg 03-

Nu är det dags för det första laget primer. Här inträffade dock ett bakslag i form av en defekt sprayburk!

Jag började spraya ena sidoplåten och blev klar med den, men jag märkte hur burken tappade trycket och slutade helt spruta färg [primer]. Jag var och köpte en annan primers [Zaaa, 92kr tack för den Biltema!] som jag ska testa imorgon [Läs Dag 2]. Tråkigt som fanken att burken skulle krångla, för jag var så inne i arbetet! Ska kontakta Biltema och klaga.

Återkommer imorgon [Läs Dag 2] när jag målat vidare. Bilder kommer kanske i slutet av processen.

Dag 02

-Steg 03 *IGEN*-

Så, alla ytor är nerslipade igen och rengjorda enligt "Dag 01/Steg 02". Den nya primern fungerade utmärkt!

Jag lade först ett tunt lager primer där jag överkorsade senaste linjen [gå från sida till sida] med hälften för att få bra täckning. Låt detta torka ungefär 1 timma för att vara säker på att den är helt torr.

Efter det ska du återigen våtsandpappra underlaget, fast denna gång aningen lättare. Ta fram det 600korniga sandpappret och din balja med kallt såpvatten och blöt underlaget samt slabba runt slipklotsen med våtsandpappret på. Ta det försiktigt, även om du får slipa som sjutton för att gå igenom primern så är fortfarande ojämna ytor och hörnen runt handtagen väldigt utsatta och går lätt ner till metallen igen. Låt det hela ta lite tid!

När du är klar bör primern se aningen tunn ut [så du nästan ser metallen] och vissa ställen har antagligen slipats ner till metallen ändå trots din försiktighet [kanterna speciellt]. Men det gör inget, för ännu ett lager primer ska på.

-Steg 04-

Torka av ytorna från all färg som ligger blöt ovanpå [primer], och vidare rengör du med valfri alkohol [jag använder fort. t-röd].

Nu lägger du på ytterligare ett tunt lager primer som du låter torka 1 timma

-Steg 05-

Så, nu är klockan sena kvällen [gjorde ett avbrott för aktivitet] och dagens arbete är klart. Efter att ovanstående [Steg 4] lager primer hade torkat slipade jag ner ytorna igen försiktigt, och ena sidoplåten tog jag mestadels för hand. Detta pga. vissa ställen som omgående gick ner till plåten. Resultatet efter två lager primer var ändå inte som jag önskade, dvs. heltäckande primer samt mjukt och lent slipat, så jag rengjorde med t-röd igen och lade på ytterligare ett lager. Detta tredje lager kommer nu få torka över natten så det blir stenhårt och förhoppningsvis inte går ner till metallen igen. Du kan vid det här laget verkligen se hur omgivningen speglar sig i underlaget om du tittar snett över plåtarna )

Dag 03

-Steg 06-

Sådär, jag slipade mycket försiktigt ner detta sista lager primer med 600kornigt sandpapper. Det var inte ens nära att gå ner till metallen denna gång. Torkade på sedvanligt vis bort överflödig rinnande färg och rengjorde med t-röd.

-Steg 07-

Nu var det äntligen dags för det första grundlagret färg. Jag sprayade från cirka 20cm avstånd rätt tunt precis som med primern. Överlappandes senaste linjen med hälften för att få en bra täckning. Det du vill åstadkomma här är att få ett jämnt och inte alltför tjockt lager. Ser du stora samlingar färg i pölar ovanpå plåtarna har du sjabblat till det.

Jag sprayade även plast-fronten samt alla luckor. Här vill det gärna rinna så du bör ta det försiktigt och lägga rätt tunna lager färg.

Nu är det inte mycket annat å göra än att låta färgen torka i 24 timmar. Imorgon [Läs Dag 04] ska jag slipa ner och lägga andra laget färg.

