Vad är svårast? Gentoo eller Slackware?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Tror du missförstod. Det jag iaf tycker är frustrerande med Ubuntu är att systemet "sköter sig självt" vill man göra något på sitt sätt blir det jobbigt. Vill man bygga nått måste man tydligen installera build-essential eller vad det heter. Vägra låta paketen ha vettiga namn så man hittar dem t.ex. gcc, autotools etc. Att sen avinstallera alla Gnome grejjer efter en default installation verkar inte vara det lättaste heller.

Jag fick intrycket av att Ubuntu är designat för nybörjare och systemet beter sig därefter, men sen så testade jag det i kanske max en halvtimme innan jag gick tillbaka till Arch

För det första:

Citat:

:[anders]@[nemrod]$[~]: sudo aptitude search gcc
Password:
id gcc - The GNU C compiler

Vad är problemet? Man kan få alla paket för sig, själv tycker jag det är helt okej att det även finns 'build-essential' så man slipper.

För det andra: Ska man inte använda Gnome installerar man server-install (skriver server i början av installationen). Då får man varken X eller fönsterhanterare. Men som du säger, om man redan har installerat Gnome kan det bli jobbigt... Men har det med att "göra på sitt sätt" att göra egentligen?

Att det är designat för nybörjare kan mycket väl vara sant, men det hindrar inte att avancerade användare kan göra avancerade grejjor på avancerade sätt. Installera server-install nästa gång så känner du dig kanske mer hemma... Jag har i alla fall inga problem med att "göra på mitt sätt" i Ubuntu.

Dessutom är Ubuntus community väldigt bra, och väldigt stort. Har aldrig stött på ett problem jag inte kunnat hitta mitt svar på genom att söka där.
Den lilla stunden jag prövade Arch (ungefär lika länge som du prövade Ubuntu ) kollade jag runt lite efter något bra community, men det mesta jag hittade var en salig röra av länkar, och det forum jag hittade tilltalade mig inte alls på samma sätt som Ubuntus. Om du vill får du gärna ge mig en bra länk till ett Arch-forum, så kanske jag startar datorn som Arch fortfarande är installerat på och testar lite till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberking
Tror Gentoo, jobbigt att kompilera _ALLT_.

Man kompilerar inte "_ALLT_" i Gentoo, och det är ju inte däri den eventuella svårigheten sitter heller.

Permalänk
Medlem

ja tror LÄTT att Gentoo är svårast,

har inte kört Gentoo, men ska faktiskt dra in de nån dag då ja får tid, -64.
har inte kört Slack eller, men de är en lätt installation tycker jag,

Gentoos installation är inte den lättaste, skulle den va som Debian/Ubuntu/FreeBSD :s installation så skulle den säkert va skit bra :D, de är lätt å så,

men ja tror att _nästan_ alla Linux är lika svåra/lätta att få igång efter installation,

sen kan ja då ha fel, (har varit på väg att installera Gentoo förut, men de tog så lång tid att läsa install guiden, sen tycker ja att nån ska göra nån svensk gentoo install guide :D, (har googla efter de men inte hittat nått iaf)

Permalänk
Medlem

Båda distributionerna har sina alldeles egna svårigheter, och det går inte att säga vilken som är värst. Själv kommer jag aldrig någonsin mer att ens överväga gentoo, och håller på att flytta bort från slackware till förmån för debian...

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blattis
ja tror LÄTT att Gentoo är svårast,

har inte kört Gentoo, men ska faktiskt dra in de nån dag då ja får tid, -64.
har inte kört Slack eller, men de är en lätt installation tycker jag,

Gentoos installation är inte den lättaste, skulle den va som Debian/Ubuntu/FreeBSD :s installation så skulle den säkert va skit bra :D, de är lätt å så,

men ja tror att _nästan_ alla Linux är lika svåra/lätta att få igång efter installation,

sen kan ja då ha fel, (har varit på väg att installera Gentoo förut, men de tog så lång tid att läsa install guiden, sen tycker ja att nån ska göra nån svensk gentoo install guide :D, (har googla efter de men inte hittat nått iaf)

Gentoos installation må vara omständig men svår är den inte. Med på skivan har man utförlig dokumentation som sida upp, och sida ner beskriver hur man exakt ska göra.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Slackware är inte svårt iaf..

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

var ett bra tag sen jag kikade på slack och det sista jag minns är att jag gav upp...
gentoo är ju väldigt simpelt att sköta om.

# emerge sync # emerge world -uvDa

installationen av gentoo är inte så jobbig heller om man nu inte är en person som vägrar följa instruktioner och hellre vill försöka lista ut hur man gör själv.

Visa signatur

as far as we can tell, the massacre went well...

Permalänk
Inaktiv

"Jag vet inte./Det beror på." - aldrig kört Slack, kör gentoo. är nybörjare, i linux världen. Tycker inte det är speciellt svårt med gentoo, även att den ofta rekomenderas för vana användare och uppåt. Har haft lika många problem eller mindre problem med gentoo som med mandrake/debian. visst det tar tid att kompilera, men man har tillräkligt mycket att göra ändå, läxor och så'nt, så det blir ingen dödtid.
Edit: angående installationen av gentoo så klarade ja den fint inga problem alls. blev lite orolig dock när komplieringen av kärnan var över , det gick "för" fort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Man kompilerar inte "_ALLT_" i Gentoo, och det är ju inte däri den eventuella svårigheten sitter heller.

