Permalänk
Medlem

Antec SLK3000B. Lite frågor

Voila. Stiligt, inte sant. MEN!

Hur fungerar det ? Känns det robust ? Är sidorna helt matta eller är de aningen lackade ? Tror ni man får plats med en fläktkontroll à la budget

hur fungerar air-guiden ? Sänker den gradantalet markant ? har en psu som spottar ALL värme på prollen, så den lär hjälpa.

Fläktplats i fronten ? Om man nu vill ha lite färg, tror ni då att det kommer lysa igenom luftintaget ?

Berätta även vad ni tycker är bra och vad ni tycker är dåligt

har sökt på forumet, så inga påhopp om den saken.

Ha en bra nationaldag för övrigt

Simma Lungt / NineFour

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

Chassit är rosat av många och när du ändå är igång så se till att skaffa Acoustpack till det också: -edit- försöker hitta på rätt kit någonstans.. -edit2- ähh, ger upp... det ska finnas ett Acoustipack som är färdigskuret för Acousticase. Hittar dock inte på det i sverige.

Angående frontfläkten så tror jag inte att det kommer lysa speciellt mycket men i mörker kommer det förmodligen synas lite.
Airguiden vet jag inte om den är nyttig eller ej så den kommenterar jag inte... men du, nätagget blåser väl ändå inte in luft i chassit. Alla nätagg jag sett suger luft inifrån, om det är så att det blåser in luft så se till att vända på fläkten.

Permalänk
Medlem

Köp ett Cooler Master Centurion 5, med Zalmans Fläktkontroller!

Visa signatur

Core i7 6700K @4.2ghz - Corsair Vengeance LED 3400mhz @3700mhz 32gb - Asus P170-Pro - Asus GTX1070 STRIX - Corsair MP500 128gb M2 - 2xCorsair Force 200 256gb ssd - Corsair Obsidian 750D - Corsair RM1000i - Corsair H115i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
. men du, nätagget blåser väl ändå inte in luft i chassit. Alla nätagg jag sett suger luft inifrån, om det är så att det blåser in luft så se till att vända på fläkten.

120 mm RAKT ner i chassit. Q-tecs engingörer (Stavning) har verkligen tänkt till

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NineFour
120 mm RAKT ner i chassit. Q-tecs engingörer (Stavning) har verkligen tänkt till

Det var underligt... men ta och vänd på fläkten så den suger ut luft istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
Det var underligt... men ta och vänd på fläkten så den suger ut luft istället.

går inte. då sprutar fläkten luften upp i taket på chassit, och de "studsar" tillbaks ner i psun = BRÄND.

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NineFour
går inte. då sprutar fläkten luften upp i taket på chassit, och de "studsar" tillbaks ner i psun = BRÄND.

Det måste väl ändå finnas ventilations hål bak på agregatet, något annat vore ju vansinne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skyblue
Det måste väl ändå finnas ventilations hål bak på agregatet, något annat vore ju vansinne.

Det gör det !
Men jag ska illustrera med Paint !

Undrar hur denna SLK3000B-tråd blev en nätaggstråd :S

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

Ok, för att komma ontopic kan jag dela med mig av lite åsikter, jag köpte ett i lördags, 399:- på ComputerCity
Riktigt kap, men utställningsexemplaret såg inte så fint ut, lacken var inte direkt LACK som på sonata / raidmaxchassina utan den var mera matt, kändes lite plastigt osv, men jag köpte ett ändå för att det var så billigt.
Väl hemma slet jag upp det och till min förvåning var det _mycket_ sjysstare lack på mitt ex. än utställningsexet, men jag är iaf nöjd med det.
Det känns robust, väger 8.6 kg tomt, mitt gamla aluchassi vägde 4 kg, riktigt skitchassi...
Ni är välkomna att PM:a för frågor...

EDIT: Vet dock inte om fläktkontroller får plats, tveksam till det, eftersom 5.25" enheterna sitter med slädar så går det inte heller att skjuta in de längre än vad de egentligen "ska" vara, så det blir nog inget vidare snyggt med stealthmod osv...