Dag 04

-Steg 08-

Jag slipade ner alla ytor försiktigt utan slipklotsen [alltså för hand]. Först med 600kornigt sandpapper, slipandes lodrätt, vågrätt, snett över åt båda riktningarna. Försiktigt så du inte går ner till primern. Därefter öppnade jag det 1000korniga sandpappret och upprepade samma procedur med det. Därefter torkar du av ytorna med valfri trasa [jag använder som sagt t-shirts] för att få bort all färg. MEN, ANVÄND FÖR GUDS SKULL INTE T-RÖD NU! Jag gjorde den tabben och färgen löstes upp och började rinna. Förstå vilken panik jag fick, men som tur var blev det ingen större fara eftersom primern "bromsade" det hela.

-Steg 09-

Efter att alla ytor hade torkat skakade jag upp färgburken igen och började spraya precis som förrut, korsandes senaste linjen med hälften och inte lägga på för mycket färg. Denna gång i motsatt riktning mot den jag sprayat förrut. Detta för att de små metallkornen ska lägga sig i kors och inte se så utspridda ut när allt är färdigt. Tänk på att detta är andra lagret, ännu ett slutgiltigt lager ska på.

Dag 05

-Steg 09-

Idag kom färgen jag beställt [läs 14/04] och arbetet kunde återupptas.

Det tidigare lagret som jag enbart hann lägga på ena sidoplåten slipade jag ner kraftigt eftersom det blev ojämnt. Detta berodde på att sprayburken tog slut och sprutade stötvis och färgen kladdade sig. Efter att allting torkat skakade jag på en ny burk och satte igång. Nu i motsatt riktning mot innan för att färgen ska lägga sig i ett mönster och inte bli ojämn.

Efter det ska färgen torka 24h igen, så det är bara att återkomma. Då ska sista lagret på!

Dag 06

-Steg 10-

Sådär, allting har torkat och slipats färdigt. Nu är det detaljarbetet kvar.

Jag skakade på en burk och började spraya det sista lagret. Denna gång ska du lägga två lager färg på samma gång i motsatt riktning [korsat]. Det beror på att du har slipat färdigt grundlagren och vill då en jämn, fin och täckande målning.

Efter att jag använt upp 2st färgburkar för detta, och allting var täckt med färg så lät jag det torka 24h som innan.

Dag 07

-Steg 11-

Ahh, vilken härlig känsla att snart vara klar =). Men än är det en hel del finputs kvar!

Som du säkert lär märka efter att sista lagret färg har torkat, är att den inte alls glänser speciellt mycket. Ingen panik, den där klumpen du möjligen känner i magen är helt onödig!

Nu tar du fram lackrengöringen och en hög med trasor [använder fort. t-shirts]. Följ beskrivningen för just den produkt som du har köpt [eftersom det ofta skiljer sig en aning] och sätt igång. Putsa på, och torka av, putsa på och torka av. Som du märker allt eftersom arbetet fortskrider är hur färgen "mörknar" en aning och verkar skina mera än innan. Det beror på att alla metallflisor och ojämnheter som finns i färglacken lägger sig tillrätta pga. lackrengöringen.

Sådärja! när du känner att du rengjort alla målade ytor så gott det går [jag gick över 4gånger med lackrengöringen för att vara säker] är det dags att gå vidare.

-Steg 12-

För att skydda färgen och allmänt förbättra resultatet rekommenderas det att lägga på några lager skyddslack [klarlack/clear coat] efter målningen. Så det gjorde jag!

Skaka på en burk skyddslack [klarlack/clear coat] och spraya över ytorna precis som de första lagren färg du gjorde. Korsa senaste linjen med hälften för att få bra täckning. När du är klar bör du vänta tills lacken torkat enligt anvisningarna på burken [Jag väntade 24h]. Därefter ska du återigen sandpappra!

Dag 08

-Steg 13-

Jepp, dags att våtsandpappra detta lager!

