Ursprungligen inskrivet av Lunke
Tror du missförstod. Det jag iaf tycker är frustrerande med Ubuntu är att systemet "sköter sig självt" vill man göra något på sitt sätt blir det jobbigt. Vill man bygga nått måste man tydligen installera build-essential eller vad det heter. Vägra låta paketen ha vettiga namn så man hittar dem t.ex. gcc, autotools etc. Att sen avinstallera alla Gnome grejjer efter en default installation verkar inte vara det lättaste heller.
Jag fick intrycket av att Ubuntu är designat för nybörjare och systemet beter sig därefter, men sen så testade jag det i kanske max en halvtimme innan jag gick tillbaka till Arch
För det första:
:[anders]@[nemrod]$[~]: sudo aptitude search gcc
Password:
id gcc - The GNU C compiler
Vad är problemet? Man kan få alla paket för sig, själv tycker jag det är helt okej att det även finns 'build-essential' så man slipper.
För det andra: Ska man inte använda Gnome installerar man server-install (skriver server i början av installationen). Då får man varken X eller fönsterhanterare. Men som du säger, om man redan har installerat Gnome kan det bli jobbigt... Men har det med att "göra på sitt sätt" att göra egentligen?
Att det är designat för nybörjare kan mycket väl vara sant, men det hindrar inte att avancerade användare kan göra avancerade grejjor på avancerade sätt. Installera server-install nästa gång så känner du dig kanske mer hemma... Jag har i alla fall inga problem med att "göra på mitt sätt" i Ubuntu.
Dessutom är Ubuntus community väldigt bra, och väldigt stort. Har aldrig stött på ett problem jag inte kunnat hitta mitt svar på genom att söka där.
Den lilla stunden jag prövade Arch (ungefär lika länge som du prövade Ubuntu ) kollade jag runt lite efter något bra community, men det mesta jag hittade var en salig röra av länkar, och det forum jag hittade tilltalade mig inte alls på samma sätt som Ubuntus. Om du vill får du gärna ge mig en bra länk till ett Arch-forum, så kanske jag startar datorn som Arch fortfarande är installerat på och testar lite till