Permalänk
Medlem

löda loss motstånd?

Är det nån ide att löda loss motstånt från ett kretskort? Det jag tänker på är värmen som uppstår. Förstör den motstånden?

Permalänk
Medlem

Beror på hur smidig du är, de är gjorda för att tåla lite värme, men allt går att förstöra.
Är det ytmonterat eller hålmonterat?

Visa signatur

[ AMD Athlon 64 3000+ ] [ 2x512 DDR 400mhz ] [ Radeon 9600 XT 128mb DDR ] [ Maxtor 160gb 8mb cache ]

Permalänk
Medlem

Vet du hur man löder och kan tekniken så e det ingen fara.

Visa signatur

System: AMD 3500+ @2409Mhz . Asus A8N SLI . Club 3D Geforce 6600GT . 1024 MB Kingmax . Raptor 74Gb + WD 160Gb . Chieftec Mesh Fulltower .
Kylning: Zalman 7000Alcu . Zalman VF700Alcu . Zalman NB47J . Zalman HDDCooler x 2 . Coolermaster 120mm x 2 . Titan 120mm x2
Mods: ChieftecBTX-Layout - Routen Yrke: Elektriker

Permalänk
Medlem

Hålmonterat så det tar 1-2 sek att slita loss dom. Måste ta med tång pga värmen. Jag kan ju såklart prova dom, men har inte tillräckligt med komponenter för det.

Permalänk
Medlem

Att förstöra ett hålmonterat motstånd genom att löda loss det är direkt svårt, däremot kan du skada kretskortet vid avlödningen.

Mitt tips är att använda en liten instrumentspårmejsel för att försiktigt löda loss och bända upp ena sidan av motståndet för att sedan ta i det med fingrarna (efter att det svalnat) och snabbt löda loss den andra änden.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghlargh
Att förstöra ett hålmonterat motstånd genom att löda loss det är direkt svårt, däremot kan du skada kretskortet vid avlödningen.

Mitt tips är att använda en liten instrumentspårmejsel för att försiktigt löda loss och bända upp ena sidan av motståndet för att sedan ta i det med fingrarna (efter att det svalnat) och snabbt löda loss den andra änden.

det låter som den snällaste lösningen. MEN kretskortet skiter jag i. Kommer inte använda det mer. Tror du att om jag håller i motståndet med en lite radiotång och lödar loss det, kommer det hålla då?

Vad är mina odds?

(det hanldar ju ändå om grova pengar)

Permalänk
Medlem

Skaffa en lödsug eller lödfläta. Därefter suger du upp lodet för att sedan enkelt plocka bort komponenten. Till hålmonterat skulle jag rekommendera sug medan fläta är bäst till ytmonterat.

Edit: En bra pincett är nästan ett krav vid allt lödarbete. ELFA art nr 80-422-69 (Erem typ E00SA) har jag jobbat mycket med, den är dyr men skön att använda och tillräckligt kraftig för att hantera allt från ytmonterat i storlek 0603 till diverse hålmonterade komponenter.

Permalänk
Medlem

Jo, det låter bra. Men det jag undrar är helt enkelt om motstånden håller den värma som hinner bildas under ca 2 sekunder när man lödar bort dom, när dom är hålmonterade.

Permalänk
Medlem

Motstånden håller lätt för värmen, däremot bör du inte använda en tång, det är för lätt att skada motstånden med en tång iomed att du måste klämma ganska mycket för att dra ur komponenterna.
Jag har lött fast och avlött en hel del komponenter och vet vad jag pratar om.

Pincett har jag nästan aldrig haft användning av, finner dom mest bara jobbiga att hantera, tänger med långa spetsiga käftar är bättre till nästan allt.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faker2
Jo, det låter bra. Men det jag undrar är helt enkelt om motstånden håller den värma som hinner bildas under ca 2 sekunder när man lödar bort dom, när dom är hålmonterade.

tänk efter om du ska löda fast ett motstånd på ett kretskort hur länge värmer du då motståndet? men är man duktig att löda så det går fort att få dit motstånden utan att dom blir sp varma, då behöver man nog inte fråga här om motstånden håller i ca 2 sek då man avlöder dom