@ Pro audiofolks: HIFI-Förstärkare till mitt rum?

Permalänk
Avstängd

@ Pro audiofolks: HIFI-Förstärkare till mitt rum?

Tjopp!

Jag älskar musik.
Just nu använder jag Creative SB Audigy 2 ZS och Creative Gigaworks högtalarpaket för musik- och hemmabio-lyssning. Skitnöjd med ljudet men det kanske kan bli bättre? Sitter för tillfället inne med 7000 spänn ungefär och ja funderar lite på vad ja ska göra av dom..

Jag råkar vara ganska kass på de här med HIFI och jag vågar verkligen inte dra till HIFI-klubben så illa förberedd som jag är.. de skulle nog bara lura på mig massa grejjer.

Om ja ska försöka komma till saken. Jag sitter altså på det här:

http://www.creative.com/products/product.asp?category=4&subca...
http://www.soundblaster.com/products/product.asp?category=1&s...

Skulle mina öron bli glada om jag köpte en NAD T163v2-förstärkare (http://www.hifiklubben.com/se/produkter/hemmabio/foerstaerkar... ) för att skicka ut ljudet digitalt från ljudkortet, in till förstärkaren som gör underverk med mina toner och sedan skickar alltihop till högtalarsystemet?

Eller är högtalarna för kassa för en sån förstärkare?

För övrigt, kan någon förklara vad skillnaden mellan Reciever och Förstärkare är? Verkar ju göra ungefär samma sak?

Tack bäste Audiofil för svar och tips!

Visa signatur

"yes!"
[AMD 64 3400 eller 3200 nånting] ~ [nån sorts geforce 6600gt kort] ~ [1024 ram] ~ [soundblaster audigy 2 sz] ~ [creative gigaworks s750] ~ [hp 2335 23'' TFT]

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att du kommer få ut så mycket mer av ditt högtalarsystem, om ens något. Inte så att det motiverar ett köp på 7.000 kr iaf.

Som du själv funderade på, så är förstärkaren inte direkt gjord för att driva den typen av högtalare som du har. Utan du måste nog gå upp några prisklasser till högtalare med lite mer precision för att märka skillnad.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Hedersmedlem

Precis som SWEjo antyder passar inte ditt högtalarsystem bra ihop med NAD-förstärkaren då Creative-systemet är aktivt och alltså har en egen förstärkare (inbyggd i subwoofern).

Skillnaden mellan reciever och en integrerad förstärkare är att det senare saknar inbyggd radio.

Permalänk
Avstängd

Aight då slänger vi den summan på en resa eller dylikt istället då

Tack! Tråden är härmed dödförklarad

Visa signatur

"yes!"
[AMD 64 3400 eller 3200 nånting] ~ [nån sorts geforce 6600gt kort] ~ [1024 ram] ~ [soundblaster audigy 2 sz] ~ [creative gigaworks s750] ~ [hp 2335 23'' TFT]

Permalänk

Hmm skulle aldrig få för mig att fråga en audiofil om audiogrejjer...
När man får för sig att polerade guldpläterade proppar ger bättre ljud då blir man mörkrädd

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Titta upp M-Audio istället.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Hedersmedlem

Bra tumregel: Lägg 80% av din budget på högtalarna.

Permalänk
Medlem

Hell no! Om vi snackar hifi är tumregeln är 10% av budgeten på kablar och om man då lägger 80% på högtalarna så får man inte mycket över till förstärkaren eller hjärtat i anläggningen som enligt mig och säkert många andra är den absolut viktigaste komponenten i en anläggning!
Jag hade hellre fördelat det såhär: högtalare 40% kablar 10% förstärkare/reciever 50%.
Fast om du menar dator-högtalare är det en helt annan femma och då stämmer säkert 80%

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag pratar om var pengarna gör mest nytta för ljudkvaliteten. Att du sen vill ha extra funktionalitet, och kanske viss imponeransfaktor, på din förstärkare är din ensak. Förstärkaren påverkar inte ljudet ens i närheten så mycket som högtalarna gör.

Permalänk
Medlem

Snackar vi hifi eller inte? Och nej det handlar inte om extra finesser eller nån skrytfaktor det handlar om ljud. För med en bra förstärkare kan du hyffsat ljud i ett par skit högtalare men om du har grymma högtalare (oftast svårdrivna) och en billig förstärkare så blir det bara baj av det.
Att förstärkaren inte påverkar ljudet ens i närheten av vad högtalarna gör är ju ren lögn. Det är fruktansvärt viktigt att para ihop rätt förstärkare med högtalare när man köper hifi. Du kanske har hört talas om ljus och mörk karaktär på ljudet? Jag står iaf fast vid att en stark och välljudande förstärkare är det absolut viktigaste i en anläggning.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror väl lite på i vilken prisklass man rör sig, eller? Lägger man 10k på ett enkelt tvåkanaligt system (förstärkare plus högtalare) så tycker jag inte 8k ska läggas på högtalarna. Snarare nedåt 5-6k.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
För med en bra förstärkare kan du hyffsat ljud i ett par skit högtalare men om du har grymma högtalare (oftast svårdrivna) och en billig förstärkare så blir det bara baj av det.