Visa signatur

Antec SLK3000B ·|· MSI K8N Neo Platinum ·|· AMD Athlon 64 3200+ ·|· 1024 MB DDR ·|· nVidia Quadro2 ·|· FSP 400W ·|· 690 GB disk ·|· Logitech UltraX flat ·|· Gentoo linux

Permalänk
Medlem

är själv suger på SLK3000B, verkar va ett väldigt bra chassi för det priset iaf

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)

Permalänk
Medlem

Airducten kommer enbart passa om du har ett intelkort.. med alla A64 kommer den tyvärr passa halvt eller ännu sämre. Den kan dock göra lite skillnad.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Airducten kommer enbart passa om du har ett intelkort.. med alla A64 kommer den tyvärr passa halvt eller ännu sämre. Den kan dock göra lite skillnad.

har en socket A

aja blir att åka till Computer City imorgon !
399 = BILLIGT !

Tack för svaren, ni kan dock fortsätta

Sov gott, eller nåt

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

jag kör det och med lite hjälp av Magnus Thomés artikel här på sweclockers så har datorn blivit riktigt tyst.
Airguiden gjorde 1grads skillnad för mig och jag kör a64 så jag tog bort skiten och satte ljudisoleringsmatta för gallret.

Rekommenderar chassit som fan!

Permalänk
Medlem

är det någon som kör slk3000b med en fläkt-kontroll? Isf uppge namnet på den. måste ha en ,men vill inte lägga ner 300 kr om den inte passar
Sov gott

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

Zalman 5,25" controller funkar....

Visa signatur

Om man inget frågar, får man inget veta.
Athlon XP T-bred 2200+ (180*10) | Epox 8RDA3+ | 2*256 PC3200 Twinmos + 512 PC3200 Kingston | 80 Gb Samsung SpinPoint P80 SATA | Gigabyte Radeon 9600Pro (460, 330)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FRiDG3

EDIT: Vet dock inte om fläktkontroller får plats, tveksam till det, eftersom 5.25" enheterna sitter med slädar så går det inte heller att skjuta in de längre än vad de egentligen "ska" vara, så det blir nog inget vidare snyggt med stealthmod osv...

Rheobusen är väl ändå för 3.5"-platserna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NineFour
120 mm RAKT ner i chassit. Q-tecs engingörer (Stavning) har verkligen tänkt till

Vänd på fläkten då, INTE hela nätdelen.

Har monterat ett antal sådana nätdelar (om det är bigfan-serien du skriver om) och vad jag kan dra mig till minnes ska dom inte blåsa i luften i lådan.

p.s. skruva inte i nätdelen med strömkabeln i, och tryck ett par gånger på startknappen efter att du har dragit ur kablen för att tömma kondingarna mm på ström. d.s.

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulth
Vänd på fläkten då, INTE hela nätdelen.

Har monterat ett antal sådana nätdelar (om det är bigfan-serien du skriver om) och vad jag kan dra mig till minnes ska dom inte blåsa i luften i lådan.

p.s. skruva inte i nätdelen med strömkabeln i, och tryck ett par gånger på startknappen efter att du har dragit ur kablen för att tömma kondingarna mm på ström. d.s.

Känslan man får är iofs att fläkten ska vara mot taket, men det känns ändå rätt konstigt. Den ventileras ju inte i sådant fall.

EDIT : Kollade lite. Vettefan om det jag sa om agget stämmer. Känns som om den blåser ut. Kanske har varit en ren inbillning, för att fläkten sitter placerad som den gör :S

För övrigt kan jag säga att det INTE blev något chassi för min del idag. Slut på Computer City
Men - Jakten fortsätter

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

Re: Antec SLK3000B. Lite frågor

Hur fungerar det?
Perfekt.

Känns det robust?
Ja.

Är sidorna helt matta eller är de aningen lackade?
Allt jag säger är att de är snygga och färgen är rätt hållbar.

Tror ni man får plats med en fläktkontroll à la
budget?

Säkert.

hur fungerar air-guiden?
Sänker den gradantalet markant?

Det är ett rör från processorn till sidan av chassit. Enkel konstruktion.
Nej, några mirakelvinster finns ej att hämta med denna tratt.

Fläktplats i fronten ? Om man nu vill ha lite färg, tror ni då att det kommer lysa igenom luftintaget?
Ja. Inte så mycket.

Berätta även vad ni tycker är bra och vad ni tycker är dåligt.
Allt är bra, förutom tratten till cpun samt frontluckans klena konstruktion.

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A

Permalänk
Medlem

Re: Re: Antec SLK3000B. Lite frågor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoZzE
Hur fungerar det?
Perfekt.

Känns det robust?
Ja.

Är sidorna helt matta eller är de aningen lackade?
Allt jag säger är att de är snygga och färgen är rätt hållbar.

Tror ni man får plats med en fläktkontroll à la
budget?