Ta fram hinken med kallt såpavatten och det 1000-korniga sandpappret och börja våtslipa. En sak du måste vara försiktig med nu är att inte gå ner till färgen! Doppa sandpappret i såpavattnet var tionde sekund eller så för att vara säker. Om vattnet färgas måste du omedelbart avbryta, torka av ytan och lägga på ytterligare ett lager klarlack. I mitt fall gick det finfint och jag slipade på tills jag kände att det räckte.

Efter det torkade jag av ytorna och lät allt torka någon timme. Jag vill ju inte att incidenten med sprucken lackning upprepar sig ;o).

-Steg 14-

Nu bör du lägga på ett sista lager klarlack för bästa resultat. Precis som innan går du från sida till sida, se till att du får bra med skyddslack på så det täcker. Sedan är det bra om du låter det torka 24h!

Dag 09

-Steg 15-

Sådär, nu är all målning klar. Det som återstår är putsning!

Nu när färgen skyddas av klarlacken är det bra om du slipar ner ytorna för att få glänsande, jämna ytor. Ta fram såpavattnet och det 600korniga sandpappret.

Slipa alla ytor och var försiktig så du inte går ner till färgen. När du har gått över allt byter du sandpapper mot det 1000korniga och upprepar proceduren, därefter det 1200korniga. Förutsatt att du inte har något ännu finare sandpapper som 1500/2000kornigt, slutar du där och torkar av alla ytor med en trasa [Jag använder som ni vet t-shirts].

-Steg 16-

Så trodde du att du är klar nu? NEEEE =).

Hur fint sandpapper du än använder så får du aldrig en repfri finnish på underlaget. För att minimera reporna så gott det går använder du nånting som kallas "rubbing compound".

Ta ett gäng trasor [t-shirts] och följ instruktionerna på burken. Ta en klick på en ren trasa och skrubba underlaget ett tag. Därefter tar du en ren trasbit och torkar av. Som du säkert ser glänser ytan du precis gick över mycket mer än den oputsade bredvid. När du putsat allting och känner dig nöjd med resultatet är det färdigt [Jag upprepade detta steg 4 gånger för bästa resultat].

Du bör nu ha en mycket mindre repad och glänsande yta. Men ändå är du inte klar

-Steg 17-

Som att klarlack och putsning inte vore nog ska du dessutom polera upp ytorna för att behålla glansen länge. Detta gör du med polish.

Vad polishen gör är förutom att polera ytan och ytterligare ge lyster och glans, läma ett vaxlager som förhindrar att färgen blir matt.

Ta lite på en trasbit och gnugga över underlaget enligt beskrivningen på produkten du köpt. Viktigt! medlet får inte torka, så polera inte för länge. Vidare tar du en ren trasa och torkar av. När du är klar kommer du med största sannolikhet inte vara speciellt nöjd med resultatet . För mig syntes tydliga "virvelvindar" samt fläckar där polishen torkat, men det är inget att oroa sig för! Förutom att du bör lägga på 2-3 lager till så försvinner dessa revor efter lite putsning med en ren trasa i efterhand när vaxet har lagt sig och torkat [hårdnat].

-Steg 18-

Som sagt, när du har lagt på 3-4 lager polish alltsomallt och känner att du är nöjd, så ta en ren trasa [Jag använder fortfarande t-shirts] och polera i cirklar så att alla eventuella revor och fläckar försvinner.

- FÄRDIGT! -

Jepp! någon vecka i snickeboa är du äntligen klar. Trots att denna "guide" antyder att arbetet tar 9 dagar så förutsätter det att du jobbar non-stop utan pauser [bortsett från torktider]. Som du säkert förstår så gjorde den färg jag tvingades beställa samt andra dröjjesmål att arbetet drog ut på tiden. I själva verket satt jag i garaget 1 1/2 månad minst

Men resultatet överväger alla motgångar och hårt arbete! Jag ska låna en digitalkamera och fota några bilder så får ni se.

MERA BILDER: Här! & Här!

Permalänk
Medlem

Mandrake, bra jobb, men en fråga bara, du sa att primern tog slut och du köpte mer men då pajade det, är du säker på att du hade samma tillverkare på primern? annars är chansen extremt LÅG att du lyckas
man ska helst ha samma tillverkare på färg och primer
men det låter bra hoppas på bilder

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Medlem

Ska och ska. Finns fler sätt än ett att göra saker på, beror helt på vilka krav man ställer upp innan arbetets början. Angående primer så bör du välja en gråtonad primer vid mörka färger resp. vittonad för ljusare färger. Men i mitt fall använde jag vittonad primer och resultatet blev lysande i alla fall, även om jag är långt i från klar.

Permalänk
Medlem

En bra och lättförståelig beskrivning hur timerkretsen 555 funkar.

http://webhome.idirect.com/~jadams/electronics/555basics.htm

Permalänk
Visa signatur

Det är trevligt att vara viktig, men det är viktigare att vara trevlig!

Permalänk
Medlem

hur kan jag sänka rpm:en på min cpu fläkt?..har sökt runt men inte hittat något...

Permalänk
Medlem

koppla den till 7V istället, + på gul kabel och - på röd kabel från nätagget

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk

Eftersom Mårtens motståndskalkylator verkar vara nere så pillade jag ihop en egen: http://www.modit.org/resistor

Visa signatur

Det är trevligt att vara viktig, men det är viktigare att vara trevlig!

Permalänk
Medlem

det är en bugg på kalkylatorn. om man använder punkt t.ex. 3.3V så blir motståndet helt fel. man måste skriva med ","
du kanske borde ändra det så ingen använder flera kiloohms motstånd till en liten lysdiod

Permalänk

Ja men om man ska vara matematiskt korrekt så SKA man använda komma och inte punkt. Det är ingenting jag kan göra nåt åt. Jag kan ju inte helt plötsligt ändra på tusenåriga gamla matematiska regler.

Visa signatur

Det är trevligt att vara viktig, men det är viktigare att vara trevlig!

Permalänk
Medlem

hur myket kan man lasta på paralle porten ?

Visa signatur

the mad tech wisard has spoken

Permalänk
Medlem

nån kanske borde skriva att man inte kan kyla sin dator i ett kylskåp?

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geil
nån kanske borde skriva att man inte kan kyla sin dator i ett kylskåp?

Har du provat eller?

Permalänk
Medlem

man kan itne kyla i ett kylskåp för att kompressorn i kylskåpen itne är gjord för att kyl något som utvecklar värme under en längre tid. när man kyler mat och sånt så kyler den tills den kommit under en viss temperatur, och sedan när den kommit över en annan temp så startar den igen. så ett kylskåp är inte igång 24h/dygnet när man kyler mat.
om du skulle stoppa in en dator så skulle kompressorn behöva arbeta hårt hela tiden och då gå sönder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasqer
Har du provat eller?

nä.. men jag ser den frågan dyka upp titt som tätt

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

Varför hör jag ett högfrekvent ljud från min PSU?

Pga antalet trådar om detta är det nog dags att ta upp frågan i FAQ:en..

Detta ljud uppkommer när spolar eller transformatorer börjar vibrera. Det är inte själva switchfrekvensen som hörs (den ligger långt över hörbart område) utan någon underton.

Möjliga orsaker är:

1. Instabil reglering pga för låg last. Referenslina för regleringen är antingen +5 V eller +12 V, testa att lasta den med tex en bilbakljuslampa.

2. Hög last kan också orsaka tjutande ljud.

3. Dålig kvalitet på komponenterna kan givetvis också orsaka ljud.

Hur man blir av med ljudet är en svårare fråga. Man kan givetvis testa att sätta någon typ av lim på spolar mm men det hjälper inte alltid, dessutom blir transformatorerna varma.