Detta är helt enkelt inte sant. Självklart ska man matcha högtalare och förstärkare - men ditt första påstående stämmer inte. Sorry. Skithögtalare är skithögtalare - punkt. Visst kan du vrida på basen och trycka in "loudness"-knappen, men det hindrar inte det faktum att dina element distar eller att hornen har ett gigantiskt frekvenshål vid 4.5 kHz.

"Ljus" och "mörk" karaktär är bara överförenklingar av frekvensåtergivningskurvan. Självklart ska man sikta på högtalare som spelar någorlunda rakt, men eftersom det är rätt svårt att åstadkomma får man helt enkelt välja vad man själv tycker låter bra. Vissa är t.ex. nöjda med att ha en gigantisk distande subwoofer, och då ska de köpa det.

Men visst, varsågod att justera procentsatsen efter smak, jag försöker bara förklara att högtalarna är viktigast.

Permalänk
Medlem

köp en begagnad amplifix finns det något bättre?
ärligt talat låter hemmabio förstärkare inget vidare med musik.
jag valde mellan 2 kanal eller hemmabio och har inte ångrat mig en sekund så fort jag sätter på en musik cd

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

att lägga 80% på högtalarna låter vettigt och det som dom flesta rekommenderar, i synnerhet när det gäller hemmabio då det är 5 högtalare och en eventuell sub som ska inhandlas...
Man kommer även med största sannolikhet byta ut förstärkaren först också så därför är det bra att ha ett schysst högtalarpaket...
Och sen att säga att en förstärkare färgar ljudåtergivningningen mer än en högtalare är en grov överdrivelse och nånting som bara superaudiofiler gnatar om, en högtalare kommer vare sig man vill eller inte färga ljudet mycket mer.

Ex vi kör ett par cerwin vega högtalare med 12" basar tillsammans med en rätt billig stärkare detta kommer låta helt annorlunda mot om du kör en motsvarande högtalare från till exempel ljudia med mgr element.

Ditt påstående antyder dock att om vi kör med låt säga en fint slutsteg för 5000 så kommer helt plötsligt dessa båda högtalare låta lika ?

Nä av med nattmössan och ge dig för ditt argument håller inte riktigt....

Sen så skulle min personliga fördelning på ett ljudsystem (2 kanal) va 50% högtalare 30% stärkare 15% cd och 5% sladdar...detta är enligt mig rätt idealt....

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Hedersmedlem

Kablar behöver man iofs aldrig lägga mer än ett par hundringar för, så den procentsiffran försvinner rätt fort.

Permalänk
Medlem

det beror på hur man ser det, jag tycker personligen man får en duglig uppsättning kabel för ett par hundringar... man gör den ju själv om inte annat, liksom 1 rca kan man hitta för typ 200 spänn... högtalar kabeln är ju inte alls lika viktig och den är för övrigt lätt att göra själv....

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem

oj, högtalarkabeln är inte alls lika viktigt? pratade vi hifi här?

Visa signatur

*i7 6700k @ 4.4GHz (watercooled) *32gb *GTX1070 *Asus Z-170A

Permalänk
Medlem

Vanlig 230V kabel duger utmärkt till högtalarna. Tex 4-ledad EKK kabel för biwiring som kostar 10-15:- metern beroende på area.

Permalänk
Hedersmedlem

Glöm inte akustiken, högtalarna (+ dess placering) tillsammans med rummets akustik kommer alltid påverka ljudet mest.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Högtalar kabeln är lite viktig men högtalarna är jävulst viktiga i ett system, fast högtalarna gör att klanget lir underbart. Fast det är klart man måste då oxå ha en reciver som gör högtalarna rätt..

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Hedersmedlem

Har länge varit nyfiken på http://www.xtz.se/produkter/xtz_classa100_pres.html
Kostar 5000kr hos www.fyndborsen.se och det är en väldigt anmärkningsvärt lågt pris för Klass A.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
Har länge varit nyfiken på http://www.xtz.se/produkter/xtz_classa100_pres.html
Kostar 5000kr hos www.fyndborsen.se och det är en väldigt anmärkningsvärt lågt pris för Klass A.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=99284 innehåller några intryck, och mycket babbel

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fivenine
oj, högtalarkabeln är inte alls lika viktigt? pratade vi hifi här?

