Permalänk
Medlem

placering av 5.1 högtalare, tak?

problemet när man bor i en 1a är ju att man måste möblera hela rummet efter tvn och surroundhögtalarna(har ett z-5500).
då uppkom en fråga som faktiskt väcktes av min mkt intelligenta moder, vad gällande elektronisk apparatur.

kan man placera högtalarna i taket och rikta dem neråt liksom men med samma placering som dem ska ha, (d.v.s center framför,
left till vänster o.s.v?

de e min fråga, har någon testat nåt sådant, hur "känns" ljudet?
blir de konstigt när man har tvn rakt framför sig men ljudet kommer från taket? fundera och skriv vad ni tror eller vet...

Visa signatur

Whatever!

Permalänk
Medlem

det kommer bli helt fel, ljudet kommer sällan ovan dig, om inte personer som talar t.ex är 3m höga...

Permalänk

Tror som föregående. Men du kan väl alltid sätta dem hödt upp på väggarna och rikta neråt? Det har jag gjort och den fungerar bra... Men det är surround högtalare till en PC...

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i

Permalänk
Medlem

Har Z-5500, en liten skillnad är det visst, men man blir van och ljudet låter super

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Går bra att sätta surroundhögtalarna i taket bak, men om man sätter frontarna i taket är man antingen döv eller bryr sig inte nämnvärt mycket om ljudkvalitet. Frontar och center ska sitta i midje till axelhöjd för normal ljudbild.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk

vill du ha riktig kvalitet på dit surround ljud så glöm högtalarna i taket

Permalänk
Permalänk
Medlem

Re: placering av 5.1 högtalare, tak?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1W-G
problemet när man bor i en 1a är ju att man måste möblera hela rummet efter tvn och surroundhögtalarna(har ett z-5500).
då uppkom en fråga som faktiskt väcktes av min mkt intelligenta moder, vad gällande elektronisk apparatur.

kan man placera högtalarna i taket och rikta dem neråt liksom men med samma placering som dem ska ha, (d.v.s center framför,
left till vänster o.s.v?

de e min fråga, har någon testat nåt sådant, hur "känns" ljudet?
blir de konstigt när man har tvn rakt framför sig men ljudet kommer från taket? fundera och skriv vad ni tror eller vet...

Kolla in länken som SUMITOMO hänvisar till.
Om du har 5.1 hemma och du har problem att möblera dessa kanske du ska kika på de koncept som fejkar 5.1 ljud. Tex DLS T3 med flera- Kanske lite dyrt och du vill köra på det du har så får du nog försöka få högtalarplaceringen så bra som möjligt.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimballen
vill du ha riktig kvalitet på dit surround ljud så glöm högtalarna i taket

Surroundhögtalarna, på lekmannaspråk, de bakre, sprider endast ljudet och går bra att placera lite hur som helst egentligen.

Visa signatur

My arms, your hearse