Permalänk

Datorn startar om...Hjälp mig

Min dator startar om hela tiden...ibland kan ja sitta o surfa flera timmar o de händer inget...men när ja börjar spela t.ex CS så startar den om...

Mina temps ligger bra till både cpu:n och gpu:n

Allting går på orginal klock.

Men mitt nätaggregat Antec truepower 430w +12V=20Ampere....undervoltar rätt bra t.ex +12V = +11.65V
och cpu volten som ska ligga på 1.5V ligger på 1.46V
de kan juh vara att modekortet visar fel me..

SEn när jag försöker köra Superpi så står det Not Exact In Round

Så va kan felet vara????

Tack för hjälpen!!

Visa signatur

Amd64 Newcastle 754 3400+ , Thermaltake Venus 12 , Zalman Fläktkontroll, Dfi Lanparty UT Nf3 120Gb ,1024mb i ram, Powercolor x800pro vivo klockad till 515/550 Zalman VF700-Cu, Antec Lanboy 430W, 3dmark 03 11600p, 3dmark05 5700p

Permalänk
Medlem

då jag får fel i superpi så är det då jag försöker kolla vilka timings på minnena jag kan köra... vad kör du för timings?
är dom tajtare änn va minnet e speccat för så är det lätt hänt att du får fel i superpi

Permalänk
Avstängd

kollat så att ström sladden sitter i ditt graffekort?.....=P..Jag hade samma problem men så var det att strömsladden inte satt i kortet.....

Permalänk

Ja har nu kollat strömsladden till graffekortet o den sitter i ordentligt..minnena har ja inte pillat på så dom går i orginal timings antar jag..vet inte hur man kollar timingsen för den delen heller...flera förslag

Visa signatur

Amd64 Newcastle 754 3400+ , Thermaltake Venus 12 , Zalman Fläktkontroll, Dfi Lanparty UT Nf3 120Gb ,1024mb i ram, Powercolor x800pro vivo klockad till 515/550 Zalman VF700-Cu, Antec Lanboy 430W, 3dmark 03 11600p, 3dmark05 5700p

Permalänk
Avstängd

hmm testa å flytta runt minnena typ byt platser på dom....
om inte det funkar...Så undrar ja om du har clockat upp din cpu?

Permalänk

allting går i orginal klock cpu, gpu,minnena,osv ...ja undrar hur brukar datorn bete sig när nätaggregatet e på grännsen att inte orka driva datorn..

Visa signatur

Amd64 Newcastle 754 3400+ , Thermaltake Venus 12 , Zalman Fläktkontroll, Dfi Lanparty UT Nf3 120Gb ,1024mb i ram, Powercolor x800pro vivo klockad till 515/550 Zalman VF700-Cu, Antec Lanboy 430W, 3dmark 03 11600p, 3dmark05 5700p

Permalänk
Avstängd

jo då kan datorn starta om sig om AAg är för klent.... var får din skärm ström ifrån?? har du kopplat in skärmens strömsladd i din nätdel? eller i har du den i väggutaget?=P

Permalänk
Medlem

Kan bero på minne, grafikkort, nätaggregat och mycket annat. Man blir helt enkelt tvungen att kolla en sak åt gången och utesluta efter hand när datorn börjar krångla så.

När man sitter och surfar går datorn i princip på tomgång. Belastningen på allting är väldigt liten. Om det finns delar som inte fungerar ordentligt märks det ofta inte.
Men när du sedan startar ett spel eller annat krävande program börjar fel visa sig som var dolda när du bara surfade.

Så egentligen måste man pressa/belasta datorn om man vill ta reda på om den är stabil och om allting fungerar.

Försök låna delar av vänner om du inte själv har några extra liggande. Byt nätaggr och kolla om det hjälper..byt minne...byt grafikkort osv. Men försök undvika att köpa någon ny del innan du tagit reda på vad du egentligen behöver. Många köper utan att veta och det slutar ofta med att man byter 3-4 delar fast det egentligen hade räckt med en....Och för att dämpa det dåliga samvetet tänker man "det var nog lika bra att jag bytte allt i alla fall"..;-)

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Avstängd

Men ja tror inte att det är Aag 430W räcker till det mesta.Eller?

Permalänk
Medlem

Om den bara hade krånglat när man startar 3d spel skulle jag gissat på grafikkortet. Men eftersom det tydligen även blir fel med superpi lutar det mer åt något annat. Minne... nätaggregat. Möjligen cpu eller moderkort...Behövs nog felsökning...

Visa signatur

Mvh!

Permalänk

körde memtest86 och den klarade de utan några errors...

tänkte på att mitt nätaggregat ger juh bara 20-Ampere på +12V linan ede tillräkligt för att driva min dator...

ede någon som vet ungefär hur många ampere mitt graffe kort drar x800pro vivo

Visa signatur

Amd64 Newcastle 754 3400+ , Thermaltake Venus 12 , Zalman Fläktkontroll, Dfi Lanparty UT Nf3 120Gb ,1024mb i ram, Powercolor x800pro vivo klockad till 515/550 Zalman VF700-Cu, Antec Lanboy 430W, 3dmark 03 11600p, 3dmark05 5700p

Permalänk
Avstängd

detta är kanske en jobbig grej men testa å formatera om datorn sen plocka ut alla datorns delar å 'checka' om allt är OK sen sätt i allt igen=P

PS:kolla om allt sitter fast som det ska skruvar OSV =).......Men annars så testa ett starkare Nätdel

Lycka till=)

Permalänk

funderar på o köpa en Hiper 580w .... då borde ja inte ha problem me strömmen på ett tag

hoppas bara att de e de som e felet

Visa signatur

Amd64 Newcastle 754 3400+ , Thermaltake Venus 12 , Zalman Fläktkontroll, Dfi Lanparty UT Nf3 120Gb ,1024mb i ram, Powercolor x800pro vivo klockad till 515/550 Zalman VF700-Cu, Antec Lanboy 430W, 3dmark 03 11600p, 3dmark05 5700p

Permalänk
Medlem

testa att spela ett annat krävande spel, tex BF2. om det funkar, så är det bara att installera om cs och köra orginal inställningar?. ev så räcker det bara med att sänka inställningarna i cs..

Permalänk
Avstängd

Mm testa med Hiper 580w nätdel å hoppas på det bästa=) för min gamle
dator startade också om sig för att den hade för klen nätdel

Permalänk

Jag känner igen mig, och för min del så var det en uppfuckad windows installation. Typ att windows inte gillar vissa saker. För mig var det notepad, vlc och säkert nåt mer.
Men som andra har sagt i denna tråd, det kan vara nätagg, grafikkort och minnen.
Mammaplankan kan det även vara.

Visa signatur

GNU/Linux Gentoo kernel-2.6.15-r1 Fluxbox.
Hemsidan ^^