Hiper Type R 580w eller Antec Neopower 480w ?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Att Hiper har 100W mer är skit samma, då hans burk i fulload drar, låt mig gissa, runt 250W, samma sak med att Hiper har mer ampere, han kommer endå inte belasta det till 100%.
Jag har inte så stor koll på Hiper aggen, bara att de har fått rätt bra kritik, men personligen känns det som att det är ett jätte bra agg på pappret, men inte lika bra i verkligheten, känns för bra med tanke på priset.

Antec har ju iaf ett bra renomé i branschen, de var ju älskade av entuiaster innan märken som t.ex. Tagan, Seasonic och speciellt OCZ dök upp. Deras nätaggregat håller ju kvalité och att det håller vid överklockning e jag säker på att det gör. Enda nackdelen med Antec e ju att de är inte jätte tysta, där vinner nog Hiper.

Jag har ett nästan identiskt system som han som startade topicen. Kan säga att t.om. 250W är bra överdrivet. Hans system drar ca 100-150W load, och kanske 90W idle.. ja, 6600GT och AMDs 90nm-processorer är väldigt strömsnåla!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

90 watt är underdrivet. Drar inte A64 runt en 68watt? Å hans är ju osså överklockad.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

Nej. Det är inte underdrivet.

AMD specar sina högt. 68W är för hela serien (upp till 4000+ tror jag), med sämsta steppingen och under värsta betingelserna (belastning mer än prime o dyl kan åstadkomma samt säkert 90C arbetstemperatur.. hur nu det skulle gå till).

Silentpcreview, ett ställe som blivit väldigt less på att ta emot frågor typ "Räcker mitt 800W nätagg verkligen till mitt minisystem?" gjorde ett test på några olika system för att en gång för alla slå hål på myten om att man behöver så fruktansvärt mycket effekt.

Här är några uttdrag från artikeln, detta system anser jag vara ett rätt "vanligt" system.

AMD Socket 939 System

* AMD Athlon 64 3500+ (Venice core)
* DFI NF4 LanParty motherboard (NForce 4)
* 2 x 512 MB OCZ PC4000 RAM
* AOpen Aeolus 6800GT PCIe VGA card
* 2 x 300 GB Maxtor DiamondMax 10 HDDs (in RAID)

Idle: 83W
Load (CPUburn): 125W
Grafikkortet är inte medräknat i load eftersom mest processorn är belastad. Runt 30W kan man nog lägga tilll för att få grafikkortet från idle -> load.

En annan intressant grej att titta på är hur förbrukningen är fördelad mellan de olika volt-linorna på nätagget.

Vid full belastning:
12V: 7.8A
5V: 3.8A
3.3V 3.8A

Låt mig se nu. De flesta agg har runt 30-40A tillgängligt på 3.3V- resp 5V-linorna. Om man nu tittar hur mycket systemet drog från dessa, är det inte lite väl overkill?

Phantom 350W som jag läste i att någon i nån tråd här var lite "på gränsen" jämfört med 500W versionen, har dessa specifikationer:
5V: 30A
12V1: 16A
12V2: 18A
3.3V: 28A

Nog sagt om detta nu. Länken till artikeln hos SPCR finns här:
http://www.silentpcreview.com/article265-page1.html

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.