Permalänk

Kopparfett som kylpasta?

Borde inte kopparfett funka perfekt som kylpasta? Tror dock att det är strömförande men om man är försiktig borde det vara bra? Koppar leder ju värme väldigt bra,men vet ej hur mycket koppar det är i fettet? Sen torkar det inte ! Nån som har koll på detta?

Permalänk
Medlem

varför inte använda riktig kylpasta?

Permalänk

det är mest en fundering,om jag fattat det rätt är koppar ganska optimalt när det gäller värme avledning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre232
det är mest en fundering,om jag fattat det rätt är koppar ganska optimalt när det gäller värme avledning?

Ja koppar är bra men silver är bättre... gå på AS5!

Permalänk

jag använder AS5! jag jobbar som bilmek och använde kopparpasta i morse,tyckte det hade samma konsistens och tänkte att det borde funka bra.Det hade blivit billigt i alla fall:)

Permalänk
Medlem
Citat:

jag använder AS5! jag jobbar som bilmek och använde kopparpasta i morse,tyckte det hade samma konsistens och tänkte att det borde funka bra.Det hade blivit billigt i alla fall:)

Mm men eftersom silver leder värme bättre än koppar och AS5 är desutom skapatg för att användas som kylpasta, så är det väl jäkligt onödigt att byta även om det skulle funka;)

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk

hmm..ja du? jag har oxå tänkt på de.. är oxå bilmekaniker.. men undra om det är så bra ändå? tror det är lite väl "löst" tror att de kommer att rinna ner på kretsarna å då bräns ju prollen :/

Visa signatur

||| Amd 4000+ -zalman 9500 kylare |Gecube 9600pro med zalman VF700-Cu LED| 1024 DDR PC3200 kingston eller Kingmax minns ej :/ | 1st maxtor250gb sata 1 st 80gb maxtor ide | 10 Fläktar till kylning :) | 21" compaq P110 ||| kommer mer så småning om... har en P4 2,4. med 512 standard pc3200 å fx5500 de stora ;) med copparkylare..

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Kopparfett som kylpasta?

Citat:

Borde inte kopparfett funka perfekt som kylpasta? Tror dock att det är strömförande men om man är försiktig borde det vara bra? Koppar leder ju värme väldigt bra,men vet ej hur mycket koppar det är i fettet? Sen torkar det inte ! Nån som har koll på detta?

Kopparpasta är sämre än vanlig kylpasta, och definitivt sämre än AS5 enligt ett test som jag gjorde sommaren 04.
- http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3639848...

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

kopparpasta tål väldigt höga tempraturer och behåller konsistensen hela tiden. Det är nog inte bra att få det på kretsarna då jag tror det leder ström men väldigt lite på gpu'n kanske funkar? Som sagt det var bara en fundering. Är AS5 riktigt silver(micronized)? för silver borde vara strömförande.
EDIT: Vicotnic, där fick jag svar på denna funderingen

Permalänk
Medlem

Men om det verkligen är silver i as5 så lär den ju också leda ström hyfsat bra eller , eftersom silver leder bärttre än koppar.

Visa signatur

Asus A8N32 sli - Deluxe , Amd 64 x2 4800+ @ 2700Mhz , Zalman 9500 led ,
gf msi 7800gtx 256Mb , Zalman vf700 cu , Kingston Value DDR 3200 2 x 1GB 2,5 3 3 7 , Creative X-FI Xtreme music
WD Raptor 74gb , 2 x maxtor 300 gb , Tagan 530w easyconnect , LianLi PC-V1200 plus , Logitech G5 , Logitech G15

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cruzan
Men om det verkligen är silver i as5 så lär den ju också leda ström hyfsat bra eller , eftersom silver leder bärttre än koppar.

japp det gör den. En kille i min klass la as5 på hela processorn och kortslöt den.
så sog den ut http://www.cpu-world.com/CPUs/K7/L_AMD-AXDA2100UT3C.jpg

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk

haha vilken jävla tabbe

Visa signatur

|| DFI LanParty UT nForce3 250 Gb || AMD Sempron64 3400+ 2.0 Ghz@4400+ 2.60 Ghz || OCZ EL Dual Channel Gold 2x512Mb PC-3200 || GeForce Ti 4200 Agp 4x 250@444 300@580 || Nätag Q-Tec 500w BigFan || 5x120 Gb Raid 0 = 560 Gb HDD ||

Permalänk
Medlem

Jag har testat kopparpasta det blev några grader högre temp i load. en annan sak är ju det att kopparpasta är väldigt trögflytande. så du får inte av kylarn igen om man inte rycker ut cpun ur sockeln. med tiden så hårdnar pastan!

Permalänk

blanda ihopp lite av varje :D:D:D

Permalänk

kopparpasta är inte avsett för värmeledning.
Jag skulle inte rekommendera att ens pröva kopparpasta om du inte är beredd på att pajja din cpu.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk

detta börjar bli kul! Börjar likna tråden Vikotnic hänvisade till lite längre upp.Jag har fått svar på min fundering!