Hm okej. Har inte kört gentoo själv utan bara läst om det. Men det är ändå jobbigare att kompilera massa.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xuwqyz
Det är de svåraste distarna. Det var det som var själva grejen. Jag vill veta vilken Linux-dist som är relativt vanlig som är svårast.

Den är inte svår utan bara enormt jobbig, Att behöva kompilera allt under installationen tog nästan livet av mig

Diggar slackware dock

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Den är inte svår utan bara enormt jobbig, Att behöva kompilera allt under installationen tog nästan livet av mig

Diggar slackware dock

syftar du pá gentoo installationen? -för den tag inte alls mycket tid för mej, installerade dock inte KDE/Gnome. utan kör med lösa applikationer och deras beroenden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av V4nten
syftar du pá gentoo installationen? -för den tag inte alls mycket tid för mej, installerade dock inte KDE/Gnome. utan kör med lösa applikationer och deras beroenden.

Tror det var för att jag körde på en gammal p2'a att kompilera x till exempel var inte trevligt.. Tror det tog upp emot ett dygn

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Slackware, pga bristen på ett vettigt pakethanteringssystem.
Gentoos installation är mycket jobbigare, men det är lättare att underhålla ett Gentoo-system. Installerar gör man ju inte så ofta heller(vilket iofs inte är någon bra ursäkt för Gentoos självplågar-installation)

Permalänk

defintionen av en svår dist (enligt mig) är inte att den är svår att använda utan att det krävs förkunskaper för att kunna använda den på ett vettigt sätt.

båda är enligt den definitionen lika svåra, tycker då jag

Däremot har jag lättare för att förstå mig på slackware än gentoo och jag tycker slackware är mycket mer logiskt.
Slackwares paketsystem är bland det bästa som finns, men som tidigare nämnts är det väldigt bökigt att installera alla dependencys för hand. Slapt-get, slackpkg och portpkg (inte swaret!) gör ett bra jobb så länge det gäller officiella paket, men det finns inga bra repositorys med ett vettigt utbud av program.

EDIT: stavning

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carbonara
Slackwares paketsystem är bland det bästa som finns, men som tidigare nämnts är det väldigt bökigt att installera alla dependencys för hand. Slapt-get, slackpkg och portpkg (inte swaret!) gör ett bra jobb så länge det gäller officiella paket, men det finns inga bra repositorys med ett vettigt utbud av program.

..och på vilket sätt är det bra då?
Syftet med att ha ett paketsystem borde väl vara att hantera dependencies, så är det ju hos alla andra?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk

nej, det är medvetet de inte har dependency check. jag tycker det är dumt och jobbigt, men de motiverade det väldigt bra i en intressant artikel nånstans som jag ska leta reda på.

pkgtool och installpkg och allt vad de heter är väldigt simpla och har aldrig misslyckats för mig iallafall. väldigt lätt att göra egna scripts

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem

Svårast att installera är gentoo utan tvekan.

Men att använda det sen efter installen är lika lätt / svårt, tycker ju jag då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexandersson
Men är inte själva meningen med ubuntu att användarna ska slippa använda terminalen?

Känns som Ubuntu inte är tänkte för Power Users direkt.

sudo passwd ?
sen har du din root användare och praktiskt taget vilket debiansystem som helst.
det är bara köra apt-get / aptitude som vanligt eller vad du nu vill.

Men under installationen är det inte mycket att säga till om. Men å andra sidan är det bra för en icke-ännu-linuxfrälst att slippa gå på en smäll redan under installationen. För Ubuntu är inte mindre kraftfullt än debian väl installerat.

det som är nice med ubuntu är ju utan tvekan det enorma stödet av nyare hårdvara. många jag snackat med har sagt att Ati ska vara krångligt i Linux då stödet av drivers inte är nåt vidare, Ubuntu har ett .deb paket för det. Ett paket som dessvärre inte finns släppt med någon vanlig debiandist.

Permalänk
Medlem

ATi's drivrutiner finns i många pakethanterare, även Gentoos.

Permalänk
Medlem

akira: det är mycket möjligt. jag blev bara lite förvånad då debian testing/unstable inte har någon vettig drivare vad jag kunde hitta medan ubuntu har.

Permalänk

Den svåraste blir väl den som har minst stöd för det man har behov av.

Och jag gissar att det finns betydligt svårare än de som räknas upp här. Finns säkerligen någon dist som dragit väldigt långt åt något håll och knappt har någon dokumentation. Vilket gör allt hopplöst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bingolotto
Den svåraste blir väl den som har minst stöd för det man har behov av.

Och jag gissar att det finns betydligt svårare än de som räknas upp här. Finns säkerligen någon dist som dragit väldigt långt åt något håll och knappt har någon dokumentation. Vilket gör allt hopplöst.

Men den är väl inte särskilt poulär för att den kanske suger. Gentoo och Slackware suger dock inte.