Mer info: http://www.repairfaq.org/sam/smpsfaq.htm#smpsbuzz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

www.gtek.se

Detta är en sida för mer av fläktar å modding!

Visa signatur

Benjamin*Nixon89*Langolz

Kossa Kossa mu dum som en GNu!

Permalänk
Medlem

Hej jag har en fråga.

Jag skall sätta in neonljus (Grönt) i min dator och jag undrar var man skall sätta det för att få det mesta av neonen som möjligt. Jag vill att det skall lysa upp så mycket som möjligt i min dator.

Taksam för snabbt svar

Visa signatur

P4 2.4g, GForce 4 ti 4200 128mb,40gb +120gb hdd,256mb minne

Permalänk
Medlem

det är ju helt omöjligt att svara på. du får helt enkelt prova dig fram. sen antar jag att du är smart nog att du inte sätter den på ett ställe den inte syns.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Köra dubbla nätagg av Elon [Guide]

Köra dubbla Nätagg (ATX).

Det finns en artikel om detta men jag sökte här på forumet efter hur man kör dubbla nätagg. Verkar inte som det fanns någon riktig guide till det. Detta är inte lika avancerat som artikeln. Postar därför den här tråden.

Guiden är skriven utav Elon på TechSweden. Jag har bara kopierat all textmassa och bilder, fixat till det lite och klistrat in. Det är alltså inte jag som skrivit guiden. Mvh, mafix.

Originallänk: http://www.techsweden.org/viewtopic.php?p=19175

Eftersom jag har relativt mycket otur med datorprylar brukar jag försöka undvika att modda så att jag inte kan rma:a skräppet.

.

Jag använder mig av en atx-kabelförlängare (kostar ~40kr på dustin) Denna mod går att göra på ett vanligt nätagg utan förlängare bara att behandla atx-förlängaren som standardkabeln på nätagget.

Vad som behövs:

:: Två st nätagg.
:: En kabelförlängare (valfritt)
:: Tre sladdar
:: En ATX-honakontakt
:: Lödstation och tillbehör

Steg 1.
Leta upp pin nr 14 (Power Suply ON – offtast den enda gröna sladden) på ditt nätagg. Följ sladden tills ungefär mitten. Där gör vi vårt ingrepp, ta och skala av en bit ca en cm.

Leta upp pin nr 15 (Com - svartsladd) och skala ca en cm paralellt med den du gjorde på gröna sladden.

Steg 2.
Löd fast en sladd till respektive sladd på atxkabeln så det ser ut något som bilden nedanför:

Steg 3.
Ta ATX hon-kontakten och löd fast sladdarna till pin 14-grön och 15-svart (se bild nedanför).

Steg 4.
Löd fast den sista sladden på pin 7 och 8 (om man använder sig av ATX index bilden i steg 1) se blå sladd på bilden i steg 3.

Steg 5.
Om allt är gjort rätt skall sladden se ut som nedan och det är bara att plugga in och starta upp datorn (hon-kontakten till nätagg nr två) . Jag skulle rekomendera att man isolerar hon-kontakten med silikon.

Lycka till och grilla dig inte!
//Elon

Notes: Bilderna blev av lite sämre kvalité när man kopierade in dem här, hoppas ni ser annars säg till.

Denna guide är alltså skriven av Elon på Techsweden och ursprungligen postad på SweC av mafix.

Permalänk
Medlem

har hittat en display som jag inte vet om det är rätt chip i.
vad jag vet om displayen:
det är en 16*2 det står samsung hk333 på den
finns två ic kretsar på den hur får jag reda på om det är en HD44780 controlchip i den?
edit: det finns 14 pins på den sen 2 st som inte använts (tror det är bakgrundsbelysning

Visa signatur

"Drömmar kan ingen annan än den som är i dem ta ifrån dig" Citat av mig på fyllan
"Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"