Permalänk
Medlem

Skumma frysningar i spel?

Har lite irriterande frysningar i spel, t.ex. WoW, BF2 osv.

Det yttrar sig på det sättet att efter jag startat spelet så kan det rulla på som det ska i kanske 5 minuter, sen kommer en frysning där allt hänger sig.
Skärmen, tja, fryser och ljudet loopar i bakgrunden. Detta kan hålla på i ca. 5-20 sekunder, sedan släpper det.
Efter det funkar allt normalt, men om jag tabbar ut till Windows och in igen så uppkommer problemet igen efter en stund.

Det lustiga är att exakt samma sak hände med mitt förra moderkort och CPU, en A64 3000+ (s.754) och en Gigabyte GA-K8NS Pro. Däremot aldrig med mitt Asus K8V Deluxe (VIA chipset).

Har följande drivrutiner:

Grafik: nVidia ForceWare 77.72
Moderkort: 6.37 Beta (har testat med officiella 5.10 med samma resultat)
Har också testat både med och utan nVidias IDE drivrutiner, också med samma resultat.
CPU: AMD 64 driver v.1.2.2.2

Nån som känner igen fenomenet?

Min specc ser ni i signaturen.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Jag känner igen det... vet inte men jag tror det har nått me g-kortet att göra.... jag har inte orkat forska så mkt i det (lat)
testa o klocka ner g-kortet kanske löser sig

Visa signatur

MSI K8N NE02, 3500+ @ 228x11, Zalman 7000B -Cu, Corsair Value S. 2x512, 6800Nu @ 410/850, Tagan 480w, Samsung 710N, 750 GB

Intel P3 1.2 - 512MB SDRam - FX5600U

Permalänk

har samma problem typ bara att man kan se vad som händer men man kan inte göra nått :S undrar om det kan vara hårddisken?

Permalänk
Medlem

@ Piooneer_87 skumt, du menar att du inte kan använda musen lr t-bordet?

Visa signatur

MSI K8N NE02, 3500+ @ 228x11, Zalman 7000B -Cu, Corsair Value S. 2x512, 6800Nu @ 410/850, Tagan 480w, Samsung 710N, 750 GB

Intel P3 1.2 - 512MB SDRam - FX5600U

Permalänk
Medlem

Jadu, en kompis hade precis samma sak dock var det på cs och ett x850xt kort.
Testade andra drivrutiner till grafikkortet och det funkade prima.

Han körde på Ati's officiella från början med dessa problem.
Sen försvann dom när vi bytte över till Omega's.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zurfer
@ Piooneer_87 skumt, du menar att du inte kan använda musen lr t-bordet?

Citat:

[i]Jadu, en kompis hade precis samma sak dock var det på cs och ett x850xt kort.[/B]

Testade andra drivrutiner till grafikkortet och det funkade prima.
japp vette fan va de kan va för fel.... ska prova o formatera hårddisken?

vilken version använder han?

Permalänk
Medlem

Jag har provat med en massa olika drivrutiner, både betor och officiella, men problemet kvarstår...

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Prova att sätta alla details på Low och ingen AA/AF, och se om problemet fortfarande kvarstår.

Permalänk
Medlem

Har du provat stänga av fast wright?
Har en polare som hade exakt samma problem med frysningar (6800le + neo2 NF3) och när han stängde av fast wright så slutade spelen frysa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HypeX
Har du provat stänga av fast wright?
Har en polare som hade exakt samma problem med frysningar (6800le + neo2 NF3) och när han stängde av fast wright så slutade spelen frysa!

Nej det har jag faktiskt inte testat, men ska testa!

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HypeX
Har du provat stänga av fast wright?
Har en polare som hade exakt samma problem med frysningar (6800le + neo2 NF3) och när han stängde av fast wright så slutade spelen frysa!

kan det hjälpa mig med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piooneer_87
kan det hjälpa mig med?

Jag har ingen aning, men prova går ju..

Permalänk
Medlem

Nix, att stänga av fast writes hjälpe inte. Däremot kändes det som att BF2 vart bra mycket segare av det.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk

Jag fick låsningar med mitt A8V deluxe också.
Jag kunde göra nästan allt men när jag försökte uploada något som var större än nån meg låste sig datorn.
Det yttrade sig i att muspekaren frös och eventuellt ljud loopade, detta pågick i ca 2sek och därefter blev skärmen svart och det var bara att starta om.

Jag testade visserligen inte att vänta ut det. Jag bytte ut nätverkskortet så löste sig mina problem.
Det trodde jag iaf, tills för nån vecka sedan då jag satt och spelade counter-strike source och fick en flashbang i nyllet och jag tyckte det pep lite väl mycket och att det var vitt lite för lång tid också.

Samma sak som med det gammla nätverkskortet mao...

Har inte upplevt det igen efter det dock även fast jag försökt stressa fram det igen.
Trodde först att det var 160an (se spec nedan) som sepade loss eftersom jag fått flera korrumperade windowsinstallationer på den sedan jag tog bort min PATA-disk jag bootade från innan. Jag är lite mer tveksam till det nu dock. Jag misstänkte även nätagget ett tag pga den sistnämnda instabiliteten men då det inte har hänt igen har jag uteslutit det också.

Jag har även testat att byta drivers på både chipset och grafikkort men gick tillbaka till 2.6.12 på grafikkortet pga lag i 2.6.25,

SyS:
Athlon64 venice 3500+
Asus A8V Deluxe WiFi-edition
2x512 PC3200 Corsair value select matchade
HIS Excalibur 9800pro 128megs oklockat @ omega 2.6.12 UTAN fast writes
Creative labs Audigy 2 ZS Platinum @ senaste drivrutinerna från soundblaster.com
1 lg dvd-brännare
1 160gigs Seagate SATA
1 250gigs Seagate SATA
Antec Sonata-chassi + medföljande Antec 380W-nätagg.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk

tror inte det har med moderkortet o göra för att jag har ett annat(msi k8n neo2 pe)

men kan det va drivarna som spökar?

Permalänk
Medlem

Nu drar jag upp en gammal tråd här, men är det någon som har lösning på detta? Jag kan också få frysningar i spel i några sekunder sen släpper det. Spelar ingen roll vad jag har för drivrutiner till grafikkortet heller. Kan det vara att man får det när det behövs skriva till virtualla minnet? Växelfilen eller vad den heter? Otroligt frustrerande är det. Sitter på 1gb ram, a64 3200+ och 68000nu. Får känslan av att det bara kommer när det behövs hamna mycket i minnet, så som i bf2 och san andreas tex där det är stora vyer. Förjäkla drygt är det.

Visa signatur

infowars - prisonplanet

Permalänk
Medlem

Detta fenomen ska tydligen vara en kompabilitetsbugg mellan moderkort baserade på nForce3 chipsetet och 6800 serien.

Jag hade förut ett socket 754 kort med Via chipset, då existerade problemet ej. Sedan köpte jag ett nForce3 baserat och då började det.
Bytte till s939 och nForce3, exakt samma problem.

Slutligen har jag bytt till s939 fast med Via chip igen, och nu ÄNTLIGEN slipper jag eländet.

Ett sätt att minimera detta är att inte överklocka grafikkortet, och att stänga av Fast writes i bios. Det händer fortfarande ibland, men inte alls lika ofta.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Tack för svar, det var ju inte direkt kul att höra dock. Wuuuuääääh.
Fast Write har jag inte på och nerklockat verkar inte spela någon roll för mig. Du har ingen länk där man kan läsa mer om detta problemet mellan nforce3 och 6800?

Edit: Hitta själv. (http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=32759&page=7...)

Visa signatur

infowars - prisonplanet