Nej, vi pratar bra ljud, inte ursäkter att slänga pengar i sjön. Alla vet att dyra högtalarkablar är bullshit. Det är en skapad marknad, precis som surroundhörlurar och mjällschampoo.

Om du tycker en enda av de här produkterna ser vettig ut, då är du diskvalificerad från fortsatt debatt

Oh, och om du vill veta mer om kablar:

http://www.audioholics.com/techtips/audioprinciples/interconn...

Permalänk
Medlem

Kanske är det så att vissa inte har "hifi-öron" och inte kan höra skillnad mellan en bra kabel och en dålig? Kabel diskussionen har rasat på många forum sedan manna-minne och den kommer aldrig sluta.
Har man lyxen att INTE höra skillnad på kabel och kabel så är det bara att gratulera, då kommer man ju billigare undan.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Högtalarna 80% av budgeten??? Det som levererar ljudet då?

Vill man ha välljud får man lägga ungefär lika mycket pengar på var komponent (dvs cd/dvd,förstärkare och högtalare).

Tvivlar starkt på att en förstärkare för 3000:- klarat av att driva mina Kappa högtalare (om du inte bygger skiten själv).

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

80% av budgeten var som sagt för en komplett högtalar uppsättning med sub....
Nu vet jag inte va dina kappa kostar exakt men senaste priset låg väl kanske på en 25000 alla fall för en komplett uppsättning... nu är vi uppe på lite extremare saker och dom 80% är väl mer tänkte till under 10 tusen sträcket...över så går man nog inte efter % satser antar jag ... öven om man kommer lägga mycket mer på högtalare, då jag antar att när din förstärkare är omodern så är byter du ju inte högtalarna också ?

Men för att återgå till topic tror personligen om nu trådskaparen som han säger har 7000 över som han måste göra av med så skulle nog lägsta denon varianten tillsammans med en uppsättning gale högtalare tokkrossa hans nuvarande anläggning, detta för under 7000 så vill han fortfarande ha tips så är nog det tipset för att inte gå in ännu en sån här extrem diskussion som står mellan audiofilerna med "superöron" och vanliga människor...
Men att säga att högtalarkabeln är jätteviktig är en rolig teori... har dessutom bevisats i en del blindtest att billig kabel kan va "lika bra"
Man kan nämligen göra en riktigt grym kabel för max 500 spänn på elfa om man vill och mer än detta kommer man aldrig behöva tror jag

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem

Budgetering

Jag skulle personligen lägga ca 40% på högtalarna, 30% på förstärkeri och 30% på CD/DVD.

Sen när det gäller kablar så landar men en bit över 100%, men det får man ta om man vill ha bra grejer rakt igenom.

Gällande kablar så är alla olika. Jag personligen har hört samma system (100 000:- klassen) med enkla Supra-kablar och med svindyra (800kr/m) kablar. Att säga att jag inte hörde någon större skillnad vore att ljuga. En enorm skillnad i ljudkaraktären. Men det är min åsikt.

Att säga att vanliga el-kablar funkar är upp till var och en. Personligen skulle det aldrig användas el-kablar i min anläggning. Likaså skulle det aldrig köpas Proson högtalare eller liknande skräp från SIBA.

HiFi-prylar är som med bilar, vissa tycker en liten begagnad Skoda duger bra, medans andra inte kan tänka sig en annan bil än BMW. Så är det bara....

Så vem som har rätt eller fel är bara löjligt att diskutera...

Visa signatur

SlaQer
P4 3,2 GHz, 1024MB DDR2 667MHz, 550GB SATA2, X850XT 256MB...

Permalänk
Medlem

Ställ den här frågan på www.faktiskt.se istället där det faktiskt finns riktiga audio pro's.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Budgetering

Citat:

Ursprungligen inskrivet av slaqer76
Så vem som har rätt eller fel är bara löjligt att diskutera...

Så länge vi pratar om åsikter, ja. Vill du ha vetenskaplig fakta så är det bara att leta, men det finns ju till och med en uttalad doktrin som säger att vetenskap inte hör hemma i Hifi-branschen. Därav att vi som faktiskt jobbar med ljud tycker att den är lite löjlig - det är lite som Intelligent Design vs. Evolutionsdebatten.

Återigen; jag rekommenderar den här sidan. Det kanske känns obehagligt att läsa, men din plånbok kommer garanterat att må bra av det

Permalänk
Medlem

Högtalare behöver inte vara så dyra för att låta bra. Om man tar t.ex. Carlsson högtalare så kan man ju knappast få bättre ljud för pengar.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch