Permalänk
Medlem

Ljudisolering?

Hej!

En granne kom nyss och klaga på att "hela hans lägenhet skaka". Jag hade nyss ställt subwoofern mot en vägg så jag antar att det är därför. Finns det någon sätt att minska bullret som subwoofern skickar genom golv och väggar till andra lägenheter? Finns det något sätt att minska ljudnivån i allmänhet som går ut som man kan göra själv utan att slå in väggar etc.?

Ta bort tråden någon moderator om sådant här inte hör hemma i dessa forum!

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk
Medlem

om du inte har spikes under så skaffa de. Placera den inte i en hörna för nära väggen. Ställ den gärna där det är oppet med ca 50 cm ut från väggen. Sen om du har en stark sub så kan du ju alltid vrida ner den som mycket som möjligt och sätta frekvensen lite lägre så har du en jämnare och inte så bultande bas. De är väl de ända jag kommer på.

Visa signatur

MSI K8T-Neo Platinum, Amd64 3400+, Kingston hyperX 512mb, Gigabyte 6800NU---> Zalman Vf700CU, Aspire 520W, Samsung spinpoint 160gb, Samsung DVD combo, Zalman 7700 cu, LIAN-LI pc7, Logitech Z-5500, CRT: LG 702B.

Permalänk
Medlem

Spikes?
Det finns fyra små gummipluttar som sticker ut som är ungefär 0.4cm höga, är de spikes?

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk
Medlem

Finns inte så mycket du kan göra förutom att sänka volymen. Annars får du väll flytta eller hoppas på att grannen flyttar snart.

Spikes och kuddar gör väll kanske 0.0001% skillnad för grannen.

Permalänk
Medlem

k, tack

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk
Medlem

nej där har du tyvärr fel PAGO... Spikes gör en stor skillnad på hur mycke vibrationer basen ger ifrån sig. Och som ja sa så ska du försöka att sänka basen och ställa den längre från väggen och trånga utrymmen... kanske inte gör en så avgörande skillnad men de gör en del.

Visa signatur

MSI K8T-Neo Platinum, Amd64 3400+, Kingston hyperX 512mb, Gigabyte 6800NU---> Zalman Vf700CU, Aspire 520W, Samsung spinpoint 160gb, Samsung DVD combo, Zalman 7700 cu, LIAN-LI pc7, Logitech Z-5500, CRT: LG 702B.

Permalänk

Jag har lagt en handduk under min sub och det dämpar lite iaf

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk

spikes är ju bättre helt klart... finns gummikuddar man kan lägga under sina subbar och högtalare men jag upplever att spikes ger bättre ljud också. har gummikuddar under mina golvhögtalare nu eftersom jag inte vill ställa ner spikes på trägolvet.

Permalänk
Moderator
Moderator

en ypperlig och väldigt billig metod är vanliga stenplattor, såna man typiskt lägger trädgårdsgångar eller uteplatser med
sätt filtfötter på en sådan och ställ suben ovanpå så minskar du vibrationerna drastiskt
skaffar du sedan spikes på suben och ställer den på plattan blir det ännu bättre

en bra lösning även på ditt dilemma joggepogge

Visa signatur
Permalänk
Medlem

pröva med en tjock bit frigulit under det har jag hört att det ska fungera

Permalänk
Moderator
Moderator

frigolit kommer resonera helt tokigt, och resultatet blir ett klart sämre ljud

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kungtut
Jag har lagt en handduk under min sub och det dämpar lite iaf

Tror på den idéen faktiskt, hade tänk skriva det till och med så såg jag att kungtut redan skrivit det

Permalänk

Ni är ute och cyklar

Spikes funkar BARA om du har ett betonggolv som är tillräckligt kraftigt för att motstå vibrationerna. Vill du isolera grannen ska du isolera subben, dvs använda dämpkuddar. Det finns speciella hifikuddar som även "äter upp" lådans vibrationer. Spikes bygger på att med sitt höga tryck per cm2 överföra energin till ett golv som tar upp det. Har du ett golv som inte klarar det blir det istället vibrationer ner till grannen.