klona ett system? (Ubuntu mm) ologiska pertioner?

Permalänk
Medlem

klona ett system? (Ubuntu mm) ologiska pertioner?

jo jag har för mig det fanns en sådan funktion i Ubuntudisten, och jag tänkte flytta över systemet + home till en annan disk. kommer det bli några nackdelar till bieffekter av sånt? och går det att klona MBR med eller tro?

jag tänkte även slänga in ett andra Linux. dela swap kan de ju, men hur blir det om man delar home, eller rent av samma katalog som användare,, kan det ställa till nått med rättighehter etc?

sen ska även Windows vara med på ett hörn, men då blir det för många partioner. är det nån nackdel att köra på logiska mot primära? (dyker en dyker alla menar jag..)

tack och god Jul!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

dd ?

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dp
dd ?

nu får du nog förklara närmare..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Primära och logiska partitioner spelar ingen roll, kör på logiska. Det har jag gjort länge och inte haft några problem.
Det är förstås skillnad på dem,jag minns inte vad nu, men jag kollade det där förut och det spelar absolut ingen roll för den typen av ändamål.

I vissa distar går det att dela home-partitioner, i vissa går det inte. Jag prövade igår senast med Gentoo och Ubuntu och det funkade inte men jag har för mig att det gått förut....Finns nog något man kan göra åt saken.

dd är ett kommando för att kopiera saker, iso-filer och sånt. läs man-sidan för dd (http://www.mcsr.olemiss.edu/cgi-bin/man-cgi?dd eller skriv man dd i terminalen)

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carbonara
Primära och logiska partitioner spelar ingen roll, kör på logiska. Det har jag gjort länge och inte haft några problem.
Det är förstås skillnad på dem,jag minns inte vad nu, men jag kollade det där förut och det spelar absolut ingen roll för den typen av ändamål.

jag antar att en logisk inte innehåller hela förteckningen utan hänvisar till en annan sådan, därmed tanken att det lättare havererar. (..?) men det låter ju riskfritt ändå då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av carbonara

I vissa distar går det att dela home-partitioner, i vissa går det inte. Jag prövade igår senast med Gentoo och Ubuntu och det funkade inte men jag har för mig att det gått förut....Finns nog något man kan göra åt saken.

ah, men det är inte det som ska göras. uatan mer ha samma ägare till samma folder från olika system. men det kanske inte är säkert? antar att nycklar kan läsas då även om de är delar i ett vanligen icke åtkommligt system...? (inte för att det spelar så stor roll interna, externa borde det ju vara säkert ändå)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av carbonara

dd är ett kommando för att kopiera saker, iso-filer och sånt. läs man-sidan för dd (http://www.mcsr.olemiss.edu/cgi-bin/man-cgi?dd eller skriv man dd i terminalen)

aha.

tackar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

ah, men det är inte det som ska göras. uatan mer ha samma ägare till samma folder från olika system. men det kanske inte är säkert? antar att nycklar kan läsas då även om de är delar i ett vanligen icke åtkommligt system...? (inte för att det spelar så stor roll interna, externa borde det ju vara säkert ändå)

precis. Jag körde
chown -R pez /mnt/ubuntu/home/ i gentoo
och det funkade
men när jag sedan i ubuntu försökte med cd /home/pez så gick inte det

samma sak med /mnt/windows/

eller fattar jag inte vad du menar?

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carbonara
precis. Jag körde
chown -R pez /mnt/ubuntu/home/ i gentoo
och det funkade
men när jag sedan i ubuntu försökte med cd /home/pez så gick inte det

samma sak med /mnt/windows/

eller fattar jag inte vad du menar?

men om man har samma namn och som ägare för mappen borde det ju funka tycker man. aja, får prova helt enkelt.

att montera en Windowspartion från olika borde ju inte vara problem dock, så där fattar jag inte varför det inte funkade för dig.. =/

nja, kanske, kanske inte..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint