Opera 8.02 BitTorrent Technology Preview 1 is available for download.

Permalänk
Medlem

Opera 8.02 BitTorrent Technology Preview 1 is available for download.

Changes since 8.01

Implemented support for BitTorrent
Use like any other file download in Opera -- click the torrent link and select "Save".
Improved default handling of encodings in spelling checker.
Multiple stability fixes
When an installed plug-in is available, use as default handler rather than display download dialog.
Fixed issue where search.ini could be picked up from wrong location

http://my.opera.com/forums/showthread.php?threadid=96020

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

åå lite coolt

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Opera äger helt enkelt

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Hedersmedlem

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5511859...

Jag tycker det är hopplöst synd att de implementerar nya funktioner ist f att fixa till alla gamla buggar som fortfarande finns kvar sen v. 7.x och ännu tidigare.
Använder numera Firefox...

@ Mr_Lazy
Din signatur är 4 rader i 1024*768 - aja baja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5511859...

Jag tycker det är hopplöst synd att de implementerar nya funktioner ist f att fixa till alla gamla buggar som fortfarande finns kvar sen v. 7.x och ännu tidigare.
Använder numera Firefox...

@ Mr_Lazy
Din signatur är 4 rader i 1024*768 - aja baja

Vadå för buggar? Har inte märkt någras som helst här.
Firefox! att du inte skäms kanel nu får du skärpa dig så jävla buggig är inte opera, fattar inte vad du jiddrar om.

Appropå vad er detta som operan klagar på och hur löser man det?
Plockad från *bort* filen.

Citat:

BitTorrent tracker communication with torrent: serie: Torrenten är inte registrerad på trackern

[i]Redigerat av Castor: Se §7 i våra regler - http://forum.sweclockers.com/regler.php[/i]

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Vadå för buggar? Har inte märkt någras som helst här.
Firefox! att du inte skäms kanel nu får du skärpa dig så jävla buggig är inte opera, fattar inte vad du jiddrar om.

De allvarligaste buggarna jag upplever är "waiting for connection"-problemen som gör att sidor från trögare servrar inte alltför sällan slutar att laddas efter ett tag. Sen ett flertal renderingsbuggar (speciellt för vissa tabeller). Vidare om man lägger en mapp i personliga fältet i menyraden kan man inte mittklicka i dess meny för att öppna ett bokmärke från den mappen i en ny tab. Sidor som inte Opera klarar av får alldeles för lätt hela programmet att låsa sig/krascha, Firefox gör aldrig så för mig. Sen blir Opera hopplöst segt när det legat minimerat en halv dag eller så och jag vill använda det igen - det tar tiotals sekunder att byta tab och få fart i det igen (spelar ingen roll vilka cacheinställningar jag har). Firefox är mycket raskare igång, det tar bara några få sekunder.

Edit: Sen behövdes det så klart letas upp femtioelva extensions för att få bra funktionalitet (lär nära Operafunktionalitet ) i Firefox...

Permalänk
Medlem

Firefox + flash sidor = SLOWDOWNS på min amd64, så där kör jag Opera, och nu kan jag ej köra någe annat

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
De allvarligaste buggarna jag upplever är "waiting for connection"-problemen som gör att sidor från trögare servrar inte alltför sällan slutar att laddas efter ett tag. Sen ett flertal renderingsbuggar (speciellt för vissa tabeller). Vidare om man lägger en mapp i personliga fältet i menyraden kan man inte mittklicka i dess meny för att öppna ett bokmärke från den mappen i en ny tab. Sidor som inte Opera klarar av får alldeles för lätt hela programmet att låsa sig/krascha, Firefox gör aldrig så för mig. Sen blir Opera hopplöst segt när det legat minimerat en halv dag eller så och jag vill använda det igen - det tar tiotals sekunder att byta tab och få fart i det igen (spelar ingen roll vilka cacheinställningar jag har). Firefox är mycket raskare igång, det tar bara några få sekunder.

Edit: Sen behövdes det så klart letas upp femtioelva extensions för att få bra funktionalitet (lär nära Operafunktionalitet ) i Firefox...

Visst det finns alltid sidskapare som inte kan det går inte komma ifrån men tycker att operan har relativt bra stöd idag om inte en av dom absolut bättre. Tvivlar starkt på att firefox har bättre stöd.

Waiting for connection buggen? Menar du att det går bättre i andra läsare?

Mappen i personliga menyn och mittenklick är ingen bugg troligen inte utvecklat eller inte tänkt, ren miss tror jag.

Legat minimerat att det blir segt verkar snarare vara en minnesläcka från ett annat program du har.

