Permalänk
Medlem

Hem-Pc

En fråga till er som har löst ut era Hem-Pc datorer nyligen. alltså datorer ni köpt genom jobbet.
Vad fick ni betala för att lösa ut datorn?
Anledning till min fråga är en artikel i den lokala tidningen om dyrt att köpa ut hemdatorn.

http://www.ut.se/uploaded/template/asp/ut_artikel_mall.asp?ve...

Ursäkta att jag postade först i fel forumsdel.

Permalänk
Medlem

Köpte ut min i julas, fick ge 1200 för den.
Skärm, mus och tb ingick.
Modell "kraftpaket" för 3 år sen, p4 på 1.7, geforce2 å 256 rd minnen, så ingen värsting, kanske därav priset.

// O

Visa signatur

Nuvarande setup: Antec P182, E8400, HD4850, EP35-DS4, HX-520, 4GB XMS2, SpinPoint F1 1TB, SpinPoint F1 250GB

Foto: D80+MB * 50/1,8 * 24/2,8 * 11-16/2,8 * 18-70/3,5-4,5 * 70-200/2,8

Permalänk

300:-

Visa signatur

Är inte lätt och vara novis, men det går ändå!!!!

[ AMD Phenom 9550 Quad-Core 2.2 GHZ ] [Gigabyte GA-MA770-DS3] [Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096MB CL5] [Western Digital VelociRaptor 150GB, 10000RPM, SATA, 3 Gb/s, 16MB] [ Seagate Barracuda 7200 500GB Sata-300 32MB] [Leadtek 9800 GT]

Permalänk
Medlem

200kr om jag minns rätt sist vi hade ett sånt packet hemma... eller så var det 500kr...

Permalänk

Det datorpaket som folk på mitt jobb skaffade för 3 år sedan får lösas ut för 3 månadsavgifter vilket betyder cirka 2000 för "värsting"-modellen.

Visa signatur

Dell8400:3.4ghz:2gb:x850xt PE:2*74 raptors:Audigy2:Dell2005FP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeadCanDance
Det datorpaket som folk på mitt jobb skaffade för 3 år sedan får lösas ut för 3 månadsavgifter vilket betyder cirka 2000 för "värsting"-modellen.

Lite skillnad om du betalar 3 månadsavgifter eller betalar 2000:- netto! Ponera att du har 54% marginalskatt, då blir det under 1000:-.
Det är ju inte intressant att veta vad man betalade ut datorn för, det är ju totalsumman som är intressant. Får du betala ut den för 100:- har du kanske betalt mer i bruttomånadskostnad och vise versa.

Permalänk
Medlem

farsan betala 1700 för sin p4 1,7, 256 mb sdram o geforce 3ti200. Hade då haft den i tre år...

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattiaslarsson99
Lite skillnad om du betalar 3 månadsavgifter eller betalar 2000:- netto! Ponera att du har 54% marginalskatt, då blir det under 1000:-.
Det är ju inte intressant att veta vad man betalade ut datorn för, det är ju totalsumman som är intressant. Får du betala ut den för 100:- har du kanske betalt mer i bruttomånadskostnad och vise versa.

3 månadsbelopp netto alltså. Exempelvis, 2000kr kontant för värstingmodellen och sen i fallande skala beroende på storlek på paket.

Sen har utköpspriset egentligen ingenting med bruttoavdraget att göra. Bruttoavdraget baserar sig ju på vad datorn kostar när man börjar hyra den. Utköpspriset baserar sig ju på vad den anses vara värd när man får chansen att köpa loss den och inte på hur mycket du betalat tidigare för den. Att utköpspriserna varierar så pass mycket har nog mer att göra med att vissa företag förmodligen inte vill ta hand om 1000-tals begagnade datorer utan väljer att sätta ett juste pris direkt för att bli av med dem. Andra företag kanske har bra kanaler för att sälja dem och väljer därför att värdera dem högre... men vem vet hur dem resonerar.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

3 månadsbelopp netto alltså. Exempelvis, 2000kr kontant för värstingmodellen och sen i fallande skala beroende på storlek på paket.

Sen har utköpspriset egentligen ingenting med bruttoavdraget att göra. Bruttoavdraget baserar sig ju på vad datorn kostar när man börjar hyra den. Utköpspriset baserar sig ju på vad den anses vara värd när man får chansen att köpa loss den och inte på hur mycket du betalat tidigare för den. Att utköpspriserna varierar så pass mycket har nog mer att göra med att vissa företag förmodligen inte vill ta hand om 1000-tals begagnade datorer utan väljer att sätta ett juste pris direkt för att bli av med dem. Andra företag kanske har bra kanaler för att sälja dem och väljer därför att värdera dem högre... men vem vet hur dem resonerar.

Fortfarande ointressant vad utköpspriset är. Det är ju totalsumman som är viktig. Hur mycket motsvarade totalsumman för 3 år sedan.
Nej, självklart finns det inget samband mellan bruttoavdrag och utköpspriset men det kan ju vara så och återigen blir det ju totalsumman som är intressant.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattiaslarsson99
Fortfarande ointressant vad utköpspriset är. Det är ju totalsumman som är viktig. Hur mycket motsvarade totalsumman för 3 år sedan.
Nej, självklart finns det inget samband mellan bruttoavdrag och utköpspriset men det kan ju vara så och återigen blir det ju totalsumman som är intressant.

Det är ingen som säger emot att totalsumman är intressant. Jag fattar inte vad du argumenterar mot.. vi besvarade ju enbart trådskaparen hur mycket man fått lösa ut sina datorer för.

Givetvis är ju utköpspriset intressant till viss del. Det kan ju vara en trend att utköpspriset börjar öka markant pga att datorerna håller längre och längre. Detta betyder ett ökat andrahandsvärde trots att nypriset (bruttoavdraget) kanske inte ökat.

Att få lägga ut 4-5000 kronor i utköpspris kom nog som en överraskning för många.. hade de vetat om det kanske många hade tvekat... eller vad tror du? Är utköpspriset fortfarande ointressant att veta om?

Men ännu en gång... ingen säger att totalsumman är ointressant..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte loss våra för 1 x-tra månadshyra, har fått nya datorer nu och min arbedsgivare lovar samma deal nästa gång vi skall köpa loss.

Permalänk

Farsan fick betala runt en 2500-3000 kr för sin tror jag.
Dell visserligen, mne ändå.
Om mna lämant tillbaka den så skulle man få betala för varje sektor på hårddisken som var paj, varje repa på chassi/skärm

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Medlem

Finns det någon som har löst ut sin bärbara dator nyligen?
Vad kostade det, och vad innehöll den för delar?
(cpu , ram, hdd och skärmstorlek är mest intressant)

Visa signatur

Asus A7N8X-E Deluxe, Barton XP2500+ ||Chieftech DA-01B-D Dragon Fulltower 340W || 1 Gb DDR433 (dual channel) || GF4 TI 4400 med Zalman heatpipe || 4 hdd tot 680 Gb || 5st 80X80 chassifläktar via Zalman ZM-MFC1 fancontroller || NEC 3500 ”Many bothans died to give us this information.....” -Mon Mothma

Permalänk
Citat:

Det är ingen som säger emot att totalsumman är intressant. Jag fattar inte vad du argumenterar mot.. vi besvarade ju enbart trådskaparen hur mycket man fått lösa ut sina datorer för.

Givetvis är ju utköpspriset intressant till viss del. Det kan ju vara en trend att utköpspriset börjar öka markant pga att datorerna håller längre och längre. Detta betyder ett ökat andrahandsvärde trots att nypriset (bruttoavdraget) kanske inte ökat.

Att få lägga ut 4-5000 kronor i utköpspris kom nog som en överraskning för många.. hade de vetat om det kanske många hade tvekat... eller vad tror du? Är utköpspriset fortfarande ointressant att veta om?

Men ännu en gång... ingen säger att totalsumman är ointressant..

Att någon skulle få betala 4-5000:- låter helt orimligt, kan inte tänka mig att det hänt i fler fall än just i artikeln. Kan nog bara hända i Landstingsvärlden.

Trådskaparen kanske inte har tänkt på att det är tämligen ointressant att veta vad utköpspriset är om man inte vet vad man betalt totalt för den. Om trådskaparen hade frågat vad man betalt totalt i bruttoavdrag samt vad utköpspriset blev, då kan det vara intressant. Kanske inte ens då är det intressant om man ska hänsyn till vad som ingick i hempcköpet. Skärm, skrivare, trådlöst nätverk, extern hårddisk osv.

Att en del här som svarar inte riktigt vet vad utköpspriset blev för att det är deras föräldrars hempcköp gör ju att man måste ta det med en nypa salt. Var det brutto eller nettokostnad? Blev det som i mitt fall färre än 36 bruttoavdrag när man gjorde en nettoslutbetalning? Ja det finns nog många fler variabler och varianter som gör att det är en konstig diskussion.

Jag tycker det är mer än långsökt att det skulle bli en trend att utköpspriset skulle öka. Även detta måste komma från någon "IT-expert/vaktis" från Landstinget. Fortfarande gäller väl Moores lag som ser till att begagnade datorer inte har så stort värde.

Permalänk

hem pc

Vi fick erbjudande att köpa en dator från db for ca 25000 vilket blev ca 500kr/mån x 36 + 1månadsavgift för att köpa ut den = 500 skr

Visa signatur

MSIK8N / Amd3500+Zal / 2 x CMX512-3200XL /PnyVerto6800Ultra / Raptor 74 + 250g / allt orginal

Permalänk

Skall köpa ut min hem-PC för 1500 spänn, hade det kostat mer hade jag nog lämnat tillbaks den. Jag har redan köpt en ny Shuttle för ett halvår sedan, så den gamla har jag mest för att mecka med och som spelmaskin nr2 när kompisar kommer över för att lira.

När det gäller landstingets höga pris för att köpa loss datorerna så får man tänka på att deras månadskostnad var väldigt låg, så den totala kostnaden blir ändå låg.
(En arbetskompis fru jobbar inom landstinget och deras datorpaket var 160 spänn billigare i månaden för ett paket som var lite bättre än det jag köpte)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag ska oxå betala 1500:- för min nu. Det var en värsting då.
2,0 gh, 80gb hdd, 512 mb ram en compaq

Permalänk
Medlem

10% av inköpssumman. Handlade för 20000 och betalade således 2000:-