Permalänk
Medlem

bocka aluminium?

Jag ska iväg och köpa mig lite aluminium imorgon, och påbörja mitt bygge. Men där är en grej jag har gått o grubblat över
hur i hela världen bockar man till aluminium???
Eller böja till är kanske bättre ordval, saken är den att jag hadde tänkt forma till aluminiumet kring ett bakstycke så att det är rundat mot kanterna. Hur åstakommer man detta på ett enkelt och bra vis?

Visa signatur

In Tyler we trusted

Permalänk
Sötast

Om du vill ha det snyggt gjort så är det bara att knalla ner till närmsta plåtverkstad å be dom fixa det på en eller två minuter.

Beroende på hur stor din bit är så kan du bocka det på allt från ditt knä till ett skruvstäd.

Permalänk
Medlem

så du menar att jag i princip kan lägga biten mot en bordskant och banka till så bör den böja sig?
Funkar det verkligen....

Nåja man får väl testa ska inte använda så jätte stor bit till just den prylen så jag lär har lite aluminum över, så man kan ju alltid testa

Visa signatur

In Tyler we trusted

Permalänk
Hedersmedlem

Relativt tunn aluminium (upp till 2mm) kan man bocka själv om man bara har nåt bra att bocka mot och nåt bra att spänna fast det med. Resultatet blir rätt hyfsat om man tar det försiktigt och är nogrann.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Skall du arbeta med aluminium och ska boka osv är det lättast om man värmer aluminiumplåten. Gör man detta blir plåten mjukare att arbeta med.
Tydligen vänder man atomerna? i plåten rätt på nått sätt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frohike
Skall du arbeta med aluminium och ska boka osv är det lättast om man värmer aluminiumplåten. Gör man detta blir plåten mjukare att arbeta med.

Eh ja du går media eller? Använd en riktig bockmaskin för bästa resultat. Finns på närmaste plåtverkstad, inget man kanske har i garaget. Finns dock mindre som du kan använda dig av. Lycka till

Permalänk
Medlem

Finns sådana för hobbybruk men de kostar ändå över 500ingen..

Gå till din lokala plåtverkstad och erbjud fikapengar eller bullar så fixar de nog det

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk
Medlem

aluminium kan bli gammalt!!!

om man bockar gammalt aluminium utan att värma det så spricker det eller gå av...

efter du har vämrt aluminiumet med din värmepistol eller mordins hårfön så gå det mycket bra att bocka på ett bord men en fin kant..

Whip

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whip
aluminium kan bli gammalt!!!

Hur kan det bli gammalt? Aluminiumet har väll funnits sen Big bang. Inget har försvunnit eller kommit till.

Permalänk

aluminium kan tappa mjukheten . samt så ska du inte bocka den själv utan att använda riktiga verktyg , be ngt proffs göra det åt dig , ( om du vill ha raka böjningar . linjer )

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frohike

Hohoho vänder atomerna? :S

Aja... Aluminium är ju ett väldigt mjukt material, alltså lätt att böja, blir såklart lättare om du värmer upp... men bränn dig inte bara..
Nu vet jag inte hur ditt "bakstycke" ser ut vad den är till för och hur den är formad..... Men annars kan man ju lägga plåten emot och knacka på den med en hammare så den formar sig efter bakstycket.
Aluminium är ju rätt dyrt, om det är mycket aluminium du ska ha rekommenderar jag att du låter ett proffs göra... Annars kan du ju testa själv om du har råd med det! Lycka till!

Permalänk
Sötast

Aluminium är faktiskt inte speciellt dyrt eftersom det väger mindre så får du "mer" metall för ungefär samma peng.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Hur kan det bli gammalt? Aluminiumet har väll funnits sen Big bang. Inget har försvunnit eller kommit till.

Faktiskt inte. Från början fanns det bara enklare atomkärnor så som helium.

Grundämnen är inte statiska. Genom fission eller fusion kan man skapa andra grundämnen. Summan av all aluminium i universum är alltså inte konstant.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merox
Eh ja du går media eller?

Varför skulle jag gå media? va 6 år sen jag slutade skolan senast.
Och själv har jag inga problem att bocka plåt med tanke på att vi har 2 m bock samt en 3m sax i verkstan på jobbet. Men eftersom min arbetsuppgift inte är smide (det får dom som kan ta hand om) Utan min uppgift är låssmide så jag lägger ingen tid på att lära mig material egenskaper. Lär mig det jag behöver för att lösa uppgiften

Citat:

Ursprungligen inskrivet av shameee
Hohoho vänder atomerna? :S

Notera även "?". Kan inte komma på vad exakt det är som händer mer än att egenskaperna ändras och en aluplåt blir mycket lättare att ex bocka kanter på böjda delar.

Permalänk
Medlem

Det som händer är att atomerna börjar röra på sig mer och metallen expanderar. Då åker ju aluminium atomerna längre ifrån varandra, vilket gör att det blir lättare att böja... tänk densitet Aluminium = lätt (låg densitet, lätt att böja) Stål = tungt (betydligt högre densitet än aluminium, svår att böja)

Permalänk
Medlem

Om man inte vet vad man pratar om, så skall man nog hålla tyst och inte sprida sina gissningar som sanningar.

(inlägget inte riktat mot någon speciell, men det finns några som borde ta åt sig.)

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Avstängd

Tänk oxå på att det finns olika varianter av aluminium, ex. vis 4214, 4120, 7075 m.fl. Och beroende på olika legeringar så lämpar sig inte en del varianter för bockning, då dom helt enkelt är för hårda och spricker då man bockar dom. Inom plåtbiten och aluminium så brukar man i folkmun tala om mjuk, halvhård och hård aluminium då den mjuka är den som lämpar sig bäst till bockning. Kolla runt lite innan du köper...

// Amatör !

Visa signatur

Cooler Master Stacker, 580 W Tagan E.C., P4 3.2 @ 4.0 Ghz, Asus P5LD2 Deluxe, Cruicial Ballistix 1024 mb, Powercolor X800GT, Soundblaster Audigy2, Sony CD/RW, Sony DVD/R, Zalman 9500 CPU Cooler

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shameee
Det som händer är att atomerna börjar röra på sig mer och metallen expanderar. Då åker ju aluminium atomerna längre ifrån varandra, vilket gör att det blir lättare att böja... tänk densitet Aluminium = lätt (låg densitet, lätt att böja) Stål = tungt (betydligt högre densitet än aluminium, svår att böja)

Bly = Tungt (lätt att böja)...

Permalänk
Medlem

Ett annat tips är (framför allt om du har en tjocklek på =>2mm) att fräsa ett spår där plåten skall bockas. Gjorde det när jag skulle bocka en 2mm stålplåt som inte gick att bocka med maskin.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tha_Hool
Finns sådana för hobbybruk men de kostar ändå över 500ingen..

Gå till din lokala plåtverkstad och erbjud fikapengar eller bullar så fixar de nog det

Hadde nog gått bra att säka upp proffs, problemet är att jag inte vet var någon plåtverkstad ligger och palla leta upp.

Nåja jag får testa mig fram. Har dock inte fått aluminiumet än, en polare skulle fixa det åt mig via sin farsas jobb dom har rätt mkt 2mm aluminium där, och jag fick köpa av dom för en billig peng. Men som vanligt är han lite seg, så jag får vänta ett par dagar *suck*

Visa signatur

In Tyler we trusted