Opera låser sig inte alls tror snarare att du har andra problem där har kört dagligen sen 5.xx versionerna och att operan skulle hänga sig låter mycket främmande för mig.
Möjligen kan det craschad men tycks vara mycket sällan numera.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Visst det finns alltid sidskapare som inte kan det går inte komma ifrån men tycker att operan har relativt bra stöd idag om inte en av dom absolut bättre. Tvivlar starkt på att firefox har bättre stöd.

Waiting for connection buggen? Menar du att det går bättre i andra läsare?

Ja, jag har aldrig de problemen i IE eller Firefox. Never.

Citat:

Mappen i personliga menyn och mittenklick är ingen bugg troligen inte utvecklat eller inte tänkt, ren miss tror jag.

Jo visst, det är egentligen ingen bugg men ett bra exempel på saker som borde vara fixat för länge sen. Utvecklarna verkar helt enkelt inte bry sig om att fixa detta. Det borde inte vara speciellt svårt att göra...

Citat:

Legat minimerat att det blir segt verkar snarare vara en minnesläcka från ett annat program du har.

Tja, inte vad jag har sett. Eftersom Firefox svarar mycket snabbare än Opera efter inaktivitet, utan att jag har ändrat vanor med andra program, antar jag att problemet faktiskt är Opera i sig.

Citat:

Opera låser sig inte alls tror snarare att du har andra problem där har kört dagligen sen 5.xx versionerna och att operan skulle hänga sig låter mycket främmande för mig.
Möjligen kan det craschad men tycks vara mycket sällan numera.

Det är mycket sällan att det hänger sig/kraschar - men att det händer alls är minst en gång för mycket. Inte ett jätteproblem (eftersom alla tabbar ju sparas) men Firefox har hittills aldrig kraschat än för mig. Peppar, peppar!

Permalänk
Medlem

Visst, Opera har sina brister, vilket jag tycker är lite synd. Det största problemet jag upplever med Firefox dock är att det inte känns på långa vägar lika responsivt som Opera eller IE. Tycker det är fruktansvärt segt, millisekunder här och där som drar ner helhetsintrycket.

Hur lätt är det annars att emigrera mailen från Opera? Någon som har koll?

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kottkrig
Hur lätt är det annars att emigrera mailen från Opera? Någon som har koll?

Till vad? Tydligen ska man exportera som 'mbox' för bäst kompatibilitet för andra klienter.
Om Thunderbird -> http://my.opera.com/forums/showthread.php?s=&threadid=93209#p...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5511859...

@ Mr_Lazy
Din signatur är 4 rader i 1024*768 - aja baja

vad händer då ?

i 1280 är den bara 3

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
vad händer då ?

i 1280 är den bara 3

Citat:

Signaturer får maximalt vara tre rader i textstorlek ett ([size="1"]), två rader i normal textstorlek ([size="2"]) eller en rad i textstorlek tre ([size="3"]). Antalet rader kontrolleras i upplösningen 1024x768.

http://forum.sweclockers.com/regler.php

Edit: Det är bara ett ensamt "-" på fjärde raden.

Permalänk
Citat:

Jag tycker det är hopplöst synd att de implementerar nya funktioner ist f att fixa till alla gamla buggar som fortfarande finns kvar

Du verkar tro att en kille arbetar med bittorent samtidigt som han försöker fixa buggar. Så är inte fallet.
Men att få Opera att tex fungera problemfritt i flera miljoner webbsidor är en mycket större uppgift än att lägga in ett simpelt stöd för torrnetfiler (dll-filen har blivit 20kb större..), vilket visas i antalet personer som arbetar för de bägge uppgifterna.
Kom ihåg att detta inte är en ny version, utan bara en teknisk beta där de låter oss testa en ny funkion. Vissa funktioner stannar i produkten, vissa inte (tex musikpanelen).
Och glöm inte bort att "Multiple stability fixes" finns i changelogen, så givetvis tänker de på sådana som dig med.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Du verkar tro att en kille arbetar med bittorent samtidigt som han försöker fixa buggar. Så är inte fallet.
Men att få Opera att tex fungera problemfritt i flera miljoner webbsidor är en mycket större uppgift än att lägga in ett simpelt stöd för torrnetfiler (dll-filen har blivit 20kb större..), vilket visas i antalet personer som arbetar för de bägge uppgifterna.
Kom ihåg att detta inte är en ny version, utan bara en teknisk beta där de låter oss testa en ny funkion. Vissa funktioner stannar i produkten, vissa inte (tex musikpanelen).
Och glöm inte bort att "Multiple stability fixes" finns i changelogen, så givetvis tänker de på sådana som dig med.

Det behövs mer än stabilitetsfixar. Tänk t ex på ikonkolumnen här på Swec som renderas med fel bredd och har gjort det sen v. 8.0b2 eller nåt. Tre nyare builds av Opera har kommit sen dess utan att den är fixad.

Tidigare prioriterades buggfixandet mer och andra buggar än enbart kritiska/grova sådana rättades till ganska omgående. Numera verkar det inte vara fallet, vilket är väldigt synd då jag väldigt gärna vill köra Opera. Nåja, jag hoppas att skarpa v. 8.02 kommer vara mer fulländad. Då byter jag snabbt ut FF.

Permalänk
Medlem

Kanel du förstorar några problem förmycket för dig själv och enbart för dig själv.
Se det på ett annat sätt, vad du får utöver dom små, marginella buggar du kallar det.
Vet att du sitter med Operan ändå och surfar och bara tar till FF som argument att det skulle vara majoriteten bättre.
Mig lurar du inte och kvalite finns mer än du önskar.
FF haha dra den med rödluvan din opera "fan" dessa läsare går inte jämföras ens och det vet både du och jag

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
http://forum.sweclockers.com/regler.php

Edit: Det är bara ett ensamt "-" på fjärde raden.

nöjd nu

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Kanel du förstorar några problem förmycket för dig själv och enbart för dig själv.
Se det på ett annat sätt, vad du får utöver dom små, marginella buggar du kallar det.
Vet att du sitter med Operan ändå och surfar och bara tar till FF som argument att det skulle vara majoriteten bättre.
Mig lurar du inte och kvalite finns mer än du önskar.
FF haha dra den med rödluvan din opera "fan" dessa läsare går inte jämföras ens och det vet både du och jag

De flesta här vet nog hur väl jag talat om Opera tidigare och visst är det relativt harmlösa buggar jag pekar på. Men en liten djupdykning i Firefox visar att en så känd Operauppfinning som mouse gestures faktiskt funkar bättre i Firefox! I senare versioner av Opera upplever jag (och flera andra enligt officiella Operaforumet) att kommandon har dålig respons; avläsningen är för känslig på något sätt. Det är möjligt att ingenting faktiskt har förändrats (försämrats) men känslan och resultaten finns där ändå.

Jag vill naturligtvis använda den browsern som funkar bäst för mig och då måste man väga olika fördelar & nackdelar mot varandra. För mig betyder Firefox kronologiska autocompletelistning (med även sidans titel) i adressfältet mer för användarvänligheten än Operas förmåga att kunna minnas flera logins till samma sida tillsammans med den mycket bättre autocompletefunktionen i formulär. För alla andra finesser (jag använder) i Opera erbjuder motsvarigheterna i Firefox (läs med extensions) minst lika bra funktionaliteter.
Opera har ju fått en mycket mer kraftfull potential nu med userJS etc. Om detta kan utnyttjas på en smidigt sätt framöver blir det många extra pluspoäng där.
Men som jag sagt tidigare: snälla Operautvecklare, börja först med att rensa bort nytillkomna buggar (v. 7.50 är nog den mest buggfria versionen jag någonsin använt) och fortsätt sen med pre-7.50-buggar. Vidare: varför blir inte fler sidor listade i ua.ini när nu denna smarta funktion nu finns? Varför finns det ingen enkel redigeringsmöjlighet för denna lista direkt i Operamiljön? Och varför fixar ni inte till den otroligt irriterande buggen som fryser hela programmet när man backar med musknappen eller en gesture i ett öppnat PDF-dokument!?

Mina €0.02 just nu...

@ Mr_Lazy:
Tja, visserligen är jag ingen moderator så egentligen borde jag inte bry mig, men signaturen ser onekligen mycket bättre ut nu.

Edit: @ tjarven:
Jag hoppas du var ironisk när du skrev inlägget

Permalänk

Dom lyckades iallafall få med sig nyheten på www.dagbladet.no

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Hedersmedlem

Opera 8.02 Final -> ftp://ftp.opera.com/pub/opera/win/802/en | ftp://mirror.etf.bg.ac.yu/opera/linux/802/final/en/i386/ | ftp://ftp.scarlet.be/pub/opera/win/802/en/ow32enen802.exe

Ingen changelog finns upplagd än. BitTorrentstöd finns inte i denna versionen, utan återkommer i nya TP:s senare.