Säkert.

hur fungerar air-guiden?
Sänker den gradantalet markant?

Det är ett rör från processorn till sidan av chassit. Enkel konstruktion.
Nej, några mirakelvinster finns ej att hämta med denna tratt.

Fläktplats i fronten ? Om man nu vill ha lite färg, tror ni då att det kommer lysa igenom luftintaget?
Ja. Inte så mycket.

Berätta även vad ni tycker är bra och vad ni tycker är dåligt.
Allt är bra, förutom tratten till cpun samt frontluckans klena konstruktion.

Tänk om alla svarade som du tack som fan!
Fler som du = SweC 2 Win!
Beställer ett snart
Tack alla andra för hjälpen

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_050309_tyst_slk30...

Lite till: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=43360...

Ja det kommer lysa lite genom frontfläkt o galler... ända tills det har blivit för mycket damm i filtret

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk
Medlem

Jag köpte också chassit för 399 kr på ElG, feta kapet.

Kolla på Silentpcreview för recension och forumtrådar om det.

Ni som har chassit - har ni tejpat/täckt för airduct-hålet eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pender
Jag köpte också chassit för 399 kr på ElG, feta kapet.

Kolla på Silentpcreview för recension och forumtrådar om det.

Ni som har chassit - har ni tejpat/täckt för airduct-hålet eller?

Jag har satt ljudabsorberande matta för hela skiten. Vet inte om det sänkte ljudet så mycket men det kommer inte in damm genom hålet, det kan jag säga.

Permalänk
Medlem

japp, tejpade igen med eltejp, har inte haft de så länge men jag antar att de hjälper. Har även ljudisolerat hela chassit. Har också funderat på just den fläktkontrollen eftersom den fått väldigt bra kritik, men jag tror inte den passar om man tittar på hur långt ut rattarna går och det finns nästan ingen plats mellan luckan och chassit, har dock funderat på en modd där rattarna sticker ut genom hål i luckan, kunde säkert blivit bra.

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem

vet inte om någon har sagt det innan:
har du amd 64 så passar antagligen INTE airducten! kolla noga innan du beställer

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk

men då är det väl bara att köra utan den, eller modda den lite?

Visa signatur

Ät inte gul snö

Permalänk
Medlem

Airducten kommer inte sitta rakt mot processorn ifall du inte har processorsockeln på Intels standardplats. Den kommer fortfarande göra så att en del av luften som processorfläkten blåser mot processorn sugs in från sidan istället från resten av chassit. Om man vill bli av med den som sitter den bara med fyra fläktskruvar. Om man vill kan man byta ut den mot en 80 mm-fläkt som blåser mot processorkylaren.

Ni som har färdiskuret Acoustipack, vilket paket har ni köpt? Jag har kollat runt på de olika alternativen och jag tycker att det ser ut som att kitet för SLK-3700 BQE är det som passar bäst. Med en total vikt på 3,0 kg mot Sonatakitets 2,0 kg känns det som att man får mer dämpning för pengarna också.

http://www.acoustiproducts.com/en/acoustipack_precut.asp

Edit: Man får plats med saker som sticker ut runt en centimeter från 3,5"-platserna. Det ser ut som att den där fläktcontrollern eventuellt kan få plats, men det är svårt att säga då jag inte vet exakta mått på antingen utrymmet eller fläktcontrollern.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Medlem

Jag har kört med tunga ljuddämpande mattor i alla chassin jag pillat ihop under många år för att få det tyst men mitt bygge med SLK3000B är det första datorbygget jag INTE behövt det! Tack vare lågt mottryck i luftflödet i lådan som helhet så kör jag fläktarna så enormt sakta så det behövs inte dämpas mera! De går i 600 rpm vid allt normalt datoranvändande!!! De spinner automatiskt upp till lite mer om jag spelar tunga 3D spel eller kör jobbiga Photoshoparbeten tex. Det enda som behövde dämpas med matta var HD-racket pga vibrationer från hårddiskarna som inte togs bort av HD-rackets medföljande gummipluppar.

Så jag har varit dämpmattefanatiker (:D) i många år men är förbluffad över att det verkligen inte behövs i mitt SLK3000B-bygge iaf! Och jag är kinkig på absolut tystnad...

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk
Medlem

En fråga,Blir det väldigt trångt med vattenkylning i det där chassit?

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz BE@3.9Ghz |A-Data DDR3 4GB 1600Mhz Game Series|Asus M4785TD-V EVO DDR3|Asus HD4850 1GB| Fractal 400W|