har någon haär på forumet en noctua?

Permalänk

har någon haär på forumet en noctua?

Undrar bara om den 90/120 skyler bra, hade nämligen tänkt att skaffa en.

Visa signatur

pentium II | 384mb ram | Asus fx5200videoSuit 128mb | 1*8gb Western Digital+1*16gb FS | 19 tum tft | dålig fantsi | bra betyg

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fick min idag. En NH-U9. Kör den med en ADDA fläkt.

Sådär nöjd med temperaturerna. Tyckte att det skulle vara lite lägre temperaturer, men då kanske man måste ha en fläkt som låter mer.

Idle: 36 grader
Fulload: 46 grader (båda kärnorna maxade)

Med system i signen...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAZIP
Fick min idag. En NH-U9. Kör den med en ADDA fläkt.

Sådär nöjd med temperaturerna. Tyckte att det skulle vara lite lägre temperaturer, men då kanske man måste ha en fläkt som låter mer.

Idle: 36 grader
Fulload: 46 grader (båda kärnorna maxade)

Med system i signen...

Undrar varför du köpte en NH-U9 istället för en Ninja ? Jag får min ninja i övermorgon.

Hur gjorde du för att mäta tempen på CPU,samt hur många fläktar har du i chassit?

MVH/A

Permalänk
Medlem

Jag köpte den för att den är mindre än Ninjan, och den är lika bra enligt ett antal tester jag läst.

Jag körde superpi och Prime95 samtidigt i 20 min ungefär för att få load tempen. Kollade med den inbyggda sensorn genom Asus Probe.
Har 3st 120mm fläktar, 2 in och 1 ut.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAZIP
Jag köpte den för att den är mindre än Ninjan, och den är lika bra enligt ett antal tester jag läst.

Jag körde superpi och Prime95 samtidigt i 20 min ungefär för att få load tempen. Kollade med den inbyggda sensorn genom Asus Probe.
Har 3st 120mm fläktar, 2 in och 1 ut.

Men kör du med en fläkt på Noctua´n? Jag köpte Plus varianten och en fläkt som snurrar i 1200 rpm. Hur många fläktar har du i chassit?

MVH/A

Permalänk
Medlem

Jag kör med en 92mm fläkt på Noctuan.

Som jag skrev har jag 3st 120mm fläktar, 2 in och 1 ut i chassit...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAZIP
Jag kör med en 92mm fläkt på Noctuan.

Som jag skrev har jag 3st 120mm fläktar, 2 in och 1 ut i chassit...

Hmm,varför har du "ganska" hög temp i idle,jag vet att den inte är viktig men är inte 36 grader varmt?

Har ett Antec Sonata 2 chassi med en 120 mm därbak,hoppas jag får ett bra luftflöde.

Låter det mkt från fläkten till Noctuan?

MVH/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
Hmm,varför har du "ganska" hög temp i idle,jag vet att den inte är viktig men är inte 36 grader varmt?

Har ett Antec Sonata 2 chassi med en 120 mm därbak,hoppas jag får ett bra luftflöde.

Låter det mkt från fläkten till Noctuan?

MVH/A

Det är lite för högt. Men jag kan ha misslyckats med kylpastan, ska nog testa att montera om den.
Jag kör med en Adda fläkt, så det låter ingenting.

En mycket bra sak är att man inte behöver plocka ut moderkortet för att montera den, för man kan använda den saken på baksidan som redan sitter där (på ett A8N-SLI iallafall). Och det är lätt att montera fläkten.

Men om man har sockeln vänd på det hållet A8N-SLI har så är kylaren riktad upp, inte åt sidan som jag hade föredragit (har nätagget i botten).

Men på DFI moderkorten är den vänd "rätt" alltså åt backsidan.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAZIP
Det är lite för högt. Men jag kan ha misslyckats med kylpastan, ska nog testa att montera om den.
Jag kör med en Adda fläkt, så det låter ingenting.

En mycket bra sak är att man inte behöver plocka ut moderkortet för att montera den, för man kan använda den saken på baksidan som redan sitter där (på ett A8N-SLI iallafall). Och det är lätt att montera fläkten.

Men om man har sockeln vänd på det hållet A8N-SLI har så är kylaren riktad upp, inte åt sidan som jag hade föredragit (har nätagget i botten).

Men på DFI moderkorten är den vänd "rätt" alltså åt backsidan.

Jag har ett ASUS A8N-E,tror du jag kan göra som du gjorde? Alltså att inte plocka bort moderkortet? Fick du byta ut den svarta saken runt processor?

MVH/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
Jag har ett ASUS A8N-E,tror du jag kan göra som du gjorde? Alltså att inte plocka bort moderkortet? Fick du byta ut den svarta saken runt processor?

MVH/A

Det ska du kunna göra. Man måste skruva bort den svarta saken runt processorn, men det är skit lätt. Det talar för denna kylaren. För det är jobbigt att slita ur sitt moderkort...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAZIP
Jag köpte den för att den är mindre än Ninjan, och den är lika bra enligt ett antal tester jag läst.

Jag körde superpi och Prime95 samtidigt i 20 min ungefär för att få load tempen. Kollade med den inbyggda sensorn genom Asus Probe.
Har 3st 120mm fläktar, 2 in och 1 ut.

Enligt SPCR verkar inte fallet vara så. Ninjan är bättre än NH-U12 och mycket bättre än NH-U9.
http://www.silentpcreview.com/article295-page5.html

Alla kylare är testade med Nexus 120mm resp 92mm där, från 12V-5V.

Det där med att misslyckas med kylpastan tror jag inte riktigt på. Jag har testat montera både bra, och så värdelöst man i princip kan göra (kylaren gled runt i säkert fem minuter och tiltade hit och dit innan jag fick den på plats. Skillnad på temperaturer? Inte en enda grad faktiskt.

Det beror nog på dina sensorer på moderkortet, samt hur mycket ström din processor drar idle. Det är lite olika beroende på om man har CnQ aktiverat eller ej.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Då är den största födelen att den är mindre

Den var ganska jobbig att montera faktist. Men då ska jag nog skita i att montera om den. Slipper man ett jobbig moment
Men det blev tyst, och det var mitt största mål. Då får man ta några grader extra...

Testade även att sätta processorn i originalhastighet, men det blev ingen skillnad...

Kanske lite offtopic, men är det nån som vet var Moderkorts-sensorn sitter på ett A8N-SLI? Den visar nämligen en grad varmare än processorn och det känns inte särskilt normalt.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Får jag fråga,hur ni bär er åt för att byta mellan 5 och 12 V?

Kommer jag kunna göra det med min Ninja Plus?

MVH/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
Får jag fråga,hur ni bär er åt för att byta mellan 5 och 12 V?

Kommer jag kunna göra det med min Ninja Plus?

MVH/A

Finns några sätt att göra det.

Antingen hårdkopplar man fläkten till 5V genom att byta plats på två kablar i en molexkontakt.
Ett annat sätt är att köpa en fläktkontroller och styra. Detta rekomenderas.
Det tredje är att låta moderkortet styra fläkten om fläkten är 3-pins och passar på moderkortet. Detta ger möjlighet till automatisk styrning som dock är lite svårkonfigurerad om det ens är möjligt. Dessutom brukar man inte kunna dra ned fläkten till 5V, utan vissa går bara ned till exv. 8V, vilket begränsar möjligheterna.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Finns några sätt att göra det.

Antingen hårdkopplar man fläkten till 5V genom att byta plats på två kablar i en molexkontakt.
Ett annat sätt är att köpa en fläktkontroller och styra. Detta rekomenderas.
Det tredje är att låta moderkortet styra fläkten om fläkten är 3-pins och passar på moderkortet. Detta ger möjlighet till automatisk styrning som dock är lite svårkonfigurerad om det ens är möjligt. Dessutom brukar man inte kunna dra ned fläkten till 5V, utan vissa går bara ned till exv. 8V, vilket begränsar möjligheterna.

Spelar det någon roll om jag kör fläkten på 5 eller 12 V? Fläkkontroller är inte så troligt då jag endast har en fläkt därbak,en 120 mm. Men med ninjan så kommer jag ha den. Den bakre kan jag redan styra(3 lägen).

MVH/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAZIP
Jag köpte den för att den är mindre än Ninjan, och den är lika bra enligt ett antal tester jag läst.

Jag körde superpi och Prime95 samtidigt i 20 min ungefär för att få load tempen. Kollade med den inbyggda sensorn genom Asus Probe.
Har 3st 120mm fläktar, 2 in och 1 ut.

Huh, trodde inte nForce 4 hade inbyggd sensor? Har ju samma mobo som du, avinstallarade precis Probe pga. det fula utseendet

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Huh, trodde inte nForce 4 hade inbyggd sensor? Har ju samma mobo som du, avinstallarade precis Probe pga. det fula utseendet

Vet inte om det är den inbyggda sensorn i porcessorn eller på moderkortet

Vet du var MB-sensorn sitter på det kortet?

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
Spelar det någon roll om jag kör fläkten på 5 eller 12 V? Fläkkontroller är inte så troligt då jag endast har en fläkt därbak,en 120 mm. Men med ninjan så kommer jag ha den. Den bakre kan jag redan styra(3 lägen).

MVH/A

Givetvis spelar det roll. På 12V flyttar fläkten mer luft, vilket gör att den både låter mer och kyler mer. På 5V låter den mindre, men kyler inte lika bra.

Fördelen med en steglös fläktkontroller är att man kan dra ned fläkten precis till det läget då man inte hör fläkten längre, men fortfarande har nog bra kylförmåga. Man får testa sig fram för att hitta sin "sweet spot"!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.