19" TFT skärm för 2490:-

Permalänk
Medlem

19" TFT skärm för 2490:-

Update: Rekommenderar personligen EJ denna skärm pga undermålig kvalité. Den första jag köpte hade 1 död pixel, den andra hade 2.
Dessutom är bildkvalitén inte nån höjdare om man jämför med andra TFT skärmar.
Lämnade tillbaka och köpte en SCALEOVIEW C19-6 från ComputerCity
http://computercity.se/index.aspx?identifier=SE88512&sName=TF...
Denna skärm har dock inte DVI men både bild och allmän kvalité är mycket bättre i min mening. Har inga som helst döda pixlar nu, och att den är mycket snyggare är ett plus.

Elgiganten har en 19" Benq T905 för bara 2490:- nu i mellandagarna
Ett stort plus är att den har DVI stöd.
Grymt sugen på att köpa, nån som har erfarenheter av den och om allt ser ok ut osv?

Spelar en del spel men är ingen "hardcore gamer"

* Resolution: 1280x1024 (UXGA)
* LCD Screen Size: 19"
* Response Time: 12 ms
* Pixel Pitch: 0.294mm
* Contrast: 450:1
* Brightness: 250 cd/m2
* Display colours: 16.2 million
* Wide Viewing Angle 140/135
* i Key Auto Adjustment

http://www.benq-eu.com/products/LCD/index.cfm?product=548

Permalänk
Medlem

ömm responstid,färger, upplösning och sånt?

Permalänk
Medlem

Tänkte mest på dom som har erfarenhet av den eller hört nåt ont/gott om den.
Om den ser bra ut på pappret vet jag ju själv

Men aja;

Skärmstorlek 19.0 tum
Skärmtyp LCD
Teknik TN
Upplösning
Punktavstånd 0.294 mm
Maxupplösning 1280x1024 pixlar
Rekommenderad upplösning 1280x1024 pixlar
Bandbredd
Horisontell frekvens 80 kHz
Vertikal frekvens 75 Hz
Bandbredd 135 MHz
TFT specifikationer
Färgdjup 16.2 millioner
Responstid (på+av) 12 totalt, ms
Kontrast 500:1
Ljusstyrka 250 nit (cd/m2)
Horisontell betraktningsvinkel 140 grader
Vertikal betraktningsvinkel 130 grader
Anslutningar
Dubbla anslutningar Nej
Videoingångar D-sub
USB hub Nej
Färg Silver
Funktioner
Inbyggda högtalare Ja
Strömförbrukning 55 Watt
Storlek
Storlek (inklusive fot, BxHxD) 41.4x36.2x5.3 cm
Vikt 5.6 kg

Permalänk

Kanske dags att köpa TFT skärmarna från itservice när det är mellandagsrea om ca 2dagar?
http://www.itservice.se/index.html

*MELLANDAGSREA, utförsäljning av sortiment. Upp till 70% rabatt på ordinariepriser! Kan endast köpas i butik, ej över web eller telefon.*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stormtranz
Kanske dags att köpa TFT skärmarna från itservice när det är mellandagsrea om ca 2dagar?
http://www.itservice.se/index.html

*MELLANDAGSREA, utförsäljning av sortiment. Upp till 70% rabatt på ordinariepriser! Kan endast köpas i butik, ej över web eller telefon.*

Tack för tipset. Men mja, tycker butiks kedjor som el giganten osv brukar ha bättre priser i mellandags reorna.

Permalänk
Medlem

Jag fick precis en sån alldeles nyss, funkar bra tycker jag !!

Visa signatur

Abit KN8-Ultra - Athlon64 Venice 3200+ 2,0GHz @ 2,7GHz - Corsair 2048mb - Saphire X800Gto2 @ 530/600.
3DMark05: 6563.

Permalänk
Moderator
Moderator

ser du på film och liknande vill du ha en skärm som kan visa 16.7 miljoner äkta färger
16.2 miljoner är egentligen 262144 färger, som genom dithering kan fås att efterlikna 16.2 miljoner nyanser
funkar utmärkt till mycket, men ger väldigt fula effekter vid exempelvis filmuppspelning

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
ser du på film och liknande vill du ha en skärm som kan visa 16.7 miljoner äkta färger
16.2 miljoner är egentligen 262144 färger, som genom dithering kan fås att efterlikna 16.2 miljoner nyanser
funkar utmärkt till mycket, men ger väldigt fula effekter vid exempelvis filmuppspelning

Är det verkligen så illa? Spelar mycket också btw.

Permalänk
Medlem

Elgiganten kommer med en 19 skärm från Benq nu i mellandagarna... de e väl ett rät ok märke?.. kanske ngt att kolla upp. Annars kostar väl inte 19 skärmar mkt över 2500 nu?..

Permalänk
Medlem

Patabata vad heter den skärmen?

Permalänk
Medlem

BENQ T905

Permalänk
Medlem

vad kommer den kosta då? den verkar inte vara nått speciellt om den är i 2500 kronors klassen faktiskt...
hur vet du att dom kommer sälja den btw? insider information?

edit: såg inte att den hade dvi Nu blev den plötsligt vääldigt intressant.

Permalänk
Medlem

aadå insider info, även kallad annonsblad =P. Inte för att jag vet vad alla saker betyder men det står att det är 12 ms responstid, 450:1 i kontrastförhållande o ljusstyrka på 250 cd/m2. Utrustad med VGA och DVI-anslutning. Tidigare pris 3500 nu 2490. Erbjudandet gäller iaf på gotland men de borde ju göra de på fastlandet också.

Permalänk
Medlem

Okej tackar Fan elgigantens hemsida har inte den

Permalänk
Medlem

Blir det stor skildnad mellan VGA och DVI ? nu kör jag på VGA, ska väl skaffa ett grafikkort med DVI senare.

Tycker min Iiyama är bra redan på VGA, perfekt med båda ingångarna !

Visa signatur

Abit KN8-Ultra - Athlon64 Venice 3200+ 2,0GHz @ 2,7GHz - Corsair 2048mb - Saphire X800Gto2 @ 530/600.
3DMark05: 6563.

Permalänk
Medlem

Okej hittade deras pdf som annonsbladet på deras hemsida
BenQ T 905 är det alltså som gäller nu...

12 ms
450:1 kontrast
ljusstyrka: 250cd/m2
Vga och DVi
16.2 miljoner färger

Ska jag slå till?

Permalänk
Medlem

Varför inte Iiyama på Pc City, samam pris och 500:1 i kontrast, bara undrar, bilden på min skärm är skarp somfan!

Visa signatur

Abit KN8-Ultra - Athlon64 Venice 3200+ 2,0GHz @ 2,7GHz - Corsair 2048mb - Saphire X800Gto2 @ 530/600.
3DMark05: 6563.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rudis
Varför inte Iiyama på Pc City, samam pris och 500:1 i kontrast, bara undrar, bilden på min skärm är skarp somfan!

Hur är den skärmen då? Ghosting osv i spel? Hur funkar den allmänt i spel.. ?

Valet står nu mellan IIiyama eller Benq.. *beslutsångest*
Är DVI värt det?

Permalänk

DVI har jag själv bara sett skillnad på på pappret. Då har jag ändå testad en handfull olika TFT 17"-19".

Benq trodde jag var ett bra märke, men jag är numera lite tveksamm till deras kvalité.

8ms är det minsta jag själv vill ha vid dataspel.

16.2 miljoner färger är vad jag har och har aldrig kännt behov av 16.7, dravvel imho .

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

Har bestämt mig att köpa Benq:en. Dom har samma prestanda på pappret såg jag nu+att benq:en har DVi och är ett kändare märke.

Permalänk
Medlem

Benq är ett förbannat bra märke, känner en som har en 17" sån, den är helt kanon.

Visa signatur

San Diego 3700+ @ 3ghz KAB7E 0547 GPAW | MSI NFORCE4 NEO4 | Geforce 8800gt 700/1650/1000 | NorthQ Ufo 120mm | 2x512mb A-data PC4500 2,5-4-4-7 tccd | Silenced Antec amg 1080 | Cooler Master True Power 620W Modular

Permalänk
Medlem

Alltså vafan, alla affärer verkar ju ljuga om specsen på deras skärmar!
Enligt pixmania så har benqen 500:1... enligt elgiganten har den 450:1 och vissa sidor som jag hittade på google säger 400:1.
WTF

Skärmen finns ju inte med på benqs hemsida heller så där kan jag ju inte kolla

Edit: har nu fått tag i officiella specs...

* Resolution: 1280x1024 (UXGA)
* LCD Screen Size: 19"
* Response Time: 12 ms
* Pixel Pitch: 0.294mm
* Contrast: 450:1
* Brightness: 250 cd/m2
* Display colours: 16.2 million
* Wide Viewing Angle 140/135
* i Key Auto Adjustment

http://www.benq-eu.com/products/LCD/index.cfm?product=548

Ska jag köpa den tycker ni? Tycker att den verkar riktigt prisvärd för bara 2500:-.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exhale
Ska jag köpa den tycker ni? Tycker att den verkar riktigt prisvärd för bara 2500:-.

Den är nog prisvärd. Skulle kanske ha köpt en om jag inte redan hade en 19" tft.
Synd att foten är riktigt ful på den bara.

Permalänk
Medlem

Ok Mjo foten var väl inte så jätte snygg men det kunde varit värre.

Permalänk
Medlem

Hehe cool! Stallkamrat då, paxat två Benq själv nämligen

Visa signatur

| Lian Li PC-O11 XL | AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair 3600Mhz VENGEANCE | ASUS Strix B550-A Gaming | Be Quiet Dark Power PRO 12 1200W | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB | Sapphire Radeon RX 6900 XT Ultimate Toxic |

Permalänk
Medlem

Tycker specen verkar helt ok, och den ser dessutom bra ut(kanske inte vacker, men hyffsat stilren). Jag tänker iaf inte betala 1000:- för att få en lite snyggare Samsung :P. Om någon sitter på en recension så skulle det uppskattas, då jag är allergisk mot att köpa grisen i säcken.
Det är BenQ T905 jag pratar om, för att undvika missunderstånd.

Permalänk

Alla listade produkter duger säkert för de flesta. Men häng inte upp er själva på enbart specs, tänk också på garanti.
Vill du sitta på en skärm med 2 röda, 1 blå, 2 svarta och 2 vita trasiga pixlar, utan möjlighet till återlämning?

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk
Medlem

Allt tyder på att det blir ett inköp på måndag Verkar vara en bra skärm.

Permalänk
Medlem

Jag har inte hunnit spela så mycket med min Iiyama, då mitt grafikkort idlar i 75 grader, och när man spelar så gåre över 90 Grader Celsius, så jag ska nog köpa ny dator snart med nytt grafikkort i, känns bäst så men har spelat lite Colin McRae 2005, och det Ghosta ingenting direkt trorja, inget jag stör mig på iallafall !

Visa signatur

Abit KN8-Ultra - Athlon64 Venice 3200+ 2,0GHz @ 2,7GHz - Corsair 2048mb - Saphire X800Gto2 @ 530/600.
3DMark05: 6563.

Permalänk
Medlem

Ingen som har nå recension te benq skärmen? letat runt men inte hittat nå.
Är detta en ny modell eller utgående modell?

vilken skulle ni ta om ni skulle välja mellan denna och t.ex Samsung 913N?

sist men inte minst va har Benq för pixelgaranti?