Edit:
Changes since 8.01:

Security
Solved download dialog spoofing issue described in Secunia Advisory SA15870
Fixed image dragging issue described in Secunia Advisory SA15756
Prevented link hijacking issue described in Secunia Advisory SA15781

Miscellaneous
Improved default handling of encodings in spelling checker.
Multiple stability fixes.
When an installed plug-in is available, use as default handler rather than display download dialog.
Fixed issue where search.ini could be picked up from wrong location.
Improved support for XMLHttpRequest.
Fixed download handling when closing originating page.

Inga renderingsfixar eller annat viktigt

Permalänk
Medlem

Använder Kanel FF? Shit, det är ju som att Sledgehammer skulle köpa sig en Prescott

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Använder Kanel FF? Shit, det är ju som att Sledgehammer skulle köpa sig en Prescott

Vad?

Permalänk
Medlem

Jag var alltid bensäker på att du var en die-hard Operaanvändare, så denna tråd kom som en chock för mig

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Jag var alltid bensäker på att du var en die-hard Operaanvändare, så denna tråd kom som en chock för mig

Jo, jag var ju det, men så länge Operautvecklarna inte fixar till några få, men viktiga missar kör jag med Firefox, även om jag egentligen inte vill det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel

Jo, jag var ju det, men så länge Operautvecklarna inte fixar till några få, men viktiga missar kör jag med Firefox, även om jag egentligen inte vill det.

Bra jobbat att du inte är enögd och juste att du tog dig tid att tipsa om 8.02 Final som hanterar de senaste Secunia Advisories.;)

Visa signatur

En skillnad mellan människor och djur är att några av de förstnämnda har lyckats utveckla ett skrivet språk för distanskommunikation.
Åsikter och fakta är inte samma sak | En del ser problem enbart som hinder medan andra betraktar dessa som möjligheter
Den enda -ism jag hyllar är Realism | Inform rednecks on facts, just calling somebody stupid wont start any thinking process.

Permalänk
Hedersmedlem

Låter inte alls tokigt, hoppas "alla" renderingsbuggar försvinner då -> http://operawatch.blogspot.com/2005/08/big-upgrade-to-operas-...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
De allvarligaste buggarna jag upplever är "waiting for connection"-problemen som gör att sidor från trögare servrar inte alltför sällan slutar att laddas efter ett tag. Sen ett flertal renderingsbuggar (speciellt för vissa tabeller). Vidare om man lägger en mapp i personliga fältet i menyraden kan man inte mittklicka i dess meny för att öppna ett bokmärke från den mappen i en ny tab. Sidor som inte Opera klarar av får alldeles för lätt hela programmet att låsa sig/krascha, Firefox gör aldrig så för mig. Sen blir Opera hopplöst segt när det legat minimerat en halv dag eller så och jag vill använda det igen - det tar tiotals sekunder att byta tab och få fart i det igen (spelar ingen roll vilka cacheinställningar jag har). Firefox är mycket raskare igång, det tar bara några få sekunder.

Edit: Sen behövdes det så klart letas upp femtioelva extensions för att få bra funktionalitet (lär nära Operafunktionalitet ) i Firefox...

Varför kör du inte bokmärkesfältet i en sidebar?

Notera att om du kör 1280x1024 så förminskas inga sidor alls, då sidebaren inte tar mer plats än sidorna kan köra i 1024x768. Notera även att du kan ha transfers, mailklienten och history i samma sidebar.

Fast det kanske du redan visste?

EDIT: Det jag menade var att här kan du skapa mappar och mittenklicka på dom...

Visa signatur

MacBook

Permalänk
Citat:

"waiting for connection"-problemen

Hade det problemet idag. Löste sig när jag ökade "max anslutningar totalt". Hjälper några förhoppningsvis.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eromerolod

Varför kör du inte bokmärkesfältet i en sidebar?

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/eromerolod_op...

Notera att om du kör 1280x1024 så förminskas inga sidor alls, då sidebaren inte tar mer plats än sidorna kan köra i 1024x768. Notera även att du kan ha transfers, mailklienten och history i samma sidebar.

Fast det kanske du redan visste?

EDIT: Det jag menade var att här kan du skapa mappar och mittenklicka på dom...

Jag använder alltid sidebar, i Opera, Firefox och IE. Jag kör i 1600*1200 så det är inte ofta problem med att sidor inte får plats. Jag vill bara att man ska kunna mittklicka överallt, oavsett meny, för att öppna en sida i en ny tab. Det går ju inte ens i bookmarksmenyn nu...
Här snuddade jag på en annan detalj: i Firefox kan jag sidscrolla med mushjulet på min MS Explorer BT-mus, det funkar tyvärr inte i Opera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Hade det problemet idag. Löste sig när jag ökade "max anslutningar totalt". Hjälper några förhoppningsvis.

Jo, säkert, men jag har trixat här utan märkbar skillnad.