Cellanimatör sökes till Tee-teamet

Permalänk
Hedersmedlem

Cellanimatör sökes till Tee-teamet

Som väldigt få av er antagligen orkat bry sig om att komma ihåg så arbetar jag, matricks och en handfull andra tomtar här på forumet som spelutvecklare. Detta är en ganska ansträngande syssla, så för att växla om och göra något annat brukar vi... Tja. Göra ännu mer spel.

En av våra långkörare heter Teewars, och är inte alls färdigt, men jag tänkte börja ragga lite folk tills den dagen vi ska lansera det. Det rör sig om söta små bollar som, medelst ohyggligt överdimensionerade skjutvapen, spränger varandra i småbitar utan nån speciell anledning, allt i en härlig cartoon-stil. Ni kan möjligen notera vissa likheter med den gule pricken som för tillfället tjänstgör som min avatar.

Vi har ganska stora visioner för det här spelet (när det väl blir klart), och bland annat är jag lite sugen på att hypa de här små bollarna ("Tees") och trycka dem på T-shirts (Tee-shirt! Get it?), släppa små animationer och annat. För er som läser Little Gamers har de gästspelat ett par gånger.

Och där har vi poängen med denna onödigt långa post: Jag behöver folk som gjort ett och annat vettigt i t.ex. Flash eller något 2D-animationsprogram. Det finns inte en spänn att tjäna, och spelet blir antagligen inte klart än på ett tag, men om ni sitter och klämmer på en latent talang för att göra små 15-sekunder långa scener i stil med "Tee springer efter annan Tee och spränger honom med raketgevär, fade till logga och klatchig slogan" så kika in i #fueldev på Quakenet och snacka med oss.

Lite inspiration:

Permalänk
Medlem

*EDIT* Irc fixat, sätter igång så fort jag får tid med lite annimationer

Permalänk
Medlem

offtopic:
jag var lite sugen att koda med er förut, om ni har intresse så kanske det kan bli aktuellt till vintern eller nåt, har egna liknande projekt för tillfället...
Jag längtar efter att få visa mitt projekt, det är kanske (ehm, troligen) mer sjukt än ert, och troligen samma typ av komik...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
offtopic:
jag var lite sugen att koda med er förut, om ni har intresse så kanske det kan bli aktuellt till vintern eller nåt, har egna liknande projekt för tillfället...
Jag längtar efter att få visa mitt projekt, det är kanske (ehm, troligen) mer sjukt än ert, och troligen samma typ av komik...

Porta det till Fuel då

Permalänk
Medlem

hehe, naah, inte i år iaf Vi kanske kan porta en oseriös uppföljare till fuel Det här är ett lite större projekt än så.... Ska jag orka skaffa en plugin som räknar kodrader... men det handlar om ett par iaf... Fler än 10...
Det är byggt i renderware ifall du känner till det, annars www.renderware.com tror jag... Fungerar inte nu, men brukar göra... Jaja...

Förövrigt, nu är det dags att ni tar och visar lite bilder / filmer / nedladdningsbara spel som använder fuel... - Eller har ni redan visat nåt? Man börjar ju bli seriöst nyfiken iaf...

Edit: Kan inte matricks komma in lite här och berätta om Squirrel, hur det är att jobba med och hur det funkar osv. Jag har aldrig hört något uttalande om det alls faktiskt... Koden blir iaf gullig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
hehe, naah, inte i år iaf Vi kanske kan porta en oseriös uppföljare till fuel Det här är ett lite större projekt än så.... Ska jag orka skaffa en plugin som räknar kodrader... men det handlar om ett par iaf... Fler än 10...
Det är byggt i renderware ifall du känner till det, annars www.renderware.com tror jag... Fungerar inte nu, men brukar göra... Jaja...

Förövrigt, nu är det dags att ni tar och visar lite bilder / filmer / nedladdningsbara spel som använder fuel... - Eller har ni redan visat nåt? Man börjar ju bli seriöst nyfiken iaf...

Edit: Kan inte matricks komma in lite här och berätta om Squirrel, hur det är att jobba med och hur det funkar osv. Jag har aldrig hört något uttalande om det alls faktiskt... Koden blir iaf gullig...

Vet mycket väl vad RenderWare är. Aldrig använt det dock.

Bilder finns. Här kommer två utvalda.

Konsol med syntax hilight.

Fuel med ett litet test-spel under osx.

Filmer och lite mer spännande spel är på väg. Finns folk som sitter och snickrar på några koola saker + att jag kommer göra ett fint spel när jag känner att motorn är tillräckligt bra. Jobbar just nu med offline gui + master server vilket är något som verkligen behövs för att man skall kunna hitta spel. Sedan efter det så kanske det börjar bli aktuellt med ett seriöst spel och då kommer jag väl sätta upp någon server med det som går hela tiden.

Squirrel är ett relativt nytt språk som utvecklas av Alberto Demichelis som jobbat bland annat med Far Cry. Det är ett dynamiskt typat språk med en syntax som liknar C fast har mer gemensamt med Lua och Python. API:et till det ser ut ungefär som Lua och är väldigt smidigt att jobba med. Det har några features som jag verkligen tycker om och det är t.ex. att man kan sätta attribut på variabler i klasser. Jag använder det för att tagga vilka variabler skall skickas över nätverket.

Jag tyckte om Luas API fast jag ogillade Luas syntax. Jag ser Squirrel Lua fast med bättre syntax.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

jo att du känner till RW vet jag om, frågan var mer riktad mot din kollega

Men det ser intressant ut det där... Ska bli skoj att se när ni pillar fran en del grejjer sen...

Så... squirrel är onekligen rätt bra alltså... Prestandamässigt då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
jo att du känner till RW vet jag om, frågan var mer riktad mot din kollega

Men det ser intressant ut det där... Ska bli skoj att se när ni pillar fran en del grejjer sen...

Så... squirrel är onekligen rätt bra alltså... Prestandamässigt då?

Det är ungefär lika snabbt som Lua. Lua har dock GC vilket är optional i Squirrel. Squirrel kör på reference counting för att rensa objekt fast du kan köra en Mark&Sweep GC genom att tillkalla sq_collectgarbage(vm) vilket man kan göra lite då och då om man känner för det.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Hedersmedlem

Satte mig själv och lekte igår, resultatet blev hyfsat under omständigheterna. Mer utav en test än det jag hade i åtanke, dock:

http://teewars.com/fuel/dropbox/hello-tee.swf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Satte mig själv och lekte igår, resultatet blev hyfsat under omständigheterna. Mer utav en test än det jag hade i åtanke, dock:

http://teewars.com/fuel/dropbox/hello-tee.swf

Hahaha! Snyggaste gångstilen hittills!

Permalänk
Medlem

Om jag inte hade haft dubbelt så mycket att göra som jag hinner med hade jag gärna hälpt er jag återkommer kanske när det lugnar ner sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SomNa
Om jag inte hade haft dubbelt så mycket att göra som jag hinner med hade jag gärna hälpt er jag återkommer kanske när det lugnar ner sig.

Du är så välkommen så. Vi har absolut ingen brådska, spelet är långt ifrån klart.

Permalänk
Medlem

gjord i 3dstudiomax

jobbar lite på bones för att kunna animera den ocskå - men det blir i mån av tid...

har ändrat så att fötterna sitter närmare varandra och hälarna är närmare varandra (tårna pekar lite utåt)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon

gjord i 3dstudiomax

jobbar lite på bones för att kunna animera den ocskå - men det blir i mån av tid...

har ändrat så att fötterna sitter närmare varandra och hälarna är närmare varandra (tårna pekar lite utåt) [/B]

Nice !, jag ska fan ta och lära mig 3DSMax...

Permalänk
Medlem

http://made.nitroxy.com/tee.swf

Första gången jag prövade på att göra cell-grafik så det blev inte så bra, men jag var tvungen att försöka ^^

Visa signatur

A few years ago I hated life. Now I understand it was mutual

Permalänk
Medlem

Var också tvungen att göra en

(Lightwave)

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

Grejar en del i Blender 3D, inte jätteduktig men... Desto bättre på photoshop. Ska se om jag kan snickra ihop något.

Visa signatur
Permalänk
Glömsk

Lite OT men om man inte kan knuffa (*host* prod *host*) ner andra Tee's för stup blir jag besviken.

