Permalänk
Medlem

loopia dead?

Är det bara jag eller kommer ni inte heller in på www.loopia.se samt att alla mina domäner hos de är nere hrm.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Loopias peering/nät dog 00:17 , saknas helt mot internet what so ever.

Ska bli intressant att höra den bortförklaringen med 2 timmar+ downtime.

Som vanligt lär det vara någon annans fel

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

Segt värre. Jag får ju ingen kontakt mot loopia. kan inte jobba på min hemsida, får väl sova dårå!

Visa signatur

Driver shop.ultimair.se och hyrgolvslip.se

Permalänk
Medlem

Fortfarande nere

Första gången jag upplever någon downtime på loopia. Och nu har det gått över sex timmar.

OT: Finns det något webhotell som aldrig är nere? (Ska snart flytta min sida så...)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hela teknikbyn i Västerås där bl.a Loopia sitter verkar vara helt dött sedan natten.

Permalänk
Medlem

Detta är inte första gången detta händer. mail/ftp/hemmsa funkar om man går runt DNSen och använder ip-nummret istället dock, vilket alltid är en tröst. Illa att ens egna server är mer stabil än Loopias. Fan detta är 3:e gången detta händer och jag har tröttnat på deras skit. Kan ju knappast vara något ecommerce företag som ligger hos dom. Snacka om förlust.

Permalänk
Medlem

klockan är ju fan nästan halv 9, å de funkar fortfarande inte, de är ganska störade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blattis
klockan är ju fan nästan halv 9, å de funkar fortfarande inte, de är ganska störade.

Fruktansvärt störande. Blir röd av ilska.

Permalänk
Medlem

Men då, jag vill ju att folk ska komma in på min hemsida.. Hoppas man får lite förlängning., typ som det är på WoW.

Hur får man reda på vad man har får ip-nummer då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasc89
Men då, jag vill ju att folk ska komma in på min hemsida.. Hoppas man får lite förlängning., typ som det är på WoW.

Hur får man reda på vad man har får ip-nummer då?

Den informationen bör du ju veta som Webmaster. Annars är det bara att sätta igång och repetera den till den sitter i ryggraden :). Antar att du har pekat just det ip nummret till ditt domännamn en gång i tiden så du bör ha den informationen någonstans. Hostar du sidan själv så är det gammla goda ipconfig /all som gäller. Om du hyr plats av dom så är du för tillfället helt körd.

Ska spamma Loopia med hatbrev när dom får upp sina prylar igen. Om det nu händer detta år.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag är redan inne på mitt tredje hatmail. Känner mig extremt rationell just för tillfället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Livefan
Jag är redan inne på mitt tredje hatmail. Känner mig extremt rationell just för tillfället.

Byt webhotell istället om du inte är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paje
Byt webhotell istället om du inte är nöjd.

Har bara DNSen där så det är inte värt det. Mer spännade att klaga

Permalänk
Medlem
Citat:

Tämligen meningslös aktivitet. Felet låg/ligger inte inom Loopias väggar.

Permalänk
Medlem

Det ända jag tycker är dåligt är att jag kan inte se någon driftsinfo när väl sidan är uppe igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P.R
Tämligen meningslös aktivitet. Felet låg/ligger inte inom Loopias väggar.

Det beror ju lite på hur man ser det. Om det är så att Loopia har alla sina DNS-servrar på mer eller mindre samma ställe är det definitivt ett fel som ligger inom deras väggar! Då är det ju uppenbart att risken är stor att om en av DNSerna försvinner så försvinner alla de andra samtidigt, av samma anledning!

Lämpligt är ju om ens DNSer kan köra olika OS, ha elförsörjning från olika elnät, internetkonnektivitet från olika ISPer, osv.
Om Loopia t.ex. hade haft en av sina DNSer i en datahall hos någon ISP i USA (eller något annat land för den delen) så hade ju detta inte hänt.

Vad gäller vilka DNSer som används för loopia.se (deras egen domän) så ser det ju i alla fall ut som att de befinner sig nära varandra. Det ser lite amatörmässigt ut, helt enkelt.

Om man nu hade webhotell hos Loopia också så kanske det ändå låg nere samtidigt, det vet jag inget om. Men för de som bara hade DNS så hade det verkligen inte behövt hända.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

OT: Var hittar man sin ip adress på loopia nu när det är uppe igen? Har både domännamn och serverplats där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

OT: Var hittar man sin ip adress på loopia nu när det är uppe igen? Har både domännamn och serverplats där.

Om du kör Windows kan du köra "nslookup <namnet>"...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Får fram:

Server: ns.bearcom.se
Address: 195.***.***.*

Men när jag skriver in det numret så hittar den inte sidan.

Edit: När jag skriver in bara acidphoto.com så får jag fram 194.9.95.14 men den adressen funkar inte heller :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Får fram:

Server: ns.bearcom.se
Address: 195.***.***.*

Men när jag skriver in det numret så hittar den inte sidan.

Edit: När jag skriver in bara acidphoto.com så får jag fram 194.9.95.14 men den adressen funkar inte heller :S

I så fall är det väl helt enkelt så att de använder namnbaserade "virtual hosts".... I så fall kan du ju skriva "dittip dittnamn" i din hosts-fil när det är trasigt, om du vill kunna surfa till din site själv åtminstone.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Har bara DNSen där så det är inte värt det. Mer spännade att klaga

Går väl att flytta det helt till NIC-SE?
Jag registrerade det via loopia men senare logga jag in på NIC-SE har jag för mig och tog bort info om registrator loopia osv. Så jag tror inte loopia är riktigt inblandat i verksamheten längre. Inte säker.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Går väl att flytta det helt till NIC-SE?
Jag registrerade det via loopia men senare logga jag in på NIC-SE har jag för mig och tog bort info om registrator loopia osv. Så jag tror inte loopia är riktigt inblandat i verksamheten längre. Inte säker.

Bara det är du själv som är ägare av domänen (hos NIC-SE för .se-domäner) så kan du ju stryka Loopia ur systemet och byta namnservrar till några andra som du kan ha dina domäner på.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jo jag kom på det.
Glömde bort att det var NIC-SE som fakturerade mig pengar (tror jag) numera.
Har egen namnserver. Tyvärr verkar den ha gått sönder lite hårdvarumässigt just nu och jag är ju inte hemma

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Blev tipsad om denna sida http://www.upptid.se/site.php?url=loopia.se , så kan man se vad hotellen håller på med.