Edit: matricks: Det märks att du är programmerare.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Liten fråga bara, hur håller de i vapnen? Har de händer eller sitter vapnet bara på baksidan av teen så det inte syns?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Liten fråga bara, hur håller de i vapnen? Har de händer eller sitter vapnet bara på baksidan av teen så det inte syns?

Det spelar ingen större roll. Dom har händer, men dom syns inte ifall det inte ser konstigt ut

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

(länk till stor bild)

lite bones på g...
dom skall centreras lite mer i foten sedan tror jag dom funkar bra...

jag räknar med att det inte skall vara några synliga ben utan att fötterna bara hänger nedanför kroppen

med bones kan dom animeras - gå, hoppa mm mm

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Hedersmedlem

Herrejävlar Här vänder man ryggen åt tråden i några timmar...

Bra jobbat, allihop! RealZion är ju klart närmast det jag var ute efter, även om jag skulle rekommendera att du frame-by-frame-animerar istället för att köra med tweens. Jag är mer ute efter den där anime/12fps/ryckiga looken än mjuka, linjära rörelser. Testa att "dutta" ut händelserna lite, så man hinner reagera på vad som händer.

Men, riktigt kul att se all respons!

Edit: Tees har händer, men de syns bara så fort de håller i något. Och "svävande" fötter är inga problem, det är ju nästan en del av cartoon-looken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Tees har händer, men de syns bara så fort de håller i något. Och "svävande" fötter är inga problem, det är ju nästan en del av cartoon-looken.

cartoon är inga problem att rendera, FPS är också lätt att ändra

händerna blir "toon" dvs 3 fingrar och tumme - liknande Musse Pigg's handskar

och lite som teater där bara vita handskar syns...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
cartoon är inga problem att rendera, FPS är också lätt att ändra

händerna blir "toon" dvs 3 fingrar och tumme - liknande Musse Pigg's handskar

och lite som teater där bara vita handskar syns...

Fast dom har inte ens fingrar, faktiskt Jag försöker hitta nån bild när de håller i nåt, men kan inte hitta den...

Men tänk dig typ tumvantar, och tummen syns inte eftersom den är på andra sidan av det de håller i.

Edit: Menade inte att animationen nödvändigtvis behöver gå i 12 fps, men att det ska vara diskreta frames snarare än linjära rörelser. Just den biten av mitt lilla test tyckte jag funkade bra, så se det som lite utav en mall

Permalänk
Visa signatur

The dream to awaken our world...You're out of control.I take control! Whose side are you on?I take no side...You're skating the edge.I am the edge!What you *truly* want, only I can give.You can't give it, can't even buy it, and you just don't *get* it.

Permalänk
Medlem

gulliga krabater.. är det bara animation som är på?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
gulliga krabater.. är det bara animation som är på?

Absolut inte Alla former av promotion-material är självklart välkomna, jag valde att requesta animationer eftersom det är det enda vi hittills inte har hittat någon som är bra på. Dessutom kommer vi så småningom behöva animationer till själva spelet.

Demandred: Sjysst jobbat! Tänk dock på det jag sa till RealZion: Försök undvika motion tweens eftersom de blir lite för smootha. Att animera frame-by-frame tar längre tid, men blir enormt mycket mer "cartoonigt".

Permalänk
Visa signatur

The dream to awaken our world...You're out of control.I take control! Whose side are you on?I take no side...You're skating the edge.I am the edge!What you *truly* want, only I can give.You can't give it, can't even buy it, and you just don't *get* it.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Demandred
http://thewickerman.mine.nu/images/flash/tee2.htm

Ny, Bättre, Mera Action.

Haha, mer action indeed

(skriver samma här som på IRC så att andra kan ta till sig)

Först, kolla om du kan få bort "moonwalkingen" när han går. Varför inte testa små skutt?

Sen tror jag du bör gå lite mer åt Warner Bros-animering med paus - snabb rörelse - paus istället för kontinuerliga rörelser. Lägg in några beats (korta pauser) här och var så att man hinner stanna upp och ta in vad som händer, och öka hastigheten på förutsägbara rörelser (tee som springer, kniv som flyger osv). Det handlar nästan bara om timing i såna här animationer.

Mycket bra jobb, annars!

Permalänk
Medlem

fyfan vad folk hakade på! fan vad kul!
skoj att se vad ni gör gubbs!
keep up the good work!!